آیا دندان قروچه روی ارتودنسی تأثیر دارد؟

براکسیسم، که تحت عنوان دندان قروچه نیز شناخته می شود، یکی از مشکلات شایع دندانی است که هر کسی، در هر زمانی در طول زندگی خود می تواند آن را تجربه کند. اغلب بیمارانی به ارتودنتیست ها مراجعه می کنند که از مشکلاتی شکایت دارند که نتیجه عاداتی مانند ساییدن دندان ها روی یکدیگر هستند. این بیماران این کار را به صورت غیر ارادی انجام می دهند و اصلاً از وجود این عادت خبر هم ندارند، مگر آنکه واقعاً شاهد آسیب های فیزیکی آن به دندان ها باشند.

برای کسانی که از عادت دندان قروچه خود آگاه هستند، ممکن است نگرانی هایی در رابطه با تأثیر این عادت روی درمان ارتودنسی آنها نیز وجود داشته باشد، از جمله بریس های اینویزیلاین آنها. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم نگاهی داشته باشیم به علل بروز دندان قروچه، علل آسیب رسان بودن آن، و اینکه چرا براکت های ارتودنسی می توانند درمانی برای ترک آن باشند.

 

براکسیسم یا دندان قروچه

براکسیسم یا دندان قروچه

علل براکسیسم یا دندان قروچه

هیچ علت مشخص و تعریف شده ای برای دندان قروچه وجود ندارد، بنابراین، بدون پی بردن به علل اصلی و بنیادی این عادت، درمان آن دشوار خواهد بود. با این حال، می دانیم که این مشکل اغلب می تواند در نتیجه شرایطی مانند استرس، اختلالات خواب، مشکلات دندانی مانند شکستن دندان یا از دست رفتن دندان، یا کجی و نا همراستا بودن بایت و دیگر مشکلاتی باشد که نیاز به درمان ارتودنسی دارند. فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر می تواند به یکی از این دلایل اتفاق بیفتد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
محافظ دندان و ارتودنسى

استرس

برخی افراد وقتی مضطرب و نگران هستند، به صورت غیر ارادی دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند یا این عادت را به عنوان مکانیزمی برای تحمل اضطراب یا دیگر احساسات شدید مانند خشم، تنش یا افسردگی انجام می دهند.

شرایط پزشکی

فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر می تواند با استفاده از برخی داروها و دیگر شرایط پزشکی خاص مانند عفونت گوش، یا اختلالات فکی- گیجگاهی (TMJ/TMD) مرتبط باشد- که می تواند فک و ماهیچه های اطراف صورت را تحت تأثیر قرار دهد.

اختلالات خواب

دندان قروچه معمولاً در طول شب اتفاق می افتد، زمانی که بیمار آگاه نیست به طور غیر ارادی فک های خود را حرکت می دهد. بیمارانی که آپنه خواب دارند (شرایطی که در آن مجرای تنفسی در طول خواب مسدود می شود، و برای چند لحظه اکسیژن قطع می شود) بیشتر از سایر بیماران دندان قروچه را تجربه می کنند.

مشکلات مکانیکی

ناهنجاری های فیزیکی/ مکانیکی مانند ناهمراستا بودن دندان های فک های بالا و پایین (مال اکلوژن) یا دندان های شکسته نیز می توانند منجر به دندان قورچه شوند.

براکسیسم یا دندان قروچه

براکسیسم یا دندان قروچه

 

چرا براکسیسم یک مشکل محسوب می شود؟

هر چند براکسیسم یا دندان قروچه برای سلامت فرد مضر نیست، اما می تواند تأثیرات زیانبخشی روی کیفیت زندگی و دوام لبخند شما داشته باشد. مشکلات همراه با دندان قروچه یا براکسیسم عبارتند از:

  • آسیب به سطح دندان ها (زیرا سطح دندان ها ساییده و مسطح، یا شکسته و لب پر می شود)؛
  • خوردگی مینای دندان ها، از بین رفتن پوشش لثه ها و ریشه دندان ها و افزایش حساسیت دندان ها؛
  • به هم ریختن نظم خواب (اساساً برای افرادی که با شما زندگی می کنند و ممکن است با صدای ساییده شدن دندان های شما روی یکدیگر از خواب بیدار شوند).
  • درد فک یا صورت و سفتی ماهیچه ها و سردرد.
براکسیسم یا دندان قروچه

براکسیسم یا دندان قروچه

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بهترین مرکز ارتودنسی در کرج

چگونه می توان دندان قروچه را درمان نمود؟

دندان قروچه یا براکسیسم فوق العاده شایع است، و می تواند در طول عمر فرد به دلایل مختلفی بروز پیدا کند و بهبود یابد. خوشبختانه، اکثر افرادی که دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند، تأثیرات قابل توجهی را تجربه نمی کنند. اگر متوجه شدید این مشکل رو به وخامت می رود، یا از هر یک از عوارض جانبی بالا رنج می برید، ممکن است ارتودنتیست شما تصمیم بگیرد محافظ دندان خاصی در اختیار شما قرار دهد تا شب ها از دندان های شما محافظت کند.

در صورتی که دندان قروچه شما نتیجه مشکلات فیزیکی یا مکانیکی (مانند مال اکلوژن) باشد، بریس های فلزی یا اینویزیلاین می توانند راه حل درمان باشند. بریس ها دندان ها را صاف می کنند و در یک راستا قرار می دهند تا داخل فک ها بهتر روی یکدیگر قرار بگیرند. برای برخی بیماران، این می تواند نا امید کننده باشد یا حتی دیگر تمایلی به درمان مشکل خود نداشته باشند.

براکسیسم یا دندان قروچه

براکسیسم یا دندان قروچه

 

آیا دندان قروچه یا براکسیسم روی درمان ارتودنسی تأثیر می گذارد؟

در صورتی که دندان قروچه شدید باشد، و شما تصمیم بگیرید با کمک براکت های ارتودنسی مشکل خود را حل نمایید، این احتمال وجود دارد که مشکل شما قبل از بهبود، مقداری وخیم تر شود. این مشکل اغلب بواسطه حساسیت یا ناراحتی اندکی بوجود می آید که پس از جابجایی دندان ها به محل مناسب خود احساس می شود. با این حال، این احتمال وجود دارد که در دراز مدت بهبود پیدا کند- و در برخی موارد حتی پس از درمان با براکت ها یا اینویزیلاین نیز درمان شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
كلينيك ارتودنسي در كرج

اگر احساس می کنید براکسیسم شما با براکت ها رو به وخامت است، یا نگران هستید که ممکن است به براکت های شما آسیب برساند، و نتایج درمان شما را تحت تأثیر قرار دهد، بهتر است با ارتودنتیست خود تماس بگیرید، زیرا می تواند خیلی زود به موضوع بپردازد و برای جلوگیری از بروز مشکلات پیچیده تر اقدام نماید.

آیا فکر می کنید براکسیسم شما نتیجه مشکلات ارتودنتیک است، یا می توانید از گزینه های موقت درمان مانند بریس های اینویزیلاین بهره مند شوید؟ همین امروز به ارتودنتیست مراجعه کنید تا با مشاوره رایگان از صحت آن اطمینان حاصل نمایید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *