زود افتادن دندان شیری

از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری مشکلی جدی است، زیرا این دندان های شیری نقش مهمی در رشد اجزای دهان کودک دارند. از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری می تواند در آینده مشکلات ارتودنسی در پی داشته باشد.

اهمیت دندان های شیری در مراحل اولیه ی رشد فک و دندان ها

اگر در سالم نگه داشتن دندان های شیری به کودک کمک کنید و برای نگه داشتن آنها در جای خود تمام تلاش خود را بکنید، تا زمانی که دندان ها برای افتادن طبیعی آماده باشند، زمینه را برای یک عمر سلامت دهان و دندان او فراهم کرده اید. دندان های شیری کودک برای بهره مند شدن او از رژیم غذایی خوب با جویدن درست غذا ضروری هستند. بعلاوه ه در یادگیری گفتار صحیح نیز مؤثر خواهند بود.

زود افتادن دندان شیری

زود افتادن دندان شیری

 

افتادن دندان ها به صورت طبیعی از حدود 6 سالگی آغاز می شود و در حدود 12 سالگی به پایان می رسد. ترتیب افتادن دندان های شیری مانند ترتیب رشد آنها است. با وارد آمدن فشار به دندان های شیری از سمت دندان های دائم درون لثه، طی فرایندی به نام جذب یا تحلیل ریشه، ریشه های دندان های شیری از هم گسسته شده و تحلیل می روند که موجب افتادن دندان شیری به صورت طبیعی می شود. ظرف چند هفته، دندان دائم جایگزین دندان شیری از دست رفته می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مینی اسکرو در ارتودنسی – بخش دوم

این فرایند مهم است زیرا دندان های شیری برای دندان های دائم نقش فضا نگهدار را بازی می کنند و تا زمانی که دندان های دائم برای بیرون آمدن آماده باشند، فضای کافی برای بیرون آمدن آنها را حفظ می کنند. اگر دندان های شیری در اثر وارد آمدن ضربه ی تصادفی به آنها، زودتر از موعد از دست بروند یا به خاطر عفونی یا پوسیده بودن زودتر از زمانی که باید بیافتند توسط دندانپزشک کشیده شوند، در استخوان فک فضایی به جا می ماند که تا مدت ها پر نخواهد شد. در این شرایط باید حتماً با یک متخصص ارتودنسى يا متخصص دندانپزشكى كودكان مشورت کنید تا مشخص نماید آیا برای پیشگیری از مشکلات پیچیده تر ارتودنسی در آینده، درمان مداخله گر يا ارتودنسى پيشگيرى نیاز است یا خیر.

زود افتادن دندان شیری

زود افتادن دندان شیری

کمک درمان ارتودنسی به حفظ جای دندان از دست رفته

اساساً، فضای به جا مانده از افتادن زود هنگام دندان های شیری باید حفظ شود، اما این به سن کودک و محل دندان از دست رفته بستگی دارد. ارتودنتیست این کار را با قرار دادن فضا نگه دار انجام می دهد تا به کمک آن جای دندان شیری را نگه دارد تا زمانی که دندان های دائم برای بیرون آمدن آماده باشند. این ابزار مانع انحراف یا کج شدن نوک دندان های مجاور یا حتی جابجایی آنها به محل دندان از دست رفته می شود.

زود افتادن دندان شیری

زود افتادن دندان شیری

 

در صورتی که دندان های مجاور به سمت فضای به جا مانده از دندان از دست رفته جابجا شوند جای کافی برای رشد عادی دندان های دائم وجود نخواهد داشت، که می تواند موجب شود این دندان ها خارج از محل درست خود بیرون بیایند. این اتفاق به صورت زنجیره ای تکرار خواهد شد و موجب فشردگی و رشد دیگر دندان ها در جای نادرست خواهد شد. تمیز کردن دندان هایی که نامرتب و خارج از محل درست خود هستند دشوار است و خطر پوسیدگی آنها را بیشتر تهدید می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسى دندان هاى بالا

دیگر علل از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری

علل دیگری غیر از آسیب به دندان یا پوسیدگی آنها هستند که کمتر شایع هستند. به طور کلی، اگر کودک شما هر یک از دندان های شیری خود را پیش از 4 سالگی از دست بدهد باید با ارتودنتیست مشورت کنید تا مشخص کند آیا ناشی از مشکلات ارثی هستند یا خیر. بیماری هایی که منجر به از دست رفتن زود هنگام دندان ها می شوند عبارتند از:

  • مشکلات سیستم ایمنی در مقابله با عفونت ها
  • اختلالات متابولیک
  • بیماری های خونی
  • نقص آنزیم های سلولی

بدن برخی از کودکان به علت مشکلات سیستم ایمنی طبیعی بدن در مبارزه با عفونت ها مشکل دارند.

کموتاکسی (chemotaxis) ناقص: شرایطی است که در آن حرکت گلبول های سفید خون سرکوب می شود. این مشکل می تواند منجر به بیماری پریودونتیت، یا بیماری لثه شود که می تواند از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری را به همراه داشته باشد. پریودونتیت نوعی بیماری التهابی است که روی بافت هایی که دندان را حمایت می کنند تأثیر سوء دارد. مشکل دیگر مربوط به سیستم ایمنی طبیعی بدن چسبندگی گلبول های سفید خون است، که مانع مبارزه ی آنها با  عفونت می شود. این مشکل در کودکان می تواند به پریودونتیت ختم شود.

زود افتادن دندان شیری

زود افتادن دندان شیری

 

دیابت: اگر در کودکان مبتلا به دیابت این بیماری به خوبی کنترل نشود، در نتیجه ی نقص عملکرد نوتروفیل (نوتروفیل نوعی گلبول سفید بیگانه خوار و بخشی از سیستم ایمنی بدن است که پس از تشکیل در مغز استخوان وارد جریان خون می شوند و در حدود 12 ساعت به سوی بافت های بدن حرکت می کنند)، ناهنجاری های مویرگی و تغییر متابولیسم کلاژن، خطر گسترش بیماری های لثه افزایش می یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مراقبت هاى حين ارتودنسی

هیپوفسفاتازیا

هیپوفسفاتازیا (Hypophosphatasia): 75 % از کودکانی که به این بیماری ژنتیکی نادر مبتلا هستند همه ی دندان های خود را پیش از موعد از دست می دهند. علت این مشکل کاهش سطوح سرم آلکان فسفاتاز است که به الیاف لیگامان آسیب می زند. الیاف لیگامان وظیفه دارد دندان را در جای خود نگه دارد.

نوتروپنی (Neutropenia): یکی از بیماری های مربوط به خون است که موجب کاهش یا از بین رفتن سلول های نوتروفیل می شود که به مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک می کنند. کودکان مبتلا به نوتروپنی معمولاً به عفونت پریودنتال مبتلا هستند و دندان های خود را زودتر از موعد از دست می دهند.

بیماری پاپیلون لفور

بیماری پاپیلون لفور (Papillon-Lefèvre): بدن کودکان مبتلا به این بیماری نادر فاقد آنزیمی به نام کاتسپین C است ، که منجر به پریودونتیت و از دست رفتن زودهنگام دندان های شیری و نیز دندان های دائم می شود.

3.5/5 (13 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *