آیا سفید کردن دندان ها دائمی است؟

آیا شما هم با سفید کردن دائمی دندان های خود به دنبال دندان های مرواریدی هستید؟ قبل از تلاش برای انجام این کار به تنهایی، باید حقیقت را در مورد سفید کردن دائمی دندان ها بدانید. پاسخ کوتاه این است که متأسفانه هیچ درمان سفید کننده ای دائمی نیست.

در این مقاله ما به پرسش های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • آیا سفید شدن دندان ها دائمی است؟
  • چه چیزی باعث زرد شدن دندان ها می شود؟
  • برخی گزینه ها برای سفید کردن دائمی دندان کدامند؟
  • چه غذاهایی باعث لک شدن دندان ها می شوند؟
  • ونیرها چگونه می توانند به دندان های زرد کمک کنند؟
  • چگونه می توان سلامت دهان و دندان ها را حفظ کنم؟

چه چیزی باعث زرد شدن دندان ها می شود؟

قرار نیست دندان های ما کاملاً سفید روشن باشند. رنگ مینای دندان های ما سفید مایل آبی است، اما به دلیل شفافیت آن، رنگ زرد عاج در زیر آن می تواند دیده شود. از آنجا که با افزایش سن مینای روی دندان های ما نازک می شود، طبیعی است که به مرور زمان دندان های ما تیره و یا زرد شوند.

سفید کردن دندان ها چگونه عمل می کند؟

ماده سفید کننده دندان ها معمولاً بر پایه کربامید پراکسید یا پراکسید هیدروژن است و به مینای دندان نفوذ می کند تا به مولکول های تغییر رنگ داده داخل دندان برسد. مولکول های اکسیژن از ماده سفید کننده با مولکول های رنگی در دندان های شما واکنش می دهند و پیوندهایی که آنها را کنار یکدیگر نگه می دارد می شکند. این روش اگر به درستی انجام شود، یک فرایند بی خطر برای بزرگسالان و نوجوانان است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دندان های حساس و بریس های دندانی

به این معنی که سفید کردن دندان لزوما دائمی نیست، اما شما می توانید بهداشت دهان و دندان های خود را حفظ کنید و روش های سفید کننده زیر را دنبال کنید.

سفید کردن دائمی دندان

سفید کردن دائمی دندان

برخی از گزینه های سفید کردن دائمی دندان کدامند؟

شما نمی توانید دندان ها را به طور دائمی سفید کنید. با این حال، با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی خود می توانید لبخند روشن تر خود را برای مدت زمان طولانی تری حفظ کنید. شما همچنین می توانید درمان های سفید کننده شش ماه یک مرتبه را انجام دهید.

اجتناب از غذاهایی که باعث ایجاد لکه می شوند.

  • توت ها و میوه ها: اگر چه آنتی اکسیدان های موجود در توت ها مزایایی برای سلامتی ارائه می دهند، اما رنگ عمیق آنها می تواند باعث ایجاد لکه شود. میوه هایی مانند لیمو نیز به علت اسیدیته آنها برای دندان های شما بد هستند.
  • سس ها: سس های با رنگ روشن مانند کاری و سس گوجه فرنگی نیز می توانند با لک شدن دندان ها ارتباط داشته باشند، و اسیدیته گوجه فرنگی باعث می شود جرم آنها دو برابر شود. برای کاهش احتمال لک شدن دندان ها، یک نمونه روشن تر و کرمی رنگ را انتخاب کنید.
  • قهوه: رنگ تیره و اسیدیته قهوه هر دو اثر مضری برای دندان های شما دارند.
  • چای: چای، بویژه چای سیاه، می تواند بیشتر از قهوه آسیب برساند. حتی دمنوش های گیاهی روشن تر می توانند باعث فرسایش مینای دندان ها و لک شدن آنها شوند.
  • شراب: تانن موجود در شراب قرمز مسئول تغییر رنگ دندان ها به خاکستری هستند. در عین حال، شراب سفید، گرچه به طور مستقیم مسئول تغییر رنگ نیست، اما می تواند لکه های موجود را تیره تر کند.
  • نوشیدنی های حاوی قند: به خوبی شناخته شده است که نوشیدنی های حاوی قند باعث پوسیدگی دندان ها می شوند، اما از آنجا که آنها این کار را با از بین بردن مینای روشن دندان ها می کنند، دندان های شما به مرور زمان تیره تر به نظر خواهند رسید.
  • سیگار کشیدن: نیکوتین و تار موجود در توتون و تنباکو می تواند باعث لک شدن بسیار سریع دندان ها شود. در طول سال ها، سیگاری های شدید ممکن است متوجه شوند دندان های آنها به رنگ قهوه ای درآمده است، که تحت عنوان دندان سیگاری شناخته می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
جلوزدگی دندان ها پس از ارتودنسی

استفاده از درمان های سفید کردن دندان ها

برای حفظ دندان های مرواریدی خود، هر 3 ماه تا 6 ماه، درمان های سفید کردن را انجام دهید.

امروزه روش های امتحان شده و آزمایش شده زیادی برای سفید کردن دندان ها و یا رها شدن از شر لکه های سفید روی دندان ها وجود دارند، از جمله:

  • استریپ ها
  • تری ها
  • بلیچ
  • لیزر
  • خمیر دندان
  • دهانشویه
  • روغن نارگیل
  • ژل ها
سفید کردن دائمی دندان

سفید کردن دائمی دندان

ونیرها برای دندان های زرد

اگر دندان های شما نه تنها لک دارند، بلکه کج شده یا لب پر نیز شده اند، ممکن است بخواهید با استفاده از ونیرها با یک تیر دو نشان بزنید. این پوسته های نازک به طور مستقیم روی دندان های موجود شما قرار می گیرند. اگر شما تنها به یک یا دو ونیر نیاز داشته باشید، آنها می توانند به گونه ای ساخته شوند که با دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشند، و یا با ونیرها شما می توانید تمام دندان های قابل مشاهده خود حین لبخند زدن را تغییر دهید.

حفظ بهداشت خوب دهان و دندان

  • دو بار مسواک زدن دندان ها در طول روز. چگونه سفیدتر کردن دندان ها در 3 دقیقه، دو بار در روز، به سادگی با مسواک زدن دندان ها است. مهمترین زمان برای مسواک زدن دندان ها در شب است. این یکی را نادیده نگیرید!
  • تمیز کردن بین دندان ها یک بار در روز با نخ دندان یا واترپیک.
  • دو بار مراجعه به دندانپزشک در سال برای تمیز کردن منظم دندان ها.

نتیجه گیری

آیا سفید شدن دندان ها دائمی است؟ خیر، اما حالا شما می دانید که چگونه دندان های سفید و مرواریدی خود را آنگونه که می خواهید حفظ کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
روکش موقت دندان چیست؟

سوالات متداول

آیا سفید شدن دندان ها با لیزر دائمی است؟

خیر. سفید کردن دندان ها با لیزر به طور معمول گران ترین روش موجود سفید کردن دندان است. تکرار درمان هر 3-6 ماه می تواند به شما کمک کند دندان های خود را سفید تر نگه دارید.

آیا سفید کردن دندان ها با قلم مخصوص دائمی است؟

خیر، و برای همیشه نخواهد ماند. محصولات خانگی ممکن است نتایج جزئی تا عالی داشته باشند که چند ماه دوام دارند. فرایندهای تخصصی دندانپزشکی ممکن است این زمان را تا 2-3 سال افزایش دهند.

سفید کردن دائمی دندان

سفید کردن دائمی دندان

آیا سفید کردن تخصصی دندان ها دائمی است؟

متاسفأنه، سفید کردن دندان ها دائمی نیست. ماندگاری نتایج شما به مورد منحصر به فرد شما بستگی دارد، اما معمولاً دندان های سفید می توانند از چند ماه تا 3 سال دوام داشته باشند.

آیا سفید شدن دندان اگر همیشه آن را با خمیر دندان حفظ کنید، دائمی است؟

نه الزاماً. شما همیشه نمی توانید آن را با خمیر دندان به تنهایی حفظ کنید. نیاز است نخ دندان بکشید و دو بار در سال برای تمیز کردن دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید. شما همچنین ممکن است به سفید کننده های موضعی نیاز داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *