آیا در طول درمان ارتودنسی می توان از دهانشویه استفاده کرد؟

همه ما می دانیم که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن چقدر برای سلامت دندان ها اهمیت دارند، اما آیا این تنها چیزی است که به آن نیاز دارید؟ حقیقت این است که شما با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانید از پس آن بر بیایید، به شرطی که آن را به طور منظم و به صورت صحیح انجام دهید. با این حال، زمانی که صحبت از سلامت دهان و دندان های شما به میان می آید، هیچ ضرری ندارد. افزودن یک دهانشویه خوب می تواند بهداشت دهان و دندان های شما را ارتقاء دهد، بخصوص اگر از بریس ها استفاده می کنید.

احتمالاً با خود فکر می کنید که: “آیا با بریس ها می توانم از دهانشویه استفاده کنم؟” آیا دهانشویه به نوعی به براکت های شما آسیب می رساند یا باعث کدر شدن آنها می شود؟ آیا با اینویزیلاین می توان از دهانشویه استفاده کرد؟ ما می دانیم که ممکن است پرسش های زیادی در مورد درمان خود با بریس ها یا اینویزیلاین داشته باشید، از جمله استفاده از دهانشویه با بریس ها. ما تمام اطلاعاتی که در مورد استفاده از دهانشویه برای بهبود سلامت دهان و دندان های خود نیاز دارید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دهانشویه در درمان ارتودنسی

دهانشویه در درمان ارتودنسی

آیا با بریس ها می توان از دهانشویه استفاده کرد؟

دهانشویه های فلورایده برای بهداشت دهان و دندان ها عالی هستند زیرا محافظت بیشتری از مینای دندان های شما فراهم می آورند، باکتری ها را از بین می برند، دهان شما را مرطوب نگه می دارند تا تولید باکتری را کاهش دهد و بوی دهان شما را خوب نگه دارد. آیا دهانشویه می تواند به بریس های شما آسیب وارد کند؟ برخی از افراد به این فکر می کنند که آیا الکل یا سایر مواد فعال موجود در دهانشویه می توانند باعث تغییر رنگ بریس های شوند یا خیر. وقتی صحبت از بریس های فلزی به میان می آید، پاسخ منفی است. دهانشویه به براکت های شما آسیب نخواهد زد، آنها را کدر نخواهد کرد یا رنگ آنها را تغییر نخواهد داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
کابرد لیزر در ارتودنسی

بریس های شفاف موضوع دیگری هستند. دهانشویه های با رنگ روشن خود براکت های سرامیکی را لکه دار نمی کنند، زیرا آنها به گونه ای طراحی شده اند که ضد لک هستند. با این حال، به مرور زمان می تواند رنگ بندهای الاستیکی که در اطراف براکت های شما می چرخند را تغییر دهد، بخصوص اگر از الاستیک های شفاف یا سفید استفاده می کنید. خبر خوب این است که هر بار که برای معاینه منظم خود به ارتودنتیست مراجعه می کنید آنها برای شما تعویض می شوند، بنابراین اگر لکه دار هم شوند، برای مدت طولانی باقی نخواهند ماند.

با الاینرهای شفاف نباید از دهانشویه استفاده کرد. قبل از استفاده از دهانشویه آنها را از دهان خارج کنید، سپس پس از اتمام کار آنها را دوباره قرار دهید.

 

با بریس ها، چه زمانی باید از دهانشویه استفاده کرد؟

اکثر افراد فکر می کنند بهترین زمان برای استفاده از دهانشویه درست بعد از مسواک زدن است. با این حال، اگر می خواهید حداکثر محافظت از دندان های خود را داشته باشید، قبل از استفاده از دهانشویه، باید حداقل نیم ساعت بعد از مسواک زدن صبر کنید. چرا؟ زیرا مدتی طول می کشد تا فلوراید موجود در خمیر دندان شما با بزاق شما واکنش شیمیایی بدهد تا مینای دندان شما- پوسته بیرونی سخت و محافظ دندان شما- را پوشش بدهد و از آن محافظت کند.

پس از آن، از دهانشویه خود استفاده کنید، اما درست مانند نحوه استفاده از خمیر دندان، تا نیم ساعت چیزی نخورید یا ننوشید. این وقفه به فلوراید موجود در دهانشویه زمان می دهد تا عمل کند. نیم ساعت انتظار برای هر یک از آنها، به این معنا است که شما دو برابر قدرت محافظتی دریافت می کنید!

با بریس ها، هر چند وقت یک بار باید از دهانشویه استفاده کرد؟

اگر قرار است به طور منظم از دهانشویه استفاده کنید، حداقل یک مرتبه در روز از آن استفاده کنید. با این حال، برای بهترین تأثیر، ممکن است لازم باشد دو مرتبه در روز از آن استفاده کنید. آیا این به معنای استفاده از آن پس از هر دو مرتبه مسواک زدن است؟ نه الزاماً. به عنوان مثال، اگر نمی توانید بعد از ناهار مسواک بزنید، برای شستشوی ذرات غذا، پلاک و باکتری ها از روی دندان های خود، می توانید از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه جایگزینی برای مسواک زدن نیست، اما بهتر از هیچ است، و بعد از ناهار بوی دهان شما را تازه می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چرا نوشیدن الکل بعد از درمان با بریس ها می تواند خطرناک باشد؟

آیا به جای مسواک زدن می توان از دهانشویه استفاده کرد؟

ممکن است صبح دیرتان شده باشد و فکر کنید که یک دهانشویه سریع بدون نیاز به مسواک زدن کافی است. هر چند وقت یک مرتبه این اتفاق می افتد. بدون آسیب، بدون خطا، درست است؟ اشتباه است. دهانشویه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست. گرچه می تواند برخی از پلاک ها و ذرات غذا را از بین ببرد، اما نمی تواند پلاک را از روی دندان های شما پاک کند، کاری که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن انجام می دهند.

بدون مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب، پلاک ها ایجاد می شوند و به تارتار تبدیل می شوند. این ماده سخت باکتری ها را روی دندان ها و لثه های شما به دام می اندازد که می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بروز بیماری لثه شود. درمان حفره های دندانی یا بیماری لثه می تواند سرعت درمان بریس های شما را کند نماید، بنابراین مهم است که حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. سپس می توانید از دهانشویه خود استفاده کنید.

آیا دهانشویه من می تواند منقضی شود؟

منظور شما آن بطری قدیمی و بزرگ دهانشویه ای است که از سال 2016 استفاده می کنید؟ احتمالاً زمان آن رسیده است که آن را دور بیندازید. دهانشویه پس از چند سال منقضی می شود، البته با این فرض که آن را در یک مکان خنک و تاریک نگه داشته باشید. دهانشویه هایی که خاصیت دارویی دارند،  بعد از چند سال قدرت خود را از دست می دهند، بنابراین باید دور انداخته شوند.

دهانشویه در درمان ارتودنسی

دهانشویه در درمان ارتودنسی

انواع دهانشویه ها

دو نوع دهانشویه وجود دارد: غیر درمانی و درمانی.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
خشکی حفره دندان چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

دهانشویه های غیر درمانی

دهانشویه های غیر درمانی فاقد فلوراید اضافی، مواد معدنی یا سایر موادی هستند که تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند. اساساً دهانشویه های غیر درمانی فقط بوی دهان شما را خوب می کنند. احتمالاً تاریخ انقضاء دارند، اما سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از آن را ضروری نمی داند، همانطور که استفاده از دهانشویه های درمانی را لازم می داند. از نظر فنی بعد از تاریخ انقضاء می توان از آن استفاده کرد اما احتمالاً بعد از مدتی تغییر رنگ خواهد داد و ترش خواهد شد. بهتر است بعد از انقضاء آن را تعویض کنید.

دهانشویه درمانی

دهانشویه های درمانی دارای مواد اضافی هستند که تحت نظارت FDA هستند. این می تواند شامل فلوراید برای تقویت دندان ها، کلرهگزیدین یا کلرید ستیل پیریدینیم باشد، که هر دوی آنها برای کاهش باکتری ها و التهاب ناشی از ژنژیویت استفاده می شوند. دهانشویه های درمانی تاریخ انقضا دارند و به محض انقضاء باید تعویض شوند. علت این دلیل است که مواد فعال موجود در دهانشویه قدرت خود را از دست می دهند و از تأثیر آنها کاسته می شود. اگر التهاب لثه داشته باشید، بعد از انقضاء دهانشویه، تسکین چندانی نخواهید داشت.

مزایای استفاده از دهانشویه با بریس ها

دهانشویه فواید بسیار زیادی دارد. می تواند به کاهش باکتری ها و شستشوی ذرات غذا کمک کند. می تواند رطوبت لازم برای جلوگیری از خشکی دهان را فراهم کند و می تواند بوی دهان شما را تازه کند. دهانشویه فلورایده می تواند محافظت بیشتری برای مینای دندان های شما فراهم کند. دهانشویه یک ابزار مکمل عالی برای مبارزه با پوسیدگی دندان و بیماری لثه، با یا بدون بریس، است. استفاده از آن با بریس ها نیز بی خطر است.

اگر اطلاعات بیشتری در مورد استفاده از دهانشویه همراه با بریس ها، یا درمان با بریس ها می خواهید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. یک قرار ملاقات با ما تعیین کنید تا به شما مشاوره بدهیم. ما خوشحال خواهیم شد به هر پرسشی که ممکن است در مورد درمان با بریس ها و دهانشویه داشته باشید پاسخ دهیم.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *