اکسپندر یا وسیع کننده کام ارتودنسی

وقتی صحبت از درمان ارتودنسی به میان می آید، فکری که به ذهن همه خطور می کند براکت های ارتودنسی است. با این حال، علاوه بر استفاده از براکت ها، دیگر ابزارهای ارتودنسی نیز هستند که می توانند برای بهبود وضعیت دندان ها استفاده شوند و کمک کنند فرد لبخند زیباتری داشته باشد. یکی از این ابزارها اکسپندر (expander) یا باز کننده کام است. وسیع کننده کام عموماً در کودکان 5 تا 16 ساله استفاده می شود.

هدف اصلی اکسپندر ارتودنسی وسیع کردن عرض ماگزیلا (فک بالا) در کودکان است، به شکلی که دندان های فک بالا به خوبی متناسب با دندان های فک پایین باشند. معمولاً بعد از این ابزارهای ارتودنسی از براکت ها استفاده می شود که به منظور ایجاد فضای کافی برای صاف کردن دندان ها استفاده می شوند. برای مطالعه اطلاعات بیشتر در رابطه با این ابزار ارتودنسی متن زیر را مطالعه کنید.

اکسپندر یا وسیع کننده کام به چه منظور استفاده می شود؟

باز کننده کام که تحت عنوان پالاتال اکسپندر نیز شناخته می شود، ابزاری است که به منظور وسیع تر کردن (افزایش عرض) سقف یا کام دهان استفاده می شود تا جای کافی برای رشد دندان های دائمی ایجاد شود به شکلی که داخل دهان فشرده نشوند. دندان هایی که داخل دهان فشرده هستند اغلب فاقد فضای کافی بین خود هستند که باعث می شود به صورت کج یا روی هم رشد کنند. علاوه بر این، اکسپندر برای افزایش عرض پلیت فک بالا استفاده می شود تا مشکل ناهماهنگی بایت درمان شود که در نتیجه قرار گیری نامناسب دو فک روی یکدیگر بوجود می آید.

 اکسپندر یا وسیع کام ارتودنسی

اکسپندر یا وسیع کام ارتودنسی

اکسپندر چگونه کار می کند؟

اکسپندر نوعی ابزار ارتودنسی سفارشی است که روی سقف دهان (نزدیک کام)، بین چند ردیف دندان عقب دهان قرار می گیرد. پس از جایگذاری، باید در فواصلی که ارتودنتیست مشخص می کند، باز شود تا عرض قوس دندانی در مقادیر بسیار اندک افزایش پیدا کند.

به طور کلی، گاهی اوقات تا پس از بلوغ نیمه های چپ و راست فک بالای کودک با یکدیگر جوش نمی خورند. تا آن زمان، فک بالا نرم است و به راحتی قابل دستکاری است. وقتی فشار وارد می شود، اکسپندر استخوان را به آرامی از یکدیگر جدا می کند و باعث می شود بافت استخوانی جدیدی به طور طبیعی این فضا را پر کند.

روند باز کردن اکسپندر، به مدت چند هفته هر روز صورت می گیرد و باعث می شود این ایجاد فضا به شکلی باور نکردنی بهبود پیدا کند. ابزار به مدت چند هفته بیشتر در جای خود باقی می ماند تا وسیع شدن کام تثبیت شود. ممکن است کودک اکسپندر را 3- 6 ماه بیشتر استفاده نماید و نیاز باشد پس از آن از براکت های ارتودنسی استفاده نماید.

انواع وسیع کننده های کام کدامند؟

اساساً دو نوع وسیع کننده کام وجود دارد- متحرک و ثابت.

متحرک: این نوع وسیع کننده های کام معمولاً برای کودکانی مناسب هستند که در اوایل یا اواسط دوران دندانهای دایمی به سر می برند.

ثابت: این نوع وسیع کننده ها برای نوجوانان و جوانان کم سن مناسب هستند. این نوع اکسپندرها در سه طرح در دسترس هستند تا استفاده از آنها ساده تر و نتایج آنها مؤثرتر واقع شود:

 اکسپندر یا وسیع کام ارتودنسی

اکسپندر یا وسیع کام ارتودنسی

·هایرکس: در این نوع وسیع کننده ثابت، ارتودنتیست می تواند مقدار افزایش عرض را با استفاده از کلید اکسپندر کنترل کند.

 اکسپندر یا وسیع کام ارتودنسی

اکسپندر یا وسیع کام ارتودنسی

·Superscrew: این نوع وسیع کننده، علاوه بر اینکه اجازه می دهد ارتودنتیست مقدار وسیع شدگی کام را با استفاده از یک کلید اکسپندر بزرگ کنترل کند، بلکه اجازه می دهد خود بیمار نوجوان یا جوان کلید اکسپندر را بچرخاند.

 اکسپندر یا وسیع کام ارتودنسی

اکسپندر یا وسیع کام ارتودنسی

·کوآد هلیکس: این نوع وسیع کننده، از انواع ثابت آن است و معمولاً زمانی استفاده می شود که ترکیبی از درمان وسیع کردن کام و جابجایی دندان های عقب لازم باشد.

 اکسپندر یا وسیع کام ارتودنسی

اکسپندر یا وسیع کام ارتودنسی

آیا اکسپندر روی حرف زدن و غذا خوردن تأثیر می گذارد؟

حرف زدن با اکسپندر

یک یا دو هفته نخست پس از قرار گرفتن ابزار داخل دهان، معمولاً دوره تطبیق نامیده می شود، که طی آن بیمار به ابزار عادت می کند، زیرا در ابتدا نحوه حرف زدن تغییر می کند. معمولاً بیمارانی که سن پایین تری دارند بهتر از افراد بزرگتر به ابزار عادت می کنند.

غذا خوردن با اکسپندر

مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها با اکسپندر معمولاً زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین، به شدت توصیه می شود از خوردن شیرینی جات چسبناک مانند کیک ها، کارامل، و بیسکوییت ها پرهیز نمایید، تا تمیز کردن دندان ها ساده تر باشد.

آیا استفاده از اکسپندر محدودیت سنی دارد؟

اگر در پی افزایش عرض فک بالای خود هستید، استفاده از اکسپندر ها در اوایل نوجوانی به شدت توصیه می شود. با این حال، اگر به سن بزرگسالی رسیده اید و قصد دارید برای افزایش کام خود از این ابزار استفاده کنید ممکن است در کنار آن نیاز به جراحی داشته باشید تا درمان موفقیت آمیزتری داشته باشید. مشورت با یک ارتودنتیست می تواند فوق العاده کمک کننده باشد.

فواید وسیع کننده کام ارتودنسی کدامند؟

·اصلاح مشکلات مربوط به بایت: مشکل کراس بایت معمولاً زمانی اتفاق می افتد که دندان های عقب فک بالا (به جای بیرون) داخل دندان های فک پایین قرار می گیرند.

·وسیع کردن فک بالا: وسیع کردن قوس دندانی بالا به پیشگیری از شرایطی مانند فشردگی در نتیجه عدم وجود فضای کافی برای قرار گیری همه دندان ها کمک می کند.

·دندان های نهفته: استفاده از وسیع کننده کام کمک می کند در فک فشرده بالا فضای کافی بوجود بیاید و اجازه می دهد دندان های جدید بیرون بیایند.

·کاهش مدت زمان نیاز به براکت های ارتودنسی: با استفاده از اکسپندر، زمان مورد نیاز برای استفاده از براکت های ارتودنسی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *