تغییر رنگ دندان ها در طول درمان ارتودنسی

روزی که براکت های شما از روی دندان ها برداشته می شوند، صرف نظر از اینکه چه زمانی آنها را دریافت کرده اید، هیجان انگیزترین روز زندگی شما می تواند باشد. با این حال، حتی اگر برای این دوره صبر (و هزینه) زیادی گذاشته باشید تا دندان های خود را صاف کنید، اگر نتیجه آن به جا ماندن لکه روی دندان ها باشد، می تواند مایوس کننده و ناراحت کننده باشد. به روش های مختلفی می توانید مانع تغییر رنگ دندان ها در طول دوره ای شوید که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید و به بیان راهکارهایی خواهیم پرداخت که با کمک آنها می توانید پس از برداشتن براکت ها، دندان های خود را سفید و یکدست کنید.

همیشه تغییر رنگ دندان بر اثر براکت ارتودنسی نیست

رنگ دندان ها به چند دلیل می تواند در طول درمان ارتودنسی تغییر کند، به همین دلیل است که برخی از افرادی که از بریس ها استفاده می کنند با این مشکل مواجه می شوند در حالی که دیگران این مشکل را ندارند. بریس های سنتی طراحی پیچیده ای دارند و از براکت ها و سیم هایی تشکیل شده اند که غذا اطراف آنها گیر می کند، در نتیجه منجر به انباشته شدن باکتری هایی می شوند که باعث شکل گیری پلاک روی دندان ها می شوند. در واقع این براکت ها نیستند که منجر به بروز لکه روی دندان ها می شوند، بلکه، پلاک ها هستند که در فرو رفتگی های دندان شکل می گیرند و انباشته می شوند و فرد نمی تواند به راحتی آنها را خارج کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مزایای فلوراید تراپی در طول درمان ارتودنسی

استفاده از براکت ها باعث می شود زدودن ذرات غذا و پلاک ها از اطراف دندان ها دشوار شود، که اجازه می دهد اسیدی تولید شود که موجب می شود مینای دندان مواد معدنی خود را از دست بدهد. از دست رفتن مواد معدنی مینای دندان ها، نحوه انعکاس نور توسط مینای دندان را تغییر می دهد و منجر به بروز لکه های سفید روی سطح دندان ها در قسمت هایی می شود که دسترسی به آنها دشوار است. علاوه بر این، پلاک ها باعث بالا رفتن خطر پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه در طول دوره ای می شوند که براکت ها روی دندان ها قرار دارند.

 

 

تغییر رنگ دندان ها در طول درمان ارتودنسی

تغییر رنگ دندان ها در درمان ارتودنسی

چگونه می توان از ایجاد لکه روی دندان جلوگیری کرد؟

رعایت بهداشت خوب دهان و دندان ها در تمام زمان ها ضروری است، اما وقتی از براکت ها استفاده می کنید، زدودن کامل پلاک ها کار نسبتاً دشواری است. بهترین راه دفاعی در برابر ایجاد لکه روی دندان ها عبارت است از:

  • حذف برخی غذاها و نوشیدنی های خاص از رژیم غذایی، از جمله خوراکی های پر از قند و نشاسته، آبمیوه ها و نوشابه های مملو از اسید.
  • مسواک زدن و کشیدن نخ دندان پیش از هر وعده غذایی، با استفاده از مسواک های نرمی که رنگ دندان ها را حفظ می کنند اما جرم دندان ها را مورد حمله قرار می دهند و به طور همزمان آنها را تخریب می کنند. برای راحت تر انجام دادن این کار، وعده های غذایی خود را در سه وعده در طول روز بگنجانید و ظرف سی دقیقه پس از اتمام صرف غذا مسواک بزنید. این زمان به مینای دندان فرصت می دهد مجدداً سفت شود و بزاق دهان زمان کافی برای زدودن اسید تولید شده از خوردن غذا را داشته باشد.
  • پاکسازی های منظم دندانی به برداشت جرم و رسوب روی دندان ها کمک می کنند که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان منظم روزانه نمی تواند این کار را انجام دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
تشخیص و درمان دندان نهفته

برای بیمارانی که متوجه می شوند دندان های آنها مستعد گسترش پلاک های دندانی روی سطح جونده هستند، اعمال سیلانت قبل از کار گذاری براکت ها می تواند به محافظت از دندان ها بیفزاید. با ارتودنتیست خود صحبت کنید تا ببیند آیا این کار برای شما عملی است یا خیر.

 

 

تغییر رنگ دندان ها در طول درمان ارتودنسی

تغییر رنگ دندان ها در درمان ارتودنسی

نحوه پاکسازی دندان ها پس از پایان درمان ارتودنسی

وقتی درمان ارتودنسی شما به پایان می رسد و براکت ها برداشته می شوند، برخی متخصصان توصیه می کنند قبل از هر اقدامی برای اصلاح لکه های روی دندان ها، شش ماه صبر کنید. اغلب بزاق دهان، به محضی که به سطح دندان هایی می رسد که قبلاً روی آنها براکت وجود داشته است، به تنهایی برای کاهش شدت لکه های روی دندان ها کفایت می کند. با این حال، پس از گذشت مدت زمان کافی، محصولات سفید کننده دندانی که بدون نیاز به نسخه دندانپزشک در داروخانه ها قابل خریداری هستند، می توانند کمک کنند نتایج بهتری حاصل شوند، و پس از یک یا دو مرتبه استفاده از آنها متوجه از بین رفتن کامل لکه های خفیف می شوید.

محافظت از دندان ها در برابر ایجاد پلاک، در درجه اول از اهمیت ویژه ای برخوردار است، و مؤثرترین روش برای پرهیز از ایجاد لکه روی دندان ها ناشی از وجود براکت ها روی دندان ها است.مراجعه منظم به دندانپزشک عمومی یکی دیگر از راهکارهایی است که می توان برای پیشگیری از بروز لکه روی دندان ها انجام داد. طی این مراجعات دندانپزشک اقدامات لازم برای از بردن جرم های روی دندان ها را انجام خواهد داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسي دندان هاى پايين
0/5 (0 نظر)
2 پاسخ
  1. سمیه
    سمیه گفته:

    با سلام
    قبل از چسباندن براکت ها روی دندان هایم دکتر یک مایع ترش مزه را به دندان ها زد و براکت ها را چسباند.
    بعداز چند ساعت متوجه تغییر رنگ دندان هایم به قهوه ای کم‌رنگ شدم و الان بعد از گذشت یک هفته هیچ تغییری نکرده
    ممنون میشم راهنماییم بکنین

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *