انواع براکت های ارتودنسی

انواع براکت های ارتودنسی

وقتی نوبت به درمان ارتودنسی می رسد، گزینه های مختلفی در دسترس هستند که می توان از بین آنها انتخاب کرد. انتخاب نوع درست بریس ها و براکت ها برای هر فرد، و بر اساس نیازهای وی کار دشواری نیست. تنها کافی است با یک ارتودنتیست مجرب مشورت کنید تا به شما بگوید چه نوع بریس و چه نوع براکتی برای شما مناسب تر است و با نیازهای شما همخوانی دارد و با راحت ترین شکل ممکن، بهترین کمک را به جابجایی دندان ها به محل درست خود می کند. از بین تمام گزینه های بریس ها و براکت هایی که می توانید انتخاب کنید، برخی هستند که بیشتر از سایر گزینه ها، برای شرایط ارتودنتیک مختلف مناسب تر هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی رایج ترین آنها بپردازیم که برای موقعیت شما مناسب تر هستند:

انواع براکت های ارتودنسی

انواع براکت های ارتودنسی

براکت های فلزی

این نوع براکت ها که اغلب “براکت های سنتی” نامیده می شوند از دو جزء اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از براکت های فلزی که روی دندان ها چسبانده می شوند، و سیم های فلزی منعطفی که از روی براکت ها عبور می کنند تا به دندان ها فشار وارد کنند و در نهایت موجب جابجایی آنها شوند. این ها بریس هایی هستند که اکثر نوجوانان آنها را دریافت می کنند، زیرا کم هزینه ترین گزینه های موجود هستند و اغلب سریع ترین راه برای جابجایی دندان ها به محل ایده آل خود هستند.

در گذشته، براکت ها و سیم هایی که برای بریس های فلزی استفاده می شدند بسیار جلب توجه می کردند و بواسطه اندازه و برجسته بودن آنها، برای افرادی که از آنها استفاده می کردند بسیار آزار دهنده بودند. براکت های فلزی امروزی نسبت به براکت هایی که در گذشته استفاده می شدند، بسیار کوچکتر هستند و کمتر جلب توجه می کنند. فناوری جدید موفق به ابداع سیم هایی شده است که نسبت به سال های گذشته، دندان ها را سریع تر و با در کمتری جابجا می کنند. بسیاری از نوجوانان نیز به خاطر حق انتخابی که در رنگ رابر بندهایی دارند که به دور هر براکت قرار می گیرند، این نوع براکت ها را می پسندند، زیرا به آنها اجازه می دهند بریس های ویژه خود را داشته باشند.

انواع براکت های ارتودنسی

انواع براکت های ارتودنسی

براکت های سرامیکی

براکت های سرامیکی به یکباره به جانشینی شناخته شده برای براکت های فلزی تبدیل شدند. زیرا براکت ها از مواد سرامیکی ساخته می شوند که همرنگ دندان ها هستند و بافتی شبیه دندان های طبیعی دارند در نتیجه دیدن آنها روی دندان ها بسیار دشوار است. بسیاری از ارتودنتیست ها از سیم هایی استفاده می کنند که آنها نیز همرنگ دندان ها هستند به همین دلیل کل بریس (مجموع براکت ها و سیم ها) غیر قابل دیدن خواهد بود. از آنجا که کمتر از براکت های فلزی جلب توجه می کردند، وقتی سیستم آنها به بازار معرفی شد، با استقبال زیادی مواجه شدند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چرا باید عادت جویدن ناخن را ترک کرد؟

براکت های سرامیکی هنوز هم توسط برخی ارتودنتیست ها ارائه می شوند. هر چند از براکت های سنتی گرانتر هستند، اما کمتر جلب توجه می کنند و بیمار سریع تر از گزینه هایی مانند اینویزیلاین به نتایج درمان می رسد. با این وجود، اگر بیمار محتاط و دقیق نباشد و طبق برنامه منظمی آنها را پاکسازی نکند، این نوع براکت ها، مانند دندان های واقعی به راحتی مستعد ایجاد لکه هستند. معمولاً میزان ناراحتی که این نوع بریس ها ایجاد می کنند به اندازه ناراحتی است که بریس های سنتی بوجود می آورند.

انواع براکت های ارتودنسی

انواع براکت های ارتودنسی

براکت های لینگوال یا پشت دندانی

این نوع براکت ها ضرورتاً کاملاً شبیه براکت های فلزی هستند، تنها تفاوت آنها در این است که به جای قرار گرفتن روی سطح بیرونی دندان ها، آنها در قسمت داخلی دندان ها- رو به زبان- و در داخل بایت نصب می شوند و فواید متعددی دارند. این نوع براکت ها می توانند به اندازه براکت های سنتی، خواه فلزی یا سرامیکی، مؤثر واقع شوند، تنها از بیرون دهان قابل مشاهده نیستند، و تنها زمانی می توان متوجه وجود آنها داخل دهان شد که بیمار دهان خود را کامل باز کند. برجستگی این نوع براکت ها بسیار کمتر است و کمتر از براکت ها و سیم هایی که روی جلوی دندان ها قرار می گیرند جلب توجه می کنند.

براکت های لینگوال یا پشت دندانی نقاط ضعفی هم دارند که باعث می شوند برای برخی بیماران انتخاب درستی نباشند. پاکسازی این براکت ها و اطراف آنها کار نسبتاً دشواری است، زیرا فرد قادر نیست براکت ها را به خوبی ببیند. بعلاوه، فرد عادت به تمیز کردن بخش هایی ندارد که اکنون نیاز به پاکسازی گسترده و با دقت دارند. علاوه بر این، این نوع براکت ها می توانند حرف زدن را دشوار کنند. مانند دیگر درمان های ارتودنسی، نیاز است فرد زمانی را صرف درست حرف زدن با ابزار خود کند، تنها برای یادگیری حرف زدن با براکت های لینگوال باید تلاش بیشتری کرد. علاوه بر این، براکت های لینگوال گزینه های مناسبی برای افرادی که مشکلات ارتودنتیک حاد دارند مناسب نیستند. از آنجا که طول درمان با این نوع براکت ها بیشتر است و هزینه آنها بیشتر است، معمولاً افراد زیادی خواستار استفاده از آنها نیستند.

انواع براکت های ارتودنسی

انواع براکت های ارتودنسی

براکت های دیمون یا سلف لیگیت

مانند بریس های سنتی و بریس های سرامیکی، در بریس های سلف لیگیت نیز از سیستم براکت و سیم استفاده می شود. شاید براکت های دیمون پر استفاده ترین براکت ها در حال حاضر باشند، هر چند هنوز بسیاری افراد سیستم سنتی را ترجیح می دهند. در این نوع براکت ها، به جای رابر بندها، از گیره ها یا ورودی هایی استفاده می شود که سیم را داخل خود نگه می دارند. این نوع براکت ها ذرات غذای کمتری کنار خود نگه می دارند و نسبت به دیگر انواع براکت ها درد کمتری ایجاد می کنند، بعلاوه تعداد جلسات مراجعه به ارتودنتیست برای تنظیم ابزار نیز کمتر خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
کشیدن سیگار در طول درمان ارتودنسی

این نوع براکت ها به دو شکل فلزی و سرامیکی در بازار پیدا می شوند، اما انتخاب درستی برای همه بیماران نیستند. هر چند این نوع براکت ها طول درمان را کمتر می کنند اما همه ویژگی های لازم برای رسیدن به نتایج درمان رضایت بخش را ندارند.

انواع براکت های ارتودنسی

انواع براکت های ارتودنسی

اینویزیلاین

اینویزیلاین رایج ترین و مؤثرترین سیستم بریس های نامرئی در بازار است. هر چند برای همه بیماران ایده آل نیستند اما فواید زیادی دارند، از جمله، قابلیت خارج شدن کامل از روی دندان ها برای پاکسازی دندان ها و الاینرها، در صورت لزوم. این نوع بریس ها ضرورتاً غیر قابل مشاهده هستند و وقتی بیمار به استفاده از آنها عادت کند، می توانند بسیار راحت تر از براکت های فلزی باشند.

اینویزیلاین معمولاً گران تر از بریس های سنتی است، اما راهکاری برای درمان شرایط حاد ارتودنتیک ندارد. با این حال، انتخاب فوق العاده ای برای افرادی هستند که در پی درمانی انعطاف پذیرتر برای مشکلات نسبتاً استاندارد کجی دندان های خود می باشند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *