روکش موقت دندان چیست؟

روکش موقت چیست؟ به طور خلاصه، روکش های موقت دندان کلاه های مفید شبیه به دندانی هستند که در حالی که منتظر آماده و چسبانده شدن روکش دائمی دندان خود به آن هستید، دندانپزشک شما ممکن است برای محافظت از دندان شما روی آن قرار دهد.

اما چه چیزی باعث می شود که آنها موقت باشند؟ تفاوت آنها با روکش های معمولی چیست؟ و آیا شما باید یکی از آنها را دریافت کنید؟

ما به تمام این پرسش ها و پرسش های دیگر پاسخ خواهیم داد تا درک کنید که چرا ممکن است نیاز باشد روی دندان های خود یک روکش موقت قرار دهید.

روکش موقت چیست؟

یک روکش موقت یک دندان موقت است. روکش های معمولی پوشش هایی هستند که جنبه محافظتی و زیبایی دارند که می توانند هم برای دندان های طبیعی و هم برای ایمپلنت های دندانی استفاده شوند. از آنجا که ممکن است ساخت یک روکش دائمی در لابراتوار دندانپزشکی دو تا سه هفته طول بکشد، در این فاصله روکش های موقت استفاده می شوند. روکش ها یک راه حل بسیار عالی دندانپزشکی ترمیمی برای بسیاری از مشکلات هستند. بنابراین، در حالی که منتظر دریافت روکش های دائمی خود هستید، دندانپزشک شما احتمالاً یک روکش موقتی را توصیه خواهد کرد که می توانید در طول این مدت از آن استفاده کنید.

هدف از استفاده روکش موقت:

  • محفاظت از دندان های طبیعی (یا محل ایمپلنت) و لثه ها.
  • به شما اجازه می دهند مثل همیشه لبخند بزنید بدون اینکه شکافی در لبخند شما وجود داشته باشد.
  • هر گونه حساسیت دندان یا لثه را محدود می کند.
  • فاصله مناسب بین دندان های شما را حفظ می کند.
  • درخوردن و جویدن به شما کمک می کند.
  • در ارزیابی نحوه عملکرد روکش به دندانپزشک کمک می کند.

روکش موقت ممکن است یک ایمپلنت یا دندانی که درمان ریشه روی آن انجام شده است را پوشش دهد. آنها می توانند برای یک دندان تکی استفاده شوند، یا می توانند پلی بین بیش از یک ایمپلنت یا دندان باشند.

برخی از مطب های دندانپزشکی ممکن است امکانات کامپیوتری و تجهیزات برای ساخت روکش در یک روز را داشته باشند، اما در اغلب موارد، حداقل یک یا دو هفته طول می کشد تا یک روکش دائمی ساخته شود.

روکش موقت دندان

روکش موقت دندان

یک روکش چه مزایایی دارد؟

روکش موقت برای احیاء و ترمیم دندان هایی استفاده می شود که آسیب دیده اند یا جای دندان های گم شده را گرفته اند. یک روکش، که تحت عنوان کلاه نیز شناخته می شود، برای پوشش کامل یک دندان آسیب دیده استفاده می شود. یک روکش موقت نه تنها دندان را تقویت می کند، بلکه به میزان چشمگیری می تواند ظاهر، شکل و نحوه قرار گیری دندان را بهبود بخشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
درمان های دندانپزشکی برای بیمارانی دیابتی

روکش موقت یک گزینه خوب برای کمک به حل مشکل فعلی بیمار است، قبل از آنکه یک روکش دائمی بتواند ساخته شود و در جای خود محافظت شود. مهم است توجه داشته باشید که یک روکش موقت به شکستن حساس تر است، بنابراین بیشتر مراقب بودن هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غذا خوردن با روکش های موقت بسیار اهمیت دارد.

روکش های موقت از چه موادی ساخته شده اند؟

یک روکش موقت توسط دندانپزشک شما در مطب دندانپزشکی او، و معمولاً از مواد با پایه آکریلیک یا فلز ساخته می شود. یک روکش آکریلیکی احتمالاً بهتر از نمونه های فولادی با رنگ دندان های شما مطابقت خواهد داشت. با این حال، به خوبی نمونه های آماده شده در آزمایشگاه با رنگ دندان ها تطبیق نخواهند داشت. اما بدون توجه به رنگ، آنها صرفاً موقت هستند و عملکرد اصلی آنها محفاظت از ایمپلنت یا دندان طبیعی شما است تا زمانی که روکش دائمی شما ساخته شود.

مقایسه روکش موقت و روکش دائمی

پس تفاوت بین یک روکش موقت و یک روکش دائمی چیست؟ علاوه بر تفاوت های فوق العاده واضح، تفاوت بین این دو نوع روکش عبارتند از:

  • مواد: روکش های موقت شامل فلز یا پلاستیک هستند، در حالی که روکش های دائمی دندان از مواد با کیفیت بالاتر، از جمله طلا، فولاد ضد زنگ، پرسلن یا سرامیک ساخته شده اند، مانند روکش Emax.
  • مدت زمان استفاده: شما روکش موقت خود را به مدت دو تا سه هفته استفاده خواهید کرد، در حالی که روکش دائمی شما، بسته به کیفیت مواد مورد استفاده، باید پنج تا بیست و پنج سال دوام داشته باشد.
  • شکل: روکش های موقت به یک شکل یکسان و با یک اندازه مناسب برای همه ساخته می شوند، که احتمالاً با شکل دندان های روبروی خود تطابق کامل ندارد، در حالی که روکش دندان دائمی شما فقط برای شما ساخته خواهد شد.
  • قرار گیری: روکش های موقت با استفاده از چسب موقت به ایمپلنت یا دندان شما چسبانده می شوند و روکش های دائمی با چسب دائمی چسبانده می شوند. آنها همچنین مانند پر کردن دندان ممکن است به تنظیمات اضافی نیاز داشته باشند.

نگاهی به جدول زیر داشته باشید تا با مختصری از تفاوت های بین این دو نوع روکش های دندانی آشنا شوید:

 موقتیدائمی
موادآکریلیک یا فلزطلا، سرامیک، استیل ضد زنگ، یا پرسلن
چقدر دوام دارند2 تا 3 هفته5 تا 25 سال
شکلشکل یکسانساخت به صورت سفارشی برای هر فرد
نحوه قرار گیریچسب موقتیممکن است قبل از چسبانده شدن با چسب دائمی به تراشیدن یا تنظیمات دیگر نیاز داشته باشند
روکش موقت دندان

روکش موقت دندان

آیا دریافت روکش های موقت درد دارد؟

برخی افراد پس از قرار گیری روکش موقت روی دندان های آنها، درد دندان را تجربه می کنند. گاهی اوقات آنها خیلی بلند هستند و با دندان روبرو برخورد می کنند و این حتی می تواند باعث بروز التهاب در دندانی شود که روکش دریافت کرده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آشنایی با ابزارهای ارتودنسی

یکی دیگر از علل درد می تواند زمانی باشد که روکش موقت دندان شما به درستی مهر و موم نشده است، و این می تواند باعث شود عاج و اعصاب دندان در معرض هوا قرار بگیرند، و باعث شوند به دماهای داغ و سرد حساس شود.

اگر بعد از قرار گرفتن روکش موقت روی دندان در آن درد ضربان دار را تجربه کنید، این احتمال نیز وجود دارد که مشکلات زمینه ای مانند پوسیدگی یا عفونت دندان وجود داشته باشد که باید مورد توجه قرار گیرند.

در صورت تجربه ناراحتی یا درد جزئی، برای تسکین می توانید برخی از راهکارهای خانگی را امتحان کنید، اما اگر درد شدید شود، یا اگر یک هفته پس از دریافت روکش موقت همچنان درد داشته باشید، وقت آن است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پس از قرار دادن روکش موقت روی دندان، درد چقدر طول می کشد؟

در طول مدتی که از روکش موقت استفاده می کنید، ممکن است درد یا ناراحتی خفیف را تجربه کنید، که در اکثر موارد طبیعی است، و بعید است که تا پس از دریافت روکش دائمی برطرف شود. اگر درد با داروهای ضد درد برطرف  نشد یا بدتر شد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر شما درد شدید را تجربه می کنید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است مشکلی جدی وجود داشته باشد.

روکش موقت دندان

روکش موقت دندان

نحوه مراقبت از روکش موقت دندان

قرار نیست برای مدت زمان خیلی طولانی از روکش های موقت استفاده شود، اما در صورتی که یکی از آنها را داشته باشید، برای راحتی و سلامت دهان خود، مهم است که به خوبی از آن مراقبت کنید. بنابراین اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به برخی از مهمترین چیزهایی که تا زمان دریافت یک روکش دائم باید در ذهن داشته باشیم.

قوانین مربوط به خوردن و جویدن

  • از خوراکی های چسبناک دور بمانید: روکش موقت شما با چسب موقت چسبانده شده است. این باید کاملاً کاربردی باشد، بنابراین شما می توانید به طور معمول عمل جویدن را انجام دهید. با این حال، به این دلیل که چسب به معنای نگه داشتن روکش دندان به طور دائم نیست، بهتر است مخصوصاً از جویدن خوراکی های سفت یا چسبناک مانند آب نبات سفت، استیک یا گوشت سفت، نان سفت یا خرد شده یا شیرینی، سبزیجات تازه سخت یا خرد شده، مانند هویج خام، میوه های تازه یا خرد شده، مانند سیب، بلال، آدامس، ذرت بو داده، آجیل و خشکبار، آبنبات، کارامل، یخ اجتناب کنید. درست است که خوردن یک سیب در روز شما را از مراجعه به دندانپزشک بی نیاز خواهد کرد، اما اصلاً اینطور نخواهد بود اگر شما یک روکش دندان موقت داشته باشید!
  • تنها به خوراکی های حاوی قند نه بگویید: برای سلامت دهان و دندان خود شما همیشه باید از مصرف مقدار زیاد غذاهای شیرین اجتناب کنید، اما این قائده با روکش های موقت حتی مهم تر نیز است، زیرا ممکن است بین آن و لثه های شما شکافی وجود داشته باشد، جایی که قند می تواند در آن قرار بگیرد، که می تواند منجر به پوسیدگی دندان زیر روکش شود.
  • از خوراکی های خیلی داغ و خیلی سرد اجتناب کنید: از غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد دور بمانید، زیرا چسب موقت برای روکش ها ممکن است قدرت ماندگاری خود را از دست بدهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسی نامرئى در کرج

بهداشت

ظاهر روکش های دندانی خود را خوب نگه دارید، دندان ها یا لثه های زیر آنها را سالم نگه دارید، و دندان های مجاور آنها از بهداشت مناسب دهان و دندان شما خوشحال خواهند بود. شما باید:

  • حداقل دو بار در روز باید دندان های خود را مسواک بزنید (درست همان کاری که همیشه انجام می داده اید)
  • ممکن است لازم باشد روکش خود کمی آرام تر مسواک بزنید.
  • هنگام نخ دندان کشیدن مراقب باشید تا چسب روکش موقت را سست نکنید.

در صورت کنده شدن روکش موقت چه باید کرد؟

گاهی اوقات، روکش های موقت کنده می شوند، و اگر چنین اتفاقی برای روکش شما رخ داد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با دندانپزشک تماس بگیرید. ممکن است لازم باشد دندانپزشک آن را با یک روکش دندان دیگر تعویض کند تا اطمینان حاصل کند که با از دست رفتن دندان هیچ فضای خالی دراخل دهان شما باقی نمانده است زیرا می تواند باعث بروز انواع مشکلات شود.

اگر نمی توانید به دندانپزشک مراجعه کنید، چیزی برای نگران شدن وجود ندارد، ممکن است بخواهید از یک کیت خانگی ترمیم دندان استفاده کنید تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

روکش موقت چه احساسی دارد؟

یک روکش موقت ممکن است ناراحت کننده باشد زیرا به گونه ای ساخته نشده است تا به طور کامل و به راحتی داخل دهان قرار بگیرد. شما همچنین ممکن است متوجه شوید هنگامی که دهان شما بسته است، با دندان مخالف تناسب کامل ندارد. در مورد هر گونه ناراحتی که احساس می کنید با دندانپزشک خود صحبت کنید، بخصوص اگر این ناراحتی به درد ضربان دار تبدیل شود.

نتیجه گیری

روکش های موقت برای محافظت از لثه ها، ایمپلنت ها و یا دندان های طبیعی استفاده می شوند، در حالی که منتظر دریافت روکش دائمی خود هستید. این روکش های موقت دندان غالباً از مواد پلاستیکی، آکریلیکی، یا فلزی ساخته شده اند و دو تا سه هفته استفاده می شوند، مگر اینکه دندانپزشک شما غیر از این را مشخص نماید.

از روکش موقت خود باید مراقبت های اضافی به کار بگیرید- شما باید از خوردن غذاهای سفت، چسبناک، یا جویدنی، غذاهای خیلی داغ یا سرد و غذاهای خیلی شیرین اجتناب کنید. شما همچنین باید حداقل دو مرتبه مسواک در روز را انجام دهید و همچنان نخ دندان کشیدن را ادامه دهید، اما در اطراف روکش خود کمی بیشتر مراقب باشید.

در صورت تجربه کردن درد، با دندانپزشک خود یا اورژانس درمان های دندانپزشکی تماس بگیرید. با این حال، کمی ناراحتی احتمالاً چیز نگران کننده ای نیست. روی هم رفته، آنها موقتی هستند، و به زودی شما روکش دائمی جدید دندان خود را خواهید داشت!

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *