تمیز کردن ریتینر ارتودنسی

چرا تمیز کردن ریتینر الزامی است؟

اگر شما نیز از ریتینرها استفاده می کنید، باید به این فکر کنید که چگونه از آنها مراقبت کنید. ریتینرهای شما داخل دهان و کنار دندان های شما قرار می گیرند، بنابراین درست مانند سطوح موجود در ترک های دندان های شما، باکتری ها، پلاک و تارتار به سرعت کنار آنها انباشته می شوند. پلاک چسبناک و بدون رنگ یک فیلم از باکتری ها و قندها است که اگر اجازه داده شود روی دندان ها انباشته شود اساساً منبع اصلی بروز پوسیدگی های دندانی و بیماری لثه هستند. اگر به طور معمول با یک روش مراقبت دهانی فوق العاده برداشته نشود، پلاک ممکن است سفت شود و به تارتار تبدیل شود، که تنها با پاکسازی های تخصصی دندانپزشکی قابل زدودن خواهد بود. به همین دلیل، درست مانند مسواک زدن دندان ها که باید هر روز انجام شود، مهم است ریتینرهای خود را نیز هر روز پاکسازی کنید.

بسیاری افراد نیاز دارند برای مدتی پس از برداشتن بریس های ارتودنسی خود به صورت تمام وقت از ریتینرهای خود استفاده کنند. علت این است که دندان ها در محیطی سخت واقع نشده اند. حتی پس از اصلاح موقعیت آنها با بریس ها و جابجایی آنها به یک موقعیت بهتر، آنها به مرور زمان می توانند جابجا شوند.

ریتینرها به عضلات و بافت های داخل دهان کمک می کنند دندان ها را در جای جدید خود نگهدارند. برخی افراد ممکن است حتی نیاز داشته باشند در طول شب نیز از ریتینرها استفاده کنند تا آنها را در جای خود حفظ کنند.

در اینجا به معرفی انواع مختلف ریتینرها و نحوه پاکسازی آنها، و نکات دیگر برای نگهداری خوب از آنها خواهیم پرداخت.

پاکسازی بر اساس نوع نگهدارنده ارتودنسی متفاوت است

مراقبت از ریتینرها با شناسایی نوع ریتینری که دارید آغاز می شود. سه نوع ریتینر وجود دارد:

مراقبت از ریتینر ارتودنسی

مراقبت از ریتینر ارتودنسی

  • ریتینرهای هاولی Hawley با استفاده از آکریلیک به صورت سفارشی ساخته می شوند تا متناسب با دهان شما باشند. آنها سیمی دارند که به نگهداشتن ریتینر در جای خود کمک می کند. این نوع ریتینر متحرک است، بنابراین پاکسازی آنها راحت است.
مراقبت از ریتینر ارتودنسی

مراقبت از ریتینر ارتودنسی

  • ریتینرهای پلاستیکی شفاف ممکن است با نام هایی مانند اسیکس Essix، ویورا Vivera، یا الاینرهای شفاف نیز شناخته شوند. این نوع ریتینرها روی دندان های شما می لغزند و خیلی خوب غیر قابل مشاهده یا نامرئی هستند. برداشتن آنها راحت است، اما به اندازه ریتینرهای هاولی بادوام نیستند.
مراقبت از ریتینر ارتودنسی

مراقبت از ریتینر ارتودنسی

  • ریتینرهای ثابت یا چسبیده ممکن است ریتینرهای دائمی نیز نامیده شوند. این نوع ریتینرها در حقیقت به پشت دندان های جلوی فک پایین شما چسبانده می شوند. در واقع زمانی از آنها استفاده می شود که خطر جابجا شدن دندان ها در شما خیلی زیاد باشد. شما نمی توانید این نوع ریتینر را از داخل دهان خارج کنید. این نوع ریتینرها معمولاً به مدت چند ماه یا حتی چند سال در جای خود باقی می مانند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آشنایی با ابزارهای ارتودنسی

نحوه تمیز کردن نگهدارنده ارتودنسی

ریتینر هالی و ریتینر شفاف (اسیکس)

ریتینرهای هالی و پلاستیک شفاف می توانند برای پاکسازی های روزانه از داخل دهان خارج شوند.

برای پاکسازی ریتینر هاولی یا پلاستیکی شفاف، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • حتماً به محض خارج کردن ریتینر از داخل دهان و در حالی که هنوز مرطوب است آن را تمیز کنید. این کار باعث می شود بتوان به سادگی و قبل از آنکه رسوب روی آن سفت شوند آنها را تمیز کرد.
  • پس از صرف هر وعده غذایی ریتینر خود را با مسواک و آب گرم تمیز کنید. این ایده خوبی است که همزمان دندان های خود را نیز مسواک بزنید.
  • برای پاکسازی عمقی تر، آب ولرم را با مقداری صابون ملایم ظرفشویی ترکیب کنید (خمیر دندان ها ساینده هستند و می توانند روی سطح ریتینرهای شما خراش ایجاد کنند). مسواک خیلی نرم یا مسواک مخصوص دنچر (پروتز دندانی مصنوعی) استفاده کنید تا به آرامی پلاک ها و دیگر ذرات را بردارید.
  • در صورت لزوم، از یک گوش پاک کن پنبه ای برای فرو بردن در عمیق ترین شیارها و برجستگی های ریتینرهای پلاستیکی شفاف استفاده کنید.
  • از دندانپزشک خود در مورد غوطه ور کردن ریتینر درون محلول تمیز کننده مخصوص ریتینر یا پروتزهای مصنوعی دندانی سؤال بپرسید. اگر غوطه ور کردن به شما توصیه شد، یک لیوان آب ولرم را با یک قرص تمیز کننده ترمیب کنید و دستور العمل های تولید کننده را برای زمان بندی دنبال کنید.

اگر متوجه رسوباتی شدید که از روی ریتینرها پاک نمی شوند، آن را نزد دندانپزشک یا ارتودنتیست خود ببرید. محلول های مخصوصی وجود دارند که می توانند تارتارهای سرسخت را پاک کنند.

مراقبت از ریتینر ارتودنسی

مراقبت از ریتینر ارتودنسی

ریتینرهای ثابت یا چسبانده شده

این نوع ریتینرها به دندان های شما چسبانده می شوند، بنابراین باید به صورت روزانه برای تمیز نگهداشتن آنها را نخ دندان بکشید. این فرایند ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما سرانجام آن را یاد خواهید گرفت. در اینجا برای شما نحوه پاکسازی ریتینرهای دائمی را توضیح خواهیم داد:

  • مقداری نخ دندان بردارید و از فلاس تریدر برای عبور نخ از بین دندان های جلوی فک پایین خود و از زیر ریتینر استفاده کنید.
  • یک سر فلاس تریدر را با انگشتان خود نگهداری و سر دیگر را با فلاس تریدر بگیرید.
  • وقتی نخ دندان را از زیر سیم ریتینر عبور دادید، به سادگی آن را به سمت بالا و پایین بین دندان ها و تا خط لثه ها حرکت دهید. در صورت امکان، نخ دندان باید به آرامی تا زیر خط لثه ها برود.
  • هر بار نخ دندان باید کنار هر دو دندانی که بین آنها قرار دارد را تمیز کند.
  • این کار را برای تمام دندان هایی که ریتینر دائمی شما به آنها متصل است تکرار کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
نخ دندان، واتر فلاسر، ایر فلاسر؛ کدامیک بهتر است؟

اگر نخ دندان کشیدن برای شما دشوار است، تردید نکنید و از دندانپزشک یا ارتودنتیست خود کمک بخواهید. آنها می توانند شما را راهنمایی کنند و نکات بیشتری به شما یاد دهند.

نکاتی برای نگهداری از ریتینرهای متحرک

از گرما اجتناب نمایید.

قرار دادن ریتینر در معرض دماهای خیلی بالا می تواند موجب خراب شدن آن شود. ریتینر خود را از گزینه های زیر دور نگهدارید:

  • آب جوش
  • مایکروویو
  • ماشین ظرفشویی
  • شوینده ها و خشک کننده ها
  • داشبور ماشین

همیشه ریتینرهای خود را در آب ولرم بشویید.

از مواد شیمیایی اجتناب کنید.

برای تمیز کردن ریتینرها الزاماً نیازی به استفاده از تمیز کننده ها قوی و خشن نیست. در حقیقت، در یک مطالعه روی ریتینرهای اسیکس، محققان دریافتند که استفاده از قرص های تمیز کننده شیمیایی بیشتر از مسواک زدن ساده تعداد باکتری ها را نمی کاهد.

با این حال، این نوع قرص ها برای از بین بردن باکتری های کوکوس (کروی شکل) مانند باکتری استرپتوکوکوس، عامل بروز استرپتوکوک گلو مؤثر هستند. استروپتوکوک گلو نوعی عفونت داخل گاو و لوزه ها است که موجب بروز گلو درد، تب، و قرمزی و تورم لوزه ها می شود.

مراقبت از ریتینر ارتودنسی

مراقبت از ریتینر ارتودنسی

برای غوطه ور کردن زمان بگیرید

اگر استفاده از قرص ها را انتخاب می کنید، ریتینر هاولی خود را خیلی طولانی مدت داخل آن نگه ندارید. این کار می تواند موجب خوردگی اجزاء فلزی آن شود. ریتینر را تنها به مدتی که تمیز شود داخل محلول نگهدارید، یا زمانی که روی بسته آن درج شده است.

اگر می خواهید ریتینر شما تنها بوی تازگی و خوب بدهد و تعدادی از باکتری ها را از بین ببرید، مقدار مساوی دهانشویه و آب ولرم مخلوط کنید.

اگر دهانشویه شما حاوی الکل است، ریتینر خود را تنها گاهگاهی داخل این نوع محلول غوطه ور کنید. الکل می تواند به پلاستیک ریتینر شما آسیب وارد کند.

جعبه نگهداری ریتینر را نیز تمیز کنید.

حتماً به طور منظم جعبه نکهداری از ریتینر خود را نیز تمیز کنید. حتماً پاکسازی روزانه قبل از قرار دادن ریتینر داخل آن را انجام دهید. به آرامی همه سطوح آن را زیر آب گرم و صابون تمیز کنید، آب بکشید و خشک کنید.

مراقب باشید.

حتماً ریتینر خود را از دسترس حیوانات خانگی دور نگهدارید زیرا ممکن است آن را بجوند یا موجب خفگی آنها شود. همینطور، مراقب باشید ریتینر خود را هنگام غذا خوردن کجا قرار می دهید. اگر آن را داخل دستمال کاغذی قرار دهید، ممکن است فراموش کنید و تصادفاً آن را دور بندازید.

در صورت نیاز ریتینر خود را تعویض کنید.

ریتینرها چیزی شبیه لنزهای تماسی یا کفش هستند. آنها در معرض فرسایش روزمره قرار می گیرند. در نهایت، آنها ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. ریتینرهای اسیکس ممکن است تنها 6 ماه دوام داشته باشند، زیرا پلاستیک تمایل بیشتری به فرسایش دارد. ریتینرهای هاولی اگر به درستی مراقبت و نگهداری شوند می توانند 5 تا 10 سال دوام داشته باشند. اگر متوجه شدید که ریتینر شما بسیار آلوده و فرسوده است و دیگر به خوبی در جای خود قرار نمی گیرد، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
روکش موقت دندان چیست؟

چه اتفاقی می افتد اگر ریتینر خود را پاکسازی نکنید؟

ریتینر شما در طول مدتی که از آن استفاده می کنید، به انباشته شدن باکتری، پلاک، و تارتار از داخل دهان ادامه خواهد داد. و اگر به خوبی آنها را پاکسازی نکنید، به مرور زمان ممکن است به تدریج بوی بدی از آن ساتع شود و بوی بدی ایجاد کند.

مهم تر از همه اینکه، ریتینرها می توانند مکانی برای پنهان شدن باکتری های خطرناکی مانند استرپتوکوک ها باشند، از جمله S. sanguinis، S.mitis و S.salivarius، بعلاوه Lactobacillus و Veillonella. در حالی که بسیاری از باکتری ها به طور معمول داخل دهان یافت می شوند، هنگامی که در تعداد زیاد روی یکدیگر انباشته می شوند، می توانند موجب بروز بیماری شوند.

علاوه بر این، ممکن است شما در معرض کاندیدیا آلبیکانز قرار بگیرید، که نوعی مخمر مخرب است که به طور طبیعی داخل دهان یافت می شود، اما ممکن است روی ریتینر شما انباشته شود و موجب بروز عفونت شود.

اگر سیستم ایمنی بدن شما سالم باشد، استرپتوکوک و کاندیدیا نمی توانند خطر بزرگی باشند. با این حال، اگر سیستم ایمنی بدن شما به نحوی مشکل داشته باشد، باید بیشتر مراقب باشید. درصورتی که متوجه هر گونه قرمزی، تورم، یا دیگر علائم نگران کننده داخل دهان خود شدید، فوراً آن را با ارتودنتیست خود در میان بگذارید.

سخن پایانی

پاکسازی ریتینرها به اندازه مسواک زدن دندان ها مهم است. لازم است روزی یک مرتبه ریتینر خود را درون آب ولرم و صابون ظرفشویی تمیز کنید تا آن را سالم نگهدارید. مسواک زدن آن پس از هر وعده غذایی ایده خوبی است. نکته ای که در این مقاله ارائه شدند کلی هستند، بنابراین همیشه بهتر است برای دستور العمل های مراقبت های خاص برای ریتینر خود از دندانپزشک یا ارتودنتیست خود سؤال بپرسید.

برای زدودن پلاک های روی دندان ها، حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید. این کار را با استفاده از پاکسازی بین دندانی برای دسترسی به قسمت های بین دندانی و کنار خط لثه ها کامل کنید. محدود کردن مصرف نشاسته، قند، و غذاهای چسبناک نیز می تواند به کاهش تشکیل پلاک کمک کند. و ادامه دادن چکاپ های منظم دندانپزشکی به شما این شانس را می دهد تا پلاک های و تارتار باقی مانده را به صورت تخصصی پاکسازی کنید. همه چیز به چیزهای کوچکی مربوط می شود که شما هر روز انجام می دهید که به نتایج چشمگیرتر می افزایند. با یادگیری نحوه تمیز کردن ریتینر و مراقبت روزانه از دندان ها، شما همه تلاش خود را می کنید تا لبخندی صاف و یکدست و عاری از هر گونه پوسیدگی داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *