آنچه باید در مورد جرمگیری و پولیش دندان ها بدانید!

آیا شما بیماری لثه مانند ژنژیویت یا بیماری پریودنتال مانند پریودنتیت دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، احتمالاً شما نیاز به جرمگیری دندان ها دارید. اگر هنگام مسواک زدن دندان های خود متوجه خون روی فرچه مسواک می شوید، باید بدانید بیماری لثه دارید. در حقیقت، بیماری لثه ژنژیویت نوعی شرایط قابل بازگشت است، بنابراین کارهایی وجود دارند که قبل از رفتن به سراغ جرمگیری می توانید آنها را انجام دهید. برای پیشگیری از ژنژیویت، لازم است مصرف قند خود را محدود کنید، از مصرف تنباکو خودداری کنید، دهانشویه استفاده کنید، هر روز نخ دندان بکشید، دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید، و هر سه ماه یک مرتبه مسواک خود را تعویض کنید. علاوه بر این، نیاز است توجه خاصی به مراجعات منظم به دندانپزشک داشته باشید تا هر گونه مشکلی مانند حفره های دندانی، بیماری لثه، یا سرطان دهان، خیلی زود شناسایی شوند.

علاوه بر این، می توانید از دهانشویه های استحکام بخش یا کاملاً طبیعی آنتی باکتریال برای درمان ژنژیویت، کاهش بوی بد دهان خود، زدودن ذرات غذای باقی مانده، کاهش باکتری، کمک به تسکین درد، و کاهش التهاب لثه ها استفاده کنید. با این تفاصیر، اگر شما برای مدت زمانی طولانی ژنژیویت خود را نادیده بگیرید، می تواند پیشرفت کند و به بیماری پریودنتال تبدیل شود که باعث لق شدن دندان های شما خواهد شد زیرا این شرایط موجب تحلیل ریشه های دندان های شما خواهد شد. در چنین موارد حادی، جرمگیری دندان ها ضرورت دارد.

جرمگیری و پولیش دندان

جرمگیری و پولیش دندان

جرمگیری و پولیش دندان چیست؟

جرمگیری و پولیش دندان ها به دندانپزشک شما این امکان را می دهد تا از التهاب لثه های شما که همیشه در حال بدتر شدن است جلوگیری کند و همزمان بهداشت دهان و دندان های شما را حفظ کند. پایداری شما در پاکسازی دندان ها برای جلوگیری از بروز بیماری های دندانی ضروری است. پولیش کردن دندان ها به منظور اتمام کاری انجام می شود که جرمگیری آغاز کرده است، و معمولاً زمانی انجام می شود که نوبت به زدودن لکه های دندان ها می رسد. به همین دلیل، برنامه پروفیلاکسی و پاکسازی های عمقی، بسته به وخامت بیماری پریودنتال در حال گسترش شما ممکن است نیاز باشد هر سه ماه، هر ماه، یا هر هفته انجام شود. شما نیاز به خدمات دندانپزشکی خواهید داشت زیرا دهانشویه های ضد عفونی کننده و مسواک زدن روزانه برای حل کردن مشکلات بافت های شما در دراز مدت کافی نخواهد بود.

فرایندهای جرمگیری و پولیش دندان ها توسط دندانپزشکی انجام می شوند که برای ارائه چنین خدماتی معتبر است. دندانپزشکان ضرورتاً وظیفه دارند اطراف و زیر خط لثه ها را در جلو و پشت دندان های شما تمیز کنند تا پلاک و تارتار دندان های شما زدوده شوند.

با جرمگیری بخش های بیمار دندان ها و لثه ها زدوده می شوند و با پولیش کردن لبه های زبر صاف و صیقلی می شوند تا روند بهبود دندان ها و لثه ها تسریع پیدا کند. در هر صورت، برای پرهیز از انجام مجدد جرمگیری، باید حداقل هر شش ماه یک مرتبه یا سالی دو مرتبه برای چکاپ ها و پاکسازی های منظم دندانی مراجعه کنید.

پلاک، تارتار، ژنژیویت، و بیماری پریودنتال

اگر شما سالم باشید و به سندروم خشکی دهان مبتلا نباشید، دندان های شما تقریباً همیشه در بزاق غوطه ور هستند. این بزاق بسیاری از مواد، از جمله کلسیم را به دندان های شما می رساند تا آنها را سالم و محکم نگهدارد و از آنها محافظت کند. این کار بزرگی است که قرار است بزاق دهان شما انجام دهد، اما اگر به طور منظم مراقب تشکیل پلاک نباشید، به معنای رسوب کلسیم روی سطح دندان ها نیز می باشد.

در اینجا به بیان برخی از ضروریات جرمگیری و پولیش دندان ها می پردازیم:

  • پلاک ها دقیقاً چگونه تشکیل می شوند؟ تشکیل پلاک های دندانی تقریباً برای هر کسی اتفاق می افتد، زیرا همه برای زنده ماندن نیاز به خوردن دارند. و این ضرورتاً ترکیبی از باکتری، بزاق و پروتئین های داخل دهان است که موجب تشکیل یک لایه فیلم یا یک لایه باقی مانده می شود که به صورت تمام مدت روی دندان ها را پوشش می دهد تا زمانی که با مسواک آن را تمیز کنید. تا زمانی که شما به طور منظم دندان های خود را مسواک بزنید و با استفاده از دهانشویه های درمانی مناسب ژنژیویت خود را درمان کنید، این پلاک به تارتار یا رسوب تبدیل نخواهد شد. با این حال، برخی افراد به علت فراموشکار و احمال کار بودن نمی توانند هیچ کمکی به خود بکنند.
  • رسوب تنها نام دیگری است که به تارتار داده می شود. ماده ای گچی است که از پلاک و کلسیم تشکیل می شود که به مرور زمان تشکیل می شود. به سختی می توان متوجه وجود آن شد زیرا معمولاً همرنگ دندان ها است و با بخشی از دندان ها اشتباه گرفته می شود. با این حال، می تواند سیاه یا قهوه ای رنگ نیز باشد، بنابراین، مانند زخم روی انگشت متمایز می شود. در صورتی که رسوب روی دندان های خود داشته باشید، دندانپزشک می تواند متوجه آن شود.
  • تارتار نه سمان دندان است و نه پر شدگی آن. تصور نکنید که فرو رفتگی ها و فواصلی از دندان ها که با رسوب پر شده اند چیز خوبی هستند. بلکه نسبتاً مشکل آفرین است. علت این است که تارتار هنوز هم از پلاک ساخته شده است و باکتری های موجود در آن در حال خوردن آن مانند یک آبنبات سفت هستند در حالی که دور و اطراف آن اسید به جای می گذارند. سپس این منجر به تکثیر و انتشار باکتری داخل لثه های شما می شود، که منجر به بروز ژنژیویت و پریودنتیت می شود. ابتدا آنها باید همراه با پلاکی به گسترش آنها کمک کرده است زدوده شوند.
  • تشکیل پلاک و تارتار: پلاک تشکیل شده ای که به تارتار یا فیلم تشکیل شده است حاوی رسوبات کلسیم روی آن است و برای جرمگیری آنها با ابزارهای خاص نیاز به دندانپزشک دارد. پس از آن، دندانپزشک باید بقیه دندان های شما را نیز از پلاک و تارتار پاکسازی کند، تا روند بهبود تسریع پیدا کند و دهان بوی خوبی پیدا کند. ایده این است که با تراشیدن بخش های بیمار ریشه دندان ها و لثه ها بتوان پیشرفت بیماری پریودنتال را متوقف کرد تا بتوان بافت سالم جایگزین آنها کرد.
  • داخل پلاک باکتری زندگی می کند. وقتی پلاک ها را از روی دندان ها برمی دارید از خوردن آنها خودداری کنید. زیرا درون پلاک های داخل دهان شما باکتری زندگی می کند. این پلاک ها هم خانه آنها هستند و هم منبع تغذیه آنها، مانند خانه شیرینی زنجبیلی شخصی آنها. قندها، اسیدها، و ذرات ریز غذا همگی به درون پلاک ها می روند که باکتری ها از آنها می خورند، که در عوض باعث می شود آنها اسیدی تولید کنند که باعث ایجاد حفره در دندان های شما می شود. بعلاوه همین باکتری ها هستند که می توانند موجب بروز بیماری لثه مانند ژنژیویت شوند. به خاطر داشته باشید که، شما با پاکسازی های منظم دندانی، مسواک زدن، و نخ دندان کشیدن، به سادگی می توانید از تمام این مشکلات پرهیز کنید.
  • ژنژیویت چگونه موجب وخیم تر شدن همه چیز می شود؟ بیماری لثه شما اگر درمان نشده باقی بماند یا نادیده گرفته شود به یک بیماری پریودنتال کامل تبدیل خواهد شد. لثه های سالم چیزی هستند که شما برای دور نگهداشتن پلاک های دندانی نیاز دارید، در عین حال که محکم اطراف ریشه و سطح دندان ها می چسبند. این لثه ها از 1 تا 3 میلی متر زیر خط لثه ها به دندان ها می چسبند. وقتی لثه ها شروع به بیمار شدن می کنند، این بافت ها شل خواهند شد و پاکت های باکتریایی اطراف فواصل شکل خواهند گرفت.
  • پاکت های عمیق باکتریایی: پاکت های باکتریایی ناشی از شل شدن لثه ها ظرفی مناسب برای پر شدن با پلاک ها است، که موجب وخیم تر شدن مشکل شما می شود، و منجر به بروز بوی بد دهان می شود، و در نهایت باعث لق شدن تکیه گاه دندان ها درون استخوان فک می شود. شما نمی توانید وضعیت بافت لثه ای که دچار عفونت باکتریایی شده است را معکوس کنید. کار ضروری که باید انجام دهید مصرف آنتی بیوتیک، قرقره کردن با دهانشویه های آنتی باکتریال، و سپس برداشتن بافت های بیمار لثه و دندان ها توسط دندانپزشک است به این امید که بافت های سالم بتوانند جایگزین آنها شوند.
جرمگیری و پولیش دندان

جرمگیری و پولیش دندان

چرا جرمگیری و پولیش دندان ها انجام می شود؟

عمل جرمگیری دندان ها عبارت است از زدودن پلاک ها از زیر خط لثه ها به منظور درمان ژنژیویت پیشرفته یا مراحل اولیه بیماری پریودنتال. این فرایند معمولاً زمانی توصیه می شود که شما پاکت های باکتریایی و لثه بیمار داشته باشید، که در کنار دندان ها عمق 4 میلی متری یا بیشتر داشته باشند. دیگر آنکه، خودتان نمی توانید تارتار را با مسواک بردارید زیرا به عمق زیر خط لثه فرو رفته است، و از دسترس مسواک های سنتی دور است.

  • باعث پاکسازی کامل سطوح و خط لثه ها می شود. پاکسازی عمقی یا جرمگیری به اضافه پولیش کردن و پاکسازی استاندارد دندان ها یا پروفیلاکسی باعث می شود سطوح و پاکت های عمیق دندان ها و خط لثه های شما تمیز و عاری از هر باکتری باقی بمانند. وقتی دندان های شما صاف و صیقلی شوند و قسمت های بیمار لثه ها برداشته شوند تا بهبود لثه ها تسریع شود، باکتری ها قادر نخواهند بود به داخل دهان بچسبند با منتشر شود. مراجعه به دندانپزشک برای پاکسازی، در مقایسه با تنها اکتفا کردن به مراقبت های بهداشتی خانگی، به شما شانس بیشتری برای تمیز نگهداشتن دهان می دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
لق شدن دندان ها و مشکلات بایت

 

جرمگیری چگونه انجام می شود؟

این فرایند چندان هم راحت نیست، مخصوصاً اگر شما بیماری هستید که لثه های حساسی دارید. ممکن است لازم باشد برای شما بی حس کننده موضعی تزریق شود یا قبل از فرایند داروی بی حس کننده روی بافت لثه های شما زده شود تا کل فرایند برای شما قابل تحمل شود. با دندانپزشک خود در مورد گزینه های موجود برای حساسیت زدایی منطقه صحبت کنید. در صورتی که شما از انجام هر گونه فرایند دندانپزشکی مضطرب می شوید، می توانید به فکر گزینه های آرامبخش دندانپزشکی باشید.

 

جرمگیری دندان ها چه زمانی انجام می شود؟

جرمگیری یک فرایند روتین است که روی بیماران انجام می شود تا به آنها کمک کند روند پیشرفت بیماری لثه آنها متوقف شود، بیماری که آنها رسیدگی به آن در مراحل اولیه را نادیده گرفته بودند و باعث شده بود در نتیجه همه فعالیت های باکتریایی که در آنجا صورت گرفته و پلاک و تارتارهایی که تشکیل شده بودند، بخش هایی از لثه ها و دندان های آنها تخریب شود. پروفیلاکسی یا پاکسازی استاندارد دندان ها تنها سطوح دندان ها را تمیز می کند. جرمگیری زمانی انجام می شود که مشکل به عمق می رود، درست زیر خط لثه ها، تا از شر باکتری ها و ذرات غذای انباشته شده رها شوید.

  • آمارهای مربوط به درمان های شایع بیماری لثه. جرمگیری دندان ها به اضافه پولیش و تسطیح سطح ریشه دندان ها یا پاکسازی عمقی یک درمان رایج برای بیمارانی است که از بیماری لثه مانند ژنژیویت رنج می برند. تقریباً نیمی از افراد بزرگسال در آمریکا یک یا هر دو شکل بیماری لثه را دارند. در افراد 65 ساله و بالاتر، نرخ شیوع تا 1/70% افزایش پیدا می کند.
جرمگیری و پولیش دندان

جرمگیری و پولیش دندان

دو روش جرمگیری دندان ها

همانطور که در بالا اشاره شد، جرمگیری دندان ها عبارت است از زدودن با دقت پلاک، تارتار، و باکتری از سطح دندان ها در زیر خط لثه ها، قبل از آنکه علائم وحشتناکی مانند لق شدن دندان ها را تجربه کنید که حسی شبیه لق شدن دندان های شیری قبل از افتادن را بوجود می آورد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چند کار ساده برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

روش اول شامل زدودن پلاک و بافت های لثه و دندان بیمار با یک ابزار فلزی به نام کورت یا اسکیلر دندانپزشکی است. اسکیلر چیزی است که زیر خط لثه ها فرو برده می شود تا به پاکت ها و فواصلی دسترسی پیدا کند که مسواک هرگز نمی تواند.

در روش دوم جرمگیری دندانپزشک از یک ابزار آلتراسونیک استفاده می کند. این ابزار پیشرفته یک نوک فلزی لغزنده همراه با اسپری آب سرد دارد که تارتارهای سفت شده، مواد بیمار، و باکتری پلاک ها را می تراشد. علاوه بر این، پاکسازی نیز می کند زیرا همه باکتری ها درون آبی جمع می شوند که قرار است آن را به بیرون تف کنید.

تسطیح سطح ریشه دندان ها چطور؟

روت پلنینگ یا تسطیح سطح ریشه معمولاً پس از جرمگیری دندان ها به عنوان آخرین گام انتخابی در خدمات پاکسازی عمقی انجام می شود. گاهی اوقات، ژنژیویت یا بیماری پریودنتال شما آنقدر وخیم نشده است که به این سراغ این گام ها رفت. در موارد دیگر، پس از اتمام جرمگیری یک گام ضروری اسن. این پاکسازی عمقی مانند جرمگیری انجام می شود و حتی به عمقی بیشتر از خط لثه فرو می رود تا به ریشه دندان ها دسترسی پیدا شود و سطوح آنها صیقل داده می شوند. علاوه بر این، مواد بیمار، این بار از خود ریشه دندان، زدوده می شوند.

این فرایند برای زدودن باکتری های منتشر شده، تسریع بهبودی، و حصول اطمینان از اینکه لثه ها می توانند مجدداً خود را به درستی به سطح ریشه دندان متصل کنند ضروری است. تا زمانی که مناطق عفونی باقی بمانند یا باکتری به منتظر شدن ادامه دهد، لثه ها و دندان های شما قابل بازسازی نیستند. تسطیح سطح ریشه دندان ها نیز مانند جرمگیری می تواند شامل استفاده از ابزارهای دستی کورت یا استفاده اتوماتیک از ابزار آلتراسونیک لغزنده با یک نوک فلزی و اسپری آب سرد باشد. فقط به خاطر داشته باشید که آبی که داخل دهان جمع می شود را تف کنید زیرا پر از باکتری و مواد بیمار است، مبادا عفونت به دیگر قسمت های بدن شما منتقل شود.

جرمگیری و پولیش دندان

جرمگیری و پولیش دندان

لزوم توجه به بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

داشتن بریس های ارتودنسی به این معنا است که سلامت دهان شما بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد. به همین دلیل، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، و دیگر جنبه های بهداشت دهان، زمانی که از بریس ها استفاده می کنید بسیار مهم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دكتر ارتودنسي در كرج و فرديس

ژنژیویت، تارتار، و دمینرالیزیشن (از دست رفتن مواد معدنی) دندان ها از جمله علائم شایعی هستند که اگر بهداشت دهان را به خوبی رعایت نکنید زیر براکت های شما قابل مشاهده هستند. وجود براکت ها، سیم ها، و بندها می تواند تمیز کردن درست و مناسب دهان را با مشکل مواجه سازد.

برای سالم نگهداشتن دندان ها و لثه ها در طول درمان ارتودنسی خود باید زدودن پلاک ها را همیشه انجام دهید.

تحقیقات نشان داده اند بین بیماری پریودنتال و شرایطی مانند دیابت، بیماری قلبی، و دیگر بیماری ها ارتباط وجود دارد. سلامت نامناسب دهان نه تنها دندان های شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، بلکه روی سلامت عمومی شما را نیز تأثیر می گذارد.

با بهداشت خوب دهانی می توان از شر بوی بد دهان رها شد که با بهداشت نامناسب دهان همراه است، مخصوصاً در طول درمان های ارتودنسی.

بیماری لثه یکی از بیماری های شایعی است که در طول درمان ارتودنسی بروز پیدا می کند. در طول مدتی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید با دنبال کردن این چند نکته می توان از بروز بیماری لثه جلوگیری کنید:

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کنار بریس ها به ظور منظم.
  • پرهیز از کشیدن سیگار که می تواند موجب لک شدن دندان ها شود و جذب کلسیم شما را تحت تأثیر قرار دهد.
  • افزایش دریافت روزانه ویتامین های C و D و کلسیم.
  • چکاپ های منظم دندانی برای پاکسازی.
  • داشتن رژیم غذایی متعادل برای داشتن لثه و دندان های سالم.

دندانپزشکان می توانند یک دسته مراقبت های بهداشتی و خدمات پاکسازی دندان ها را به بیمارانی ارائه دهند که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند، از جمله:

  • زدودن تارتار و لکه ها و پلاک ها از سطح دندان ها
  • بررسی وضعیت سلامت دهان بیمار.
  • گرفتن عکس های رادیوگرافی با اشعه ایکس.
  • اعمال سیلانت و فلوراید برای کمک به محافظت از دندان ها در برابر حملات باکتریایی.
  • آموزش به بیماران در مورد بهداشت دهان با بریس ها و تکینک های مخلفی برای درست مسواک زدن و نخ دندان کشیدن.

توصیه ما این است که قبل از دریافت بریس های ارتودنسی برای زدودن همه پلاک ها و لکه های روی دندان ها با استفاده از پولیش هوا، که به همه سطوح دندان های دسترسی پیدا می کند، به دندانپزشک مراجعه کنید. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید احتمال بروز پوسیدگی دندان ها پس از قرار گرفتن براکت ها روی آنها، بسیار اندک خواهد بود.

جرمگیری و پولیش دندان ها در طول درمان ارتودنسی در صورت لزوم به شما توصیه خواهند شد. وقتی بریس های شما برداشته می شوند، در واقع چکاپ دندانی بهترین کاری است که می تواند برای زدودن لکه های سطح دندان ها و بررسی آنها انجام شود تا لبخندی درخشان تر و سالم تر داشته باشید.

جرمگیری و پولیش دندان

جرمگیری و پولیش دندان

خلاصه

برای بیمارانی که بیماری لثه دارند، جرمگیری و پولیش دندان ها فرایندهای استاندارد هستند. جرمگیری بویژه یکی از انواع فرایندهای پاکسازی دندانی است که پیشرفته تر از پروفیلاکسی است زیرا برای زدودن پلاک های تشکیل شده، به زیر خط لثه ها نفوذ پیدا می کند. روند جرمگیری، پولیش، و تسطیح سطح ریشه های دندان های شما روی هم رفته تحت عنوان پاکسازی عمقی شناخته می شوند، که فراتر از پاکسازی های عمومی دندانی هستند که در مراجعات منظم سالانه برای شما انجام می شوند.

وقتی شما نیاز به جرمگیری دارید، معمولاً به این معنا است که علائم اولیه ژنژیویت را نادیده گرفته اید و اجازه دهید به یک بیمار پریودنتال کامل تبدیل شود، بنابراین نیاز به مراقبت های شدیدتری دارد. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان ها، همینطور پولیش کردن آنها بیشتر از یک جلسه طول می کشند، زیرا هر یک از آنها به بخش مختلفی از می پردازد. برخی دندانپزشکان دهان را به چهار بخش تقسیم می کنند و هر جلسه یک چهارم را درمان می کنند.

4/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *