ارتودنسی فوری یا سریع: واقعیت یا شایعه؟

ارتودنسی سریع یا فوری یک راه جدید برای پاسخگویی به متداول ترین پرسشی است که بیمارانی ممکن است مطرح کنند که به فکر صاف کردن دندان های خود هستند: قرار است درمان چه مدت طول بکشد؟ ارتودنسی سریع بین افراد بزرگسال در حال رسیدن به محبوبیت بیشتری است، زیرا امکان صاف و همراستا کردن دندان ها ظرف چند ماه به جای چند سال را فراهم می آورد.

علاوه بر این، مهم است درک کنیم که ارتودنسی سریع تنها به اصلاح دندان های جلو نمی پردازد، بلکه راهی برای سرعت بخشیدن به درمان کامل ارتودنسی است. طی 15 سال گذشته، تکنیک های مختلفی برای سرعت بخشیدن به درمان ارتودنسی معرفی شده اند. برخی از این تکنیک ها عبارتند از جراحی، در حالی که در برخی از ابزارهای خاصی استفاده می شود، اما هدف همه آنها کوتاه کردن زمان درمان است. ایده ارتودنسی سریع ایجاد تغییر موقت در استخوان است تا دندان ها بتوانند سریع تر داخل فک ها حرکت کنند و درمان ارتودنسی می تواند در عرض چند ماه به پایان برسد.

ارتودنسی فوری یا سریع

ارتودنسی فوری یا سریع

روش های مختلف ارتودنسی سریع

چند روش مختلف ارتودنسی سریع تر وجود دارد، در حالی که برخی روش های جدید در زمان های اخیر در حال توسعه هستند. در اینجا برخی از متداول ترین روش ها معرفی شده اند:

کورتیکوتومی Corticotomy

کورتیکوتومی نوعی جراحی جزئی است، که شامل ایجاد برش های کوچک روی استخوان در اطراف دندان های خاص است تا سرعت حرکت دندان افزایش پیدا کند. این فرایند تحت بی حسی موضعی انجام می شود و ناراحتی معمولاً تنها چند روز طول می کشد.

پیزوسیژن Piezocision

روش دیگر پیزوسیژن است. این یک روش جراحی است که بسیار اندک تهاجمی است که در آن از ارتعاشات با فرکانس مشخص برای ایجاد آسیب های بسیار ریز در استخوان استفاده می شود. هر گونه ناراحتی که بیمار احساس می کند معمولاً حدود 12 تا 24 ساعت پس از این فرایند طول می کشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چرا لثه های کودکان خونریزی می کنند؟

پروپل Propel

یکی دیگر از گزینه های ارتودنسی سریع پروپل است. پروپل یک سیستم است که در آن سوراخ های کوچک در استخوان ایجاد می شود. این باعث می شود که بهبودی استخوان تحریک شود، بنابراین دندان ها سریع تر حرکت می کنند. این سوراخ ها را می توان در مراحل مختلف در طول درمان ارتودنسی ایجاد کرد.

اکسل دنت AcceleDent

اکسل دنت ابزاری است که پالس های میکرو منتشر می کند که باعث ترغیب استخوان به بهبودی می شوند تا دندان ها سریع تر حرکت کنند. بیمار هر روز به مدت 20 دقیقه یک ابزار دهانی لرزش دار را روی بریس های خود استفاده می کند.

آیا همه افراد می توانند از ارتودنسی سریع بهره مند شوند؟

ارتودنسی سریع برای همه نیست. بیماران مبتلا به بیماری استخوان، دندان های انکیلوز شده، بیمارانی که همکاری نمی کنند، و افرادی که زیاد سیگار می کشند گزینه های خوبی برای این نوع فرایندها نیستند.

مانند ارتودنسی معمولی، نیاز خواهد بود پس از برداشتن بریس ها، برای جلوگیری از جابجا شدن دندان ها به موقعیت قبلی خود، از ریتینرها استفاده کنید.

ارتودنسی سریع یا فوری یک زمینه نسبتاً جدید است و هر ساله تحقیقات بیشتری در حال انجام است و این تکنیک ها به روش های متنوع تر مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این تکنیک ها همزمان با درمان ارتودنسی به درمان تحلیل لثه نیز کمک می کنند، و همچنین قادرند مشکلات ارتودنتیک چالش برانگیز را با کمک چنین روش هایی راحت تر درمان کنند.

اگر شما همیشه از کج بودن دندان های خود رنج برده اید یا مشکل بایت و جویدن دارید، اما دوست ندارید به چندین سال استفاده از بریس های ارتودنسی فکر کنید، ارتودنسی سریع یا فوری ممکن است جایگزین خوبی برای شما باشد. اگر شما علاقه مند به استفاده از یک درمان ارتودنسی سریع هستید، با یک ارتودنتیست مشورت کنید.

ارتودنسی فوری یا سریع

ارتودنسی فوری یا سریع

مزایای ارتودنسی سریع چیست؟

مزیت اصلی ارتودنسی سریع سرعت است. در ارتودنسی های سنتی، ممکن است نیاز باشد بیمار چند سال به پوشیدن بریس ادامه دهد، اما ارتودنسی سریع یا فوری زمان آن را به کمتر از یک سال کاهش می دهد. اکثر بیماران ارتودنسی سریع، فقط سه تا هشت ماه بریس استفاده کرده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
لق شدن دندان ها و مشکلات بایت

مزیت دیگر این روش این است که اگر درمان ارتودنسی کوتاه تر باشد، مشکلات ناشی از استفاده طولانی مدت از بریس ها، مانند پوسیدگی دندان یا مشکلات لثه کاهش می یابند.

با ارتودنسی سریع، بیمار به سرعت تغییرات را مشاهده می کند. این به بیمار اجازه می دهد تا مزایای درمان را سریع تر ببیند. همچنین به تیم دندانپزشکی، و نیز بیمار، به تصمیم گیری در مورد طرح درمان انضباطی ایده آل، کمک می کند.

ارتودنسی سریع یا فوری یک زمینه جدید است، بنابراین تحقیق یا شواهد چندان زیادی برای مشاهده نتایج درمان در مدت زمان طولانی تر وجود ندارد، گرچه تا زمانی که تمام دستورالعمل های درمان و مراقبت های پس از درمان به درستی دنبال شوند، هیچ اثر سوعی پیش بینی نشده است.

از آنجا که دندان های شما به سرعت جابجا خواهند شد، شما به تنظیمات مکرر بیشتری نیاز خواهید داشت. ممکن است از شما درخواست شود تا به جای یک مرتبه در ماه دو بار در ماه به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

معایب ارتودنسی سریع

ارتودنسی سریع نیاز به یک روش جراحی جزئی دارد که معمولاً حدود یک هفته پس از دریافت بریس ها توسط یک پریودنتیست (متخصص لثه) انجام می شود.

فرایند جراحی که در مطب تحت بی حسی موضعی انجام می شود، در لثه ها و استخوان هایی که دندان ها را در محل نگه می دارند، تغییر ایجاد می کند، که اجازه می دهد دندان ها سریع تر به مکان های مناسب خود حرکت کنند. معمولاً این جراحی به اندازه پاکسازی دندان ها باعث بروز ناراحتی می شود. با این حال این کاملاً عادی است که بیماران با ارتودنسی سریع احساس خارش را تجربه کنند، زیرا دندان ها بسیار سریع تر از زمانی حرکت می کنند که از بریس های سنتی استفاده می شود.

ارتودنسی فوری یا سریع

ارتودنسی فوری یا سریع

مبانی بریس و ارتودنسی

مانند ارتودنسی سنتی، ارتودنسی سریع شامل استفاده از بریس ها است- ابزارهایی است که به دندان ها فشار وارد می کنند، آنها را مجبور به جابجا شدن به موقعیت مناسب می کنند. سه نوع کلی بریس ارتودنسی وجود دارد- سرامیکی، زبانی یا پشت دندانی، و فلزی.

  • بریس های سرامیکی. بریس های سرامیکی که از مواد کامپوزیتی ساخته شده اند، بسیار قوی و در برابر لکه مقاوم هستند. بریس های سرامیکی با دندان ها تلفیق می شوند و به اندازه بریس های فلزی جلب توجه نمی کنند. اما اگر سیگار بکشید یا قهوه بنوشید، لیگاچورها- بندهایی که سیم کمانی را روی براکت های سرامیکی نگه می دارند- می توانند دندان های شما را لک کنند. با این حال، هر بار که برای تنظیم مراجعه می کنید این بندها تعویض می شوند- معمولاً یک بار در ماه.
  • بریس های زبانی یا پشت دندانی. بریس های پشت دندانی که در پشت دندان ها قرار داده می شوند، در معرض دید قرار ندارند و بیشتر بین افراد بزرگسالی محبوب هستند که نمی خواهند کسی بداند آنها از بریس ها استفاده می کنند. گرچه بریس های زبانی می توانند برای ارتودنسی سریع مورد استفاده قرار گیرند، اما قرار دادن آنها روی دندان ها می تواند بیشتر چالش برانگیز و ممکن است دستیابی به نتایج مطلوب دشوارتر از بریس های سرامیکی یا فلزی باشد. آنها گران تر نیز هستند
  • بریس های فلزی. گرچه بریس های فلزی بسیار محکم هستند و می توانند حتی تهاجمی ترین درمان ارتودنسی سریع را تحمل کنند، آنها بیشتر از بقیه قابل مشاهده هستند. در ابتدا، بریس های فلزی می توانند بیشتر از بقیه بریس ها برای لثه ها تحریک کننده باشند. اما آنها ارزان ترین نیز هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مکیدن انگشت

مانند ارتودنسی سنتی، شما باید بعد از برداشتن بریس ها از ریتینر استفاده کنید تا از جابجا شدن دندان ها به موقعیت نادرست اصلی خود جلوگیری کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *