جوانه چشایی یا پاپیلای زبان چیست؟

همه ما صدها برجستگی روی زبان خود داریم که پاپیلا papillae نامیده می شوند، و همچنین تحت عنوان جوانه های چشایی نیز شناخته می شوند. چهار نوع از این جوانه های چشایی وجود دارد:

• پاپیلاهای رشته ای شکل، که حدود دو سوم از سطح زبان را پوشش داده اند و مسئول حس لامسه زبان هستند.
  • پاپیلاهای قارچی شکل، که طعم ها و دماها را تشخیص می دهند.
  • پاپیلا های برگ برگ، که دو طرف زبان را پوشش می دهند.
  • پاپیلاهای شیاری، که برجستگی های بزرگ رو به سمت گلوی شما به شکل V هستند.

به طور معمول، این برجستگی ها تا میزان زیادی قابل توجه نیستند- آنها دارای رنگ و بافت پایداری هستند، و توانایی غذا خوردن شما را حمایت می کنند. اما گاهی اوقات این برجستگی های روی زبان می توانند به شکلی متورم درآیند. گرچه پاپیلاهای بزرگ شده ممکن است تنها یک مزاحمت کوتاه مدت باشند، اما می توانند باعث شوند غذا خوردن، صحبت کردن، بلع، و یا حتی چشیدن غذا دشوار یا دردناک شود.

جوانه های چشایی ملتهب روی قسمت پشتی زبان- پاپیلاهای شیاری- معمولاً عامل بروز نگرانی نیستند و به صورت خود به خود بهبود پیدا خواهند کرد. با این حال، برجستگی های شدید، در حال گسترش، یا طولانی مدت تر ممکن است نشانه یک مشکل زمینه ای دیگر باشند که نیاز به درمان پزشک دارد.

از آنجا که سلامت دهان و دندان های شما ارتباط تنگاتنگی با سلامت عمومی بدن شما دارد، مهم است بدانید که چرا زبان شما روی خود برجستگی دارد و چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

علائم و نشانه های تورم جوانه های چشایی زبان

برجستگی های ملتهب روی قسمت های پشتی زبان شما معمولاً قابل مشاهده هستند، که بزرگتر و متورم ظاهر می شوند. گاهی اوقات آنها ممکن است به رنگ های سفید، صورتی روشن یا لکه های سیاه نیز تغییر رنگ دهند.

دندانپزشکی زیبایی یا درمان ارتودنسی؟

بزرگ شدن جوانه های چشایی ممکن است باعث بروز علائم زیر نیز شوند:

تغییر حس چشایی

پاپیلاهای روی قسمت پشتی زبان مسئول حس چشایی نیستند. اما اگر التهاب گسترش یافته باشد، ممکن است از دست دادن جزئی یا کامل حس چشایی را تجربه کنید یا در تشخیص بین مزه هایی مانند شور، تلخ، شیرین و یا ترش مشکل داشته باشید.

مشکل در حرکت دادن زبان

با متورم شدن برجستگی های روی پشت زبان، ممکن است حرکت دادن زبان، مثل همیشه، دشوار باشد. بسته به وخامت مشکل، می تواند روی حرف زدن عادی و بلع تأثیر بگذارد. بعلاوه، تورم می تواند باعث شود زبان شما احساس سوزش داشته باشد و بزرگ تر به نظر برسد- در برخی موارد، دندان های فک بالا و پایین اطراف زبان به خوبی روی یکدیگر قرار نمی گیرند.

احساس درد یا سوزش

گرچه برجستگی های بزرگ شده روی زبان می توانند باعث بروز احساس سوزش زبان شوند، بعلاوه ممکن است یک احساس سوزش موضعی در منطقه مشکل دار تجربه کنید. این می تواند یک ناراحتی مداوم باشد یا تنها زمانی احساس شود که زبان در حال استفاده است، مانند هنگام خوردن چیزی.

بافت خزدار یا مودار

ذرات باقی مانده، باکتری ها و سلول های مرده پوست می توانند بین برجستگی های ملتهب روی زبان فرو بروند و گیر کنند. این انباشته شدن باعث ایجاد یک پوشش سفید و کرکی- مانند روی سطح زبان می شود.

علل بروز برجستگی های روی زبان

برجستگی های زبان شایع هستند و به طور کلی بی ضرر تلقی می شوند- اما آنها بعلاوه می توانند نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشند. شما ممکن است به دلایل زیر برجستگی های روی قسمت پشت زبان خود را تجربه کنید:

ترومای فیزیکی

گاز گرفتن تصادفی زبان می تواند باعث تحریک جوانه های چشایی شما شود، و آنها را متورم کند. خوردن یا نوشیدن غذاهای خیلی داغ نیز می تواند باعث سوختن و تاول زدن پاپیلاهای روی زبان شود.

آلرژی ها

گاهی اوقات یک واکنش آلرژیک باعث ایجاد برجستگی های روی زبان می شود، مخصوصاً با برخی میوه ها و سبزیجات تازه که حاوی گونه های گرده های خاصی هستند، مانند خربزه ها، سیب ها و موز.

ابزار تویین بلاک ارتودنسی

عفونت

عفونت های دهان می توانند به جوانه های چشایی شما منتقل شوند، و منجر به بزرگ شدن برجستگی های سطح زبان شوند. شایع ترین عفونت برفک دهان نامیده می شود، که ناشی از مخمر کاندیدا آلبیکانز است. همراه با متورم شدن برجستگی های زبان، علائم برفک دهان شامل ضایعات سفید رنگ، سوزش و درد هستند.

برجستگی های زبان نشانه ای از عفونت های دیگر نیز هستند، از جمله هرپس سیمپلکس و سیفلیس. برخی از آنتی بیوتیک های خاص برای درمان عفونت ها نیز می توانند باعث تورم جوانه های چشایی شوند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

اگر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به خوبی دنبال نکنید، باکتری ها می توانند تکثیر شوند و باعث التهاب سراسر دهان، از جمله جوانه های چشایی، شوند. سیگار کشیدن نیز می تواند تأثیر مشابهی داشته باشد.

کم آبی بدن

عدم نوشیدن آب کافی می تواند باعث خشکی دهان شود، شرایطی که خطر ابتلا به عفونت های جوانه چشایی، بیماری لثه و حفره های دندانی را در طول زمان افزایش می دهد.

استرس

آفت ها می توانند روی سطح پشتی زبان شما نیز شکل بگیرند. گرچه علت آنها به خوبی درک نشده است، اما تحقیقات نشان می دهند که استرس روانشناختی ممکن است نقش مهمی در بروز آفت های دهان داشته باشد. تحریک فیزیکی، میوه ها و سبزیجات اسیدی و غذاهای تند نیز می توانند با آفت ها ارتباط داشته باشند.

بیماری ها

گرچه غیر معمول است، اما برجستگی های روی سطح پشتی زبان می توانند نشانه سرطان دهان و یا زبان باشند. این برجستگی های زگیل- مانند، یا پاپیلوماهای سلول سنگفرشی- می تواند سفید یا قرمز به نظر برسند و ممکن است خوش خیم باشند. فقط یک پزشک می تواند سرطانی بودن یک برجستگی غیر معمول را تشخیصدهد.

لکوپلاکیا شرایط دیگری است که می تواند باعث بوجود آمدن برجستگی هایی روی زبان شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سلول های موجود در دهان شما بیش از حد رشد می کنند، و باعث تحریک جوانه های چشایی می شوند. برخی افراد مبتلا به دیابت، کم خونی و بیماری های خود ایمنی نیز ممکن است التهاب برجستگی های زبان را تجربه کنند.

جوانه چشایی یا پاپیلای زبان

چه زمانی باید برای برجستگی های روی زبان به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر برجستگی های بزرگ شده زبان به صورت خود به خود بهبود می یابند، اما در صورت مواجه شدن با مشکلات زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

• علائم شما بیشتر از یک هفته طول کشیده اند.
  • برجستگی های در حال رشد، گسترش یا خونریزی.
  • برجستگی های بزرگ شده که پس از بهبودی باز می گردند.
  • برجستگی های دردناک که در توانایی غذا خوردن یا نوشیدن تداخل ایجاد می کنند.
آیا ممکن است در سنین بالا دندان ها جابجا شوند؟

برای تشخیص اینکه چه چیزی باعث بروز مشکل برای زبان شما شده است، پزشک ابتدا در مورد سوابق پزشکی و هر گونه آلرژی شناخته شده شما سؤال می کند. سپس معاینه زبان را انجام می دهد تا تغییر در رنگ، بافت و اندازه جوانه های چشایی را بررسی کند، ناهنجاری ها را بررسی می کند تا یک دوره درمان پیشنهاد دهد.

علاوه بر این، پزشک شما ممکن است دستور انجام آزمایشات خون را بدهد تا مسائل دیگر مانند عفونت یا بیماری را رد کند. پزشک اگر مشکوک به وجود سرطان باشد، شما را برای انجام نمونه برداری به یک متخصص ارجاع خواهد داد یا برجستگی را به طور کامل برخواهد داشت.

درمان های برجستگی های زبان

برخی از علل برجستگی های زبان نیاز به درمان هایی مانند داروهای ضد قارچی برای برفک دهان، توسط پزشک دارند. با این حال، شما می توانید ناراحتی ناشی از بسیاری از برجستگی های زبان را در منزل کاهش دهید. برخی از راهکارهای خانگی عبارتند از:

• نوشیدن آب زیاد، با استفاده از یک نی (اگر راحت تر است).
  • شستشوی دهان با آب گرم و نمک.
  • اجتناب از خوردن غذاهای اسیدی و پر ادویه و دهانشویه های حاوی الکل که باعث تحریک التهاب می شوند.
  • استفاده از ژل ها یا کرم های بی حس کننده موضعی.
  • مصرف داروهای ضد التهابی و ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن
  • سیگار نکشیدن یا ننوشیدن الکل.

در طول مدتی که برجستگی های روی زبان را در منزل درمان می کنید باید اندازه، رنگ، و وسعت آنها را تحت نظر داشته باشید- اگر هیچ تغییری وجود نداشته باشد یا وضعیت شما بدتر شود، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

بهترین مراقبت خانگی که می توانید انجام دهید پیشگیری است. حفظ بهداشت خوب دهان و دندان می تواند به جلوگیری از بروز برجستگی های ملتهب روی سطح زبان کمک کند و از بازگشت آنها جلوگیری کند.