ابزارهای متحرک ارتودنسی

 ابزارهای ارتودنسی متعددی وجود دارند و آنقدر تعداد آنها زیاد است که می توانند گیج کننده باشند. با این حال، همه آنها را می توان به چند دسته اصلی تقسیم کرد: ابزارهای ثابت، متحرک، فانکشنال و خارج دهانی. در انتخاب ابزارها باید دقت زیادی شود و با احتیاط فراوان استفاده شوند زیرا استفاده نادرست از آنها می تواند موجب وخیم تر شدن مال اکلوژن شود. ابزارهای متحرک تنها قادرند جابجایی های بسیار ساده را انجام دهند، در حالی که ابزارهای ثابت ابزارهایی در سطح بالا هستند که می توانند به صورت دقیق دندان ها را در محل درست قرار دهند. ابزارهای فانکشنال برای درمان موارد دشوار مفید هستند و اساساً برای درمان مال اکلوژن های کلاس 2 دسته 1 استفاده می شوند. ابزارهای خارج دهانی برای افزایش میزان فشار استفاده می شوند و می توانند کمکی برای بستن و باز کردن فواصل باشند.

 

ابزارهای متحرک ارتودنسی

به طور کلی، این نوع ابزارهای قادرند جابجایی های ساده دندان ها مانند منحرف کردن نوک آنها را انجام دهند. جابجایی کل بدنه دندان بسیار دشوار است و جابجایی همزمان چند دندان با این ابزارها به ندرت رضایت بخش است. این نوع ابزارها در سالهای اخیر با استقبال زیادی مواجه نشده اند زیرا مطالعات حاکی از این هستند که نتایج درمان با آنها چندان رضایت بخش نیست. در این مطالعات، 50% از مواردی که با ابزارهای متحرک درمان شده بودند یا هیچ بهبودی نداشتند، یا نسبت به ابتدای درمان بدتر شده بودند. ممکن است فرد هنگام مواجه شدن با چنین شواهدی، به طور کامل استفاده از ابزارهای متحرک را مأیوس کننده بداند. با این حال، به شرطی که از آنها به درستی و برای موارد مناسب استفاده شود، هنوز هم می توانند ابزارهای مفیدی باشند و نتایج درمان با آنها می تواند رضایت بخش باشد. به طور کلی، ابزارهای متحرک ارتودنسی تنها در موارد زیر توصیه می شوند:

·        جلوگیری از مکیدن انگشت

·        منحرف و راست کردن تنها نوک دندان

·        جلوگیری از جابجایی دندان ها

·        کاهش اوربایت

·        حفظ فضا

·        نگهداری نتایج

ابزارهای متحرک ارتودنسی

ابزارهای متحرک ارتودنسی

 

ابزار جلوگیری از مکیدن انگشت

مکیدن انگشت اگر در سنین نوجوانی ادامه داشته باشد، گاهی اوقات ترک آن می تواند دشوار باشد و ممکن است منجر به کراس بایت خلفی یا اپن بایت خلفی همراه با انحراف روی به جلوی دندان های بالای فک بالا و انحراف رو به عقب دندان های جلوی فک پایین، شود. به طور کلی، در صورتی که قبل از تکمیل رشد صورت عادت متوقف شود، معمولاً اپن بایت قدامی به صورت خود به خود حل می شود و اورجت نیز به حالت طبیعی باز می گردد.

ابزارهای متحرک ارتودنسی

ابزارهای متحرک ارتودنسی

 

ابزار منحرف کردن نوک دندان

یکی از اصلی ترین استفاده های ابزارهای متحرک جابجا کردن تنها یک دندان است. همانطور که در تصویر نشان داده شده است، یک ابزار متحرک ساده که در آن از یک فنر T شکل استفاده شده است که از یک سیم با ضخامت 5/0 میلی متری ساخته شده است و فشاری معادل 30 گرم به دندان ها وارد می کند. پس از تنها چند هفته، کراس بایت بدون نیاز به درمان های پیچیده دیگر درمان شد.

ابزارهای متحرک ارتودنسی

ابزارهای متحرک ارتودنسی

 

جلوگیری از حرکت دندان ها

در صورتی که کراس بایت تعدادی از دندان ها را شامل شود، مثلاً کراس بایت یک طرفه، ابزارهای متحرک می توانند برای اصلاح آن استفاده شوند. در تصویر بالا ابتدا مشاهده می کنید برخورد نادرست دندان ها به یکدیگر چگونه موجب آسیب به آنها می شود. با قرار گیری Adams cribs روی دندان های پرمولر اول و مولر اول، و تعبیه پیچ وسیع کننده در وسط، و باز کردن 25/0 میلی متری آن (دو بار در هفته) دندان ها به تدریج از یکدیگر دور می شوند تا زمانی که کراس بایت به تدریج درمان شود. با تکمیل درمان، ابزار از دهان خارج می شود و ریتینر به جای آن قرار می گیرد تا اجازه دهد دندان ها در محل جدید خود ثابت شوند.

 

ابزارهای متحرک ارتودنسی

ابزارهای متحرک ارتودنسی

ابزار کاهش اوربایت

ابزارهای متحرک برای اصلاح اوربایت عمیق بسیار مؤثر هستند، مخصوصاً در بیمارانی که در سن رشد هستند. ابزارهای متحرک فک بالا با بایت پلین قدامی استفاده می شوند که دندان های مولر را 2-3 میلی متر از یکدیگر جدا می کنند در حالی که به طور همزمان دندان های جلو با بایت پلین برخورد پیدا می کنند. بیرون آمدن دندان های خلفی موجب کاهش اوربایت می شود. ضرورت دارد که زاویه داخل دندان های جلو با تکمیل درمان اصلاح شود، به گونه ای که مانع اکلوزال بین دندان های جلوی فک های بالا و پایین شود و مانع بیرون آمدن مجدد دندان های جلو و بازگشت اوربایت می شود. بایت پلین ها معمولاً همراه با ابزارهای ثابت استفاده می شوند تا به کاهش اوربایت کمک کنند یا بتوانند به عنوان کمک به احیاء وضعیت دندان های قدامی استفاده شوند.

ابزارهای متحرک ارتودنسی

ابزارهای متحرک ارتودنسی

 

فضا نگهدار ارتودنسی

ابزارهای متحرک ارتودنسی

ابزارهای متحرک ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسي متحرك

فضا نگهدارها به ندرت در درمان ارتودنسی استفاده می شوند، مخصوصاً اگر دندان های نیش فک بالا فشرده باشند. در حالی که کشیدن دندان های پرمولر اول اغلب فضای لازم را برای دندان های نیش ایجاد خواهد کرد، اما خطر بسته شدن این فاصله قبل از بیرون آمدن دندان نیش نیز وجود دارد. برای این منظور باید از ابزارهایی استفاده کرد که این فاصله را حفظ کنند تا زمانی که دندان های نیش بیرون بیایند.

ابزارهای متحرک ارتودنسی

ابزارهای متحرک ارتودنسی 

نگهدارنده یا پلاک ارتودنسی

بسیاری از ارتودنتیست ها، معمولاً پس از تکمیل درمان با ابزارهای ثابت، از انواع مختلف ابزارهای متحرک استفاده می کنند تا به عنوان ریتینر یا نگه دارنده عمل کنند. ریتینرهای متحرک معمولاً با Adams Cribs روی دندان های مولر دائمی اول، و بت یک کمان لبی و یک پوشش آکریلیک روی دندان های قدامی، در جای خود باقی می مانند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *