بوتاکس در دندانپزشکی: درمانی که دیگر صرفاً جنبه زیبایی ندارد

بوتاکس یک پروتئین خالص طبیعی است که برای آرام کردن موقت عضلات استفاده می شود. تزریق بوتاکس یک راه حل شناخته شده برای نیازهای زیبایی است، اما می تواند گزینه ای برای درمان برخی از شرایط خاص دهان و صورت نیز باشد. استفاده از بوتاکس در دندانپزشکی فواید زیادی دارد، اما خطراتی نیز به همراه دارد که باید قبل از تصمیم گیری برای اقدام به درمان با بوتاکس در مورد آنها با بیماران گفتگو شود.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یکی از داروهای سم بوتولینوم است که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم به دست می آید. این باکتری ممکن است کمی آشنا به نظر برسد، زیرا همان بیماری است که باعث بروز بوتولیسم می شود، یک بیماری نادر اما خطرناک ناشی از غذا. نوروتوکسین فعال و درمانی در آزمایشگاه گرفته، جدا شده و خالص می شود تا برای درمان، ایمن و موثر شود.

بوتاکس چگونه عمل می کند؟

در عرض چند ساعت پس از تزریق بوتاکس به عضله، این ماده به پایانه های عصبی که عضله را کنترل می کنند، می چسبد. طی چند روز آینده، این سم عمل می کند تا انتقال سیگنال های عصبی که باعث انقباض عضلانی می شوند را مسدود کند. بوتاکس تنها بر اعصاب متصل به نورون های حرکتی تأثیر می گذارد، بدون آنکه تأثیری روی اعصاب متصل به نورون های حسی داشته باشد- گیرنده هایی که برای احساس درد، لمس و دما نیاز دارید. بوتاکس به مدت سه تا چهار ماه همچنان سیگنال های عصبی را مسدود می کند. با از بین رفتن بوتاکس، علائم و نشانه های بیمار باز می گردند. در صورت تمایل می توان دوز دیگری نیز تزریق کرد.

بوتاکس در دندانپزشکی

بوتاکس در دندانپزشکی

بوتاکس در دندانپزشکی

اکثر مردم از استفاده بوتاکس توسط دندانپزشک شگفت زده می شوند زیرا در گذشته فقط متخصصان پزشکی و پوست و مو واجد شرایط استفاده از آن بودند. با این حال درک دندانپزشکان از آناتومی صورت و مهارت در تزریق  بوتاکس باعث شده است که آنها ارائه دهندگان ایده آل بوتاکس باشند. بیمارانی که نگران سلامت دندان و لبخند خود هستند، به ظاهر خود نیز اهمیت می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
رعایت بهداشت در ارتودنسی

در گذشته، استفاده از بوتاکس در دندانپزشکی برای شل کردن عضلات اطراف مفصل فک بود که بیش از حد فعال هستند و باعث بروز درد مزمن می شوند. با این حال، در سال های اخیر دامنه فعالیت دندانپزشکان در زمینه استفاده از بوتاکس گسترش یافته است. این به دندانپزشکان با آموزش های ویژه اجازه می دهد تا عضلات اطراف دهان، صورت و گردن را هدف قرار دهند و نه تنها ظاهر لبخند بلکه سایر قسمت های صورت را نیز تغییر دهند. از آنجا که استفاده از بوتاکس در دندانپزشکی به محبوبیت بیشتری رسیده است، مطالعات تحقیقاتی بیشتری برای بررسی کاربردهای آن در حال انجام هستند. از نظر تاریخی، استفاده گسترده از بوتاکس برای اهداف زیبایی در سال 1995 آغاز شد. از آن زمان تاکنون کاربردهای بسیار دیگری کشف شده اند، از جمله درمان تعریق بیش از حد، بلفارواسپاسم (انقباض غیر قابل کنترل چشم)، میگرن، تونل کارپال، بی اختیاری و فرو رفتگی. با توجه به تحقیقات منتشر شده توسط مجله بین المللی سلامت دهان (JIOH)، بوتاکس برای اصلاح کلنچینگ (فشردن فک) پارافانکشنال، اختلال میوژنیک گیجگاهی فکی خارج کپسول، تریسموس و سر دردهای همراه با این شرایط استفاده شده است. بوتاکس، زمانی که برای بهبود زیبایی استفاده می شود، همراه با سایر روش ها مانند درم ابریژن و پرکننده های پوستی در دسته “جوان سازی صورت” قرار می گیرد. اگر بوتاکس به درستی تزریق شود، عضلات بیش فعالی که باعث ایجاد چین و چروک می شوند را شل می کند و ظاهری صاف، بهبود یافته و جوان تر ایجاد می کند.

بوتاکس زمانی می تواند در مطب دندانپزشکی استفاده شود که بخشی از یک طرح درمان جامع در محدوده عمل دندانپزشکی باشد و نه به عنوان یک روش مستقل. متخصص دندانپزشکی باید قبل از تزریق بوتاکس آموزش و دوره های مناسب را گذرانده باشد. مقررات بوتاکس برای دندانپزشکان و دستیاران دندانپزشکان در کشورهای مختلف متفاوت است. مهم است که با وزارت بهداشت و درمان، در مورد مقررات و قوانین مربوط به نحوه استفاده از این دارو در مطب دندانپزشکی مشورت نمایید.

بوتاکس در دندانپزشکی

بوتاکس در دندانپزشکی

عوارض جانبی بوتاکس

سازمان غذا و دارو، بر اساس تأثیراتی که بوتاکس می تواند در صورت انتشار تصادفی در بدن ایجاد کند، هشداری ارائه می دهد. انتشار سم به صورت سیستمیک می تواند باعث بی اختیاری ادرار، ضعف عضلانی و مشکلات خطرناک تنفس و بلع شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسی اقساطی در کرج

مقاومت در برابر بوتاکس نیز به مرور زمان پس از دریافت دوزهای بالا و مکرر امکان پذیر است. برای دستیابی به نتایج یکسان، ممکن است نیاز باشد شکل متفاوتی از سم استفاده شود. توضیح این خطرات و مزایا برای بیماران و داشتن یک طرح درمان امضا شده و تکمیل و امضا کردن و تاریخ زدن فرم رضایت آگاهانه قبل از شروع درمان مهم است.

گفتگو با بیماران در مورد بوتاکس

مانند هر درمان دیگری، مهم است که به بیمار خود اطلاعاتی در مورد محصول و فرایندی که توصیه می کنید ارائه دهید. متخصصان دندانپزشکی باید در مورد خطرات، مزایا، هزینه، تعداد جلسات و نیاز به مراجعات بعدی برای نگهداری، که مرتبط با بوتاکس هستند، با بیماران خود صحبت کنند.

مزایایی که می توانید در مورد آنها با بیماران خود گفتگو کنید، اینها هستند که: دارو نتایج فوری دارد، دوره نقاهت وجود ندارد، و خطر عوارض بسیار جزئی است. معایب و خطرات احتمالی نیز باید مطرح شوند، از جمله این واقعیت مهم که هر سه تا چهار ماه یکبار نیاز به تکرار تزریق و هزینه های مربوط به درمان مجدد منظم وجود خواهد داشت. در صورتی که بیماران به این نتیجه رسیدند که بوتاکس مقرون به صرفه نیست یا برای آنها مناسب نیست، همیشه در جریان طرح های درمانی جایگزین قرار داشته باشید و در مورد آن صحبت کنید.

بوتاکس در دندانپزشکی

بوتاکس در دندانپزشکی

آیا بوتاکس متعلق به مطب دندانپزشکی است؟

بوتاکس توسط بسیاری از افراد دخیل در امر سلامت ارائه می شود، از جمله برخی افراد که به اندازه دندانپزشکان در زمینه فک و صورت آموزش ندیده اند. دندانپزشکان برای فرایندهای بسیار خطرناک تر از بوتاکس کاملاً مجهز هستند. مانند هر فرایند دیگری، آموزش و تحقیق و مطالعات مناسب قبل از ارائه ایمن و مؤثر درمان بوتاکس به بیماران نیاز هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مشکلات درمان ارتودنسی

نکات تکمیلی

  • بوتاکس می تواند یک مکمل عالی برای یک فرایند دندانپزشکی برای رفع نیازهای بیمار باشد.
  • بوتاکس می تواند برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف و همچنین نیازهای زیبایی استفاده شود.
  • کاربرد بوتاکس در دندانپزشکی نیازمند تحقیق و آموزش برای بیماران و متخصصان دندانپزشکی است.

چرا مهم است؟

بوتاکس زمانی ممکن است یک جایگزین باشد که سایر درمان ها موثر واقع نشوند. بوتاکس در دندانپزشکی ممکن است محبوبیت خود را بین دندانپزشکان برای کمک به درمان شرایط فیزیکی و زیبایی افزایش دهد. بحث در مورد بوتاکس با بیماران بسیار مهم است، زیرا بسیاری از بیماران نمی دانند که ممکن است بوتاکس امکانی برای کاهش برخی از نگرانی های دندانی باشد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *