کاربرد رادیوگرافی سفالومتریک در ارتودنسی

اکثر افراد نام تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس را شنیده اند، اما تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس دقیقا چه هستند؟ چه تفاوتی با سایر انواع تصویر برداری دارند؟ ما اینجا هستیم تا شما در این فناوری مفید راهنمایی کنیم و توضیح دهیم که چه زمانی و چرا اینقدر مفید هستند.

تصویر رادیوگرافی سفالومتری با اشعه ایکس چیست؟

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس فناوری است که در پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شود نوعی رادیوگرافی تشخیصی است که عمدتاً برای طراحی درمان ارتودنسی استفاده می شود و شامل هدایت پرتوها (اشعه ایکس) روی یک ناحیه از بدن برای ایجاد تصویری از آن است. رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس نوعی تصویر رادیوگرافی خارج دهانی با اشعه ایکس است، به این معنی که فیلم خارج از دهان قرار می گیرد. این نوع تصاویر، نمای کاملی از ساختارهای صورت، از جمله بی نظمی و ناهماهنگی فک و بایت را نشان می دهد، همچنین می تواند ارتباط فک و دندان را با بافت های نرم و سایر قسمت های جمجمه نشان دهد. این بویژه برای ارتودنتیست هایی مفید است که به دنبال دندان های نهفته، مشکلات احتمالی، یا رشد و تغییر در طول زمان هستند.

 استخوان ها و بافت ها عبور پرتوها را مسدود می کنند و باعث می شوند ساختارهایی روی فیلم یا به صورت دیجیتالی به صورت سیاه، سفید و خاکستری ظاهر شوند. سپس متخصصان آموزش دیده در زمینه خاص قادر هستند تصویر بدست آمده را تفسیر کنند. در طول ویزیت مشاوره ارتودنتیک، یک تصویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس گرفته می شود.

تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس (که تحت عنوان سفال یا رادیوگرافی با اشعه ایکس نیز شناخته می شوند) نمای جانبی از سر شما را نشان می دهند که دندان ها، فک و ساختارهای پیرامون آنها را در معرض دید قرار می دهد. این فناوری ایمن و اغلب مفید، یا برای کمک به متخصصان به منظور ارزیابی و درمان بیماران، ضروری تلقی می شود. این نوع خاص از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در تشخیص و طرح درمان استفاده می شود.

تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس ممکن است توسط دندانپزشکان متخصص برای ارزیابی موارد زیر استفاده شوند:

  • دندان های نهفته
  • درمان ارتودنسی مناسب
  • مشکلات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ)
  • شکستگی دندان یا فک
  • موقعیت فک شما
  • برخی سرطان ها
  • مشکلات مجرای تنفسی

این نوع تصاویر رادیوگرافی بعلاوه توسط متخصصین گوش و حلق و بینی- پزشکانی که در درمان اختلالات گوش، بینی و گلو (ENT)- مانند آپنه خواب- تخصص دارند استفاده می شوند، زیرا این نوع تصاویر رادیوگرافی نمایی از مجرای تنفسی بیمار را ارائه می دهند.

 رادیوگرافی سفالومتریک در ارتودنسی

رادیوگرافی سفالومتریک در ارتودنسی

انواع تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک

تصاویر سفالومتریک را می توان با فیلم رادیوگرافی یا رادیوگرافی دیجیتال گرفت. در رادیوگرافی دیجیتال نسبت به فیلم رادیوگرافی از اشعه کمتری استفاده می کند و زمان کمتری برای تولید آن نیاز دارد. بعلاوه، برای مشاهده جزئیات دقیق می توان کیفیت رادیوگرافی های دیجیتال را افزایش داد و آن را زوم (بزرگ) کرد. علاوه بر این، استفاده راحت از رادیوگرافی دیجیتال ذخیره و به اشتراک گذاری تصاویر را امکان پذیر می سازد، که در صورت داشتن چندین پزشک یا برای پیگیری تغییرات در تصاویر گرفته شده در طول درمان در بازه های زمانی مختلف مفید است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا ارتودنسی به اصلاح لبخند لثه ای کمک می کند؟

تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس نه تنها یکی از مفیدترین ابزارها برای طراحی درمان ارتودنتیک است، بلکه سریع و بدون درد نیز می باشد. اکثر تصاویر سفالومتریک را می توان در کمتر از 10 ثانیه گرفت و در کمتر از 10 دقیقه تولید کرد و به سرعت نتایج را ارائه داد.

چرا لازم است از تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک استفاده شود؟

در درمان ارتودنسی اغلب برای تشخیص بیماری لثه و پوسیدگی دندان از تصاویر رادیوگرافی بایت وینگ با اشعه ایکس استفاده می شود و از رادیوگرافی پانورامیک برای به دست آوردن نمایی از سلامت کلی دندان ها و استخوان فک و مشکلات مفصل فک استفاده می کند. با این حال، این نوع تصاویر رادیوگرافی برای دیدن یک تصویر کامل محدودیت های زیادی دارند. اغلب، مشکلات دندانی با چشم غیرمسلح قابل رویت نیستند، و لازم است درک کامل از کل جمجمه و نیمرخ صورت، شامل بافت های نرم وجود داشته باشد.

تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک می توانند به یافتن علت و محل مشکلاتی کمک کند که اغلب در سایر تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس دیده نمی شوند. در تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک، با مقایسه نیمرخ صورت بیمار با اندازه های طبیعی و شناسایی انحرافات از میانگین، امکان تجزیه و تحلیل ساختاری جامع فراهم می شود.

گرچه برخی از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس ممکن است فقط یک مشکل و مکان خاص را شناسایی کنند، تصاویر سفالومتریک می تواند علت مال اکلوژن را نیز آشکار کند. تصاویر سفالومتریک می توانند به ارتودنتیست ها کمک کنند تشخیص دهند که آیا مال اکلوژن به دلیل انحرافات اسکلتی یا آلوئولار است یا خیر، و در بیماران مبتلا به ناهماهنگی اسکلتی، تصاویر سفالومتریک می توانند تشخیص دهند که آیا این به دلیل جبران آلوئولار- دندانی است یا پیشرفت دیسپلاستیک.

علاوه بر ارزش اولیه تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس برای شناسایی مکان و علت، آنها قدرت پیش بینی نیز دارند.

یکی از دلایلی که رادیوگرافی سفالومتری در طراحی درمان بسیار مفید است، به دلیل توانایی آنها در کمک به ارتودنتیست ها برای پیش بینی رشد صورت در آینده است. هنگام طراحی درمان، مهم است که ارتودنتیست ها فقط به وضعیت ساختار فعلی صورت توجه نکنند، بلکه بدانند در آینده چه اتفاقی ممکن است رخ دهد. ارتودنتیست ها با بررسی ساختارهای ثابت فک پایین، می توانند در مورد رشد فک پایین و امکان چرخش دندان ها در آینده تخمین هایی بزنند.

گرچه رادیوگرافی سفالومتریک تنها محدودیت هایی را در پیش بینی تغییرات آینده دارد، اما ارزیابی مجدد بهبود بیمار از طریق چند تصویر سفالومتری متعدد در طول زمان می تواند به پیگیری اثربخشی یک طرح درمان و شناسایی تنظیمات لازم کمک کند.

رادیوگرافی سفالومتریک در ارتودنسی

رادیوگرافی سفالومتریک در ارتودنسی

مقایسه تصاویر رادیوگرافی سفالومتری با اشعه ایکس و تصاویر رادیوگرافی استاندارد با اشعه ایکس

برای گرفتن تصاویر رادیوگرافی سفالومتری با اشعه ایکس تا میزان زیادی از همان فناوری استفاده می شود که برای گرفتن تصاویر رادیوگرافی استاندارد با اشعه ایکس استفاده می شود، اما برخی تفاوت های مهم وجود دارند. این نوع تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از خارج دهان گرفته می شوند و عموماً نیازی به گاز گرفتن هیچ ابزاری نیست. این نما برای بسیاری از موقعیت ها فوق العاده مفید است زیرا میدان دید وسیعی از جمله دندان ها، فک و نیمرخ شما را ارائه می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
متخصص ارتودنسي كرج و فرديس

گرچه اشعه ایکس می تواند کمی ناراحتی ایجاد کند، ایده خوبی است که روی این واقعیت تمرکز کنید که آنها نمای منحصر به فردی از وضعیت شما و ساختار بدن شما ارائه می دهند. اطلاعاتی که تصاویر رادیوگرافی سفالومتری با اشعه ایکس ارائه می دهند اغلب برای ارائه بهترین مراقبت ممکن توسط متخصصان پزشکی و دندانپزشکی حیاتی هستند.

تصاویر رادیوگرافی سفالومتری با اشعه ایکس ممکن است برای موارد زیر کاربرد داشته باشند:

  • طراحی درمان دندانپزشکی و ارتودنسی: استفاده از تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس می تواند پرده از بیماری یا آسیبی بردارد که یافتن آن در طول معاینات معمولی دندانپزشکی دشوار یا غیر ممکن است. آنها میزان دقت بالایی را برای کمک به هدایت توصیه های دندانپزشک متخصص برای تشخیص و درمان شما ارائه می دهند. حفظ سلامت عمومی دهان و پیگیری مشکلاتی که بوجود می آیند، از طریق فناوری تصویربرداری، یک روش استاندارد است.
  • آپنه انسدادی خواب: متخصصان خواب اغلب تصویربرداری را برای تشخیص این وضعیت خواب توصیه می کنند که می تواند مجرای تنفسی شما را در طول خواب محدود کند. تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس علاوه بر ساختار استخوان و دندان، بافت های نرم را نیز در معرض دید قرار می دهند به همین دلیل آنها برای شرایطی مفید هستند که گلو یا مجرای تنفسی شما را تحت تأثیر قرار می دهند.
  • اختلال فکی گیجگاهی (TMJ): این عارضه مفصل (فکی گیجگاهی)، غضروف یا استخوان فک شما را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث بروز ناراحتی شود. متخصصان ممکن است تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس را برای تشخیص بیماری، پیگیری تغییرات، یا کمک به هدایت درمان توصیه کنند.
  • سایر بیماری ها یا آسیب ها: از آنجا که این نوع تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس دید وسیعی از سر، گردن و دهان شما ارائه می دهند، ممکن است آنها برای شرایط و آسیب های مختلف توصیه شوند. بر اساس اطلاعیه انجمن دندانپزشکان آمریکا، استفاده از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس به سلامت، سن، عوامل خطر آفرین، و علائم بیمار بستگی دارد. اگر متوجه نمی شوید که چرا به تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس نیاز دارید، برای روشن شدن موضوع با پزشک یا دندانپزشک متخصص خود مشورت کنید.

مقایسه تصاویر رادیوگرافی سفالومتری با اشعه ایکس و تصاویر رادیوگرافی پانوراما با اشعه ایکس

گرفتن تصویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس شباهت بسیار زیادی به تصویربرداری رادیوگرافی پانوراما با اشعه ایکس دارد. تصویر پانوراما با اشعه ایکس نوعی عکس رادیوگرافی دو بعدی با اشعه ایکس است که در زمینه دندانپزشکی استفاده می شود. این نوع تصاویر هر دو فک بالا و پایین و همچنین دندان ها را به طور همزمان نمایش می دهند.

فیلم های پانورکس کاربردهای مختلفی دارند. آنها به طور منظم برای ارزیابی های ارتودنسی، تشخیص نهفتگی دندان عقل، تشخیص بیماری پریودنتال پیشرفته، ارزیابی مفصل فک و همچنین برای تشخیص علائم سرطان دهان استفاده می شوند.

طی گرفتن یک عکس رادیوگرافی پانورکس با اشعه ایکس، از بیمار خواسته می شود که مستقیماً بایت خود را روی یک ابزار تخصصی قرار دهد که به اپراتور کمک می کند تا سر بیمار را در موقعیت مناسب قرار دهد. همچنین از بیمار درخواست می شود که در طول عکسبرداری با اشعه ایکس کاملاً بی حرکت بماند. هنگامی که عکس رادیوگرافی پانورکس با اشعه ایکس گرفته می شود، به صورت دیجیتالی روی یک مانیتور کامپیوتر نمایش داده می شود، یا روی یک فیلم معمولی اشعه ایکس پردازش می شود، که شیوه سنتی است.

رادیوگرافی سفالومتریک در ارتودنسی

رادیوگرافی سفالومتریک در ارتودنسی

فرآیند گرفتن تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس

فرآیند گرفتن تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس بسیار ساده است. تکنسین اشعه ایکس، با تمرکز روی نیمرخ بیمار- یا نمای جانبی سر- موقعیت بیمار را بر اساس ضوابط خاصی که هنگام گرفتن عکس رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس لازم است، مشخص می نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
جلو بودن فک پایین (آندربایت)

نوردهی تقریباً 10 ثانیه طول می کشد و تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس تقریباً در پنج تا شش دقیقه تولید می شود. اکثر مطب های دندانپزشکی مجهز به تجهیزات لازم برای گرفتن عکس رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس هستند. پس از گرفتن عکس، دندانپزشک به منظور محاسبه میزان تأثیرگذاری آتی درمان ارتودنسی روی فک و استخوان اطراف بیماری که تحت درمان ارتودنسی قرار دارد، از کاغذ ردیابی استفاده می کند و تصویر سفالومتریک را ردیابی می کند، بعلاوه نمایی به الگوی رشد فک و دندان ها برای دندانپزشک ارائه می دهد. این می تواند برای تعیین دوره های بالقوه عمل و مسیرهای درمان استفاده شود.

تصاویر رادیوگرافی سفالومتری با اشعه ایکس ممکن است ​​در طول درمان ارتودنسی گرفته شوند، گرچه اکثر ارتودنتست ها فقط یک تصویر سفالومتریک اولیه و سپس یک تصویر سفالومتریک نهایی پس از تکمیل درمان می گیرند. گاهی اوقات، آنها برای نظارت بر پیشرفت درمان تصمیم خواهند گرفت که در اواسط درمان ارتودنسی از یک تصویر سفالومتریک دیگر استفاده کنند.

نگرانی های مربوط به ایمنی تصاویر رادیوگرافی سفالومتریک با اشعه ایکس

کاملاً طبیعی است که در مورد فناوری هایی که از تشعشعات استفاده می کنند کمی تردید داشته باشید، اما نباید نگران باشید. گرچه این کلمه به خودی خود می تواند نگران کننده باشد، اما مهم است به خاطر داشته باشید که ما در زندگی روزمره خود در معرض میزان بی خطری از تشعشعات قرار داریم. در حقیقت، میزان تشعشعاتی که در طول گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در معرض آن قرار می گیریم، اندک است.

اشعه ایکس، حتی در برخی موارد برای زنان باردار، بدون درد و بی خطر است. متخصصان با قرار دادن پیش بند سربی روی سینه یا شکم شما، گام هایی را برای محدود کردن قرار گرفتن بخش هایی از بدن شما در معرض اشعه بر می دارند.

اگر دچار اضطراب استفاده از اشعه ایکس شده اید، با متخصصی که تصویربرداری را انجام می دهد صحبت کنید تا نگرانی های شما کاهش یابند. بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا، متخصصان اصل ALARA (به اندازه ای اندک که به صورت معقول قابل دستیابی باشد) را دنبال می کنند تا میزان آسیب احتمالی را محدود کنند.

بر اساس اصل ALARA، متخصصان صرفاً در موارد زیر باید تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس را توصیه کنند:

  • خطر قرار گرفتن در معرض اشعه، نسبت به فواید آن قابل توجیه است.
  • تعداد دفعات قرار گرفتن در معرض اشعه، به طور معقول، تا حد امکان اندک است.
  • قرار گرفتن بیماران در معرض اشعه در محدوده مجاز است.

ممکن است نیاز به تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس استرس زا باشد، اما با دانستن اینکه آنها تکنیکی بی درد و بی خطر با فواید متعدد هستند، خیالتان می تواند راحت شود. این فناوری تصویربرداری، تعداد باور نکردنی نما،  برای هدایت تشخیص و توصیه های درمانی برای متخصصان فراهم می آورد. احتمالاً اکنون درک خوبی پیدا کرده اید از زمان استفاده از تصاویر رادیوگرافی سفالومتری با اشعه ایکس و اینکه چرا برای بسیاری از افراد ضروری هستند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *