ارتودنسی نامرئى در کرج

ارتودنسی نامرئی در کرج مورد درخواست آن دسته از متقاضیان ارتودنسی است که ضرورت انجام درمان ارتودنسی را پذیرفته اند، اما مشکل جدی با دیده شدن ارتودنسی فلزی دارند. درخواست ارتودنسی نامریی  در کشور ما و به تبع آن در استان البرز و کرج به وضوح در دهه ۱۴۰۰ رو به افزایش است و همین افزایش تقاضای ارتودنسی نامریی موجب شده است که متخصصین ارتودنسی کرج نیز مجموعه درمانی خود را به سمت ارتودنسی شفاف پیش ببرند. ارائه ارتودنسی نامریی در کرج نیازمند تجهیزاتی مخصوص و رویکردی متفاوت از ارتودنسی ثابت می باشد و باید اذعان نمود که اگر کلینیک ارتودنسی در کرج بنا دارد که ارتودنسی نامریی را در کرج ارائه نماید،باید تجهیزات و ملزومات مخصوص این نوع ارتودنسی را فراهم نماید. در مقاله پیش رو ابتدا انواع خدمات ارتودنسی نامریی یا شفاف در کرج را مرور خواهیم کرد و راجع به آخرین متد روز ارتودنسی نامریی توضیحات مبسوطی ارائه خواهیم نمود؛ در ادامه در مورد مراحل درمان ارتودنسی شفاف توضیح خواهیم داد و در نهایت هزینه ارتودنسی نامریی در کرج را با شما به بحث خواهیم نشست.

انواع ارتودنسی نامریی

انواع ارتودنسی نامریی

انواع ارتودنسی نامریی

از گذشته، ظاهر خشن و نامناسب براکت های فلزی، درمانگرها و مراجعین ارتودنسی را به سمت جست و جوی راه حلی زیباتر ترغیب می نمود. ابتدایی ترین تلاشها برای مخفی کردن ظاهر نامناسب این براکت های فلزی،ارتودنسی لینگوال یا همان ارتودنسی مخفی یا نیمه پنهان بود.در ارتودنسی لینگوال براکت ها هنوز وجود دارند اما از سطح بیرونی دندان ها به سطح داخلی دندان ها منتقل شده اند. ارتودنسی لینگوال هر چند جذاب به نظر می رسد اما مشکلات تکنیکی زیادی برای اجرا دارد و برای استفاده کنندگان آن، از سمت زبان، آزاردهنده می باشد. دیگر تغییرات به سمت زیباتر شدن وسایل ارتودنسی، براکت های شفاف ارتودنسی بودند. این براکت های شفاف در طول تکامل خود ، جنس های متفاوتی را تجربه نمودند؛ اما در نهایت جنس سرامیکی آنها کیفیت قابل قبولی را نشان داد و از سوی مراجعین بخوبی پذیرفته شدند. براکت های شفاف متنوع و گوناگونی از سوی شرکت های ارتودنسی ارائه شدند و کمپانی های مختلف ارتودنسی، در رقابت با یکدیگر، برندهای ارتودنسی سرامیکی مختلفی را معرفی نمودند. ارتودنسی براکت های سرامیکی هر چند مورد استقبال واقع شدند اما به معنای واقعی ارتودنسی نامرئی محسوب نمی شدند و لزوم معرفی ارتودنسی نامریی هنوز جلب توجه می کرد.

ارتودنسی اینویزلاین

ارتودنسی اینویزلاین

ارتودنسی اینویزلاین

در ابتدای قرن جدید میلادی، شرکتی آمریکایی به نام شرکت اینویزلاین، روش جدیدی را برای مرتب کردن دندان ها معرفی نمود. در این روش، براکت های ارتودنسی حذف شده بودند و مرتب شدن دندان ها به توالی از پلاک های شفاف سپرده شده بود. پلاک های شفاف ارتودنسی سالها منحصرا” در اختیار شرکت اینویزلاین بود و ارتودنسی نامرئی به پلاک های شفاف اینویزلاین اطلاق می شد. پس از سالها که امتیاز انحصاری این شرکت برای ساخت پلاک های شفاف، به اتمام رسید؛ شرکت های مختلفی وارد بازار رقابت پلاک های شفاف شدند و ارتودنسی نامریی نیز به مرور تکامل یافت.

ارتودنسی نامرئی در ایران

مشکل ارتودنسی نامریی در کشور ما بیش ازاینکه فنی باشد، تحریمی بوده است. بدلایل شرایط خاص سیاسی موجود در کشور ما، شرکت های معتبر پلاک های شفاف در دنیا، قادر به ارسال و همراهی با متخصصین ارتودنسی کشورمان نیستند و این موضوع به مشکلات استفاده از الاینرهای شفاف در کشور ما اضافه نموده است. به غیر از شرکت های آمریکایی که قادر به فعالیت در کشور ما نبوده اند، شرکت های مختلف کره ای و چینی نیز در صدد فعالیت در این حوزه برآمدند که البته خیلی هم موفق نبودند و این فعالیت ها اغلب نیمه کاره رها شد و همین موضوع موجب بدبینی ارتودنتیست های ایرانی به حوزه ارتودنسی نامریی گردید.

ارتودنسی نامرئی در ایران

ارتودنسی نامرئی در ایران

در طول چند سال گذشته، متخصصین ارتودنسی کشورمان به این نتیجه رسیدند که با توجه به شرایط موجود بایستی خود تمام مراحل طراحی، ساخت و درمان مراجعین پلاک های شفاف را به عهده بگیرند و خود را از دایره نیاز به کمپانی های مطرح ارتودنسی شفاف خارج نمایند. بر این اساس، شرکت های ایرانی خصوصی که الاینرهای شفاف را ارائه و مدیریت می کردند پا گرفتند و در حال حاضر غالب پلاک های شفاف ارائه شده در کشور ما محصول عملکرد بومی سازی این فناوری در کشورمان می باشند و در ایران خودمان طراحی شده و ساخته می شوند.

مراحل ارتودنسی نامرئی

برای تهیه پلاک های شفاف ارتودنسی، ابتدا دهان بیمار توسط اسکنر داخل دهانی اسکن می شود. سپس الگوی دندانها بصورت فایل توسط متخصص ارتودنسی برای ارائه طرح درمان و چسباندن اتچمنت ها بررسی می شود. در طرح ریزی درمان، دندانها به مرور و بصورت دیجیتال در مراحل مختلف مرتب شده و چیده می شوند. سپس این مراحل به  پرینتر سه بعدی(بخش لابراتواری)ارسال می شوند و برای هر مرحله، مدل مخصوص دندانی پرینت یا چاپ می شود. در نهایت روی تک تک این مدل ها، الاینر شفاف یا پلاک شفاف ساخته می شود. در حقیقت در ارتودنسی نامرئی، پروسه منظم شدن دندان های بیما، به تدریج طراحی می شود و مثلا” کل مراحل تغییر از روز اول تا روز آخر به حدود ده تا بیست مرحله تقسیم می شود( که طبیعتا” بر اساس پیچیدگی مشکل موجود،متفاوت می باشد) و سپس روی تک تک این مراحل، مدل ساخته شده می شود (که استیج گفته می شود) و روی هر مدل، پلاک شفاف ساخته می شوند. در نهایت کل مراحل تقسیم شده درمان، الاینر یا پلاک شفاف مخصوص به خود را خواهد داشت. کل پروسه طراحی و ساخت الاینرهای شفاف اصول کلی فوق را دارد؛ اما ممکن است در جزییات تفاوت های مخصوص به خود را داشته باشد. مراجعه کننده نیز با قراردادن مرحله به مرحله این الاینرها و پلاک های شفاف، تغییرات را بصورت تدریجی کسب می کند و پیش می رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا اینویزیلاین برای همه بیماران ارتودنسی است؟

زمان ارتودنسی نامریی

زمان درمان ارتودنسی بیشتر ازینکه به تکنیک درمان بستگی داشته باشد، به پیچیدگی مشکل موجود مرتبط است.هر چه مشکل ارتودنسی موجود بیشتر باشد، زمان درمان بالاتر خواهد بود. به طور کلی زمان درمان ارتودنسی شفاف به طرز معناداری بیشتر از ارتودنسی معمولی نیست ولی بطور کلی درمان های پیچیده و دشوار، مورد مناسبی برای درمان با الاینر نمی باشند و در صورتی که با تکنیک ارتودنسی نامریی درمان شوند، زمان درمان بالاتری را نیاز خواهند داشت.

مزایای ارتودنسی نامرئی

مزایای ارتودنسی نامرئی

مزایای ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامریی در مقایسه با ارتودنسی سنتی یا فلزی،محاسنی دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارتودنسی نامریی در مقایسه با ارتودنسی فلزی یا سنتی راحتی استفاده بیشتری دارد. چارچوب فلزی براکت های سنتی، نسبت به پلاک های شفاف، سخت تر و زمخت تر می باشد ولی ارتودنسی شفاف، آزار و ناراحتی کمتری نسبت به براکت های فلزی دارند.
  2. ارتودنسی شفاف نسبت به ارتودنسی ثابت امکان خارج کردن موقت را دارد. هر چند برای اثر بخشی پلاک های شفاف ارتودنسی نیز باید تقریبا” تمام وقت و ۲۲ ساعت استفاده شوند، اما در مواردی که ضرورت ایجاب کند، قابل خارج کردن موقت نیز می باشند.
  3. ارتودنسی شفاف رعایت بهداشت مناسب تری را دارد. مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها در پلاک های شفاف راحت تر از بریس های ارتودنسی ثابت انجام می شود و امکان تمیز نگه داشتن بیشتری در این پلاک های شفاف وجود دارد.
  4. ارتودنسی نامریی در مقایسه با ارتودنسی ثابت نیاز به ویزیت کمتری توسط متخصص ارتودنسی دارد.

معایب ارتودنسی نامریی

  1. پلاک های شفاف ارتودنسی نسبت به ارتودنسی ثابت امکان خارج کردن دارند و برای همین احتمال جاگذاشتن و یا گم کردن آنها نیز بیشتر است.
  2. اگر قرار باشد از پلاک های شفاف تمام وقت استفاده نشود، زمان درمان نسبت به ارتودنسی ثابت که امکان خارج کردن ندارد، بیشتر خواهد بود.
  3. هزینه ارتودنسی شفاف گران تر از ارتودنسی ثابت یا سنتی می باشد.

مراقبت های ارتودنسی نامریی

ارتودنسی نامریی شامل پلاک های شفافی است که باید به ترتیب روی دندان ها قرار گیرند تا تغییرات مورد نظر را اعمال نمایند. این پلاک ها باید ۲۲ ساعت در شبانه روز استفاده شوند تا کارایی مناسب خود را داشته باشند. این پلاک ها باید فقط موقع خوردن غذاهای اصلی و به هنگام مسواک و نخ دندان زدن از دهان خارج شوند. هنگام استفاده از غذاهای سنگین و سفت نیز بهتر است جهت جلوگیری از آسیب، پلاک های شفاف خارج شوند. نوشیدنی ها و غذاهای بسیار داغ نیز ممکن است بر کیفیت و ساختار الاینرهای شفاف تاثیر گذار باشند و بهتر است از آنها اجتناب شود.

ارتودنسی نامریی برای چه افرادی مناسب است و در چه مواردی مناسب نیست؟

بطور کلی ارتودنسی نامریی برای ناهنجاری های خفیف تا متوسط گزینه مناسبی می باشد و پاسخگویی مناسبی در این موارد دارند. ارتودنسی نامریی برای درمان موارد پیچیده ارتودنسی، گزینه مناسبی به شمار نمی رود.

پلاک های شفاف ارتودنسی درمان اکثر نامرتبی های دندانی را به خوبی  انجام می دهند اما در مواردی که جابجایی های گسترده دندانی مدنظر باشند و یا در موارد نیاز به کشیدن دندان، کارآیی کمتری نسبت به ارتودنسی ثابت از خود نشان می دهند. در مواردی که فکین دارای مشکلات و ناهماهنگی های زیادی باشند ، بطوریکه نیاز به جراحی فک وجود داشته باشد، بهتر است از ارتودنسی ثابت یا سنتی بجای الاینرهای شفاف استفاده شود. در موارد ارتودنسی بیرون آوردن دندانهای نهفته، که نیاز به مکانیک های ارتودنسی پیچیده می باشد، نیز بهتر است از الاینرهای شفاف استفاده نشود.

قیمت ارتودنسی نامرئی در کرج

قیمت ارتودنسی نامرئی در کرج

قیمت ارتودنسی نامرئی در کرج

در تعیین هزینه درمان ارتودنسی سنتی دو فاکتور عمده تاثیر گذار می باشند که در ارتودنسی شفاف یا نامریی نیز به آنها می پردازیم:

۱)هزینه تجهیزات و مواد مصرفی

تجهیزاتی که توسط آنها پلاک های شفاف ارتودنسی ساخته می شوند بسیار گران قیمت می باشند. اسکنرهایی که بر اساس آنها تصاویر داخل دهانی تهیه می شوند حدود بیست هزار یورو ارزش قیمت دارند و علاوه بر این اسکنرها، برنامه های طراحی، پرینترهای سه بعدی و تجهیزات جانبی دیگر ساخت الاینرها نیز قیمت بالایی دارند و همین موضوع مهمترین فاکتور تاثیر گذار بر ارزش گذاری هزینه الاینرهای شفاف می باشد.

۲)مهارت درمانگر متخصص ارتودنسی

درمان با الاینر و سیستم ارتودنسی نامریی نیاز به مهارت و تبحر متخصص ارتودنسی مربوطه دارد. متخصصین ارتودنسی که توانایی کار با الاینرها را دارند اغلب حداقل ده سال سابقه کار دارند و مهارت با درمان ارتودنسی ثابت و سنتی را از قبل تجربه کرده اند. کیفیت و مهارت بالای متخصص ارتودنسی مجرب نیز هزینه درمان با ارتودنسی شفاف را بالاتر می برد.

با احتساب دو مورد تاثیر گذار فوق بر هزینه ارتودنسی شفاف، به این نتیجه می رسیم که هزینه یک درمان ارتودنسی شفاف  در موارد ساده و متوسط  یک و نیم برابر و در موارد پیچیده تا دو برابر بالاتر از ارتودنسی ثابت یا سنتی می باشد.به عنوان مثال اگر هزینه درمان معمول ساده با ارتودنسی ثابت پنجاه میلیون تومان باشد، هزینه همین درمان با الاینر هفتادو پنج میلیون تومان خواهد بود.

ارتودنسی نامریی در کرج

شهر کرج در انتهای سال ۱۴۰۲ نزدیک به بیست متخصص ارتودنسی دارای پروانه می باشد که البته همگی آنها اقدام به درمان با ارتودنسی شفاف نمی نمایند ارتودنسی نامریی در کرج از ابتدای سال ۱۴۰۰ به مرور در حال جا افتادن است و چند مسئله در انجام درمان ارتودنسی شفاف در کرج حائز اهمیت می باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
معاینات دوره ای و جرمگیری تخصصی دندان

نخست اینکه این درمان جزو تکنیک های نوین درمان ارتودنسی محسوب می شود و آن دسته از متخصصین ارتودنسی کرج تمایل به انجام آن دارند که دوره های خاص این ارتودنسی را گذرانده باشند. دوم اینکه انجام این ارتودنسی شفاف نیازمند تجهیزات و تکنولوژی پیچیده و پیشرفته ای است که هم گران می باشند و هم بکارگیری آنها نیازمند مهارت متخصص ارتودنسی مجرب می باشد و ازاین رو، درمان ارتودنسی نامریی را در کرج، در شرایطی می توان توصیه کرد که کلینیک ارتودنسی مجهز این درمان و متخصص ارتودنسی متبحر در کرج آن را به انجام برساند.

ارتودنسی نامریی دکتر اصلانی

کلینیک ارتودنسی دکتر اصلانی در کرج، دارای ۱۰ سال سابقه درمان می باشد و از بهترین تکنولوژی دستگاه ها و تجهیزات ارتودنسی نامریی بهره می گیرد. دکتر اصلانی تنها متخصص ارتودنسی دارای فلوشیپ فوق تخصصی در استان البرز می باشند و دوره های ارتودنسی نامریی مختلفی را گذرانده اند. دکتر اصلانی عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران می باشند و دارای تالیفات مختلفی در حوزه ارتودنسی می باشند. کلینیک ارتودنسی نامریی دکتر اصلانی در کرج مجموعه ای قابل اطمینان را برای درمان مراجعین کرج برای ارتودنسی نامریی فراهم ساخته است.

ارتودنسي نامرئى از آن دسته موضوعات دندانپزشكى زيبايى است كه بسيار مورد توجه قرار گرفته است. نقطه مشترك در انتخاب اول مراجعين ارتودنسي در كلينيك هاى ارتودنسي نيز ارتودنسى نامرئى است اما مشكل اينجاست كه توافق مشتركى در تعاريف انواع ارتودنسي وجود ندارد. در اصطلاح عام به تمام ارتودنسي هايى كه در آنها براكت فلزى استفاده نشود، ارتودنسي نامرئى گفته مى شود اما در واقعيت انواع ارتودنسي نامرئى نيز وجود دارند كه بايستى آنها را ازهم تفكيك كرد. لغت هاى ارتودنسي نامرئى، ارتودنسي همرنگ دندان (ارتودنسي شفاف)  و ارتودنسي پشت دندانى (ارتودنسي زبانى) معانى مختلفى دارند كه در مقاله پيش رو در مورد آنها به تفصيل بحث خواهيم كرد. پيش از آن ابتدا بايستى ارتودنسي فلزى را ارزيابى نماييم

ارتودنسي فلزى

ارتودنسي فلزى

ارتودنسي فلزى

اولين براكت هايى كه به علم ارتودنسي معرفى شدند، براكت هاى فلزى يا همان ارتودنسي فلزى بود. از اين نوع ارتودنسي به عنوان براكت هاى سنتى نيز ياد مى شود. اين براكت ها از جنس استنلس استيل مى باشند كه البته در گذر زمان تغييرات زيادى پيدا كرده اند.

روش ساخت اين براكت هاى فلزى ارتقاى زيادى پيدا كرده است و همينطور سايز آنها نيز كوچكتر شده است.

معايب ارتودنسي فلزى

براكت هاى فلزى ايراداتى  دارند. مهمترين اشكال آنها اين است كه در صحبت كردن و لبخند زدن نماى فلزى ايجاد مى كنند كه خيلى زيبا نيست. موارد نادرى نيز وجود دارند كه افراد به نيكل موجود در آلياژ اين براكت ها حساسيت نشان مى دهند كه البته بسيار بسيار نادر است. حتى افرادى كه به بدليجات فلزى حساسيت پوستى نشان مى دهند هم به براكت هاى فلزى واكنش منفى نشان نمى دهند و اين موضوع به خاصيت شويندگى بزاق در دهان برمى گردد.

مزيت هاى ارتودنسي فلزى

براكت هاى فلزى هنوز بهترين و موثرترين روش درمان ارتودنسي مى باشند. دليل آن هم اين است كه عمده حركات ارتودنسي در اثر فعل و انفعال بين براكت هاى ارتودنسي (يا همان نگين ارتودنسي)  و سيم هاى ارتودنسي رخ مى دهند و چون جنس سيمهاى ارتودنسي فلزى است، طبيعتا موثرترين ارتباط براكت با سيم ارتودنسي هنگامى رخ مى دهد كه هر دو هم جنس و فلزى باشند. در اين نوع براكت ها مى توان براى نگهدارى سيمهاى ارتودنسي از اورينگ رنگى (كش رنگى) استفاده نمود كه خود بر جذابيت ارتودنسي در كودكان و نوجوانان مى افزايد. هزينه براكت هاى فلزى كمتر ازانواع ديگر مى باشد و در صورتى كه براكت كنده شده يا شكسته شود، جايگزينى آن مقرون به صرفه خواهد بود. مزيت ديگر ارتودنسي فلزى استحكام زياد آن مى باشد؛ اين نوع براكت ها در مقابل نيروهاى جويدن، مقاوم تر از انواع ديگر ارتودنسي مى باشند.

ارتودنسي سراميكى

ارتودنسي سراميكى

ارتودنسي سراميكى (ارتودنسي همرنگ دندان يا ارتودنسي شفاف)

هنگامى كه صحبت از ارتودنسي همرنگ دندان يا ارتودنسي شفاف مى شود اغلب منظور براكت هاى كريستالى يا همان براكت هاى سراميكى است. به اين نوع ارتودنسى در اصطلاح، ارتودنسى نيمه نامريى نيز گفته مى شود. ظاهر سفيد يا شفاف ارتودنسي مى تواند فقط منحصر به براكت هاى شفاف ارتودنسي نباشد؛ امروزه سيم هاى ارتودنسي شفاف نيز به بازار آمده كه در تركيب با براكت هاى شفاف، ظاهر همرنگ دندان ايجاد مى كنند.

معايب ارتودنسى سراميكى

هزينه ارتودنسي سراميكى و براكت هاى سراميكى گران تر از براكت هاى فلزى مى باشد. اين نوع ارتودنسي همانند پيراهن سفيد نگهدارى زياد و مراجعه بيشترى را مى طلبد. ظاهر شفاف ارتودنسي سراميكى ممكن است در نتيجه آرايش ها و مواد غذايى رنگى، لك بگيرد. علاوه بر اين اورينگ هاى شفاف دور آنها نيز در همين رابطه تمايل به رنگ پذيرى بالايى دارند و ممكن است لازم شود در فواصل جلسات ارتودنسى، نياز به مراجعه اضافه ترى جهت تعويض همين كش هاى شفاف باشد. جنس اين براكت ها از كريستال بوده و خاصيت شكنندگى سراميك عملا اين نوع ارتودنسي را در رابطه با نيروهاى جويدن آسيب پذير مى سازد. ذات سراميكى اين نوع ارتودنسي شفاف از سويى ديگر موجب مى شود خوانايى براكت هاى سراميكى با سيمهاى فلزى پايين باشد و اين موضوع موجب كند شدن و طولانى تر شدن درمان ارتودنسي (بخصوص در مواردى كه ارتودنسي به همراه كشيدن دندان باشد) در مقايسه با انواع فلزى مى شود. نكته ديگرى كه بايستى مورد توجه قرار بگيرد اين است كه در مواردى مشكل مراجعه كنندگان ناهنجارى فكى مى باشد و در اين موارد علاوه بر ارتودنسى، فرد نيازمند عمل فك نيز خواهد بود كه در اصطلاح به آن ارتوسرجرى (يعنى تركيب ارتودنسى و جراحى فك)  گفته مى شود. در اين موارد ارتودنسي شفاف و براكت هاى سراميكى كاربرد ندارند ر نمى توان فرد را با اين براكت ها به اتاق عمل برد. در اين شرايط حتما بايستى از ابتدا ارتودنسي فلزى نصب شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
علل و درمان های دندان درد هنگام بستن دهان یا لمس آن

مزيت هاى ارتودنسي سراميكى

اين نوع براكت ها در مقايسه با براكت هاى فلزى كمتر به چشم مى آيند و تنها هنگامى به چشم مى خورند كه بيننده از فاصله نزديك به ارتودنسي سراميكى توجه كند. معمولا از اورينگ هاى شفاف نيز براى نگهدارى سيم ها استفاده مى شود و البته هنوز كش رنگى نيز قابل استفاده مى باشد.

ارتودنسي پشت دندانى

ارتودنسي پشت دندانى

ارتودنسي پشت دندانى (ارتودنسى زبانى)

اين نوع ارتودنسي كه به ارتودنسي پنهان يا ارتودنسي مخفى نيز معروف است در پشت دندانها و سمت زبان متصل مى شود.  ارتودنسي لينگوال امروزه به اين شكل نصب مى شود كه ابتدا قالب ديجيتالى از پشت دندانهاى فرد گرفته مى شود و سپس با ارسال اين قالب به شركت هاى ارتودنسي مخصوص، براكت هايى مخصوص و متناسب با شكل پشت دندانهاى فرد مورد نظر ساخته شده و براى نصب ارسال مى شود. متاسفانه به دليل شرايط خاص كشورمان امكان استفاده از اين شكل حرفه اى از ارتودنسي پشت دندانى وجود ندارد و در كشور ما از براكت هاى پيش ساخته كه در بازار موجودند به همين منظور بكار مى روند.

معايب ارتودنسي پشت دندانى

با توجه به توضيحى كه داده شد، انواع ارتودنسي زبانى بكار رفته در بازار ارتودنسي كشور ما لزوما با پشت دندانهاى افراد فيت نمى باشد و همين موضوع احتمال كنده شدن اين براكت ها را بالاتر مى برد. به اين مسئله،  دشوارى نصب و كار در پشت دندانها را نيز اضافه كنيد كه همين موضوع موجب مى شود هزينه ارتودنسي پشت دندانى به مراتب بالاتر از ارتودنسي سراميكى و ارتودنسي فلزى باشد. اين نوع ارتودنسي در مواردى كه نوع كار ارتودنسي پيچيدگى بيشترى داشته باشد كاربرد ندارد و در موارد دشوار فنى قابل استفاده نمى باشد. تميز كردن اين براكت هاى زبانى براى بيمار نيز دشوارى هاى خاص خود را دارد. البته مهمترين ايراد براكت هاى پشت دندانى، آزار و اذيت آنها براى زبان مى باشد كه گاهى تحمل آنها را براى مراجعه كننده امكان ناپذير مى كند.

مزيت ارتودنسي پشت دندانى

عمده ترين مزيت اين ارتودنسى، دور از ديد بودن آنها مى باشد. اين ويژگى آنها حتى قويتر از ارتودنسي سراميكى مى باشد.

ارتودنسي نامرئى (اينويزلاين)

ارتودنسي نامرئى (اينويزلاين)

ارتودنسي نامرئى (اينويزلاين)

بحث در مورد ارتودنسي نامرئى زياد است. نوع اورجينال و اصلى اين ارتودنسي شامل مجموعه اى از پلاك هاى شفاف مى باشد كه توسط كمپانى اينويزلاين بر روى قالب هاى بيمار ساخته شده و در فواصل مشخصى براى استفاده به بيمار تحويل مى شوند. آنچه كه براى ساخت ارتودنسي نامرئى و اين پلاك هاى شفاف لازم مى باشد قالب گيرى مخصوص و ارسال آن به اين شركت معتبر آمريكايى است. اما متاسفانه به دليل شرايط خاص كشورمان امكان ارتباط با اين شركت آمريكايى وجود ندارد. شركت هايى جايگزين از كره جنوبى و حتى خود كشورمان نيز مدعى ساخت اين پلاك هاى شفاف ارتودنسي شده اند اما هنوز تجربه عملى خود را در اين زمينه به اثبات نرسانده اند. برخى لابراتوار هاى ارتودنسي نيز سعى كرده اند اين خلاء را به اين شكل پر كنند:هر جلسه مراجعه از بيمار قالب گرفته مى شود و تغييرات مدنظر روى مدل گچى انجام مى شود و پلاك شفاف جلسه بعدى تحويل مى شود. البته عملا اين كار نيز ارتودنسي نامرئى محسوب مى شود ولى با آنچه كه در علم به عنوان ارتودنسي با پلاك هاى شفاف شناخته مى شود كاملا متفاوت است. بهرتقدير ارتودنسي نامرئى با پلاك هاى شفاف در كشور ما عموما با آنچه كه در دنيا و بصورت استاندارد توسط شركت اينويزلاين ساخته مى شود تفاوت دارد.

معايب ارتودنسي نامرئى

يكى از مهمترين ايرادات ارتودنسي نامرئى در اين مى باشد كه موارد پيچيده قابل درمان با اين نوع ارتودنسي نمى باشند. اين مسئله بويژه در درمانهاى ارتودنسي كه نيازمند كشيدن دندان مى باشند مشكل ساز مى باشد. هزينه ارتودنسي نامريى از بقيه انواع ارتودنسي بالاتر مى باشد و به صراحت مى توان بيان كرد كه ارتودنسي نامرئى گران ترين ارتودنسي موجود مى باشد. قيمت بالاى ارتودنسي نامرئى بخصوص هنگامى مشكل ساز مى شود كه فرد يكى از الاينرها (پلاك هاى شفاف) خود را گم كند و يا اين پلاك ها آسيب ببينند. قابليت خارج كردن اين پلاك هاى شفاف نيز گاهى مى تواند دردسر ساز شده و موجب گم كردن آنها شود. از طرفى زمان مورد نياز براى استفاده از آنها نيز ٢٢ساعت در روز مى باشد كه زمان كمى نمى باشد. درمان با اين پلاك هاى شفاف ارتودنسي معمولا زمانى طولانى ترى از ساير انواع ارتودنسي نياز دارد.

مزيت هاى پلاك هاى شفاف ارتودنسي

البته اين پلاك هاى شفاف ارتودنسي جذابيت هاى خاص خود را نيز دارند. اين پلاك هاى شفاف به سختى ديده مى شوند؛ از طرفى

اين پلاك ها در موارد خاص قابل خارج كردن از دهان و پوشيدن مجدد مى باشند. تميز كردن اين پلاك هاى شفاف نيز مى تواند با خارج كردن آنها از دهان و با راحتى بيشترى انجام شود.

ارتودنسي نامريى در تهران

در تهران بخش عمده اى از تبليغات ارتودنسي، بر روى ارتودنسى نامرئى انجام مى شود؛  اما همانطور كه توضيح داده شد با توجه به واقعيات موجود شرايط خاص كشورمان، امكان ارتباط با كمپانى هاى معتبر سازنده ارتودنسي نامرئى در حال حاضر وجود ندارد و بهتر است قبل از انتخاب پلاك هاى شفاف ارتودنسي براى درمان خود، در اين رابطه تحقيق بيشترى به خرج دهيد.

ارتودنسي نامريى در كرج

در شهر كرج نيز ارتودنسي نامريى براى مراجعين ارتودنسى انجام مى شود. عمده پيشنهادى كه در رابطه با ارتودنسي شفاف به مراجعين ارتودنسي مى شود، براى ارتودنسي در سنين بالا و ارتودنسى بزرگسالان مى باشد. اين رده سنى كه اكنون انجام ارتودنسى برايشان سخت به نظر مى رسد، مى توانند به كمك براكت هاى سراميكى مشكلات ارتودنسي خود را درمان نمايند.

1/5 (1 نظر)
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *