ارتودنسى یا ونیر؟

پرسشی که بسیاری افراد از دندانپزشک ها و ارتودنتیست ها می پرسند این است که کدام درمان بهتر است؟ براکت های ارتودنسی یا ونیرها؟ هر چند نتایج هر دو درمان بسیار عالی هستند اما این دو درمان کاملاً متفاوت هستند. یکی از راه های ایجاد تمایز بین این دو درمان این است که آنها به طور کلی از نظر ساختاری و زیبایی نگاه کنیم. براکت های ارتودنسی برای درمان مشکلات حاد مانند اوربایت، آندربایت، اپن بایت، کراس بایت، فاصله زیاد بین دندان ها، فشردگی و نامرتبی دندان ها مناسب هستند در حالی که ونیرها برای بر طرف نمودن مشکلات مربوط به زیبایی مناسب هستند از جمله اصلاح دندان هایی که لب پر شده اند، روی آنها لکه ایجاد شده است، تغییر رنگ داشته اند، بین آنها تنها اندکی فاصله وجود دارد یا اندکی کج هستند. براکت های ارتودنسی عملاً دندان هایی که در جای نامناسبی قرار دارند را به محلی بهتر جابجا می کنند، در حالی که ونیرها لمینت ها يا كامپوزيت های سفارشی هستند که برای پوشاندن نازیبایی های دندان ها ساخته می شوند.

ارتودنسى یا ونیر؟

ارتودنسى یا ونیر؟

مزایای براکت های ارتودنسی

در صورتی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید، ساختار دندان های شما همانطور که هست باقی می ماند بنابراین جزء درمان های غیر تهاجمی برای اصلاح لبخند محسوب می شود، تا زمانی که کشیدن دندان نیاز نداشته باشید. در اکثر موارد، با استفاده از بریس های زیبایی نیازی به کشیدن دندان نیست. براکت ها بهترین روش برای اصلاح دندان هایی هستند که جابجا شده اند.

ارتودنسى یا ونیر؟

ارتودنسى یا ونیر؟

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
روكش دندان و ارتودنسى

قبول مسئولیت بریس های ارتودنسی

از آنجا که جابجایی دندان ها با براکت های ارتودنسی زمان نیاز دارد، برخی افراد راضی به استفاده از آنها نمی شوند؛ با این حال بریس های زیبایی می توانند بحاى بریس های سنتی دندان ها را جابجا کنند زیرا تمرکز آنها روی اصلاح بایت نیست. بریس های واقعی، خواه متحرک باشند، خواه ثابت، موجب می شوند برخی افراد فکر آنها را از سر به در کنند. هنگام تنگ و یا سفت کردن سیم ارتودنسى ممکن است مقداری ناراحتی احساس شود. مسئولیت پذیری بیمار در قبال ابزار ارتودنسی یکی دیگر از مسائل مهم است، زیرا بیمار باید ابزار متحرک خود را به تعداد ساعات توصیه شده استفاده کند- معمولاً 20 ساعت در طول روز.

 

ارتودنسى یا ونیر؟

ارتودنسى یا ونیر؟

 

حفظ نتایج/ بازگشت به حالت اول

پس از صاف شدن دندان ها، حفظ نتایج مهم ترین عامل است. باید ریتینرها استفاده شوند، در غیر اینصورت دندان ها خیلی سریع به محل قبلی خود باز خواهند گشت. ریتینرهای ثابت بهترین گزینه هستند (ریتینر ثابت یک تکه سیم ضد زنگ است که به پشت دندان های جلو چسبانده می شود). ریتینرهای متحرک نیز استفاده می شوند.

دندان های کج و ناصاف نیز جزء مال اکلوژن ها محسوب می شوند که بیش از 70% افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهند. در صورتی که این شرایط درمان نشود، می تواند موجب وارد آمدن فشار غیر طبیعی به دندان ها و فک ها شود، که در عوض منجر به ساییدگی، لب پر شدن و شکستن دندان ها و نیز بروز بیماری پریودنتال خواهد شد. به مرور زمان، این فشار می تواند خود را در قالب درد فک، گوش و گردن و نیز تحلیل لثه ها، لق شدن دندان ها و در نهایت، از دست رفتن دندان ها نشان دهد. دندان های کج می توانند سلامت لثه را نیز تحت تأثیر قرار دهند، زیرا پاک کردن پلاک و باکتری از بین دندان های تنگ و به هم چسبیده دشوار است. به مرور زمان، این باکتری ها تکثیر می شوند و از راه خط لثه ای که با مشکل مواجه شده است به داخل جریان خون راه می یابند و در نهایت سلامت عمومی فرد را تحت تأثیر قرار می دهند.

ارتودنسى یا ونیر؟

ارتودنسى یا ونیر؟

مزایای ونیرهای پرسلن

  • لبخندی صاف و بسیار زیبا نتیجه ای است که پس از تنها دو جلسه مراجعه به دندانپزشک طی یک هفته بدست می آید.
  • بهبود زیبایی ظاهری لبخند از جنبه های دیگر، از جمله اندازه، شکل و رنگ دندان ها.
  • مواد دندانی که تا میزان زیادی در برابر ساییدگی مقاومت می کنند.
  • مقاومت در برابر تغییر رنگ یا ایجاد لکه روی دندان ها در آینده
  • درمانی که به آماده سازی اندکی نیاز دارد و تنها بخشی از مینای دندان های طبیعی تراشیده می شوند- با این حال از جمله درمان های تهاجمی محسوب می شود.
  • نتیجه درمان دندان هایی هستند که به لطف مواد ظریف و شفافی که برای ساخت ونیرها استفاده می شوند، زیبایی طبیعی خواهند داشت.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
انکیلوز دندان

این درمان بیشتر برای بهبود وضعیت دندان هایی مؤثر است که با کشیدن سیگار و مصرف تتراسایکلین روی آنها لکه ایجاد شده است یا پر شدگی داخل دندان که به مرور زمان تغییر رنگ پیدا کرده است، یا برای پر کردن فاصله بین دندان هایی که از نظر ساختاری مشکلی ندارند. این درمان با بی حسی موضعی انجام می شود و از تشخیص تا درمان در 2 تا 3 جلسه انجام می شود.

ارتودنسى یا ونیر؟

 

کمک ارتودنتیست در تشخیص نیاز بیمار

بسیاری از افراد زمانی که به درمان ارتودنسی فکر می کنند تنها روی جنبه های زیبایی آن تمرکز می کنند در حالی که مهم ترین هدف این درمان بهبود سلامت دهان و دندان بیمار از طریق اصلاح مشکلاتی است که می توانند منجر به بروز مشکلات بیشتر برای سلامت دهان و فک شوند، به همین دلیل باید ارتودنسی را چیزی فراتر از درمان زیبایی دانست. در حالی که ونیرها در دسته دندانپزشکی زیبایی می گنجند و هدف اصلی آنها بهبود ظاهر است.

در برخی موارد ممکن است بیمار هم به درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان ها نیاز داشته باشد هم ونیرها، زیرا کجی دندان ها می تواند به سطوح دیگر دندان ها آسیب وارد کند و موجب لب پر شدن یا ترک خوردن آنها شود که نیاز خواهد بود درست پس از صاف شدن دندان ها درمان شوند. اگر هنوز نمی دانید کدام درمان برای شما مناسب تر است، بهترین کار مراجعه به متخصص ارتودنسى است که با توجه به نیازهای خاص شما طرح درمان ویژه ای پیشنهاد خواهد داد که به شما کمک خواهد کرد سلامت و لبخند زیبای خود را داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مزایای خمیر دندان های خانگی و روش تهیه آنها
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *