روند پوسیدگی دندان: چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

اطلاعاتی برای والدین کودکانی که به سن مدرسه رفتن رسیده اند

احتمالاً شما می دانید که یک حفره روی یک دندان چیست. اما آیا می دانسته اید که یک حفره نتیجه روند پوسیدگی دندان است که به مرور زمان اتفاق می افتد؟ آیا می دانسته اید که شما می توانید آن را متوقف و حتی روند آن را معکوس کنید تا از بروز حفره اجتناب کنید؟

در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد روند پوسیدگی دندان چگونه آغاز می شود و چگونه می تواند متوقف شود یا حتی معکوس شود تا کودک خود را در برابر ایجاد حفره دندان محافظت کنید.

روند پوسیدگی دندان

روند پوسیدگی دندان

داخل دهان ما چه چیزهایی وجود دارند؟

دهان ما مملو از باکتری است. صدها نوع مختلف باکتری روی دندان ها، لثه ها، زبان، و جاهای دیگر داخل دهان ما زندگی می کنند. برخی از باکتری ها مضر هستند. اما برخی دیگر می توانند مضر باشند، مانند باکتری هایی در روند پوسیدگی دندان ها نقش ایفا می کنند.

پوسیدگی دندان نتیجه عفونتی است که با برخی انواع خاص باکتری ها بوجود می آید که از قند موجود در غذاها برای تولید اسید استفاده می کنند. به مرور زمان، این اسیدها می توانند موجب ایجاد حفره دندان شوند.

در تمام طول روز داخل دهان چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

در طول روز، یک سلسله جنگ و مبارزه داخل دهان ما اتفاق می افتد.

در یک تیم پلاک های دندانی -یک فیلم چسبناک، بی رنگ از باکتری ها- به اضافه غذاها و نوشیدنی های حاوی قند یا نشاسته ای که مصرف می کنیم (مانند شیر، نان، بیسکوییت ها، آبنبات، نوشابه، آبمیوه، و بسیاری دیگر). هرگاه ما چیزی می خوریم یا می نوشیم که حاوی قند یا نشاسته است، باکتری ها از آنها برای تولید اسید استفاده می کنند. این اسیدها شروع به خوردن سطوح بیرونی سخت دندان، یا همان مینای دندان، می کنند.

در تیم دیگر مواد معدنی موجود در بزاق دهان وجود دارند (مانند کلسیم و فسفات) به اضافه فلوراید از خمیر دندان، آب، و منابع دیگر. این تیم به مینای دندان کمک می کند با جایگزینی مواد معدنی از دست رفته طی یک “حمله اسیدی” خود را ترمیم کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
درد فک و درمان ارتودنسی

دندان های ما تمام طول روز این روند طبیعی از دست رفتن مواد معدنی و بازیابی آنها را طی می کند.

حفره ها چگونه بوجود می آیند؟

وقتی یک دندان پیوسته در معرض اسید قرار می گیرد- برای مثال، اگر شما اغلب در حال خوردن یا نوشیدن هستید، مخصوصاً غذاها یا نوشیدنی های حاوی قند و نشاسته- چرخه تکراری حملات اسیدی باعث می شود مینای دندان به از دست دادن مواد معدنی خود ادامه دهد. ممکن است در محلی که مواد معدنی از دست رفته اند نقاط سفید رنگی بوجود بیایند. این یک نشانه پوسیدگی اولیه است.

پوسیدگی دندان در این مرحله می تواند متوقف یا معکوس شود. مینای دندان می تواند خود را با استفاده از مواد معدنی موجود در بزاق، و فلوراید موجود در خمیر دندان و منابع دیگر ترمیم کند.

اما اگر پوسیدگی دندان ها ادامه پیدا کند، مواد معدنی بیشتری از دست می روند. به مرور زمان، مینای دندان تضعیف و تخریب می شود و یک حفره شکل می گیرد. حفره آسیبی دائمی است که باید دندانپزشک آن را با پر کردن ترمیم کند.

روند پوسیدگی دندان

روند پوسیدگی دندان

چگونه می توان به دندان ها کمک کرد در این نبرد پیروز شود و از ایجاد حفره اجتناب کرد؟

فلوراید مصرف کنید.

فلوراید ماده معدنی است که می تواند از پیشرفت روند پوسیدگی دندان ها پیشگیری کند. حتی می تواند پوسیدگی اولیه دندان ها را معکوس، یا حتی متوقف کند.

فلوراید می تواند به محافظت از دندان ها کمک کند. فلوراید …

  • مانع از دست رفتن مواد معدنی موجود در مینای دندان ها می شود و جایگزین مواد معدنی از دست رفته می شود.
  • توانایی تولید اسید باکتری ها را کاهش می دهد.

شما می توانید از روش زیر فلوراید دریافت کنید:

  • نوشیدن آب فلورایده از منبع آب شهری. اگر چاهی دارید که آب آن فلورایده است، نمونه آب آن را به آزمایشگاه ببرید تا بدانید میزان فلوراید موجود در آن نیاز بدن شما به فلوراید را تأمین می کند یا خیر.
  • مسواک زدن با خمیر دندان فلورایده.

اگر دندانپزشک فکر می کند کودک شما نیاز به فلوراید دارد، وی ممکن است:

  • یک ژل یا وارنیش فلوراید روی سطح دندان ها اعمال کند.
  • قرص فلوراید تجویز کند.
  • استفاده از دهانشویه های فلورایده را توصیه کند.

 

درباره آب بطری

اکثر آب های بسته بندی شده داخل بطری حاوی فلوراید کافی نیستند تا از پوسیدگی دندان ها پیشگیری نماید. اگر کودک شما تنها آب بطری می نوشد، با دندانپزشک او در مورد این موضوع گفتگو کنید که آیا کودک شما نیاز به فلوراید اضافی به شکل قرص، وارنیش، یا ژل دارد یا خیر.

مراقب تعداد دفعاتی که در طول روز چیزی می خورد، و اینکه چه می خورید باشید.

رژیم غذایی کودک برای پیشگیری از ایجاد حفره های دندانی مهم است. به خاطر داشته باشید که … هر بار چیزی می خورید یا می نوشید که حاوی قند یا نشاسته است، باکتری های داخل دهان شما از قند و نشاسته برای تولید اسید استفاده می کنند. این اسیدها شروع به خوردن مینای سطح دندان ها می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
افزایش طول تاج دندان

بزاق دهان ما ما تواند به مبارزه با این حملات اسیدی کمک کند. اما اگر ما دائماً در طول روز در حال خوردن باشیم- مخصوصاً خوراکی ها و نوشیدنی های حاوی قند و نشاسته- حملات اسیدی مکرر در این نبرد پیروز خواهند شد، و باعث خواهند شد دندان ها مواد معدنی خود را از دست بدهند و در نهایت دچار پوسیدگی شوند.

به همین دلیل است که باید مراقب باشیم خودمان یا کودکان ما چند مرتبه در طول روز چیزی می خوریم، و نیز اینکه چه چیزی می خوریم.

نکاتی برای مراقبت از دندان ها:

  • میان وعده های خود را محدود کنید. این کار باعث کاهش تعداد دفعات حملات اسیدی به دندان ها می شود و به دندان ها این فرصت را می دهد تا خود را بازسازی نماید.
  • آبنبات ها، بیسکوییت ها، نوشابه، و دیگر نوشیدنی های قندی را برای مواقع خاص نگهدارید.
  • خوردن آبمیوه ها را محدود کنید. توصیه های مربوط به چگونگی مصرف آبمیوه ها را در آکادمی دندانپزشکان آمریکا دنبال کنید.
  • مطمئن شوید کودک شما هیچ چیز حاوی قندی پس از مسواک زدن قبل از رفتن به رختخواب مصرف نمی کند. ترشح بزاق در طول خواب کاهش پیدا می کند. بدون بزاق کافی، دندان ها کمتر قادر هستند پس از حملات اسیدی خود را ترمیم کنند.
روند پوسیدگی دندان

روند پوسیدگی دندان

کودک شما حتماً باید مسواک بزند.

مسواک زدن با خمیر دندان های فلورایده دو مرتبه در طول روز برای پیشگیری از پوسیدگی های دندانی مهم است. مطمئن شوید که روی مسواک زدن کودک خود نظارت دارید. در اینجا برای شما توضیح می دهیم که چه نکاتی را باید بدانید:

  • برای کودکان 3 تا 6 ساله، باید خودتان خمیر دندان روی مسواک آنها قرار دهید. تنها به اندازه یک نخود خمیر دندان فلورایده روی مسواک آنها قرار دهید. (متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند، برای کودکان زیر 2 سال، خمیر دندان فلورایده استفاده نکنید مگر آنکه دندانپزشک او چیزی غیر از این توصیه کرده باشد.)
  • کودک خود را تشویق کنید به جای قورت دادن خمیر دندان اضافی داخل دهان خود، آن را داخل سینک تف کند. کودکان زیر 6 سال تمایل دارند مقدار زیادی از خمیر دندان روی مسواک خود را قورت دهند. اگر کودکان در طول سال های شکل گیری دندان های خود، دائماً فلوراید بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف کنند، ممکن است روی دندان های دائمی آنها خطوط یا لکه های سفید رنگی بوجود بیایند که فلوئوروزیس (فلور زدگی) نامیده می شوند. فلوئوروزیس معمولاً خفیف است؛ در بسیاری از موارد، تنها یک دندانپزشک متخصص قادر به تشخیص آن است.
  • تا زمانی که کودک به سن 7 یا 8 سالگی برسد، لازم خواهد بود که شما در مسواک زدن به او کمک کنید. کودکان کم سن نمی توانند به تنهایی دندان های خود را تمیز کنید. سعی کنید مسواک زدن دندان های فرزندانتان را ابتدا خودتان انجام دهید، سپس اجازه دهید خودشان کار را تمام کنند.
روند پوسیدگی دندان

روند پوسیدگی دندان

در مورد سیلانت های دندانی با دندانپزشک خود گفتگو کنید

سیلانت های دندانی یک روش خوب دیگر برای کمک به پرهیز از پوسیدگی های دندان هستند. سیلانت ها پوشش های پلاستیکی نازکی هستند که مثل رنگ روی سطوح جونده دندان های عقب دهان یا دندان های مولر زده می شوند. برای شما توضیح می دهیم چرا سیلانت ها کمک کننده هستند: سطوح جونده دندان های عقب زبر و ناهموار و غیر هم سطح هستند، زیرا آنها فرو رفتگی ها و شیارهایی روی خود دارند. غذاها و باکتری ها می توانند داخل این حفره ها و شیارها گیر کنند و برای مدت زمانی طولانی آنجا باقی بمانند، زیرا فرچه مسواک ها قادر نیست به راحتی آنها را خارج سازد. سیلانت ها این سطوح را می پوشانند و مانعی بوجود می آورند که از دندان ها محافظت می کنند و مانع گیر کردن ذرات غذا و باکتری ها در این مکان ها می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پاسخ به پرسش های شما در مورد درمان ارتودنسی

از آنجا که اکثر حفره های دندانی در کودکان و نوجوانان در دندان های مولر (دندان های عقب) آنها بروز پیدا می کنند، بهتر است این دندان ها به محض رویش و بیرون آمدن سیلانت شوند:

  • اولین دندان های مولر دائمی “که دندان های مولر شش سالگی نامیده می شوند”، بین 5 تا 7 سالگی بیرون می آیند.
  • دومین دندان های مولر دائمی “که دندان های مولر 12 سالگی نامیده می شوند”، بین 11 تا 14 سالگی بیرون می آیند.

جویدن آدامس های فاقد قند

ثابت شده است که جویدن آدامس های فاقد قند پس از وعده های غذایی به معدنی سازی مجدد مینای دندان ها کمک می کند. آدامس های حاوی زایلیتول مورد بررسی های گسترده ای قرار گرفته اند زیرا قادر هستند ترشح بزاق را تحریک کنند، pH پلاک را افزایش دهند، استرپتوکوک موتانس را کاهش دهند، اما مطالعات دراز مدت نیاز هستند.

آدامس های فاقد قند حاوی ماده ای به نام کازئین فسفوپپتید آمورف کلسیم فسفات هستند که نشان داده شده است استرپتوکوک موتانس را حتی بیشتر از آدامس های حاوی زایلیتول کاهش می دهند.

از ویتامین D غافل نشوید.

ویتامین D برای کمک به جذب کلسیم و فسفات از غذایی که می خوریم مهم است. مطالعات نشان می دهند که رابطه تنگاتنگی بین خوردن غذاهای سرشار از ویتامین D و کلسیم مانند ماست، و حفره های دندانی در کودکان خردسال وجود دارد. مشا می توانید ویتامین D را از نور خورشید دریافت کنید.

ریشه شیرین بیان نیز می تواند کمک کننده باشد.

بر اساس برخی مطالعات، عصاره گیاه شیرین بیان چینی می تواند با باکتری های مسئول ایجاد حفره های دندان مبارزه کند.

کودکان خود را برای چکاپ های منظم دندانی نزد دندانپزشک ببرید.

مراجعات منظم به دندانپزشک برای پاکسازی ها و معاینات اهمیت زیادی دارند. در طول این مراجعات، دندانپزشک کارهای زیر را انجام خواهد داد:

  • زدودن پلاک های دندانی
  • بررسی برای وجود هر گونه پوسیدگی اولیه دندان ها
  • به شما و کودکتان آموزش می دهد چگونه به خوبی دندان های خود را پاکسازی کنید.
  • برنامه ریزی برای مراجعه و چکاپ بعدی.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *