دندان درد با علائم سینوزیت چه تفاوتی دارد؟

سینوزیت عفونت در پوشش سینوس است که به دنبال آن تورمی بوجود می آید که منجر به فشار سینوسی می شود. این مشکل موجب بروز ناراحتی های زیادی مانند درد هنگام غذا خوردن، آبریزش بینی، کم خوابی، درد در ناحیه صورت و حتی دندان درد می شود.

در این مقاله نحوه تحریک دندان درد با عفونت سینوسی و نکاتی برای غلبه بر چنین دندان درد سینوسی را برای شما توضیح خواهیم داد.

سینوس ها در بدن چه نقشی دارند؟

قبل از بحث در مورد دندان درد سینوسی، اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به آناتومی سینوس ها.

حفره های سینوسی با فضاهای موجود در داخل مجرای بینی ما پر شده اند. ما چهار فضای سینوسی داریم که در پیشانی پشت چشم ها (سینوس های قدامی یا فرانتال)، پشت بینی (سینوس های اتموئید و سینوس اسفنوئید) و در داخل گونه ها (سینوس های ماگزیلاری) قرار دارند.

سینوس ها مسئول فراهم آوردن راهی برای ورود هوایی که تنفس می کنیم به داخل ریه ها هستند. علاوه بر این، سینوس ها هوایی را که از طریق بینی وارد می شود را مرطوب، گرم و فیلتر می کنند.

چگونه عفونت سینوس ها موجب بروز دندان در می شود؟

درد دندان سینوسی با انسداد مایعی به نام مخاط در حفره سینوسی در هنگام بروز عفونت در سینوس ها ایجاد می شود. به دنبال آن التهاب سینوس ایجاد می شود که به اعصاب فشار وارد می کند و باعث ایجاد درد شدید در دندان های عقب فک بالا می شود، زیرا ریشه های آنها نزدیک سینوس ها واقع شده اند. سینوس ماگزیلا به شدت مسئول دندان درد با منشاء عفونت سینوسی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دندان خرگوشی

علاوه بر این، سینوس ها، لثه ها و دندان ها اعصاب مشابه مشترکی برای حس کردن درد دارند. به همین دلیل است که برخی افراد با درد لثه سینوسی مواجه می شوند.

دندان درد سینوسی

دندان درد سینوسی

چگونه درد دندان با منشاء سینوس را تشخیص دهیم؟

وقتی درد دندان شما منشاء دندانی داشته باشد، شما تنها در دندان مشکل دار با درد مواجه خواهید شد در حالی که دندان دردی که منشاء سینوسی داشته باشد باعث تشدید درد در بسیاری از دندان ها بخصوص دندان های مولر فک بالا می شود. هنگامی که فشار سینوسی دارید، درد در دندان ها با ناراحتی های زیر همراه خواهد بود:

  • درد دندان هنگام گاز زدن و غذا خوردن
  • درد دندان با تغییرات دما
  • تورم صورت
  • تورم لثه ها
  • صورتی شدن رنگ لثه ها
  • مزه بد داخل دهان
  • درد گوش

دیگر علائم عفونت سینوس:

  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • ترشح پشت حلق
  • سرفه و گلو درد
  • تب
  • درد ضربان دار یا “سنگینی” در پشت استخوان گونه
  • سردرد
  • گوش درد
  • افزایش درد هنگام تکان دادن سر به بالا و پایین
دندان درد سینوسی

دندان درد سینوسی

چگونه می توان دندان درد ناشی از عفونت سینوس را درمان کرد؟

وقتی در حالی که از عفونت سینوسی رنج می برید دندان درد دارید، به این معنی است که درمان سینوزیت باعث تسکین درد دندان با منشاء سینوس خواهد شد.

صرف نظر از علت درد شما، این ناراحتی نشان می دهد که مشکلی وجود دارد. درد دندان شما ممکن است ربطی به عفونت سینوسی شما نداشته باشد، به همین دلیل است که در صورت تداوم درد ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا بررسی کند که آیا منشاء درد دندانی است یا خیر. اگر زمانی که دندانپزشک به آنها ضربه می زند، چندین دندان عقب با هم حساس باشند، می تواند به این معنا باشد که سینوزیت علت درد است. همچنین ممکن است از عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس برای کمک به رد کردن بیماری های دندانی به عنوان منبع مشکل استفاده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بی حسی در جراحی فک و صورت

اگر در مورد علت درد شک دارید، دندانپزشک ممکن است برای درمان سینوزیت برای شما دارو تجویز کند. اگر علت دندانی برای دندان درد رد شود، باید با پزشک مشورت کنید تا بررسی شود که آیا یک درمان بیماری سینوسی یا سایر مشکلات پزشکی زمینه ای به دندان درد کمک می‌کند یا خیر.

اگر در گذشته سابقه تجربه دندان درد همراه با عفونت سینوسی داشته اید، این ممکن است به تشخیص کمک کند. اگر مستعد ابتلا به عفونت های فصلی سینوسی هستید، ممکن است مفید باشد که یک گزارش از علائم خود تهیه کنید تا پزشک شما بهتر بتوانید مراقبت و درمان مناسب را تعیین کند.

در اینجا به بیان راهکارهای متداولی می پردازیم که درد را کاهش می دهند و بهبود دندان درد با منشاء عفونت سینوسی را تسریع می کنند:

هیدراته بمانید

هیدراته نگهداشتن غشاهای حفره سینوس بهترین راه برای کاهش سینوزیت است. نوشیدن آب به مقدار زیاد باعث کاهش انباشته شدن مخاط در فضای سینوسی می شود. علاوه بر این، مصرف مایعاتی مانند آب نارگیل که سرشار از الکترولیت است، از سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با عفونت های میکروبی سینوسی حمایت می کند.

علاوه بر این، گرفتن دوش بخار دار، بخور محلول نعناع، ​​کمپرس گرم روی صورت نیز باعث تسکین دندان درد سینوسی می شوند.

غذاهای تند بخورید

غذاهای تند مانند فلفل چیلی دارای خواص رقیق کنندگی مخاط همراه با خواص دارویی هستند. افزودن چنین غذاهای تندی به رژیم غذایی، مانع انباشته شدن مایع درون حفره های سینوسی می‌ شود.

همه غذاهای تند و طعم دهنده های تند به درستی کار نمی کنند. بنابراین، برای دریافت غذاهای مناسب برای درمان عفونت سینوسی باید با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای ضد احتقان استفاده کنید.

داروهای ضد احتقان و خلط آورهای بدون نسخه، به سرعت باعث تسکین عفونت سینوسی می شوند. آنها برای تخلیه مخاط قوی هستند، تا احتقانی که به خشک شدن مجاری ختم می شود، از بین برود. فشار در ناحیه سینوس را کاهش می دهند و در نهایت دندان درد ایجاد شده را برطرف می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پلاک یا تارتار دندان چیست؟

وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید.

برای رهایی از درد سینوسی، باید خواب کافی داشته باشید زیرا خواب برای تقویت ایمنی ضروری است. در مقابل، افرادی که از سینوزیت رنج می برند هنگام خواب با درد غیر قابل تحملی مواجه می شوند. یک راه ساده برای غلبه بر این مشکل این است که هنگام خواب با خودتان زمزمه کنید. ثابت شده است که جریان هوا هنگام زمزمه کردن، مخاط انباشته شده را پاک می کند.

به همین ترتیب، باید موقعیت خواب خود را تغییر دهید زیرا صاف دراز کشیدن اجازه می دهد در حفره بینی مایعی انباشته شود که باعث درد دندان می شود. بنابراین بهتر است در حالی که بالا تنه خود را بالا نگه داشه اید بخوابید. این کار به تخلیه مخاط انباشته شده کمک می کند.

دندان درد سینوسی

دندان درد سینوسی

به آن کمی زمان بدهید

دندان درد مربوط به سینوزیت اغلب پس از چند روز کاهش می یابد یا به طور کامل از بین خواهد رفت. اگر مشکل واقعاً از دندان باشد، با گذشت زمان هیچ بهبودی وجود نخواهد داشت. درد مداوم دندان ممکن است نشان دهنده وجود عوامل دیگری باشد. مانند:

  • بیماری پریودنتال
  • براکسیسم یا دندان قروچه
  • حفره های دندانی
  • آبسه دندان

یک معاینه کامل به دندانپزشک این فرصت را می دهد تا تشخیص دهد که منشاء درد چیست و بهترین راهکار را برای درمان آن بیابد.

سخن پایانی

فشار وارد شده روی اعصاب توسط احتقان مخاط در حفره بینی دلیل اصلی درد دندان سینوسی است. زمانی که دندان درد با عفونت سینوسی همزمان می شود، به این معنی است که مشکل دندان منشاء سینوسی دارد.

اگر حتی پس از رفع سینوزیت دندان درد وجود داشته باشد، ممکن است با شرایطی مانند پوسیدگی، آبسه، شکستگی در ترمیم های دندانپزشکی که تاکنون انجام داده اید، رخ دهد.

3.5/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *