آمادگی های قبل از ارتودنسی

براکت های ارتودنسی ابزارهایی هستند که توسط ارتودنتیست روی دندان ها قرار می گیرند و با اتصال سیم ارتودنسي به آنها وضعیت دندان ها اصلاح می شود؛ فاصله ی بین دندان ها بسته می شود و لبخندی یکدست و روى همنشستنى بدون مشکل خلق می شود. مانند هر فرایند و ابزار پزشکی دیگری، قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها مسئولیت دارد يعنى فرد باید از قبل آماده شود و سبک زندگی خود را تغییر دهد تا درمان موفقی در پیش داشته باشد.

آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

 

الف) برنامه ریزی برای قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها

1.      آماده سازی های لازم برای درمان دندانی را انجام دهید.

پیش از فکر کردن راجع به براکت ها، مطمئن شوید که گام های درست برای آماده سازی را برداشته اید:

  • به دندانپزشک مراجعه کنید. ترميم و پركردن استاندارد دندان ها را انجام دهید. این کار نه تنها فرایند نصب براکت ها روی دندان ها را تسریع خواهد کرد بلکه به دندانپزشک این فرصت را می دهد تا تمام حفره هایی را پر کند که ممکن است درست در محل قرار گیری براکت ها باشند.
  • ارتودنتیست مجربی پیدا کنید و برای مراجعه وقت قبلی بگیرید.
  • احتمال دارد متخصص ارتودنسى شما در صورت لزوم دندان های عقل را بكشد البته در برخی موارد، در دهان جای کافی برای دندان های عقل وجود دارد و نیاز نیست کشیده شوند. با این حال، اگر به علت عدم وجود جای کافی دندان ها به صورت کج رشد کنند یا نهفته باقی بمانند، پیش از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها ممكن است یک یا چند دندان عقل کشیده شوند. این کار به این علت انجام می شود که این دندان ها در فرایند درمان اختلال ایجاد نکنند یا نتایج نهایی را تغییر ندهند. ارتودنتیست این موضوع را در جلسه ی اول بررسی خواهد کرد و بهترین راهکار را ارائه خواهد کرد.
آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
طول ایده آل دندان ها چقدر است؟

2.      خود را از نظر روحی آماده کنید.

براکت ها مسئولیتی اساسی هستند و نیاز است یک سری تغییرات در سبک زندگی ایجاد شود. در برخی موارد، این درمان می تواند روی ظاهر فرد تأثیر قابل توجهی داشته باشد. اگر برای دریافت بریس ها مضطرب هستید، به فواید آنها فکر کنید، مانند:

  • دندان های صاف تر
  • سلامت دهانی بهتر
  • ارتقاء اعتماد به نفس
  • لبخند فوق العاده ی طبیعی
  • بستن دندانها روى هم( بدون مشکل )در حالی که فشار به طور یکسان به تمام دندان ها وارد می شود
آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

 

3.      راجع به انواع بریس ها تحقیق کنید و به نوع بریسی که می خواهید استفاده کنید فکر کنید.

بسته به تشخیص خاص ارتودنتیست، گزینه های مختلفی در دسترس شما هستند.

  • بریس های فلزی یا سنتی: این نوع بریس ها بیشتر از سایر بریس ها جلب توجه می کنند، اما كيفيت درمان آنها بیشتر از سایر انواع بریس ها مى باشد.مى توانيد رنگ الاستیک آن را تغییر دهید و به اصطلاح ارتودنسى رنگى را تجربه كنيد.
  • بریس های سرامیکی: این نوع بریس ها شفاف یا همرنگ دندان ها هستند تا کمتر جلب توجه کنند. در صورتی که به خوبی از آنها مراقبت نشود ممکن است به راحتی لک بزنند.
  • بریس های لینگوال یا پشت دندانی: براکت این نوع بریس ها روی سطح داخلی دندان ها متصل می شود. این گزینه کمتر قابل مشاهده است اما مراقبت از آنها دشوارتر است و برای مشكلات شديد قابل استفاده نیستند. مدتی زمان می برد تا زبان به وجود آنها عادت کند و ازينرو ممکن است در ابتدا در تلفظ برخی حروف مشکل داشته باشید. درمان با استفاده از بریس های لینگوال یا پشت دندانی معمولاً طولانی تر خواهد بود و احتمالا” تحمل آنها دشوارتراز بقيه…
  • اینویزیلاین: تعدادی قالب پلاستیکی شفاف 18 تا 30 تایی که به ترتیب هر دو هفته روی دندان ها قرار می گیرند. این بریس ها به تدریج دندان ها را شکل می دهند و از دیگر انواع بریس ها کمتر آزاردهنده هستند، اما به سادگی یا گم می شوند یا آسیب می بینند و فقط برای موارد ساد کارآمد مى باشند.ايراد بزرگ آنها هزينه بسيار بالايى است كه به بيمار تحميل مى كنند.
آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
روند پوسیدگی دندان: چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

4.      حین کار ارتودنتیست با تلفن همراه خود موسیقی گوش دهید.

قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها حدود نيم ساعت طول می کشد. اغلب متخصص ارتودنسي به شما اجازه می دهند در حالی که روی دندان های شما کار می کند به موسیقی مورد علاقه ی خود گوش کنید. تمرکز کردن روی موسیقی که به شما آرامش می دهد و از آن لذت می برید می تواند عامل مناسبی برای پرت کردن حواس شما باشد.

آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

 

5.      یک عکس از چهره ی خود بگیرید.

گرفتن عکس پیش از آغاز فرایند درمان می تواند تغییراتی که بریس ها در دندان ها و سلامت عمومی دهان شما ایجاد می کنند را به صورت مشهود نشان دهد. حتماً قبل از شروع درمان و نیز در انتها، از لبخند خود عکس بگیرید تا تغییرات را به خوبی ببینید.

آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

 

ب) به تغذیه ی خود بعد از دریافت براکت ها فکر کنید.

1.      وعده های غذایی خود را برنامه ریزی کنید.

باید بدانید که تا چند روز پس از نصب براکت های ارتودنسی، گاز زدن یا جویدن دشوار خواهد بود. بنابراین، در طرح وعده های غذایی خود غذاهای نرم را بگنجانید. در برنامه ی غذایی خود غذاهای متنوعی را بگنجانید تا از خوردن یک نوع غذای تکراری خسته نشوید.

  • سعی نکنید رژیم غذایی شما تنها شامل غذاهای آبکی باشد. قصد شما از تغییر سبک تغذیه این است که با دندان های خود مهربان باشید بدون اینکه مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را از دست بدهید.
  • محصولات لبنی مانند شیر، کره، ماست و پنیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا کلسیم، منیزیم و پتاسیم مورد نیاز بدنتان تأمین شود. این رژیم غذایی به معدنى شدن استخوان ها کمک می کند.
  • سعی کنید در حد امکان غذاهای سرد و خنک بخورید، زیرا می تواند موجب کاهش دردهایی شود که ممکن است با قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها ایجاد شوند، بعلاوه به کاهش تورم نیز کمک می کنند.
  • برای نرم کردن عذاهای سفت و نیز تبدیل سوپ ها به پوره از مخلوط کن استفاده کنید تا بتوانید این غذاها را بدون جویدن بخورید.
آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

 

2.      به فروشگاه بروید.

فقط ظرف چند روز اول نصب براكت ها سيستم غذايى شما بهم مى ريزد و ظرف يك هفته به خوبى با اين وضعيت كنار خواهيد آمد اما براى چند روز اول نصب براكت هاى ارتودنسى نيز بهتر است برنامه داشته باشيد. فهرستی از غذاهای سردی تهیه کنید که جویدن کم نیاز داشته باشند، اما آنقدر مقوی باشند که نیازهای روزانه ی شما را برطرف کنند. در زیر فهرستی از این غذاها ارائه شده است، روی غذاهای مقوی تمرکز کنید که نرم هستند و جویدن زیاد نیاز ندارند و آماده کردن آنها ساده است:

  • صبحانه: ماست و پنیر منابع خوبی از مواد مغذی کم چرب هستند که سرد مى باشند و نیاز به جویدن ندارند. اگر نمی توانید خوردن لاکتوز را تحمل کنید یا گیاهخوار هستید می توانید از جو استفاده كنيد. گرچه این ماده ی غذایی معمولاً به صورت داغ سرو می شود اما می توان آن را روز قبل آماده کرد و روز بعد به صورت سرد همراه با شیر سویا یا شیر بادام میل کرد.
  • ناهار: غذاهای سرد و نرم به صورت آماده در فروشگاه های مواد غذایی یافت می شوند یا می توانید خودتان آنها را درست کنید. این نوع غذاها را می توان با ترکیب یک فنجان ماست یونانی و یک و نیم فنجان میوه یا سبزیجات (به انتخاب خودتان)، یک فنجان آب میوه ها یا سبزیجات مکمل، و یک فنجان یخ تهیه کرد. اگر نمی توانید لاکتوز بخورید یا گیاهخوار هستید می توانید به اندازه ی مساوی توفوی ابریشمی و ماست یونانی را با هم مخلوط کنید. بعلاوه، شیر سویا، ماست سویا، همبرگر سبزیجات، یا دیگر فراورده های سویا را می توان به عنوان منابع پروتئین استفاده کرد.
  • شام: سوپ ها بهترین گزینه ای هستند که می توان آنها را بدون جویدن خورد. مخصوصاً سوپ سبزیجات می تواند این اطمینان را بوجود بیاورد که از انواع مواد مغذی اصلی بهره مند می شوید. سوپ ها را می توان پوره کرد تا نیاز به جویدن نداشته باشند. اگر در پی غذای خوش خوراک تری هستید می توانید سالاد پاستا یا حتی ماهی تن یا سالاد مرغ بخورید که سرد هستند و جویدن آنها ساده تر است.
  • دسر و میان وعده: بستنی، پودینگ سرد، ژله، موز له شده، ماست یخ زده، یا حتی لیموناد از جمله خوراکی هایی هستند که می توانید به عنوان دسرهای نرم و سرد بخورید.
آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

آمادگی و مراقبت های قبل از شروع ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا اضطراب می تواند روی سلامت دندان ها تأثیر بگذارد؟

3.      به تغذیه طی مدت زمان طولانی پس از قرار گرفتن بریس ها روی دندان ها فکر کنید.

با وجود بریس ها روی دندان ها، لذت بردن از برخی غذاهای خاص مانند ساندویچ ها، سیب، بلال یا هر چیز دیگری که نیاز به گاز زدن داشته باشد دشوار است. بعلاوه ممکن است نیاز باشد هر چند ماه یک مرتبه به ارتودنتیست مراجعه کنید تا سیم بریس را تنظیم کند، بنابراین باید مجدداً به مدت چند روز رژیم مواد غذایی نرم  را از سر بگیرید. بعلاوه باید از برخی خوراکی ها به طور کامل بپرهیزید:

  • آبنبات های جویدنی (آدامس، کارامل، تافی، و غیره)
  • یخ
  • انواع مغزها و ذرت بو داده
  • کرفس و دیگر غذاهای فیبری
3/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *