تحلیل ریشه دندان چیست و چگونه متوقف می شود؟

تحلیل ریشه دندان دقیقاً چیست؟ گرچه ممکن است این اصطلاح ترسناک و عجیب به نظر برسد، اما در حقیقت یک پدیده نسبتاً شایع است که به صورت طبیعی در نتیجه یک حادثه یا آسیب دهانی اتفاق می افتد. خبر خوب اینکه اگر به موقع به این عارضه رسیدگی شود می تواند درمان شود. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان از تحلیل ریشه دندان رنج می برید، باید بلافاصله برای بررسی وضعیت آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

گرچه قابل درک است که هر زمان که برای شما ممکن باشد شما بخواهید از مراجعه به دندانپزشک خودداری کنید، اما مشکلاتی مانند تحلیل ریشه دندان نیاز به رسیدگی دارند، و دندانپزشکان متخصص قادر خواهند بود که به محض بروز مشکلات نه تنها به درستی درمان به آنها رسیدگی کنند، بلکه آنها به لطف مراقبت های پیشگیرانه و ترغیب افراد به عادات درست دندانی می توانند به بیماران کمک کنند از بروز مشکلات اجتناب نمایند.

تحلیل ریشه دندان

تحلیل ریشه دندان

تحلیل ریشه دندان چیست؟

قبل از توضیح دادن مشخصه های تحلیل ریشه دندان، مهم است اشاره کنیم که اصطلاح تحلیل به طور کلی به هر زمانی اشاره دارد که بخشی از بدن شروع به جذب کردن بخش دیگری از بدن می کند. این اتفاق می تواند در جاهای مختلف و با بافت ها و بخش های متفاوتی از بدن رخ دهد. اما در اصطلاح دندانپزشکی، تحلیل عبارت است از، از دست رفتن تدریجی بخش هایی از دندان ها در نتیجه ادونتوکلاست ها.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آنچه باید در مورد خونریزی لثه بدانید!

ادونتوکلاست ها نوعی سلول هستند که به صورت طبیعی وجود دارند و مسئول تجزیه ریشه های دندان های شیری هستند تا در نهایت آنها بیفتند. با این حال، تحت برخی شرایط خاص که هنوز به طور کامل درک نشده اند، مشکلی می تواند بوجود بیاید، که باعث شود ادونتوکلاست ها ریشه دندان های دائمی را مورد حمله قرار دهند.

بخش هایی از دندان ها که می توانند تحت تأثیر تحلیل قرار گیرند عبارتند از پالپ داخلی، سمنتوم (پوشش ریشه)، عاج (دومین بخش سخت دندان که زیر مینا واقع شده است)، و خود ریشه.

انواع تحلیل ریشه دندان کدامند؟

دو نوع اصلی تحلیل ریشه وجود دارند. نخستین نوع تحلیل داخلی نامیده می شود. به این معنا که داخل واقعی دندان، خواه عاج یا سمنتوم، به داخل کانال دندان جذب می شود. این

تحلیل ریشه دندان

تحلیل ریشه دندان

شایع ترین شکل تحلیل تحت عنوان تحلیل خارجی شناخته می شود، به این معنا که بخش های بیرونی دندان ها شروع به تحلیل رفتن خواهد کرد. تحلیل خارجی می تواند به چند دسته تقسیم شود. تحلیل التهابی وقتی اتفاق می افتد که مدت زمان طولانی فشار وجود داشته است که منجر به بروز تحلیل پاتولوژیکال ممتد شده است. تحلیل سطحی شکلی از تحلیل است که گذرا و خود محدود کننده است. تحلیل سرویکال یا گردنی متخص پیوند های سمنتوم- مینا است، که زیر پیوند اپیتلیال واقع شده است. در نهایت، تحلیل جایگزین پس از انکیلوز ریشه دندان در استخوان آلوئولار اتفاق می افتد. به این معنا که، بافت دندان جذب می شود و استخوان جایگزین آن می شود.

علل و علائم تحلیل ریشه دندان کدامند؟

تعدادی علل احتمالی برای تحلیل ریشه دندان وجود دارند. در اکثر موارد، بروز آن به علت آسیب های فیزیکی به دندان، به شکل آسیب های فیزیکی، شیمیایی، یا سوختگی، می باشد. تروما منجر به بروز التهاب می شود که به نوبه خود باعث تحلیل می شود. دیگر علل تحلیل عبارتند از نکروز پالپ، درمان های پریودنتال، درمان ارتودنسی، یا سفید کردن غیر حرفه ای و نامناسب دندان ها.

تحلیل ریشه دندان

تحلیل ریشه دندان

در مراحل اولیه تحلیل، علائم اولیه عبارتند از یک لکه صورتی رنگ روی دندان. این نشان دهنده این است که بافت های داخلی تحت تأثیر قرار گرفته اند. با پیشرفت شرایط، ممکن است ناراحتی هایی در ریشه، تاج، یا حتی داخل دندان وجود داشته باشد. ممکن است لثه ها متورم و قرمز باشند، ممکن است رفته رفته فواصلی بین دندان ها قابل مشاهده باشند. تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نیز نشان دهنده ضایعات دندانی داخل و اطراف منطقه ای هستند که تحت تأثیر قرار گرفته است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
سفید شدن زبان نشانه چیست؟

علاوه بر این، تحلیل می تواند منجر به بروز ناهنجاری های دیگری شود، از جمله عفونت، تغییر رنگ، تضعیف انسجام و یکپارچگی ساختاری دندان، لب پر شدن دندان، کج دندان آنها، بروی حفره های دندانی، و نیز تحلیل ریشه های دندان ها. در موارد وخیم، کل دندان از دست خواهد رفت.

تحلیل ریشه دندان چگونه درمان می شود؟

وقتی تحلیل ریشه دندان تشخیص داده شد، اولویت با حذف تحلیل رفتگی، و حفظ ساختار دندان تا جای ممکن می باشد. احتمالاً تراشیدن بخش های آسیب دیده دندان برای پیشگیری از گسترش بیشتر آن الزامی خواهد بود. این می تواند شامل درمان ریشه، برداشتن تاج دندان و جایگزین کردن آن با روکش دندان، جراحی دهان، و در موارد وخیم کشیدن دندان می شود.

درمان دیگری که ثابت شده موفق است، عبارت است از کلسیم سیلیکات. اگر این امکان وجود داشته باشد که مستقیماً به ناحیه ای دسترسی پیدا کرد که تحت تأثیر قرار گرفته است، مانند تحلیل سرویکال خارجی، دندانپزشک می تواند همراه با آمالگام بایودنتین روی دندان اعمال کند. با قرار گیری بایودنتین، این ماده شروع می کند به شکل گیری اطراف آسیب تحلیل رفتگی. نشان داده شده است که این مشکل در دراز مدت دارای ویژگی های تحلیلی معنا داری می باشد.

تحلیل ریشه دندان

تحلیل ریشه دندان

چگونه می توان از بروز تحلیل ریشه دندان پیشگیری کرد؟

از آنجا که برخی نمونه های تحلیل نتیجه تروماهای فیزیکی هستند، استفاده از اقدامات پیشگیرانه دشوار است. توصیه های کلی برای محافظت از دندان ها باید همواره دنبال شوند، مانند استفاده از محافظ دندان حین ضربات سنگین ورزشی و فعالیت های پر زد و خورد. اما مهم تر از همه این است که، اگر شما از آسیب به دهان یا دندان رنج می برید، حتماً برای بررسی تحلیل پس از حادثه به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید به خوبی بهبود پیدا می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
فوق تخصص ارتودنسي

مهم ترین عامل در درمان تحلیل این است که هر چه سریع تر تشخیص داده شود. به این معنا که شما باید برای چکاپ و پاکسازی به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. حتماً فقط به دندانپزشکان معتبری مراجعه کنید که به آنها اعتماد دارید، و مهم تر از همه اینکه، از فرایندهای غیر استاندارد سفید کردن دندان پرهیز نمایید که اغلب بر پایه مواد شیمیایی خطرناکی هستند که اگر به درستی اعمال نشوند موجب آسیب به دندان ها و لثه ها می شوند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *