درمان تانگ تراست یا جلو آمدن زبان

تانگ تراست نوعی الگوی بلع غیر عادی است. اصطلاح تانگ تراست به قرار گیری زبان هنگام بلع اشاره دارد. در صورتی که زبان از پشت دندان های جلوی دهان رو به جلو فشار وارد کند، یا نوک و/ یا طرفین زبان بین دندان ها پخش شود، تانگ تراست تلقی می شود.

همه ما زندگی خود را با الگوی بلع نوزادی آغاز می کنیم. وقتی مهارت های حرکتی و عضلات دهانی ما از طریق وظایفی مانند جویدن غذا (حدود 6 ماهگی) و یادگیری نوشیدن از لیوان (نه به صورت جرعه جرعه) گسترش پیدا می کنند، تبدیل الگوی بلع ما به الگوی بلع بزرگسالی آغاز می شود که باید تا سن 6 تا 7 سالگی تکمیل شود.

در یک بلع نرمال، نوک زبان محکم به سقف دهان و کمی پشت دندان های جلو فشار وارد می کند، بقیه زبان به داخل پلیت (کام) کشیده می شود. لب ها باید در حالی که دندان ها مقداری با یکدیگر تماس دارند بسته باشند. نباید هیچ حرکت اضافه ای در عضلات یا انقباض چانه، یا عضلات اوربیکولاریس اوریس وجود داشته باشد.

چرا تانگ تراست موجب بروز نگرانی می شود؟

در 80% افرادی که تانگ تراست دارند مشکلات تنفسی وجود دارند. این مشکلات می توانند شامل خر و پف کردن، آپنه خواب، دندان قروچه (براکسیسم)، گرفتگی بینی، بزرگ شدن لوزه ها یا آدنوئیدها باشند.

مشکلات دندانی جدی مانند اپن بایت و کراس بایت نیز می توانند در نتیجه عملکرد نادرست زبان و عضلات که هنگام بلع استفاده می شوند گسترش پیدا کنند. اپن بایت ها اغلب در نتیجه جابجایی لترال (جانبی) فک برای جویدن منجر به بروز اختلالات مفصل فکی گیجگاهی می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چرا لثه های کودکان خونریزی می کنند؟

نگرانی های دیگری که وجود دارند عبارتند از:

درمان تانگ تراست

درمان تانگ تراست

فشار زبان می تواند جلوی رویش دندان ها را بگیرد

این موضوع هر روز در حوزه دندانپزشکی مشاهده می شود. والدین نگران هستند که چرا دندان یا دندان های فرزندان آنها با سرعت کافی رشد نمی کنند. اغلب زمانی که دندانپزشک الگوی بلع کودک را مورد بررسی قرار می دهد متوجه وجود تانگ تراست می شود. زبان به جای آنکه در پشت دندان ها باقی بماند، به سمت جلو حرکت می کند و یک فشار مداوم بوجود می آورد که می تواند در رویش دندان ها اختلال ایجاد کند.

مال اکلوژن (کجی دندان ها) و مشکلات فکی

قرارگیری نادرست زبان اغلب دلیلی برای کج شدن، فشردگی، کراس بایت، و اپن بایت است. مشکلات بایت تقریباً در نیمی از بیمارانی که مشکلات ارتودنتیک دارند وجود دارند. این مشکل ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در گاز زدن، جویدن، بلعیدن، و اختلال عملکرد مفصل فکی گیجگاهی شود.

دندان ها در تمام جهات با عضلات و فشارها احاطه شده اند. تنها 7/1 گرم فشار برای جابجا شدن دندان ها کافی است. عمل زبان، گونه ها، و لب ها می تواند صدها گرم فشار وارد کنند. عدم تعادل عضلات عامل اصلی است که باعث می شود درمان ارتودنسی نیاز باشد، که اگر درمان نشود باقی می ماند و منجر به بروز مشکلات ارتودنتیک می شود. راجع به آن فکر کنید. اگر شما عادات غیر عادی دارید که موجب کج شدن دندان ها، کراس بایت، یا اپن بایت می شوند، آنها به صورت جادویی از بین نمی روند مگر آنکه بریس ها استفاده شوند. در نهایت دندان های شما مجدداً شروع به جابجا شدن خواهند کرد. ارتودنتیست ها اغلب مشاهده می کنند که افراد بزرگسال 2 یا 3 برابر بیشتر برای دریافت بریس های ارتودنسی اقدام می کنند. درمان مایوفانکشنال به علل زمینه ای می پردازند نه علائم.

درمان تانگ تراست

درمان تانگ تراست

مشکلات زیبایی

اغلب بارزترین علامت وضعیت غلط دهانی، عضلات صورت را درگیر می کند. وقت عضلات به طور عادی کار نمی کنند، ظاهری کسل کننده و بی حال و لب های ضعیف شکل می گیرند. وقتی لب ها پیوسته از یکدیگر فاصله داشته باشند (با یا بدون تنفس دهانی) نیز می توانند نشانه این اختلال باشند. فردی که عمل بلع را به صورت نادرست انجام می دهد، اغلب تمایل به سفت کردن عضلات گونه ها، چانه، و لب ها دارد. این می تواند به چانه ظاهری برآمده بدهد که تحت عنوان زنخدان چانه شناخته می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا درمان ارتودنسی در افراد بزرگسال بیشتر طول می کشد؟

عادت مکیدن انگشت

مکیدن انگشت از روی عادت نیز ممکن است موجب بروز مشکلات بلع، کجی دندان ها فشردگی آنها، کراس بایت، و اپن بایت شود. مکیدن انگشت هنگام بلع یا استراحت، زبان را به سمت موقعیتی غیر طبیعی می کشاند که می تواند به دندان ها و قوس دندانی آسیب وارد کند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، قرار گرفتن زبان و لب ها در موقعیت صحیح نیز می تواند دشوار باشد، که باعث بوجود  آمدن الگوی عملکرد غیر صحیح شود.

مشکلات گفتاری

فردی که الگوی غیر عادی عضلات دهان دارد ممکن است نوک زبانی حرف بزند و در ادای برخی حروف مشکل داشته باشد. اگر عضلات زبان و لب ها وضعیت نادرستی داشته باشند، می توانند مانع ادای برخی اصوات در حرف زدن معمولی شوند.

اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMD)، سر درد، دندان قروچه (براکسیسم)

مشکلات گوارشی

شامل رفلاکس (بازگشت) اسید به معده یا دردهای شکمی ناشی از بلع هوا

مشکل وضعیت جلو قرار گرفتن سر؛ مشکل تخلیه مایع گوش میانی

درمان تانگ تراست

درمان تانگ تراست

اختلالات خواب و تنفسی

علل بروز تانگ تراست

  • مکیدن انگشت/ جرعه جرعه نوشیدن از لیوان
  • استفاده از برخی شیشه شیرها برای شیر دادن به نوزاد
  • داشتن گره زبانی- فرنوم کوتاه و محدود زبان
  • تنفس دهانی که می تواند باعث شود زبان در وضعیتی خیلی پایین داخل دهان قرار بگیرد.
  • احتقان یا گرفتگی بینی، آلرژی ها، لوزه ها، گلو دردهای مکرر یا بزرگ شدن لوزه ها
  • زاویه خط فک یا دیگر عوامل ارثی داخل خانواده
  • ناهنجاری های عضلانی، عصبی، یا دیگر ناهنجاری های فیزیولوژیکی
  • بزرگ بودن غیر عادی زبان
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا احتمال دارد مشکل ارتودنسی مجدداً باز گردد؟

علائم و نشانه های تانگ تراست

  • جلو آمدگی زبان بین یا پشت دندان های جلوی فک بالا و/ یا پایین هنگام ادای حروف “س”، “ز”، “ت”، “د”، “ن”، “ل”، یا “ش”.
  • دشواری در بلع بدون کمک لب های پایین.
  • باز ماندن مکرر دهان در وضعیت استراحت با لب های باز و/ یا در حالی که زبان به پشت دندان های فک بالا و/ یا پایین فشار وارد می کند.
  • ترک خوردگی لب ها یا منطقه اطراف لب ها ناشی از لیس زدن مکرر آنها.
  • تنفس مکرر دهانی بدون وجود آلرژی یا گرفتگی بینی.

تانگ تراست چگونه درمان می شود؟

اصلاح تانگ تراست ممکن است با کمک ارتودنسی و درمان بایوفانکشنال امکان پذیر باشد. برخی تمرین های خاص نیز وجود دارند که با تکرار آنها می توان عضلات زبان را به درستی شکل داد. این تمرینات به این شکل هستند:

  • ابتدا، یک کش ارتودنسی کوچک دور نوک زبان قرار دهید.
  • نوک زبان را به لثه ها در قسمت سقف دهان درست پشت دندان های فک بالا قرار دهید.
  • بایت خود را به شکل عادی ببندید، بایت خود را جلو نیاورید.
  • لب های خود را از هم دور نگهدارید.
  • عمل بلع یا قورت دادن را انجام دهید. اجازه ندهید لب های شما بسته شوند یا دندان های شما از یکدیگر باز شوند. اگر به صورت ناگهانی کش را قورت دادید نگران نشوید- بدون هیچ مشکلی از دستگاه گوارش دفع می شود.

شاید ترک این عادت مقداری دشوار باشد، اما با تمرین کافی امکان پذیر است.

5/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *