رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

دندان ها به اندازه کافی مقاوم هستند که بتوان آنها را تمیز نگه داشت، اما وقتی براکت ها، سیم ها، و بندهای ارتودنسی برای چند سال به دندان ها وصل می شوند، این کار کمی چالش برانگیز خواهد شد! متأسفانه در اکثر موارد متخصصین ارتودنسی (ارتودنتیست ها) شاهد کاهش بهداشت دهان پس از آغاز درمان ارتودنسی هستند. آری این اتفاق در میان کودکان و نوجوانان شایع تر است، اما خودتان را گول نزنید… این مشکل در افراد بزرگسال نیز مشاهده می شود! نترسید، این اتفاق قرار نیست فراگیر باشد! در انتهای این مقاله اطلاعات لازم برای رعایت بهداشت دهان و دندان ها در طول درمان ارتودنسی را در اختیار خواهید داشت.

باکتری بیشتر = پوسیدگی و حفره بیشتر

هر چند مطالعات علمی بیشماری وجود دارند که نشان دهنده افزایش پوسیدگی و ایجاد حفره های دندانی مرتبط با بهداشت ضعیف دهان هستند، اما بدون توجه به این مطالعات می توان ابراز داشت که در اکثر جوامع مردم اطلاعات مربوط به این ارتباط را دارند. تمیز نگه داشتن دندان ها و فضای دهان با وجود براکت های ارتودنسی کار دشواری است! همه ابزارهای ارتودنسی که داخل دهان قرار می گیرند دارای حفره و شیارهای زیادی هستند که تمیز کردن آنها را دشوار می کنند. عدم بهداشت کافی باعث می شود روی دندان ها باکتری باقی بماند، باکتری ها دشمن هستند! که در تمام گروه های سنی می توانند مشکلات دندانی زیادی، از جمله حفره های دندانی، بوجود بیاورند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
رعایت بهداشت در ارتودنسی

مشکلات زیبایی

باکتری ها می توانند اطراف براکت های ارتودنسی انباشته شوند به همین دلیل نیاز دارند زدوده شوند. در غیر اینصورت، اسیدی که توسط باکتری ها تولید می شود موجب در هم شکسته شدن مینای زیر خود خواهد شد، که منجر به بوجود آمدن طرح های مربع شکل سفید ناخوشایندی روی دندان ها خواهد شد. این اتفاق طی یک شب رخ نمی دهد، به همین دلیل نباید دست کم گرفته شوند! عموماً این لکه های مربعی چندان قابل مشاهده نیستند تا زمانی که براکت ها از روی دندان ها برداشته شوند. زمان، زحمت، و پولی که برای دستیابی به لبخندی زیبا و جذاب صرف کرده اید را هدر ندهید تا در نهایت به لبخندی به این شکل برسید.

بیماری لثه

بهداشت ضعیف دهان و دندان ها در طول درمان ارتودنسی، مخصوصاً در افراد بزرگسال می تواند روی لثه ها آثار مخربی به جا بگذارد. به دلایلی که شاید بیان آنها در حیطه این مقاله نگنجد، بیماران خردسال و نوجوان عموماً آسیب های دائمی در نتیجه چنین بیماری های لثه ای را تجربه نمی کنند اما بیماران بزرگسال بیشتر آنها را تجربه می کنند! بیماران بزرگسال درمان ارتودنسی نباید اجازه دهند مشکلات بهداشتی دهان آنها موجب بوجود آمدن، یا پیشرفت بیماری لثه داخل دهان آنها شود. بیماری لثه (بیماری پریودنتال) به تحلیل غیر قابل بازگشت بافت های لثه و استخوان اطراف دندان ها گفته می شود. نکته دیگری که باید اشاره شود این است که عدم رعایت درست بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی، علاوه بر دسته های اصلی که اشاره شد، پیامدهای منفی دیگری نیز دارد. تمیز نگه داشتن دهان در طول درمان ارتودنسی می تواند احتمال هر گونه پیامدهای منفی را به حداقل برساند و این برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها ضروری است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا اینویزیلاین برای همه بیماران ارتودنسی است؟

در طول درمان ارتودنسی چه نکات بهداشتی را باید رعایت کرد؟

پاسخی که برای این پرسش داده می شود تفاوت چندانی با این پرسش افرادی ندارد که از براکت های ارتودنسی استفاده نمی کنند: هر کاری می توانید برای زدودن باکتری ها از روی دندان ها انجام دهید! بیمارانی که روی دندان های خود براکت ارتودنسی دارند تنها باید اندکی سخت تر تلاش کنند. چطور باید این کار را انجام داد؟ کارهای بهداشتی که می توان انجام داد به دو دسته تقسیم می شوند: کارهای بهداشتی داخل مطب، و کارهای بهداشتی داخل منزل.

 

رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

اقدامات بهداشتی داخل مطب

پاکسازی و جرمگیری های تخصصی از جمله کارهایی هستند که بیمار باید با مراجعه به دندانپزشک پیگیر آنها باشد. به همین دلیل مراجعه منظم به دندانپزشک از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

اقدامات بهداشتی دهان و دندان ها داخل منزل

علاوه بر مراجعات بیشتر به دندانپزشک در طول درمان ارتودنسی، بیمار باید تمام تلاش خود را بکند تا دهان خود را هر چه بیشتر پاکیزه نگه دارد. این هدف با سه کار بدست می آید: مسواک بزنید، نخ دندان بکشید، دهان خود را شستشو دهید.

 

رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

مسواک بزنید

توصیه دندانپزشک ها استفاده مرتب و مداوم از مسواک ها می باشد. این توصیه به بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند دو برابر می شود، زیرا این نوع مسواک های ارتودنسی دو برابر بیشتر از مسواک های معمولی قادرند پلاک ها و باکتری ها را از روی دندان ها پاک کنند. علاوه بر این، استفاده از مسواک های بین دندانی نیز به شدت توصیه می شود زیرا قادر به دسترسی به قسمت هایی هستند که مسواک های معمولی و مسواک های بین دندانی قابلیت دسترسی به آنها را ندارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
رشد دندان دائمی پشت دندان شیری

 

رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

نخ دندان بکشید

کشیدن نخ دندان یکی از کارهای بهداشتی است که بسیاری افراد آن را نادیده می گیرند. بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند مخصوصاً این قابلیت را دارند که کشیدن نخ دندان را کنار بگذارند، زیرا فرایند وقت گیری است و انجام درست آن کار دشواری است. هیچ چیز بهتر از نخ دندان های معمولی نیست اما اگر نمی توانید با استفاده از آنها نخ دندان بکشید، می توانید از دیگر انواع مختلف آن، از جمله سوپر فلاس استفاده کنید.

واتر پیک (یکی دیگر از جایگزین های فوق العاده برای نخ های دندان) دستگاهی است که در آن از آب پر فشار برای پاکسازی بین دندان ها استفاده می شود.

 

رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

دهان را شستشو دهید

با انجام دو کار قبلی، عادت سالم دیگری که باقی می ماند شستشوی دهان با دهانشویه ای است که برای زدودن پلاک های روی دندان ها مفید است، مخصوصاً نوعی که حاوی فلوراید است. در برخی از انواع دهانشویه ها قدرت باکتری کشی لیسترین Listerine با تأثیرگذاری فلوراید ترکیب می شود، در حالی که هیچ الکلی در این نوع محصولات وجود ندارد. گرداندن این محصول به مدت 60 ثانیه داخل دهان، پس از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان تأثیری شگفت انگیز خواهد داشت.

1/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *