سفید کردن دندان ها پس از اتمام درمان ارتودنسی

احساسی که پس از برداشتن بریس های ارتودنسی خواهید داشت، احساسی خارق العاده است. این احساس چیزی شبیه رهایی است زیرا می دانید که درمان شما به پایان رسیده است و دندان های شما به محل درست خود رسیده اند. در نهایت شما لبخندی را خواهید داشت که همیشه آروزی آن را داشته اید، بعلاوه، هیچ چیز به اندازه صافی دندان ها پس از آنکه براکت ها برداشته می شوند لذت بخش نیست. متأسفانه، برخی افراد وقتی بریس های آنها برداشته می شوند، از دیدن رنگ دندان های خود ناراحت و افسرده می شوند. اگر این چیزی است که شما نگران آن هستید، هیچ دلیلی برای استرس وجود ندارد! دندانپزشکان قادرند راهی بی خطر و امن برای سفید کردن دندان ها پس از برداشتن بریس ها ارائه دهند.

چرا با استفاده از براکت ارتودنسی دندان ها زرد می شوند؟

دندان های لکه دار و زرد پس از بریس ها هم در بین بیماران بزرگسال و هم در بین بیماران کم سن کاملاً شایع هستند. بریس ها، خواه سرامیکی باشند، خواه سنتی و معمولی، علت اصلی تغییر رنگ دندان ها نیستند، بلکه بهداشت ضعیف دهانی توسط فرد استفاده کننده از آنها می تواند منجر به زرد و لکه دار شدن دندان ها شود. این امر به این بستگی دارد که فرد در طول درمان چگونه از دندان های خود مراقبت کرده است. مشکل در مسواک زدن، خوردن مداوم میان وعده، و نخ دندان نکشیدن همگی روی اینکه فرد با وجود بریس ها روی دندان ها چقدر خوب یا ضعیف از دندان های خود مراقبت می کند تأثیر می گذارد، که از سوی دیگر سفید کردن دندان ها پس از برداشتن بریس ها را الزامی می کند.

سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

پلاک و رسوب دندان

یکی از علل شایع لک شدن دندان ها تجمع پلاک در شکاف های دندان ها است. پلاک یک لایه فیلم بی رنگ و چسبناک است که در نتیجه مصرف غذاها و نوشیدنی ها، روی دندان ها شکل می گیرد. پلاک ها وقتی با قند ترکیب می شوند اسیدی تولید می کنند که مواد معدنی را از روی دندان ها می زدایند. این موجب تغییر نحوه انعکاس نور از روی سطح دندان ها می شود. گاهی اوقات، این فرایند موجب بروز لکه های سفید رنگ غیر عادی روی دندان ها می شود.

 پلاک ها موجب بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های لثه و پوسیدگی های دندانی می شوند، بخصوص اگر بریس استفاده می کنید.

وقتی پلاک های دندانی سفت می شوند، به تارتار تبدیل می شوند. یک لایه رسوب که اگر مسواک نزنید می تواند در کمتر از 24 ساعت تشکیل شود. لکه های زرد و قهوه ای رنگ اغلب با تارتار بوجود می آیند، و باعث می شود زدودن پلاک هایی که به تازگی روی دندان ها شکل گرفته اند دشوارتر شود. تنها یک متخصص دندانپزشک می تواند تارتارهای تشکیل شده روی دندان ها را بردارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
تحلیل لثه و پیوند لثه

تأثیر براکت ها روی بهداشت دهان و دندان

پلاک و تارتار اصلی ترین علت تغییر رنگ دندان ها هستند، و تنها راه برای پیشگیری از تشکیل آنها داشتن بهداشت خب دهانی است. افرادی که از بریس ها استفاده می کنند باید پس از هر وعده غذایی دهان خود را بشویند و مسواک بزنند، و حداقل دو مرتبه در طول روز نخ دندان بکشند.

بریس ها باعث می شوند پاکسازی دندان ها مقداری دشوارتر شود، اما خوشبختانه، دندانپزشک و ارتودنتیست شما همه نکات و حقه هایی که شما نیاز دارید را به شما یاد خواهند داد. شما باید از ابتدا یاد بگیرید چگونه اطراف براکت ها و سیم های کمانی را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. گرچه انجام این کارها مقداری زمان می گیرد، اما مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اگر به اندازه کافی نباشند باقی مانده های ذرات غذا که منجر به تشکیل پلاک های دندانی می شوند در جای خود باقی می مانند.

به فکر پاکسازی های تخصصی توسط یک دندانپزشک باشید. این خدمت در اکثر کلینیک ها و مطب ها ارائه می شود. شما می توانید روی کمک یک متخصص حساب کنید که با استفاده از ابزارها و تکنیک های درست قسمت هایی از دندان که دسترسی به آن با مسواک دشوار است را پاکسازی کند.

خوراکی هایی که موجب زردتر شدن دندان ها می شوند

مراقب آنچه می خورید و می نوشید باشید. این ساده ترین راهی است که با انجام آن می توانید از دندان های خود مراقبت کنید، از جمله سفیدی آنها. قهوه، چای، نوشابه، و آبمیوه های تیره رنگ همگی می توانند موجب ایجاد لکه روی دندان ها و در نهایت بد رنگ شدن آنها شوند. حتی سس سویا نیز می تواند موجب ایجاد لکه روی دندان ها شود. غذاهای نشاسته ای، شیرین، یا اسیدی باعث رشد باکتری هایی می شوند که می توانند روند از بین بردن مواد معدنی دندان ها را آغاز کنند. این غذاها شامل قره قاط، سس گوجه فرنگی و غیره هستند.

سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

سفید کردن دندان ها پس از برداشتن بریس ها

لکه های روی دندان ها به راحتی می توانند باعث شوند شما احساس عدم امنیت داشته باشید. شما می توانید دندان های خود را در منزل و با خمیر دندان های سفید کننده ای سفید کنید که ممکن است برای زدودن لکه ها از روی سطوح کافی باشند. خمیر دندان های سفید کننده حاوی فلوراید هستند، که موجب استحکام بخشیدن به مینای دندان ها می شود، و نیز  مواد شیمیایی یا پولیش کننده ای که ویژه زدودن لکه ها هستند.

علاوه بر این، می توانید سفید کردن دندان ها را در منزل انجام دهید. ژل سفید کننده محصولی است که بسیاری از دندانپزشکان معتقد هستند خوب عمل می کند، اما شما اغلب برای استفاده از این محصول نیاز به تری های سفید کننده سفارشی دارید. استریپ های سفید کننده نیز به شهرت زیادی دست یافته اند و دندانپزشکان معتقد هستند که آنها بسیار مؤثر هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
طول درمان ارتودنسی

سفید کردن دندان ها نیز یک خدمت معمول دندانپزشکی است. وقتی شما برای سفید کردن دندان های خود به دندانپزشک مراجعه می کنید، دندانپزشک با استفاده از محلول های تخصصی سفید کردن دندان این کار را برای شما انجام خواهد داد. این مواد روی دندان های شما قرار خواهند گرفت و نور فرابنفش روی آنها تابانده خواهد شد. پس از حدود 20 تا 60 دقیقه، یا وقتی که دندان ها به رنگ مورد نظر رسیدند، کار به پایان خواهد رسید.

همیشه توصیه می شود که به جای آنکه قبل از دریافت بریس ها سفید کردن دندان ها را انجام دهید، این کار را بعد از آن انجام دهید، زیرا اگر این کار را قبل از درمان انجام دهید ممکن است منجر به ایجاد سایع رنگ های ناهمگونی روی سطح دندان های شما شود. یکی از شایع ترین دلایلی که افراد بریس ها را دریافت می کنند این است که دندان های کج را صاف کنند، که اغلب همپوشانی دارند. اگر شما قبل از اتمام درمان ارتودنسی خود و خارج کردن بریس ها، به تازگی دندان های خود را سفید کرده اید، ممکن است ماده سفید کننده به برخی جاهای دندان نرسیده باشد که باعث خواهد شد نمای لکه داری پیدا کنند.

سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

شما باید حدود 6 ماه صبر کنید

ما توصیه می کنیم که همه بیماران پس از برداشتن بریس های خود از روی دندان ها، برای سفید کردن دندان های خود شش ماه صبر کنند. استفاده از بریس ها می تواند باعث شود برای یک دوره زمانی در دندان ها ضعف احساس شود، بنابراین اگر به خودتان مدتی فرصت دهید تا با شرایط جدید تطبیق پیدا کنید، باعث می شود سفید کردن دندان ها راحت تر باشد. علاوه بر این، اغلب این طور است که پس از برداشتن بریس ها، بزاق فرد آنقدر کافی هست که تغییر رنگ شدید را کاهش دهد. بهتر است شش ماه صبر کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد، سپس برای سفید کردن دندان ها اقدام کنید.

علاوه بر این، برای حصول بهترین نتایج، توصیه می شود هر گونه سفید کردن دندان توسط دندانپزشک انجام شود. سفید کردن تخصصی دندان ها نه تنها از سفید کردن دندان ها در منزل مؤثرتر است، بلکه دندانپزشک ها قادر هستند علائم و نشانه های دمینرالیزیشن (از بین رفتن مواد معدنی دندان ها) یا بیماری لثه را تشخیص دهند.

هر فردی ممکن است درمان ارتودنسی خود با بریس ها را با احساسی اعجاب انگیز نسبت به لبخند جدید خود آغاز کند. اگر از رنگ دندان های خود بعد از اتمام درمان ارتودنسی راضی نیستید به دندانپزشک مراجعه کنید، اما همواره پیشگیری بهتر از درمان است و توصیه می شود علاج واقعه قبل از وقوع کنید. بنابراین توصیه می شود از بروز لکه روی دندان ها در طول دوره درمان ارتودنسی خودداری کنید. در زیر به بیان نکاتی برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان ها خواهیم پرداخت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا آبریزش دهان هنگام استفاده از محافظ دندان عادی است؟

مسواک زدن

قبل از مسواک زدن، ابتدا دهان خود را با آب بشویید. این کار کمک می کند ذرات شل شده غذا خارج شوند و بقیه عمل مسواک زدن راحت تر شود. با خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید. از خط لثه شروع کنید و دندان ها را با زاویه حدوداً 45 درجه مسواک بزنید. سپس روی براکت ها و پس از آن پایه آنها، و سپس سیم را مسواک بزنید. یک مسواک بین دندانی انتخاب خوبی برای این کار است زیرا راحت تر می تواند به سطوح دندان ها دسترسی پیدا کند. با آرامش پیش بروید. هدف مسواک زدن همه دندان ها از خط لثه به بالا و اطراف براکت ها است و همه سطوح دندان ها تا جای ممکن تمیز شوند. از آنجا که با برخورد مسواک به براکت ها ممکن است مسواک ساییده شود بهتر است زودتر مسواک خود را تعویض کنید.

سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن در طول دوره استفاده از بریس ها بسیار مهم است. استفاده از فلاس تریدر می تواند باعث شود این وظیفه راحت تر انجام شود. برای عبور نخ از کنار براکت ها و زیر سیم ها باید تمرین کنید تا یاد بگیرید.

استفاده از واتر جت

پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، از واتر جت برای زدودن ذرات سر سخت غذا استفاده کنید که اطراف بریس ها یا بین دندان ها چسبیده اند. برخی ارتودنتیست ها افزودن مقداری دهانشویه ضد عفونی کننده به آب واتر جت را توصیه می کنند.

استفاده از دهانشویه

پس از مسواک زدن، دهانشویه استفاده کنید. با استفاده از دهانشویه های فلورایده، می توانید حداقل چهار برابر بیشتر از بروز التهاب های جزئی لثه ها پیشگیری کنید. در صورت نیاز، برای بریدگی ها و خراش های ناشی از براکت ها، دهانشویه های ضد عفونی کننده مانند پراکسید، نیز می توانند استفاده شوند. دهانشویه های فلورادیه به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها نیز کمک می کنند. به خاطر داشته باشید که استفاده از دهانشویه نمی تواند جایگزین نخ دندان کشیدن و مسواک زدن شود.

مراقبت از ریتینر

تمیز نگه داشتن ریتینر بسیار مهم است. زمان هایی که ریتینر استفاده نمی کنید، آن را داخل دهانشویه غوطه ور کنید تا عاری از هو گونه باکتری باقی بماند. ریتینر شما باید هر روز پاکسازی شود.

داشتن رژیم غذایی مناسب با بریس ها

برخی غذاهای خاص هستند که هنگام استفاده از بریس ها باید از مصرف آنها بپرهیزید. غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی محتویات اسیدی تری هستند گزینه مناسبی برای خوردن در طول این دوره نیستند. برای مثال، موز برای دندان های شما بهتر از پرتقال و نارنگی است، شیر و آب بهتر از نوشیدنی های حاوی قند هستند. ارتودنتیست شما می تواند فهرستی از غذاهای مضر را در اختیار شما قرار دهد که باید از آنها اجتناب نمایید.

سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

سفید کردن دندان ها پس از ارتودنسی

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *