تأثیر منفی پرخوری عصبی یا بولیمیا روی دندان ها

دندان بولیمیایی نتیجه اختلال خوردن است که به شکل استفراغ عمدی مکرر ظاهر می شود، و تحت عنوان بولیمیای عصبی (جوع یا اشتها یا گرسنگی غیر طبیعی) شناخته می شود. بولیمیا نه تنها برای بدن بلکه برای سلامت دندان های شما نیز مضر است. این اختلال خوردن، به اندازه هر بیماری دیگری می تواند به سلامت شما آسیب وارد کند، از کاهش وزن مضر گرفته تا پوسیدگی سریع دندان ها. در این مقاله، ما به بررسی تأثیرات پر خوری و تخلیه (استفراق عمدی) که تحت عنوان پرخوری عصبی شناخته می شود، روی سلامت و زیبایی بیمار می پردازیم.

بولیمیا یا پر خوری عصبی چیست؟

بولیمیا یا پر خوری عصبی یک اختلال جدی است که احتمال دارد زندگی فرد مبتلا را تهدید کند. بسیاری از افراد مبتلا به بولیمیا به طور مخفیانه مقادیر زیادی مواد غذایی می خورند، در حالی که کنترل روی میزان غذای مصرفی خود را از دست می دهند، و بعد از آن، برای رها کردن سیستم بدن خود از شر کالری اضافی تلاش می کنند عمداً استفراق کنند.

مشکلات و عوارض جانبی بولیمیا

افرادی که از بولیمیا رنج می برند، بسیاری از عوارض جانبی و مشکلات را تجربه می کنند. در حالی که هدف نهایی فردی که بولیمیا دارد از دست دادن وزن بیش از حد است تا ظاهر بیرونی مطلوب تری داشته باشد، اما تأثیر استفراق مکرر برای تخلیه بدن می تواند اثر متفاوتی داشته باشد. برخی از مشکلات و عوارض جانبی همراه با بولیمیا عبارتند از:

  • عزت نفس و اعتماد به نفس ضعیف، تضعیف روابط اجتماعی، و تعامل اجتماعی ضعیف.
  • کم آبی بدن، که می تواند منجر به نارسایی کلیه شود.
  • ضربان قلب نامنظم یا نارسایی قلبی.
  • پوسیدگی شدید دندان ها و بیماری لثه.
  • عدم پریود ماهانه یا پریودهای نامنظم.
  • مشکلات گوارشی.
  • زخم های دهانی ناشی از بولیمیا.
تأثیر منفی پرخوری روی دندان

تأثیر منفی پرخوری روی دندان

علائم و نشانه های بولیمیا

چندین علامت هشدار دهنده وجود دارند که نشان می دهند ممکن است فرد در حال مبارزه با اختلال خوردن باشد. اگر شما یا یکی از افرادی که می شناسید هر یک از این علائم را تجربه کنید، مهم است که از یک پزشک متخصص کمک بخواهید:

  • ذهن مشغولی بیش از حد به وزن یا اندازه.
  • ترس از افزایش وزن.
  • مصرف مکرر مقدار زیادی مواد غذایی در هر بار صرف غذا.
  • احساس از دست دادن کنترل روی غذا خوردن و عدم توانایی پرخوری برای کنترل سهم ها.
  • تخلیه بدن پس از هر بار صرف غذا از طریق ورزش بیش از حد یا استفراغ.
  • استفاده از ملین ها، دیورتیک ها یا شیاف ها، هنگامی که آنها نیاز نیستند.
  • محدود کردن کالری ها و روزه گرفتن بین دو مرتبه پرخوری شدید.
  • استفاده بیش از حد از مکمل های غذایی برای کاهش وزن.
  • قرار گرفتن مکرر دندان ها در معرض اسید معده حین استفراغ عمدی منجر به پوسیدگی دندان می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا آبریزش دهان هنگام استفاده از محافظ دندان عادی است؟

آسیب دندان ناشی از بولیمیا

اختلالاتی مانند بی اشتهایی و بولیمیا منجر به پوسیدگی دندان به علت عبور مکرر اسید معده از روی دندان ها و ساییدگی مینای دندان می شوند. مینای ضعیف شده دندان ها می تواند به منجر به بروز حفره های دندانی و پوسیدگی دندان شود. قرار گرفتن مکرر در معرض اسید معده معمولاً باعث فرسایش پشت دندان های قدامی فک بالا می شود. به همین دلیل، دندانپزشکان معمولاً ابتدا متوجه می شوند که بیمار به بولیمیا مبتلا است، زیرا اکثر آنها در وزن متعادل یا متوسط تحت تأثیر قرار می گیرند.

اختلال خوردن می تواند در تولید بزاق نیز اختلال ایجاد کند که می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند خشکی دهان شود. عدم تولید بزاق می تواند سرعت پوسیدگی دندان ها را افزایش دهد، زیرا بزاق به تمیز نگه داشتن دهان کمک می کند. بدون بزاق برای از بین بردن ذرات غذا، محدود کردن باکتری ها، و کمک به هضم غذا، مینای دندان ها دچار تخریب سریع می شوند.

علائم دندان های بولیمیایی

همانطور که قبلا اشاره شد، اغلب دندانپزشک نخستین کسی است که متوجه می شود بیمار از بولیمیا یا پرخوری عصبی رنج می برد. معمولاً حدود سه سال طول می کشد تا آثار ظاهری آسیب ناشی از فرسایش نمایان شوند. برخی از شاخص های سلامت دهان و دندان ها که نشان می دهند کسی از این اختلال رنج می برد عبارتند از:

  • خشکی دهان ناشی از عدم تولید بزاق.
  • فرسایش مینای دندان ها، که باعث ایجاد ظاهر شفاف برای دندان ها می شود.
  • بوجود آمدن استعداد بروز حفره های دندانی.
  • درد یا خونریزی لثه ها به علت بیماری لثه.
  • آسیب به نرم کام ناشی از از اسید معده.
  • شکستن، ترک خوردن، یا از دست رفتن دندان ها به علت پوسیدگی دندان ناشی از فرسایش مینای دندان ها.
  • از بین رفتن نتایج کارهای دندانپزشکی قبلی به دلیل پوسیدگی دندان.

اگر از یک اختلال خوردن رنج می برید، ابتدا، ما از شما می خواهیم به دنبال کمک باشید. دوماً، گام هایی وجود دارند که برای کاهش تأثیر آن روی دندان های خود می توانید بردارید. بسیار مهم است که بهداشت دهان و دندان های خود را با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دقیق حفظ کنید. پس از استفراغ عمدی، دندان های خود را مسواک نزنید، بلکه با یک محلول آب و جوش شیرین شستشو دهید تا اسید معده را خنثی کنید و از تخریب مینای دندان پیشگیری کنید. و مثل همیشه، به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید و با او درباره نیازهای خاص خود مشورت کنید.

تأثیر منفی پرخوری روی دندان

تأثیر منفی پرخوری روی دندان

ترمیم دندان های بولیمیایی

اگر به دلیل پوسیدگی، دندان های خود را از دست داده اید یا دندان های شما به علت تماس مکرر با اسید معده به شدت تغییر رنگ یا تغییر شکل داشته اند، راه های متعددی برای ترمیم آنها وجود دارد. صرف نظر از اینکه در زندگی خود چکار می کنید، دندان ها به مرور زمان از کیفیت دندان های شما کاسته می شود، این اثرات به افرادی که از بولیمیا رنج می برند محدود نمی شود. زمینه دندانپزشکی ترمیمی گزینه های گوناگونی برای اصلاح آسیب دیدگی ها ارائه می دهد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان ها

ونیرها

ونیر یک پوشش پلاستیکی یا پرسلن روی دندان ها است. معمولاً از آنها برای تغییر رنگ و شکل یک دندان آسیب دیده استفاده می شود. اگر تخریب دندان عمدتاً سطحی باشد و تنها زیبایی دندان را تحت تاثیر قرار دهد، نه سلامت آنها را، این ممکن است یک گزینه خوب باشد.

ایمپلنت

ایمپلنت ها می توانند برای جایگزینی کل یک یا چند دندان در یک ردیف استفاده شوند. گاهی اوقات عوارض جانبی ناشی از بولیمیا می توانند منجر به از دست رفتن دندان شوند و ایمپلنت ها بهترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. با ایجاد یک حفره داخل استخوان فک و قرار دادن یک پیچ تیتانیومی برای قرار گیری کلاهک روی آن، دندان را می توان به طور کامل تعویض کرد.

پر کردن دندان

پر کردن می تواند برای پر کردن حفره دندانی که به علت قرار گرفتن در معرض اسید معده و باکتری تشکیل شده است، مورد استفاده قرار گیرد. این تنها در صورتی امکان پذیر است که تنها یک قسمت از دندان به اندازه کافی آسیب دیده باشد که جایگزین شود، نه کل دندان.

روکش دندان

گاهی اوقات کل سطح خارجی دندان بیش از حد آسیب دیده است، اما می تواند به منظور ایجاد یک پست دندان طبیعی برای حمایت از یک روکش دندان (کلاهک) تراشیده شود. اگر ریشه دندان دست نخورده باشد، اما خود دندان باید جایگزین شود، این یک گزینه عالی است.

علت اصلی باید درمان شود

گرچه راهکارهای کوتاه مدت ممکن است برای درمان مشکلات دندانی که در حال حاضر وجود داشته باشند، مانند پر کردن حفره های دندانی، ترمیم دندان های شکسته، مراقبت از لثه ها و غیره؛ اما راه حل طولانی مدت نیاز است که عبارت است از پیگیری درمان مناسب برای بولیمیا.

اختلالات دندانی مسائل جدی هستند که باید تحت مراقبت یک متخصص مناسب قرار بگیرند، اما ترمیم ها به تنهایی می توانند بسیار پیش بورند، اگر فرد به طور منظم آنها را ادامه دهد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان از عوارض دندانی بولیمیا رنج می برید، احتمالاً شرمی که حین مبارزه با آن را تجربه کرده اید را به خوبی می شناسید.

شاید شما با مشکل عدم توانایی خوردن یا لذت بردن از غذا را تحمل کرده اید، یا احساس خجالت از لبخند زدن را تجربه کرده اید.

مهم است بدانید که امید و درمان وجود دارد، نه فقط برای دندان های شما، بلکه برای تمام بدن شما. طی مسیر برای بهبود بولیمیا، شما می توانید ترمیم واقعی را تجربه کنید که می تواند از درون رو به بیرون اتفاق بیفتد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
روکش های دندانی برای دندان های شیری کودکان

بولیمیا می تواند درمان شود.

بولیمیا در واقع یک بیماری شدید روانپزشکی است که می تواند بر زندگی، فردیت، امنیت و عزت نفس شما تأثیر بگذارد، به گونه ای که هرگز فکرش را نکرده اید. این می تواند به شما احساس غرور بدهد اگر بدانید چگونه مسیر بهبودی شما ممکن است باز شود یا اینکه چگونه بدن شما ممکن است آسیب بولیمیا را بازسازی کند.

زیبایی بهبودی این است که روز به روز پیشرفت می کند، همانطور که به تدریج قوی و از اختلال خوردن جدا می شوید.

تأثیر منفی پرخوری روی دندان

تأثیر منفی پرخوری روی دندان

برای کمک گرفتن با متخصصان صحبت کنید.

درباره نگرانی های دندانپزشکی خود با دندانپزشک صحبت کنید و برای دریافت درمان جامع برای بهبود بولیمیا اقدام کنید. در حالی که اقدامات دندانپزشکی ترمیمی قطعاً یک گام برای بهبودی از بولیمیا خواهد بود، شما با در پیش گرفتن مراقبت کامل برای بدن و ذهن خود، می توانید به طور مؤثر به درمان منشاء اصلی اختلال خوردن بپردازید. این شامل مشارکت یک پزشک، درمانگر، متخصص تغذیه و روانپزشک می شود که می توانند با یکدیگر همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که اختلال شما به طور کامل درمان شده است.

نتیجه گیری

پر خوری عصبی یا بولیمیا یک اختلال خوردن است که نه تنها روی سلامت عمومی شما تأثیر می گذارد، بلکه می تواند پیامدهای ناخوشایندی برای سلامت دهان داشته باشد. اگر این اختلال را داشته باشید، اولین قدم که باید انجام دهید این است که درمان را پیدا کنید، اما در حالی که این کار را انجام می دهید، مهم است که به خوبی از دندان های خود مراقبت کنید. به همین دلیل پوسیدگی دندان می تواند منجر به از دست دادن دندان ها و بیماری لثه شود که اگر بدون درمان باقی بماند می تواند اثرات منفی جدی روی سلامت عمومی داشته باشد.

متداول ترین پرسش ها

چگونه می توان دندان های آسیب دیده در نتیجه بولیمیا را درمان کرد؟

درمان دندان هایی که با قرار گرفتن مکرر در معرض اسید معده ناشی از استفراغ آسیب دیده اند متفاوت است. در موارد شدید، ممکن است به جایگزین کامل مانند ایمپلنت نیاز داشته باشید و در مواردی که کمتر وخیم هستند، ترمیم های زیبایی ممکن است انجام شوند.

تأثیر منفی پرخوری روی دندان

تأثیر منفی پرخوری روی دندان

آیا دندانپزشک می تواند بگوید که شما مبتلا به بولیمیا هستید؟

آری. دندانپزشک اغلب اولین فردی است که با مشاهده پوسیدگی سطح قسمت داخلی دندان و همچنین نازک شدن مینای دندان می تواند تشخیص دهد از اختلال خوردن رنج می برید.

چه مدت طول می کشد تا یک اختلال غذا خوردن دندان ها را خراب کند؟

هر مورد متفاوت است، و همچنین به تعداد دفعات استفراق عمدی برای تخلیه بدن بستگی دارد. با این حال، به طور کلی فرسایش می تواند حدود سه سال طول بکشد تا آسیب آن آشکار شود.

آیا ممکن است با بولیمیا دندان های خود را از دست بدهید؟

آری. یکی از چندین اثر وحشتناک بولیمیا این است که نازک شدن مینای دندان و پوسیدگی دندان ناشی از آن می تواند آنقدر شدید باشد که کل دندان ممکن است از دست برود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *