درمان آپنه خواب با ارتودنسی

آپنه خواب یکی از اختلالات خواب شایع است که درصد قابل توجهی از افراد بزرگسال و کودکان جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد. این اختلال همواره آزار دهنده است، و در برخی موقعیت ها می تواند جدی باشد.

 

درمان ارتودنسی در درمان آپنه خواب

درمان ارتودنسی برای آپنه خواب

 

آپنه خواب چیست؟

افرادی که از آپنه خواب رنج می برند توقف و انقطاع مکرر تنفس در طول خواب را تجربه می کنند. آغاز و پایان این توقف ها می تواند چیزی بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و می تواند پیوسته هم برای فردی که از این اختلال رنج می برد و هم برای فردی که نزدیک او است، آزار دهنده باشد.

علائم و نشانه های آپنه خواب

شایع ترین علامت آپنه خواب خر و پف کردن است، و بسیاری از افرادی که با صدای بلند و دائماً خر و پف می کنند می توانند تا حدودی از آپنه خواب رنج ببرند. با این حال، همه افرادی که خر و پف می کنند نیز اختلال آپنه خواب ندارند.

در حالی که خود آپنه خواب به ندرت می تواند کشنده باشد، اما عوارض جانبی ناخواسته ای دارد که برخی از آنها می توانند جدی باشند. این اختلال می تواند منجر به بروز مشکلات زیر شود:

  • فشار خون بالا
  • حمله های قلبی مکرر
  • نارسایی قلبی مکرر
  • سکته های مکرر
  • افسردگی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
کانتور یا تراش مینای دندان

مشکلات قلبی عروقی که با آپنه خواب بوجود می آیند بیشتر در افرادی شایع هستند که قبلاً از این مشکلات رنج می برده اند یا احتمال بروز آنها در این افراد بیشتر بوده است. آپنه خواب الزاماً موجب بروز این مشکلات نمی شود، اما می تواند موجب وخامت هر گونه مشکل قلبی عروقی شود که قبلاً وجود داشته است.

علاوه بر این، افرادی که آپنه خواب دارند، همیشه خسته هستند، حتی زمانی که به تعداد ساعات کافی خوابیده اند. از آنجا که خواب آنها دائماً قطع شده است، نمی توانند به مقدار کافی به خواب عمیق فرو بروند و استراحت کنند. اگر خر و پف آنها بلند باشد، فردی که نزدیک آنها می خوابد نیز، به مقدار کمتر، خسته خواهد بود.

انواع آپنه خواب

انسدادهایی که منجر به بروز آپنه خواب می شوند می توانند در دو قسمت اتفاق بیفتند، و بسته به محلی که این انسداد بوجود می آید، سه نوع آپنه خواب وجود دارد.

 

درمان ارتودنسی در درمان آپنه خواب

درمان ارتودنسی برای آپنه خواب

 

آپنه خواب انسدادی

این نوع آپنه که شایع ترین نوع اختلال است، عموماً زمانی اتفاق می افتد که ماهچیه های موجود در پشت حلق خیلی شل می شوند. این ماهیچه ها لوزه ها، نرم کام، زبان، و اطراف حلق را حمایت می کنند. اگر این ماهیچه ها خیلی شل شوند، ورودی این قسمت از مجرای تنفسی تنگ می شود و تنفس دشوار می شود.

وقتی مجرای تنفسی به خاطر آپنه انسدادی خواب تنگ می شود، مغز به طور خودکار فرمان می دهد تنفس به  جای بینی از راه دهان انجام شود. این باعث می شود مسئله حل شود، اما هنوز در الگوی خواب فرد توقف وجود دارد. این توقف می تواند پنج تا 13 مرتبه در هر ساعت اتفاق بیفتد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
اهمیت رادیوگرافی در ارتودنسی

آپنه خواب مرکزی

این نوع آپنه شیوع کمتری دارد و در آن انتقال پیام مورد نیاز برای تنفس، از مغز به ماهیچه ها، مختل می شود. در نتیجه، برای مدت زمانی کوتاه، فرد هیچ تلاشی برای تنفس نمی کند.

آپنه خواب مجتمع

این نوع اختلال زمانی اتفاق می افتد که فرد هم از آپنه خواب انسدادی و هم از آپنه خواب مرکزی رنج می برد.

علل ارتودنتیک بروز آپنه خواب

علاوه بر علل مربوط به ماهیچه ها که موجب بروز آپنه خواب می شوند، این شکل اختلال می تواند در نتیجه مشکلات ارتودنتیک نیز بروز پیدا کند. در برخی بیماران، مجرای تنفسی با ماهیچه های حلق مسدود می شود که به دلیل یک یا چند مشکل ارتودنتیک زیر می تواند اتفاق بیفتد:

  • ناصاف بودن دندان ها
  • ناصاف بودن فک ها
  • مشکلات قوس دندانی

وقتی یک مشکل ارتودنتیک موجب بروز آپنه خواب می شود، درمان شرایط نیاز به تخصص ارتودنتیستی دارد که می تواند بهترین ابزار را برای درمان آپنه خواب پیشنهاد دهد.

درمان ارتودنتیک آپنه خواب

بسته به مشکل ارتودنتیکی که موجب بروز آپنه خواب فرد شده است، سه نوع ابزار دندانی مختلف هستند که ارتودنتیست ها آنها را برای درمان آپنه خواب توصیه می کنند:

بریس ها و الاینرها

از این نوع ابزارهای ارتودنسی برای درمان آپنه انسدادی استفاده می شود که در نتیجه کج بودن دندان ها بروز پیدا می کند. این نوع ابزارها به آرامی اما با قاعده، دندان ها را از وضعیت نادرستشان به وضعیت درست خود جابجا می کنند به گونه ای که دندان ها مسیر تنفس را مسدود نکنند. بریس ها و الاینرها می توانند برای درمان آپنه خواب کودکان و افراد بزرگسال مورد استفاده قرار بگیرند، در حالی که الاینرها کمتر از بریس ها جلب توجه می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسي دندان نيش

 

درمان ارتودنسی در درمان آپنه خواب

درمان ارتودنسی برای آپنه خواب

 

وسیع کننده سریع کام

این ابزار بیشتر در کودکانی که آپنه انسدادی خواب دارند مورد استفاده قرار می گیرد. ابزار با چسباندن بندها یا با باندینگ به دندان های مولر فک بالا، داخل دهان قرار می گیرد و بخشی دارد که در سقف دهان قرار می گیرد. هدف استفاده از اکسپندر، وسیع کردن سریع عرض سقف دهان است تا از این طریق به ایجاد فضای بیشتر برای تنفس کمک شود.

 

درمان ارتودنسی در درمان آپنه خواب

درمان ارتودنسی برای آپنه خواب

 

اسپلینت جلو آورنده فک پایین

اسپلینت جلو آورنده فک پایین نوعی ابزار سفارشی است که نحوه قرار گیری فک را در طول خواب تغییر می دهد. این ابزار به تدریج فک پایین را رو به جلو و پایین حرکت می دهد. تأثیر این حرکت کوچک، باز و گسترده شدن مجرای تنفسی است، که باعث کاهش بروز تعداد دفعات علائم آپنه انسدادی خواب است.

 

درمان ارتودنسی در درمان آپنه خواب

درمان ارتودنسی برای آپنه خواب

 

وقتی یک ابزار دندانی توسط ارتودنتیست برای درمان آپنه خواب مناسب تشخیص داده می شود، این ابزار مزایای جزئی نسبت به دستگاه CPAP دارد. در مقایسه با این دستگاه، بریس ها، الاینرها، وسیع کننده سریع کام، و اسپلینت جلو آورنده فک پایین کمتر جلب توجه می کنند. گاهی اوقات هم نیاز است از آنها در کنار دستگاه CPAP استفاده شود، اما در موارد خاصی، ابزارهای دندانی که برای آپنه خواب استفاده می شوند، در نهایت می توانند نیاز به دستگاه CPAP را از بین ببرند.

1/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *