مشکلات ناشی از سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان ایده خوبی نیست. اگر سیگاری هستید، دندانپزشک به شما دستورات اکیدی خواهد داد که پس از کشیدن دندان تا حد امکان- در حالت ایده آل ۷۲ ساعت- سیگار نکشید.

اما وقتی واقعاً به دنبال نیکوتین هستید، یا به شدت دلتنگ عادت بعد از شام خود هستید، مطمئناً گفتن آن آسان تر از انجام آن است.

به همین دلیل در این مقاله به موارد زیر می پردازیم:

  • بعد از کشیدن برای دندان کشیدن سیگار چقدر باید صبر کرد؟
  • آیا در صورت سیگار کشیدن می توان از خشکی حفره دندان اجتناب کرد؟
  • بهترین روش های سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان چیست؟

پاسخ این پرسش ها و موارد دیگر را با بررسی عمیق موضوع سیگار کشیدن پس از کشیدن دندان پیدا کنید.

چرا نباید بعد از کشیدن دندان سیگار کشید؟

کشیدن سیگار شامل گرمای ناشی از دود و مواد شیمیایی بی شماری است که می توانند برای دندان ها، لثه ها و بافت های دهان مضر باشند.

به عنوان یک فرد سیگاری، احتمالاً با اثرات لکه ایجاد کنندگی روی دندان ها آشنا هستید، اما آسیب ناشی از سیگار کشیدن می تواند به زیر سطح برود. یکی دیگر از خطرات سیگار کشیدن برای سلامت دهان، بیماری های دهان و دندان است.

به طور خاص پس از کشیدن دندان، دود سیگار واقعاً می تواند درد محل دندان کشیده شده را افزایش دهد. علاوه بر این، روند بهبودی را کند می نماید و شما را مستعد ابتلا به عفونت و عوارض می کند.

هنگام بهبود، جریان خون نیز عامل مهمی برای بهبودی است. سیگار کشیدن باعث کاهش سطح اکسیژن خون می شود، اما اکسیژن موجود در خون برای روند بهبودی حیاتی است.

مضرات سیگار برای دهان و دندان

مضرات سیگار برای دهان و دندان

چرا سیگار باعث خشکی حفره می شود؟

رابطه مستقیمی بین سیگار کشیدن و خشکی حفره دندان وجود دارد. به همین دلیل وقتی دندانی می کشید، بخشی از روند بهبود به تشکیل لخته خون در محل دندان کشیده نیاز دارد. این لخته خون خروج خون بیشتر از محل دندان کشیده را متوقف می کند، به محافظت در برابر عفونت ها کمک می کند و بهبود زخم محل کشیدن دندان را تضمین می کند.

توقف خونریزی پس از کشیدن دندان برای بهبودی سریع بسیار حیاتی است.

هر گونه اختلال در این روند لخته شدن، مانند حل شدن یا کنده شدن، می تواند باعث بروز شرایطی به نام خشکی حفره دندان شود. خشکی حفره یک تجربه دردناک است که به دلیل از بین رفتن پوشش روی استخوان زیر محل کشیدن دندان ایجاد می شود. باید بلافاصله درمان شود تا از بروز درد و عفونت غیر قابل تحمل بیشتر جلوگیری شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
علت درد ضربان دار در ریشه دندان چیست؟

پس، چگونه سیگار کشیدن باعث خشکی حفره دندان می شود؟

عمل مکیدن و مکش که برای کشیدن دود از سیگار استفاده می کنید نیز می تواند لخته خون شما را از جای خود خارج کند. همین خطر هنگام کشیدن پیپ، یا حتی نوشیدن با نی نیز وجود دارد.

خطرات سیگار کشیدن پس از کشیدن دندان عقل

سیگار کشیدن طی 24 ساعت بعد از کشیدن دندان می تواند درد را افزایش دهد!

درست مانند کشیدن دندان معمولی، سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان عقل نیز توصیه نمی شود. سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان عقل می تواند مشکلاتی مشابه سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان های عقل داشته باشد.

در واقع، درد ناشی از سیگار کشیدن می تواند پس از کشیدن دندان عقل بدتر شود، زیرا زخم های دندان عقل احتمالاً بزرگ تر هستند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، مواد شیمیایی سیگار بعلاوه می توانند روند بهبود را به تأخیر بیندازد و سیگار کشیدن پس از کشیدن دندان عقل می تواند منجر به خشکی حفره دندان شود.

مضرات سیگار برای دهان و دندان

مضرات سیگار برای دهان و دندان

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توان سیگار کشید؟

پس چه زمانی سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان بی خطر است؟

اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند که حداقل 72 ساعت پس از کشیدن دندان، عقل یا هر دندان دیگری، از کشیدن سیگار خودداری کنید. یعنی سه روز کامل. این حداقل زمان لازم برای تشکیل لخته های خون و شروع روند بهبودی است.

پس از سه روز، عمل مکش سیگار کشیدن برای خارج کردن لخته های خون به طور قابل توجهی دشوارتر می شود، با این حال، همیشه این احتمال وجود دارد.

علاوه بر این، هر بیمار متفاوت است. اگر فکر می کنید که بعد از کشیدن دندان برای سیگار نکشیدن مشکل خواهید شد، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا زمان درست را برای شما تأیید کند.

متأسفانه، حتی ممکن است متوجه شوید که دندانپزشک شما توصیه می کند که برای سیگار کشیدن بیشتر صبر کنید، مثلاً اگر چندین دندان کشیده اید یا کشیدن دندان عقل انجام داده اید.

آیا می توان 24 ساعت پس از کشیدن دندان سیگار کشید؟

اگر خوش شانس باشید، دندانپزشک شما ممکن است بگوید که باید حداقل 24 ساعت پس از کشیدن دندان، از کشیدن سیگار اجتناب کنید. با این حال، حتی ممکن است آنها به شما بگویند که بهتر است 72 ساعت کامل صبر کنید.

اگر تنها پس از 24 ساعت سیگار می کشید، خود را در معرض خطر عوارض، تآخیر در بهبودی، افزایش درد، عفونت و البته خشکی وحشتناک حفره دندان قرار می دهید.

پیپ کشیدن بعد از کشیدن دندان

گرچه کشیدن پیپ معمولاً نسبت به سیگارهای سنتی کمتر مضر تلقی می شود، اما همچنان می تواند برای سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی بدن مضر باشد.

خطرات کشیدن سیگار الکترونیکی بعد از کشیدن دندان، تقریباً به اندازه سیگار کشیدن معمولی است. علت این است که سیگارهای الکترونیکی و خودکارهای سیگار الکترونیکی نیز می توانند حاوی نیکوتین باشند، که میزان اکسیژن موجود در جریان خون را کاهش می دهند، که می تواند باعث بروز التهاب، آسیب به بافت های دهان شود و می تواند بهبودی را دشوارتر کند.

جنبه دیگری که ما هنوز به آن اشاره نکرده ایم این است که استعمال دخانیات و سیگار کشیدن بعلاوه می تواند باعث ایجاد عوارض حین جراحی واقعی دهان شود.

تا آنجا که به خشکی حفره دندان مربوط می شود، کشیدن سیگار الکترونیکی به همان عمل مکیدن سیگار نیاز دارد تا دود سیگار الکترونیکی را به داخل ریه ها بکشد. به این معنا که شما به همان اندازه که به دلیل سیگارهای سنتی دچار خشکی حفره دندان می شوید، در اثر استفاده از سیگارهای الکترونیکی نیز می توانید دچار خشکی حفره دندان شوید.

مضرات سیگار برای دهان و دندان

مضرات سیگار برای دهان و دندان

بعد از کشیدن دندان چه مدت باید برای کشیدن سیگار الکترونیکی صبر کرد؟

همان قانونی که در مورد کشیدن سیگار سنتی صدق می کند، در مورد کشیدن سیگار الکترونیکی نیز صادق است. در حالت ایده آل باید 72 ساعت یا سه روز کامل پس از کشیدن دندان صبر کنید تا دوباره سیگار بکشید. هر زمانی کوتاه تر از این مدت، خطر خشکی حفره دندان و دیگر عوارض مانند افزایش درد، عفونت و تأخیر در بهبود را به شدت افزایش دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
علت آفت دهان در کودکان

بعد از کشیدن دندان چگونه باید سیگار کشید؟

پاسخ این پرسش آسان است: این کار را نکنید. قبل از گذشت حداقل ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان، (فقط برای دندان کشیدن های جزئی) اگر احساس می کنید کاملاً به کشیدن سیگار نیاز دارید، باید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

در این فاصله، تمام تلاش خود را بکنید تا با چسب های نیکوتین زمان را سپری کنید و حواس خود را با فعالیت های مورد علاقه خود (البته غیر از سیگار کشیدن) پرت کنید!

اگر می دانید که می خواهید بعد از جراحی سیگار بکشید، می توانید با دندانپزشک خود در مورد بخیه زدن محل کشیدن صحبت کنید، که به حفظ لخته خون در جای خود کمک خواهد کرد.

آیا بعد از کشیدن دندان می توان با وجود گاز استریل روی محل دندان کشیده شده سیگار کشید؟

سیگار کشیدن پس از کشیدن دندان با قرار دادن گاز استریل روی محل دندان کشیده شده هنوز طی 24 تا 72 ساعت نخست پس از کشیدن دندان مجاز نیست. با این حال، هنگامی که سیگار کشیدن را از سر می گیرید، استفاده از گاز ضروری است. دندانپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که برای جلوگیری از خشکی حفره، گاز را روی محل کشیدن دندان قرار دهید.

مضرات سیگار برای دهان و دندان

مضرات سیگار برای دهان و دندان

نکاتی برای پرهیز از سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بیمارانی که پس از کشیدن دندان سیگار معمولی یا سیگار الکترونیکی می کشند، در مقایسه با افرادی که پس از کشیدن دندان سیگار نمی کشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به خشکی حفره دندان قرار دارند.

در یک مطالعه، مشخص شد که خشکی حفره دندان در 12 درصد از بیمارانی که پس از کشیدن دندان سیگار می کشند، اتفاق می افتد. و در میان افرادی که پس از کشیدن دندان سیگار نمی کشند، تنها 4 درصد دچار خشکی حفره دندان می شوند.

باز هم، این عمل مکیدن ناشی از استنشاق دود است که می تواند باعث خشکی حفره دندان شود. لخته خونی که در محل دندان کشیده شده ایجاد می شود می تواند از جای خود کنده شود، که استخوان بدون پوشش زیر آن را در معرض محیط دهان قرار می دهد و باعث بروز دردی طاقت فرسا می شود.

و فقط سیگار کشیدن نیست که می تواند باعث بروز مشکلات این چنین شود؛ تنباکو و مواد شیمیایی موجود در سیگار، از جمله نیکوتین، می توانند روند بهبودی را کند نمایند، درد را افزایش دهند و شما را بیشتر در معرض خطر عفونت قرار دهند.

پس برای آن چه کاری میتوان انجام داد؟ بهترین کاری که می توان انجام داد کاهش مصرف دخانیات است، نه فقط بعد از جراحی، بلکه همچنین چند هفته قبل از جراحی. و پس از آن، باید مطمئن شوید که بعد از جراحی سیگار نمی کشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
کشیدن سیگار در طول درمان ارتودنسی

در حالی که برای اکثر افراد سیگاری، فقط فکر ترک سیگار، حتی برای مدتی کوتاه، باعث می شود که شما بخواهید حتی بیشتر از قبل سیگار بکشید، اما ضروری است که هر کاری که می توانید انجام دهید تا خیلی زود پس از کشیدن دندان سیگار نکشید.

برخی از افراد حتی ترجیح می دهند از کشیدن دندان به عنوان فرصتی برای ترک سیگار استفاده کنند. دندانپزشک شما بسیار خوشحال خواهد شد که منابعی را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید برنامه ریزی سفر خود برای ترک سیگار را آغاز کنید.

اگر در حال حاضر ترک دخانیات در برنامه های شما نیست (البته روزی!)، می توانید نکات زیر را در نظر بگیرید.

نحوه پیشگیری از خشکی حفره دندان هنگام سیگار کشیدن

اگر در حال فکر کردن به این موضوع هستید که بعد از کشیدن دندان چگونه بدون خشک شدن حفره آن سیگار بکشید، متأسفانه هیچ پاسخ مطمئنی وجود ندارد. مراحل زیر می توانند کمک کنند:

  • چسب های نیکوتینی را امتحان کنید.
  • حداقل 48 ساعت پس از کشیدن دندان صبر کنید تا دوباره سیگار بکشید.
  • هنگامی که سیگار کشیدن را شروع می کنید، باید با کمترین نیرو استنشاق کنید.
  • آدامس نیکوتینی یا تنباکوی جویدنی را به عنوان جایگزین نجوید.
  • تا حد امکان از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • از دندانپزشک خود بخواهید محل کشیدن دندان را بخیه بزند.
  • روی محل کشیدن دندان گاز استریل قرار دهید.

نتیجه گیری

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان به چند دلیل خطرناک است:

  • گرمای دود می تواند باعث التهاب شود.
  • مواد شیمیایی موجود در تنباکو می توانند باعث بروز بیماری لثه شوند.
  • نیکوتین می تواند روند بهبودی را کند نماید.
  • عمل مکیدن سیگار می تواند باعث خشکی حفره دندان شود.

جدول زیر خلاصه ای از بهترین راه های اجتناب از عوارض بعد از کشیدن دندان را نشان می دهد:

روش پیشگیریچقدر موثر است؟
استفاده از چسب نیکوتین به جای سیگار کشیدن یا استعمال دخانیاتخیلی
زدن بخیه یا استفاده از گازنه خیلی
قبل از اینکه قرار باشد سیگار بکشیدخطر بالای خشکی حفره

اگر به دنبال مشاوره تخصصی در مورد سیگار کشیدن پس از کشیدن دندان هستید، می توانید به صورت آنلاین با دندانپزشک صحبت کنید تا به پرسش های خاصی که در مورد بهبودی پس از کشیدن دندان دارید پاسخ دهد.

مضرات سیگار برای دهان و دندان

مضرات سیگار برای دهان و دندان

پرسش های متداول در مورد سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

چه زمانی می توانم بعد از کشیدن دندان سیگار بکشم؟

دندانپزشک یا جراح دهان به شما توصیه می کند که پس از کشیدن دندان تا زمانی که ممکن است برای کشیدن سیگار صبر کنید. حداقل زمان معمولاً 72 ساعت است، اما باید از دندانپزشک خود بپرسید.

چه مدت بعد از کشیدن دندان عقل می توان سیگار کشید؟

کشیدن دندان عقل می تواند یک فرآیند تهاجمی باشد و نیاز به زمان بیشتری برای بهبود خواهد داشت. به همین دلیل بسیار مهم است که حداقل 72 ساعت پس از کشیدن دندان از کشیدن سیگار خودداری کنید.

سیگار کشیدن چگونه باعث خشکی حفره دندان می شود؟

سیگار کشیدن به دلیل عمل مکش یا مکیدن که برای کشیدن دود از سیگار استفاده می شود باعث خشکی حفره دندان می شود. این حرکت می تواند لخته خونی که روی محل کشیدن دندان تشکیل می شود را حرکت دهد. هنگامی که لخته خون از بین می رود، استخوان زیر محل کشیدن دندان نمایان می شود و باعث ایجاد درد شدید و تأخیر در بهبود می شود.

2.7/5 (3 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *