علل و درمان های دندان درد هنگام بستن دهان یا لمس آن

پیدا کردن دلیل دندان درد می تواند در حل مشکل دندانی که در حال حاضر با آن مواجه هستید کمک کند. وقتی یک یا چند دندان شما باعث درد شما می شوند، به این معنا است که قطعاً مشکلی برای سلامت دهان و دندان های شما بوجود آمده است. گاهی اوقات درد دندان را می توان با درد مبهم و دردناک مقایسه کرد، در حالی که در برخی مواقع می تواند یک درد تیز و ضربان دار باشد.

گرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که سعی کنید درد دندان خود را خودتان برطرف کنید، یک دندانپزشک با تجربه کسی است که می تواند ریشه مشکل شما را شناسایی کند و بهترین راهکار برای برطرف کردن آن را به شما ارائه دهد.

گاهی اوقات دندان درد فقط زمانی وجود دارد که فرد چیزی را گاز بزند. این می‌تواند شامل گاز زدن غذا باشد یا اصلاً بدون گاز زدن بوجود بیاید، که در وهله اول به دلیل اصلی آسیب دیدگی دندان بستگی دارد. اگر هنگام گاز زدن یا لمس دندان خود متوجه درد در دندان خود می شوید، این می تواند نشانه این باشد که مشکلی پیش آمده است. برای کاهش درد و احتمالاً برطرف کردن علل زمینه ای ممکن است به درمان نیاز داشته باشید.

چرا وقتی بایت خود را می بندم یا دندان خود را لمس می کنم درد می کند؟

تعدادی از عوامل احتمالی می توانند منجر به این نوع درد دندان شوند، از جمله:

حفره

یک حفره، که اساساً یک سوراخ درون دندان شما است، اغلب مسئول ایجاد این نوع درد و حساسیت است. حفره ها اغلب قبل از آنکه شما علائم قابل توجهی را احساس یا مشاهده کنید ایجاد می شوند.

مال اکلوژن

نحوه تماس دندان های شما هنگام به هم رسیدن فک ها، اکلوژن نامیده می شود. هنگامی که دندان های شما به درستی روی یکدیگر قرار نمی گیرند، می توانند فرسوده شوند یا هنگام گاز زدن باعث بروز درد در دندان های شما شوند یا حتی باعث درد در فک شما شوند. این وضعیت مال اکلوژن نامیده می شود.

آسیب به دندان

اگر هنگام گاز زدن غذا دچار درد تیز دندان می شوید، علت آن می تواند ترک خوردگی دندان باشد. حتی ممکن است متوجه نشوید که دندان شما ترک خورده است تا زمانی که چیزی را گاز بزنید یا هنگام بستن بایت درد شدیدی را احساس کنید. درد ممکن است به محض رها کردن بایت به سرعت ناپدید شود، یا ممکن است بیاید و برود.

سایر علائم و نشانه های ترک خوردگی دندان عبارتند از احساس گیر کردن چیزی بین دندان ها (حتی اگر اینطور نباشد)، و درد هنگام خوردن و آشامیدن. اما برخی افراد اصلاً هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

پریودنتیت

تحقیقات نشان می دهند که پریودنتیت، که یک عفونت جدی لثه ها است که با التهابی به نام ژنژیویت آغاز می شود. این التهاب می تواند باعث بروز درد شود، بخصوص اگر از قبل با بیماری های التهابی دیگری مانند آرتریت زندگی می کنید.

مقابله با ترس و استرس ارتودنسی

ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

• لثه های قرمز، حساس یا دارای خونریزی
  • تشکیل پلاک

لثه تحلیل رفته یا ریشه در معرض محیط دهان

تحلیل رفتن لثه نوعی بیماری پریودنتال است که تحت عنوان بیماری لثه نیز شناخته می شود.

زمانی که لثه های شما شروع به عقب رفتن از روی دندان های شما می کنند، سطح بیشتری از دندان را در معرض دید قرار می دهند و حتی می توانند بخشی از ریشه را در معرض محیط دهان قرار دهند. این می تواند دندان شما را بسیار حساس و حتی به لمس دردناک کند. در افراد بزرگسال بالای 40 سال شایع تر است.

پر شدگی یا روکش شل

پر شدگی یا روکش شل می توانند باعث ایجاد درد هنگام بستن بایت شوند. وقتی پر شدگی دندان شل باشد، باکتری ها می توانند به زیر آن بخزند و باعث تحریک دندان و احتمالاً عصب شما شوند.

نکروز پالپ

آسیب یا مرگ بافت پالپ (نکروز پالپ) داخل دندان شما نیز می تواند باعث بروز درد شود. اما این تنها نشانه احتمالی نیست. در مراحل اولیه، دندان شما ممکن است به گرما، سرما و غذاهای بسیار شیرین نیز بسیار حساس باشد، بنابراین هنگام غذا خوردن ممکن است احساس درد داشته باشید.

آبسه

اگر درد ضربان دار شما نه تنها طولانی، بلکه تشدید شد و مقداری تورم در لثه های شما ایجاد شد، ممکن است آبسه دندان یا عفونت داشته باشید.

علل دندان درد هنگام گاز زدن

ممکن است حتی مشکل دندان شما نباشد: گرفتگی بینی یا سینوس؛ اختلال مفصل فکی- گیجگاهی

اگر هیچ نشانه ای از حفره وجود ندارد، اما درد دندان ادامه دارد، دلایل احتمالی دیگری وجود دارند که باید بررسی شوند. به عنوان مثال، عفونت سینوسی یک علت کمتر شایع اما مهم دندان درد است. اگر فقط دندان های فک بالا در دو طرف صورت شما درد دارند، سینوزیت می تواند مقصر آن باشد.

ریشه های دندان های فک بالای شما به سینوس های شما بسیار نزدیک هستند، بنابراین هرگونه فشار اضافی، احتقان یا عفونت در آن ناحیه ممکن است عامل آن باشد، بخصوص اگر به جای یک دندان چندین دندان شما درد داشته باشند. به این درد، دندان درد سینوسی نیز گفته می شود، و معمولاً در دندان های عقب فک بالا که به سینوس ها نزدیک هستند احساس می شود.

این نوع دندان درد معمولاً با احتقان بینی و حساسیت در اطراف سینوس ها همراه است. اگر مشکوک هستید که این علت دندان درد شماست، ممکن است بخواهید برای بحث در مورد پیشگیری و درمان به پزشک متخصص مربوط به آن مراجعه کنید.

اما اگر درد را بیشتر در فک خود احساس می کنید تا فقط در یک دندان خاص، در این صورت، اختلالات فکی- گیجگاهی می توانند علت بروز آن باشند. به دلیل آسیب مستقیم یا ضربه به فک، دندان قروچه (براکسیسم)، یا آرتریت یا سرطانی که فک شما را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است این اختلال را داشته باشید. اگر هنوز دندان عقل خود را دارید، دندان های مولر نهفته نیز می توانند باعث درد فک شما شوند. دندان های مولر شما وقتی نهفته می شوند که در قسمت عقب دهان جایی برای درست بیرون آمدن دندان ها از لثه ها وجود نداشته باشد.

بهترین متخصص ارتودنسی کرج

درمان دندان درد ناشی از فشار روی دندان

هر زمان که فردی از دندان درد رنج می برد، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. دندانپزشک قادر است اقدامات لازم برای ترمیم دندان را انجام دهد تا بیمار دیگر درد دندان نداشته باشد. حتی اگر بسیاری از افراد فکر می کنند که درد آنقدر جدی نیست که نیاز باشد با دندانپزشک ملاقات کرد، تأخیر طولانی مدت می تواند احتمال آسیب دیدن پالپ داخل دندان را تا حد زیادی افزایش دهد. اگر پالپ آسیب ببیند، ممکن است نیاز باشد دندانپزشک بیمار را برای ترمیم دندان به متخصص درمان ریشه ارجاع دهد. درمان به علت دندان درد شما بستگی دارد.

حفره دندان

دندانپزشک احتمالاً یکی از درمان های زیر را برای حفره توصیه خواهد کرد، که به شدت پوسیدگی و اینکه آیا پوسیدگی به پالپ دندان رسیده است یا خیر بستگی خواهد داشت:

• پر شدگی
  • روکش دندان
  • کلاهک پالپ مستقیم یا غیر مستقیم
  • درمان ریشه (که ممکن است به روکش نیز نیاز داشته باشد)

مال اکلوژن

مسائل مربوط به بایت می توانند به انواع درمان های احتمالی از جمله ارتودنسی نیاز داشته باشند.

هنگامی که مشکل خاص بایت مشخص شد، دندانپزشک شما می تواند با شما در مورد گزینه هایی برای بهبود همراستایی دندان های شما صحبت کند، که ممکن است شامل تراش دادن دندان (اناملوپلاستی) برای بهبود بایت یا مجموعه ای از بریس ها باشد.

در برخی موارد، ممکن است دندان به پوشاندن، تعویض روکش، یا برداشتن آن در صورت ایجاد مشکل در بایت شما نیاز داشته باشد.

دندان ترک خورده

درمان دندان ترک خورده می تواند بسته به محل و میزان ترک خوردگی متفاوت باشد. ترک های کوچک معمولاً ترمیم می شوند، اما ترک های گسترده یا ترک هایی که تا خط لثه امتداد پیدا کرده اند ممکن است به کشیدن دندان نیاز داشته باشند.

پریودنتیت

درمان ممکن است با جرم گیری و تسطیح سطح ریشه برای زدودن پلاک و جرم آغاز شود. اما انواع مختلف جراحی نیز وجود دارند که ممکن است دندانپزشک شما یکی از آنها را توصیه کند، از جمله جراحی پیوند استخوان یا جراحی فلپ، که شامل بلند کردن لثه ها برای تمیز کردن عمیق است.

لثه های تحلیل رفته

دندانپزشک لثه های شما را از نزدیک معاینه می کند تا ببیند آیا عفونت وجود دارد یا خیر. در این صورت، ممکن است به مصرف آنتی بیوتیک، استفاده از دهانشویه آنتی بیوتیک یا استفاده از ژل آنتی بیوتیک روی لثه های خود نیاز داشته باشید.

در موارد شدید، دندانپزشک شما ممکن است جراحی فلپ یا پیوند مقداری بافت را برای کمک به رشد مجدد لثه ها توصیه کند.

احتقان بینی یا سینوس

احتقان بینی یا احتقان سینوس می تواند کوتاه مدت باشد، اما در طول مدتی که ادامه دارد مطمئناً می تواند دردناک باشد. درمان های خانگی ممکن است احتقان و فشار ایجاد شده را کاهش دهند. برخی عبارتند از:

• استفاده از یک دستگاه بخور
  • استفاده از کمپرس گرم
  • گرفتن دوش بخار
  • اسپری سالین
درمان های دندانپزشکی برای بیمارانی دیابتی

بسیاری از عفونت های سینوسی خود به خود از بین می روند، اما در برخی موارد ممکن است استفاده از آنتی بیوتیک ضروری باشد.

پر شدگی یا روکش شل

محتمل ترین راه حل، تعویض پر شدگی یا روکش جدید است. در حالی که منتظر پر شدگی یا روکش جدید هستید، دندانپزشک شما ممکن است مصرف مسکن بدون نسخه را به شما پیشنهاد دهد. در صورت افتادن روکش یا پر شدگی، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

نکروز پالپ

اگر دندانپزشک تشخیص دهد که بافت پالپ داخل دندان شما از دست رفته است، ممکن است به یک درمان ریشه و روکش دندان نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است دندانپزشک به شما بگوید که باید دندان شما کشیده شود.

آبسه

عفونت در دندان شما می تواند گسترش یابد و بافت بیشتری را تهدید کند. حتی می تواند منجر به سپسیس sepsis شود، که یک عفونت تهدید کننده زندگی است. دندانپزشک شما احتمالاً آبسه را تخلیه خواهد کرد و ناحیه ای که تحت تأثیر قرار گرفته است را پاکسازی خواهد کرد.

بسته به شدت وضعیت، ممکن است به درمان ریشه دندان یا کشیدن دندان نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است دندانپزشک شما برای برطرف کردن عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند.

شما باید در مورد این موضوع در اسرع وقت با دندانپزشک خود صحبت کنید. علت این است که اگر دندان شما آبسه داشته باشد، عفونت آن به دهان یا گردن شما سرایت خواهد کرد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

دندان درد اغلب می تواند نشانه مشکل بزرگتر دندان یا لثه ها باشد. اگر به موقع به آن رسیدگی نکنید، ممکن است درد بدتر شود. یا ممکن است مجبور شوید کارهای دندانپزشکی زیادی انجام دهید یا با خطر از دست دادن دندان مواجه شوید. اگر متوجه مقداری درد شدید، با دندانپزشک صحبت کنید.

از کجا می توان خدمات دندانپزشکی اورژانسی را با قیمت مناسب پیدا کرد؟

اکثر جوامع چند گزینه برای مراقبت های اورژانسی دندانپزشکی مقرون به صرفه دارند. دانشکده های دندانپزشکی برخی خدمات را با قیمت پایین تر ارائه می دهند. اما ممکن است لازم باشد از قبل بپرسید که آیا مراقبت های دندانی اورژانسی ارائه می دهند یا خیر.

یک چیز دیگر، اگر بیمه دندانپزشکی دارید، با دندانپزشک تماس بگیرید و بپرسید چه گزینه هایی در دسترس شما هستند. آنها ممکن است بسته به شدت مشکلات دندانی شما و توانایی آنها برای رسیدگی به آن در آن زمان، بتوانند یک برنامه پرداخت را تنظیم کنند.

اگر در حال حاضر دندان درد دارید، از جمله زمانی که چیزی را گاز می زنید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتواند ترمیم های لازم دندان را انجام دهد و مراقب سایر علائم بیماری لثه یا پوسیدگی دندان مانند تورم یا خونریزی لثه باشد. تصور نکنید که اگر علت درد دندان خود را حل نکنید، از بین خواهد رفت. در حالت ایده آل، بهتر است قبل از بدتر شدن وضعیت، از دندانپزشک خود یک نوبت ویزیت بگیرید. اگر درد یا حساسیت به طور ناگهانی ایجاد شد و شدید شد، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر شما فردی هستید که از رفتن به دندانپزشک اجتناب می کنید، بدانید که مراجعه به دندانپزشک بسیار مهم است. ما می توانیم هر گونه امکانات ویژه ای که برای لذت بخشیدن به ویزیت دندانپزشکی شما لازم است را برای شما فراهم کنیم. برای اطلاعات بیشتر همین حالا تماس بگیرید.