توربو بایت یا براکت توربو در ارتودنسی

توربو بایت یا براکت توربو، پدها یا قطعات سرعت گیر مانندی هستند که از جنس آکریلیک یا فلز می باشند. معمولاً توربو بایت های فلزی به همان شکلی که براکت ها به جلوی دندان ها چسبانده می شوند به پشت دندان های جلوی فک بالا چسبانده می شوند، و توربو بایت های کامپوزیتی یا آکریلیکی مستقیماً روی سطح جونده یا پشت دندان های عقب دهان چسبانده می شوند. توربو بایت ها در رنگ های مختلفی مانند قرمز، آبی، یا متالیک وجود دارند. آنها بین دندان ها مانند سرعت گیر عمل می کنند تا مانع فرو رفتن کامل قوس های دندانی داخل یکدیگر شوند، یا به دندان های شما اجازه می دهند بدون برخورد کردن با یکدیگر حرکت کنند. مزیتی که توربو بایت ها نسبت به بایت پلیت ها دارند این است که آنها بهداشتی تر هستند زیرا در جای خود چسبانده می شوند و نیاز نیست بیمار پیوسته آنها را چک کند.

توربو بایت، نگین یا براکت توربو در ارتودنسی

توربو بایت، نگین یا براکت توربو در ارتودنسی

چرا لازم است از توربو بایت ها استفاده شود؟

توربو بایت ها می توانند به انواع مختلف مشکلات دندانی بپردازند. آنها مشکلات عمودی دیپ بایت را هدف قرار می دهند. وقتی شما دندان های خود را روی توربو بایت ها قرار می دهید، فشار خاصی به دندان ها وارد می کنید، که می تواند به بیمارانی که اور بایت دارند کمک کند، و موجب باز شدن اور بایت شود. علاوه بر این، توربو بایت ها دیپ بایت و نیز حرکات نادرست دندان ها را نیز درمان می کنند. برخلاف بایت پلیت ها، توربو بایت ها متحرک نیستند و به پشت دندان ها چسبانده می شوند. متأسفانه، در مواردی که یک اورجت قابل توجه وجود داشته باشد، وضعیتی که دندان های جلوی فک بالا خیلی جلوتر از دندان های جلوی فک پایین قرار بگیرند، دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد. برای آنکه توربو براکت ها عمل کنند، دندان های جلوی فک پایین باید درست پشت دندان های جلوی فک بالا با آنها تماس داشته باشند. در وضعیت بالا، بایت پلیت گزینه بهتری خواهد بود.

توربو بایت، نگین یا براکت توربو در ارتودنسی

توربو بایت، نگین یا براکت توربو در ارتودنسی

انتخاب مواد توربو بایت ها

برای ساخت توربو براکت های رزینی مواد مختلفی پیشنهاد داده شده اند، از جمله ژل ها، چسب هایی که برای چسباندن بندهای ارتودنسی استفاده می شوند، مواد چسبنده ای که برای چسباندن براکت ها مورد استفاده قرار می گیرند، و نیز ماده چسبنده ای که برای چسباندن ریتینر لینگوال کاربرد دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
اهمیت تمیز کردن زبان

هر یک از این مواد مزایا و معایب خود را دارند که به رنگ، تکنیک های قرار گیری و برداشت آنها، و ماده فیلر شیشه ای بستگی دارد.

فیلرهای شیشه ای مانند کوارتز و سیلیکا در رزین های دندانپزشکی گنجانده شده اند، آنها کمک می کنند آب رفتگی پلیمریزه به حداقل برسد و ویژگی های بهبود ارتقاء پیدا کنند. در رزین های ارتودنسی، فیلرها احتمال کنده شدن براکت در نتیجه شکست انسجام و شستهش دن مواد از زیر بندها را پایین می آورند، بعلاوه آنها کنترل خوبی روی براکت ها بوجود می آورند. از سوی دیگر، استفاده از مواد توربو با با مواد پر از فیلر خطر ساییدگی دندان های روبرو را بالا می برد. کوارتز نیز نگرانی ویژه ای بوجود می آورد زیرا سخت تر و ساینده تر از سیلیکا است. ژل های آکریلیک و سمان های بند، که حاوی کوارتز کمتری هستند، بیشتر برای ساخت توربو براکت ها استفاده می شوند.

استفاده از توربو بایت همراه با بریس های ارتودنسی

استفاده از بریس ها می تواند مشکلات زیادی بوجود بیاورد. وقتی دندان های فک بالای شما با بریس های روی دندان های فک پایین برخورد پیدا می کنند با دو مشکل مواجه می شوید. یکی اینکه، این احتمال زیاد است که دندان های فک پایین شما ممکن است شکسته یا کج شوند. این وضعیتی ناخوشایند است: فشار وارد شده توسط دندان های فک بالا می توانند به جای صاف کردن دندان های فک پایین آنها را از محل درست خود دورتر کنند. و نیز اینکه، اوربایت می تواند منجر به آسیب به بریس ها و براکت های دندان های فک پایین شود. اینجاست که توربو بایت ها به کمک می آیند، و با استفاده از آنها استفاده از بریس ها راحت تر خواهد بود.

توربو بایت، نگین یا براکت توربو در ارتودنسی

توربو بایت، نگین یا براکت توربو در ارتودنسی

سایر نکات مربوط به توربو بایت ها یا نگین براکت توربو

از آنجا که توربو بایت ها با همان موادی به دندان ها چسبانده می شوند که براکت ها را به دندان ها متصل می کنند، نکات تغذیه ای همان نکاتی هستند که با وجود براکت ها روی دندان ها باید رعایت کرد تا مطمئن شد از جای خود کنده نخواهند شد. معمولاً توربو بایت ها به صورت جفتی چسبانده می شوند، بنابراین اگر یکی از آنها اتفاقی کنده شد دومی هنوز در جای خود خواهد بود و می تواند به کار خود ادامه دهد تا زمانی که بتوانید برای مراجعه به ارتودنتیست برنامه ریزی کنید تا نگین جدیدی جایگزین آن شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مراحل ارتودنسي

توربو بایت ها تنها همراه با بریس ها استفاده نمی شوند! اینویزیلاین نیز توانسته است برای درمان اپن بایت های عمیق یا همان دیپ بایت موفقیت آمیز عمل کند و از نظر فنی می توان نگین براکت توربو را مستقیماً داخل الاینر جای داد. در سیستم الاینرها نیازی به چسباندن نیست زیرا توربو بایت ها بخشی از پلاستیک الاینرها هستند. گرچه هنوز هم دقیقاً پشت نوک دندان های جلو قرار می گیرند.

ارتودنتیست ها با بررسی دقیق وضعیت دندان های بیمار می توانند تشخیص دهند آیا توربو بایت ها گزینه مناسبی برای درمان هستند یا خیر، و اینکه آنها را از چه موادی انتخاب کنند و دقیقاً کجا قرار دهند تا بهترین نتایج حاصل شوند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *