سوالات متداول ارتودنسى

افرادى كه براى ارتودنسى مراجعه مى كنند معمولا سوالاتى را در ذهن دارند كه در اولين مشاوره ارتودنسى از متخصص ارتودنسى مى پرسند. در نقش يك متخصص ارتودنسى به مرور متوجه شديم كه اكثر سوالاتى كه در رابطه با ارتودنسى پرسيده مى شود،  قالب و چهار چوب مشخصى دارد و اكثرا در مورد چند زمينه خاص پرسيده مى شود؛ازينرو بر آن شديم تا در مقاله اى به چند سوال متداول ارتودنسى كه به كرات از سوى مراجعين مطرح مى شود بپردازيم و پاسخ آنها را در اين مقاله به بحث بگذاریم

 

آيا ارتودنسى درد دارد؟

آيا ارتودنسى درد دارد؟

آيا ارتودنسى درد دارد؟

يكى از مهمترين نگرانى هاى مراجعين در مورد درد ارتودنسى است. آنها در مورد درد ارتودنسى مطالب مختلف و بعضا متناقضى را شنيده اند و تمايل دارند كه در اين مورد از متخصص ارتودنسي بشنوند. در اين مورد بايستى عنوان كنيم كه چسباندن وسايل ارتودنسى كوچكترين دردى ندارد. حتى ماده بى حسى هم براى نصب وسايل ارتودنسى تزريق نمى شود چرا كه كل پروسه باندينگ شامل زدن مايع روى سطح دندانها و سپس چسباندن براكت هاى ارتودنسى توسط چسب ارتودنسى است. پس از سفت شدن چسب ارتودنسى سيم ارتودنسى درون براكت هاى ارتودنسى قرار داده مى شود كه آنهم دردى ندارد. ٤-٥ساعت پس از قرار گرفتن سيم درون براكت هاى ارتودنسى، دندانها تحت فشار قرار مى گيرند و از اين به بعد است كه درد ارتودنسى شروع مى شود. درد ارتودنسي بيشتر بصورت فشار مى باشد تا درد تيز دندانپزشكى و معمولا نيز به مسكن پاسخ مى دهد. شدت آن نيز از فردى به فرد ديگر(و بر اساس سيستم بدنى فرد) كاملا متغير مى باشد و اصلا قابل پيش بينى نخواهد بود كه شدت درد ارتودنسى شما چقدر خواهد بود. بطور كلى درد ارتودنسى در دو سه روز اول اتفاق مى افتد و شدت آن در هر جلسه فعالسازى نسبت به جلسه قبلى كاهش مى يابد.  در واقع اگر سختى هم در كار باشد مربوط به همان چند روز اول درمان ارتودنسي است.

آيا ارتودنسى ضرر دارد؟

آيا ارتودنسى ضرر دارد؟

آيا ارتودنسى ضرر دارد؟

در شرايط عادى ارتودنسى با مرتب كردن دندانها موجب مى شود كه دسترسى به سطوح آنها بيشتر شود و تميز كردن آنها راحت تر انجام شود اما اگر قرار باشد كه در طول ارتودنسى بهداشت خود را رعايت نكنيد و بصورت مرتب مسواك نزنيد احتمال اين وجود دارد كه دندانهايتان دچار پوسيدگى شوند. در واقع اين شماييد كه با رعايت اصول نگهدارى ارتودنسى تعيين مى كنيد كه از ارتودنسى بهره مند شويد يا خداى نكرده در طول درمان با بى اهميتى به مسائل بهداشتى، موجب آسيب به دندانهاى خود شويد.

آيا ارتودنسى عوارض دارد؟

آيا ارتودنسى عوارض دارد؟

آيا ارتودنسى عوارض دارد؟

مهمترين عارضه اى كه براى ارتودنسى مطرح مى شود پوسيدگى دندان مى باشد كه در مورد آن بحث كرديم. مسائل ديگرى كه به عنوان عوارض جانبى ارتودنسى مطرح مى شوند عبارتند از تحليل لثه و تحليل ريشه دندان. شيوع اين مسائل در بحث ارتودنسى بسيار كم است و به طور كلى اگر درمانگر شما متخصص ارتودنسى باشد، معمولا اين مسائل را تحت كنترل دارد و بعيد است كه از اين بابت دچار مشكل شويد.

آيا ارتودنسى باعث لاغرى مى شود؟

آيا ارتودنسى باعث لاغرى مى شود؟

آيا ارتودنسى باعث لاغرى مى شود؟

در جلسات اول ارتودنسى چون فرد عادت به غذا خوردن در حضور بريس ها را ندارد، معمولا به ميزان چند كيلوگرم وزن كم مى كند. اين موضوع موجب نگرانى عده اى (و البته خوشحالى بعضى ديگر!) مى شود. اما اين موضوع معمولا پايدار نيست و با عادت كردن فرد به براكت هاى ارتودنسى، سيستم غذايى وى ظرف چندماه به شرايط نرمال برمى گردد و بعدها وزن وى نيز به حالت اوليه بازخواهد گشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
فوق تخصص ارتودنسي

 

آيا ارتودنسى سن خاصى دارد؟

آيا ارتودنسى سن خاصى دارد؟

آيا ارتودنسى سن خاصى دارد؟

معمولا اولين ويزيت ارتودنسى در هشت سالگى انجام مى شود و هدف از اين ويزيت، چكاپ فرد از نظر مشكلات ارتودنسى است. بر اساس اين ويزيت ارتودنسى به فرد توضيح داده خواهد شد كه جهت درمان ارتودنسى چه زمانى مراجعه كند. بهترين سن ارتودنسى براى مشكلات فكى قبل از اتمام رشد و براى مشكلات دندانى پس از تكميل دندانهاى دايمى و افتادن دندانهاى شيرى مى باشد. در اين سن چون استخوان هنوز خيلى سخت نشده است، دندانها به راحتى از خلال آن حركت داده مى شوند و ثبات درمان ارتودنسى بالا بوده و مشكلات آن كمتر است. البته تا سن ٣٥سالگى نيز همچنان شرايط خوبى براى انجام ارتودنسى وجود دارد ولى پس از سن جوانى، با سفت شدن استخوان، سرعت حركت دندان از خلال استخوان كاهش مى يابد ولى هيچگاه به صفر نمى رسد. ارتودنسى در سنين بالا نيز امكانپذير است اما محدوديت هاى خاص خود را دارد.

 

آيا ارتودنسى برمى گردد؟

آيا ارتودنسى برمى گردد؟

آيا ارتودنسى برمى گردد؟

پاسخ اين سوال به عوامل زيادى بستگى دارد. اگر انجام دهنده ارتودنسى، متخصص ارتودنسى باشد و نحوه انجام درمان مشكلى نداشته باشد، بيشترين عامل موثر در مورد برگشت درمان ارتودنسى عدم استفاده مناسب از نگهدارنده هاى ارتودنسي است.  استفاده نامنظم و يا عدم استفاده از نگهدارنده هاى ارتودنسى (ريتينرها) موجب مى شود كه در مواردى نتايج درمان ارتودنسى دچار برگشت شود و ازينرو بايستى لزوم استفاده مرتب از آنها مدنظر قرار گيرد . پس از اتمام درمان ارتودنسى استخوان در اثر حركت دندان از خلال آن هنوز نرم است و اگر توسط نگهدارنده هاى ارتودنسى، دانسيته آن تثبيت نشود، احتمال برگشت درمان بالا مى رود. حداقل يكسال پس از اتمام درمان ارتودنسى، بايستى از ريتينرها استفاده شود و در غير اينصورت احتمال برگشت درمان ارتودنسى وجود خواهد داشت. البته در فك پايين و پشت دندانهاى اين فك سيم نازكى با عنوان فيكس ريتينر گذاشته مى شود كه مانع برگشت درمان ارتودنسى در فك پايين مى شود و معمولا سالها و بدون مشكل پشت دندانهاى پايين باقى مى ماند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
دندان های حساس و بریس های دندانی
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *