سپریتور، فاصله ‌انداز یا جدا کننده در ارتودنسی

افرادی که به فکر دریافت براکت های ارتودنسی برای مرتب کردن دندان های خود هستند، باید بدانند که ممکن است مجبور باشند قبل از استفاده از بریس های ارتونسی (مجموعه براکت ها و سیم های ارتودنسی) از سپراتور یا فضا دهنده ارتودنسی استفاده کنند. این ابزارهای ارتودنسی در واقع حلقه های الاستیک گردی هستند که ارتودنتیست ها قبل از نصب براکت ها روی دندان ها، برای مدت کوتاهی آنها را بین دندان ها قرار می دهند. این ابزار قادر است فضای لازم برای نصب صحیح و قرار گیری بندهای ارتودنسی را ایجاد نماید.

چرا ممکن است استفاده از سپراتور فلزی ضروری باشد؟

وقتی ارتودنتیست تصمیم می گیرد براکت های ارتودنسی را روی دندان ها قرار دهد، باید بین دندان های مولر فضایی ایجاد کند تا بندهای ارتودنسی به درستی به دور آنها قرار بگیرند. ابتدا باید دندان های عقب دهان از یکدیگر دور کند، به همین دلیل مهم است فضای لازم برای آنها وجود داشته باشد تا این کار را بدون بروز هیچ مشکلی برای شما انجام دهد.

سپراتورها با فشار بین دندان های عقب فاصله ایجاد می کنند که کمک می کنند بهتر عمل کنند. باید تا زمانی که به صورت خود به خود از بین دندان ها خارج شوند از آنها استفاده کنید، که به این معنا است که آنها کار خود را انجام داده اند، یا تا زمانی که دندانپزشک تصمیم بگیرد زمان آن رسیده است که آنها را خارج کند. تحت هیچ شرایطی، سعی نکنید خودتان آنها را خارج کنید. به محضی که ارتودنتیست سپراتور را از بین دندان ها خارج می کند، باید بند ارتودنسی را به دور دندان ها قرار دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پری کرونیت چیست و چگونه درمان می شود؟

 

 

سپریتور ارتودنسی

سپریتور ارتودنسی

 

مهمترین انواع سپریتور ارتودنسی کدامند؟

دو نوع سپراتور یا فضا دهنده وجود دارند که به منظور تسهیل استفاده از بریس های ارتودنسی کاربرد دارند:

  • سپراتورهای کشی
  • سپراتورهای فلزی

سپراتور یا فضا دهنده کشی

  • عموماً بیشتر استفاده می شوند.
  • با استفاده از نخ دندان و مقداری فشار بین دندان ها قرار می گیرند.
  • بین منطقه های تماس دندان ها کش می آیند.
  • به شکل اصلی خود باز می گردند و دندان ها را فشار می دهند تا فضا ایجاد شود.

سپراتور یا فضا دهنده فلزی

  • عموماً تنها زمانی استفاده می شوند که سپراتور کشی کار لازم را انجام نمی دهد. این معمولاً زمانی اتفاق می افتد که فاصله بین دندان ها بسیار تنگ است که فضا دهنده های کشی بین دندان ها قرار نمی گیرند.

 

 

سپریتور ارتودنسی

سپریتور ارتودنسی

 

جدا کننده چگونه کار گذاشته می شوند؟

فرایند قرار گیری سپراتورها بین دندان ها برای بریس های ارتودنسی، نسبتاً ساده و بدون درد است، اگر چه ممکن است مقداری ناراحت کننده باشد. ارتودنتیست به سادگی سپراتور را می کشد، سپس آن را بین دندان های مولر بیمار قرار می دهد. در درمان ارتودنسی، این فرایند تحت عنوان فلاسینگ flossing (نخ کشی) نامیده می شود. همانطور که از نام آن بر می آید، این فرایند به کشیدن معمولی نخ دندان شباهت زیادی دارد که بخشی از بهداشت معمول دهان و دندان است.

وقتی ارتودنتیست آنها را بین دندان های شما قرار می دهد ممکن است مقداری فشار احساس کنید و پس از آن مقداری سوزش احساس خواهید کرد، اما درد آن غیر قابل تحمل نخواهد بود. اکثر بیماران بین 1 تا 12 سپراتور برای بریس های خود نیاز دارند. اگر ارتودنتیست شما استفاده از سپراتورها حتی بعد از استفاده از بریس ها را برای شما تشخیص دهد، شما سپراتورهای فلزی را دریافت خواهید کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسي دندان نيش

 

 

سپریتور ارتودنسی

سپریتور ارتودنسی

 

چه مدت باید از سپراتورها استفاده کرد؟

ارتودنتیست ها معمولاً به بیماران خود توصیه می کنند به مدت 7 تا 10 روز قبل از قرار گیری بندها روی دندان ها از سپراتورها استفاده کنند. با جابجا شدن دندان ها این احتمال وجود دارد که سپراتورها قبل از بازه زمانی لازم، از بین دندان ها بیرون بیایند. این معمولاً به این معناست که سپراتورها کار خود را به خوبی انجام داده اند و فضای کافی برای بند ها بین دندان های مولر وجود دارد. با این حال، برخی متخصصان ممکن است به بیماران خود توصیه کنند تا مدتی در طول استفاده از بریس ها نیز به استفاده از سپراتورها ادامه دهند.

اگر سهواً یکی از جدا کننده ها از بین دندان ها خارج شود چه باید کرد؟

اگر بیماری سپراتور داشته باشد، نمی تواند اطراف آنها را نخ دندان بکشد یا آنها را بکشد. علاوه بر این، این کاملاً طبیعی است که وقتی از سپراتورهای کشی استفاده می کنید، وقتی غذا می جوید می توانید آنها را احساس کنید. هر چند ممکن است وجود آنها بین دندان ها بسیار ناراحت کننده باشد، اما بهتر است تا جلسه بعد که به ارتودنتیست مراجعه می کنید آنها را در جای خود نگه دارید.

اگر باید سپراتور از بین دندان ها خارج شود، به این معناست که فضا به مقدار کافی، طبق انتظار، بین دندان ها ایجاد شده است. اگر این اتفاق بیفتد، باید فوراً با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

چگونه می توان درد ناشی از سپریتور را کنترل کرد؟

گرچه سپراتورها معمولاً بدون درد هستند، اما برخی بیماران ممکن است عوارض جانبی آزار دهنده ای را تجربه کنند، از جمله: درد، حساسیت، یا سوزش فک. این عوارض جانبی معمولاً به مدت 2 تا 3 روز پس از قرار گیری سپراتورها بین دندان ها ادامه خواهند داشت. با کمک داروهای مسکن OTC به راحتی می توانید این درد را کنترل کنید، یا از درمان های خانگی کمک بگیرید، مانند آب سرد، یا قرار دادن کمپرس سرد روی موضع. از جویدن غذاهای سفت بپرهیزید و تا زمانی که سپراتورها بین دندان ها هستند از کشیدن نخ دندان خودداری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
فضا نگهدارنده دندان

تا زمانی که به آنها دست نزنید و از کشیدن یا فشار دادن آنها خودداری کنید، و از جویدن غذاهایی که ممکن است به آنها بچسبند خودداری کنید، کنترل درد با این راهکارها آسان خواهد بود. غذاهای نرم برای پیشگیری از بروز درد فوق العاده هستند. سوپ، پاستا، ماست، و پوره را توصیه می کنیم.

فاصله ‌انداز ارتودنسی چگونه از دهان خارج می شوند؟

اگر سپراتورهای شما به طور خود به خود خارج نشوند، ارتودنتیست باید آنها را خارج کند. این کار بلافاصله قبل از نصب بند ها روی دندان ها انجام خواهد شد. خارج کردن آنها از بین دندان ها کار بسیار ساده ای است، مخصوصاً اگر کار خود را خوب انجام داده باشند، زیرا فضای کافی بین دندان ها ایجاد شده است. ارتودنتیست آنها را به آرامی بیرون می کشد.

در برخی موارد ارتودنتیست به جای بیرون آوردن آنها و قرار گیری بند ارتودنسی به دور دندان های مولر توصیه می کند سپراتورها در جای خود باقی بمانند، که در این صورت یا آنها را به همان شکل در جای خود نگه خواهد داشت یا تنها اندکی آنها را تنظیم خواهد کرد. در غیر اینصورت، ارتودنتیست بلافاصله بندها را به دور دندان ها قرار خواهد داد.

5/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *