جلو بودن فک

 جلو بودن فک  یا پروگناتیسم چیست؟

پروگناتیسم یا جلو آمدگی فک به ناهنجاری ساختاری صورت اشاره دارد که موجب جلو آمدگی قابل توجه فک بالا یا پایین می شود. پروگناتیسم ماگزیلاری (جلو آمدگی فک بالا)، که تحت عنوان اوربایت یا اورجت نیز شناخته می شود، شایع تر است و هرگز به اندازه پروگناتیسم مندیبل (جلو آمدگی فک پایین)، که تحت عنوان آندربایت شناخته می شود، جلب توجه نمی کند. پروگناتیسم به رشد بیش از حد فک بالا یا فک پایین، به نسبت فک دیگر یا جمجمه، نیز گفته می شود. این شرایط به گونه ای است که اغلب باعث می شود دندان های فک پایین، دندان های فک بالا را به گونه ای پوشش بدهند و در بر بگیرند که روی تنفس، ظاهر، نحوه حرف زدن، جویدن و گاز زدن تأثیر منفی و سوء دارند.

پروگناتیسم منجر به عدم تناسب و هماهنگی خواهد شد، به گونه ای که فک ها و دندان ها به خوبی در کنار یکدیگر قرار نخواهند گرفت و یک فک می تواند جلو بیاید. در کودکان، پروگناتیسم متوسط تا شدید در بلند مدت می تواند منجر به بروز مشکلات گفتاری شود، از جمله نوک زبانی حرف زدن یا ناتوانی در ادای درست برخی حروف و لغات خاص. وقتی دندان های دائمی بیرون می آیند، پروگناتیسم می تواند باعث شود آنها در زاویه نادرست رشد کنند. در اکثر موارد پروگناتیسم، برای اصلاح هر گونه مشکل همراه با کجی و شیب دار بودن دندان ها، مداخلات ارتودنتیک لازم است.

 

علل بروز پروگناتیسم یا جلو آمدگی فک

رشد بیش از حد هر یک از فک ها می تواند به طور طبیعی ناشی از تفاوت های ژنتیکی، یا شرایط بنیادی نادر باشد. بر اساس سازمان ملی سلامت NIH، برخی شرایطی که با پروگناتیسم همراه هستند عبارتند از:

·        سندورم کروزون Crouzon syndrome. وقتی این مشکل ژنتیکی وجود دارد، استخوان های جمجمه به طور دائم جوش می خورند، و ساختار چهره کودک را تحت تأثیر قرار می دهند. در سندروم کروزون، اغلب فاصله بین دو چشم زیاد بوده و معمولاً با عقب ماندگی روانی و فکری همراه است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

·        سندورم کارسینوم بازال سل متعدد Nevoid basal cell carcinoma syndrome. این سندروم شامل تعدادی نقص ژنتیکی مادرزادی است که روی استخوان ها، پوست، چشم، و سیستم عصبی تأثیر می گذارند. این شرایط ژنتیکی منجر به بروز مشخصه های غیر عادی در صورت، از قیبل بینی پهن، چشم های دور از هم، و ابروهای پهن و پر پشت می شوند.

·        ژیگانتیسم Gigantism. این مشکل به تسریع در رشد دوران کودکی اشاره دارد، مخصوصاً قد، که در نتیجه عدم تعادل هورمونی اتفاق می افتد.

·        آکرومگالی Acromegaly. مانند ژیگانتیسم، این شرایط نیز به رشد زیاد اشاره دارد، اما این مشکل تا بزرگسالی ظاهر نمی شود. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که بدن هورمون رشد (GH) زیادی تولید می کند، که موجب بزرگ شدن بافت ها می شوند. در نهایت، فک پایین به دلیل بزرگ تر بودن، جلوتر به نظر می رسد. بر اساس مؤسسه ملی بیماری های دیابتی، گوارشی، و کبدی (NIDDK)، این مشکل از هر یک میلیون نفر، حدود 60 را تحت تأثیر قرار می دهد.

·        آکرودیسوستوسیس Acrodysostosis. این شرایط بسیار نادری است که برخی افراد با آن متولد می شوند. این بیماری می تواند موجب کوتاهی بازوها و پاها، مشکلات شنوایی، کوتاهی بینی، جلوآمدگی فک، و عقب افتادگی ذهنی شود.

 

جلو بودن فک

جلو بودن فک

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پروگناتیسم همیشه مشکل آفرین نیست. بر اساس NIH، مقداری بزرگ بودن فک می تواند بخشی از شکل طبیعی چهره فرد از بدو تولد باشد. با این حال، گاهی اوقات، جلو آمدگی فک منجر به بروز مشکلات و دردهای دندانی می شود. اگر فکر می کنید شکل فک شما موجب بوجود آمدن مشکلات در جویدن، گاز زدن، یا حرف زدن شده است، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر جلو آمدگی فک دردناک شود یا در انجام فعالیت های عادی اختلال ایجاد نماید، مشکل به صورت خود به خود اصلاح نخواهد شد. درمان مشکلات فک، اغلب به کمک دندانپزشک عمومی، ارتودنتیست، و جراح فک و صورت نیاز دارد. اگر این مشکل با شرایطی مانند سندروم کروزان یا ژیگانتیسم مرتبط باشد، اغلب یک پزشک عمومی نیز نیاز خواهد بود.

 

جلو بودن فک

جلو بودن فک

درمان جلو آمدگی فک

قبل از آغاز درمان پروگناتیسم، تیم پزشکی شما در کنار یکدیگر تلاش خواهد کرد تا اطمینان حاصل نماید که اطلاعات همه پزشکانی که در درمان نقش دارند در یک سطح است تا نتایج درمان موفقیت آمیز باشند. علاوه بر تکمیل معاینات فیزیکی، و پرسش در مورد سوابق پزشکی، تیم پزشکی تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس و قالب از دندان های شما را نیز تهیه خواهد کرد.

درمان فک هر بیمار بر اساس وضعیت خاص وی انجام خواهد شد. ممکن است متخصص دندانی شما استفاده از ابزارهای ارتودنسی مانند هدگیر ها را توصیه کند، درمان ارتودنسی برای اصلاح پروگناتیسم (جلو آمدگی فک) می تواند 20 ماه زمان ببرد تا تکمیل شود.

یا بجای آن، تیم درمانی شما ممکن است برای جابجا کردن فک بالا یا پایین به محل درست، برای صاف کردن آنها، جراحی فک را پیشنهاد دهد. این نوع فرایندها که جراحی ارتوگناتیک نیز شناخته می شوند، ممکن است شامل تکنیک های پیشرفته ای مانند مدل سازی های مجازی سه بعدی ساختار صورت شوند. این نوع مدل سازی ها، که استفاده از آنها در این زمینه روز به روز در حال افزایش است، به جراح در طراحی و فرایند درمان کمک می کنند و این اطمینان را بوجود می آورند که فرد با درمانی موفق و در حالی بیمارستان را ترک خواهد کرد که ساختار چهره وی متقارن است و فک های او در جای درست قرار دارند.

0/5 (0 نظر)
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *