فرنوم و فرنکتومی

در درمان ارتودنسی معمولا” با دندانها سر و کار داریم و کم پیش می آید که بافت نرم حفره دهان روی نتایج ارتودنسی تاثیرگذار باشند اما فرنوم دهانی یکی از آن مسائلی است که روی درمان ارتودنسی تاثیرگذار است. اکثر افراد در حفره دهان خود دو تکه بافت به نام فِرنوم frenum دارند که رو و اطراف دندان ها و لثه ها واقع شده اند. چه اتفاقی می افتد اگر این بافت موجب بروز نقص در عملکردهای دهان شود؟

اساساً دو نوع فرنوم وجود دارد: فرنوم زبانی و فرنوم لبی

 

فرنوم و فرنکتومی

فرنوم و فرنکتومی

 

فرنوم زبانی

فرنوم زبانی در زیر وسط پایه زبان واقع شده است. این فرنوم می تواند در اندازه های مختلفی وجود داشته باشد، و اگر فرنوم موجب محدودیت حرکت زبان شود (شرایطی که تحت عنوان “گره زبانی” شناخته می شود)، فرایند جراحی به نام فِرِنِکتومی frenectomy می تواند برای برطرف کردن آن کمک کننده باشد. فرنکتومی را جراح عمومی، جراح دهان، یا هر متخصص دیگری انجام می دهد. هدف از انجام آن آزاد کردن زبان است تا گفتار، بلع و حرکات زبان به درستی انجام شوند.

 

فرنوم و فرنکتومی

فرنوم و فرنکتومی

فرنوم لبی

در قوس دندانی بالا، بافتی که لثه را به لب متصل می کند فرنوم لبی نامیده می شود. اگر این بافت به صورت غیر عادی عریض یا بلند باشد، می تواند از بافت لثه تا بین دو دندان جلوی فک بالا امتداد داشته باشد و بین دو دندان فاصله ایجاد کند و ممکن است نیاز به یک فرایند جراحی داشته باشد. این شرایط تحت عنوان گره لبی نیز نامیده می شود و شرایطی مادرزادی تلقی می شود که در برخی بیماران، وجود حالت غیر عادی آن می تواند منجر به بروز درد، دشواری در خوردن غذا، یا حرف زدن شود، یا موجب کنار رفتن لثه ها از روی دندان ها و بی پوشش ماندن دندان ها، یا حتی مشکلات بایت شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
نخ دندان، واتر فلاسر، ایر فلاسر؛ کدامیک بهتر است؟

علاوه بر این، این فرایند ممکن است به منظور راحت قرار گرفتن پروتزهای مصنوعی روی لثه انجام شود. در صورتی که بیمار به ارتودنتیست مراجعه نماید و هدف درمان ارتودنسی وی بستن فاصله بین دو دندان جلوی فک بالا باشد، ممکن است ارتودنتیست انجام جراحی این بافت را پیشنهاد دهد، زیرا ممکن است وجود آن موجب بوجود آمدن فاصله بین دندان ها شده باشد. در صورتی که این بافت در همان دوران نوزادی موجب بروز مشکل در خوردن شیر مادر شود، جراحی همان زمان انجام می شود.

 

فرنوم و فرنکتومی

فرنوم و فرنکتومی

فرنکتومی لبی چیست؟

فِرِنِکتومی لبی درمانی است که اصولاً به منظور برداشتن مقدار بسیار اندکی از بافت فرنوم لبی انجام می شود. به طور کلی، فرنکتومی لبی فرایند جراحی بسیار شایع و ساده ای است که برای افراد در تمام سنین انجام می شود.

 

فرنوم و فرنکتومی

فرنوم و فرنکتومی

آیا انتخاب جایگزینی برای این فرایند وجود دارد؟

فرنکتومی لبی بر اساس ارزیابی های پزشک و ارتودنتیست انجام می شود. در برخی موارد، ممکن است پزشک صلاح بداند “صبر کنید و ببینید چه تغییراتی در بافت های دهان ایجاد می شود”، مخصوصاً در بیمارانی که سن کمی دارند.

پیشرفت های اخیر چه کمکی به انجام این فرایند می کنند؟

لیزر تراپی برای درمان این شرایط پیشرفتی است که در انجام این جراحی صورت گرفته است.

هزینه جراحی فرنوم لبی چقدر است؟

هزینه فرایند جراحی لبی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع بیمه خدمات درمانی که هزینه های درمان شما را می پردازد، تخفیف های سالانه، پرداخت قسطی و دیگر شرایط پرداخت. در برخی موارد، قبل از انجام فرایند ممکن است تخمین کلی زده شود. هزینه نهایی به یافته هایی بستگی دارد که در طول فرایند جراحی بدست می آیند و نیز مراقبت هایی که پس از آن لازم هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
جراحی فک و ارتودنسی

چه زمانی قبل از انجام جراحی فرنکتومی، بیمار نظر پزشک دیگری را نیاز دارد؟

  • کاملاً طبیعی است که بیمار با دریافت اطلاعات مربوط به فرایند فرنکتومی لبی و آنچه نیاز است انجام شود، حس نگرانی و تشویش داشته باشد.
  • در صورتی که بیمار نیاز به اطمینان خاطر مجدد یا نظر دیگری داشته باشد، پزشک همیشه کمک خواهد کرد و در صورت لزوم، مراجعه به پزشک دیگر را توصیه می کند.
  • بعلاوه، اگر فرایند نیاز به چند جراحی داشته باشد، یا امکان انجام آن در حالت های مختلف ممکن باشد، ممکن است نظر پزشکی دیگر به درک بهتر فرایند و انتخاب بهترین حالت، کمک کننده باشد. علاوه بر این، بیمار می تواند انتخاب کند به طور مستقل به پزشک دیگری مراجعه نماید.

نحوه انجام جراحی فرنکتومی

فرنکتومی لبی به روش های زیر انجام می شود:

 

فرنوم و فرنکتومی

فرنوم و فرنکتومی

 

  • روش سنتی: تحت بی حسی موضعی و با استفاده از تیغ یا اسکالپل جراحی، بافت فرنوم غیر عادی با یک برش خیلی ساده برداشته می شود. پس از آن، با استفاده از نخ های بخیه حل شدنی یا کشیدنی، محل برش دوخته می شود.

 

فرنوم و فرنکتومی

فرنوم و فرنکتومی

 

  • روش مدرن: این امکان وجود دارد که با استفاده از لیزر CO2 یا YAG، جراحی بدون خونریزی انجام شود. پرتوهای لیزر به صورت دقیق روی محل هدف متمرکز می شوند و بافت اضافی تبخیر می شود (بریده می شود یا دلمه می بندد). این فرایند تحت عنوان جراحی لیزر بافت نرم شناخته می شود.
  • الکتروکوتریزاسیون Electrocautery (برش بافت با کمک سوزاندن): این نوع فرایند شکلی از جراحی الکتریکی (بکار بردن جریان الکتریکی در عملیات جراحی) است که در آن الکترودهایی که حرارت دیده و گرم شده اند، برای سوزاندن بافت های غیر عادی و اضافی استفاده می شوند. این فرایند نیز بدون خونریزی انجام می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
سفت و تنظیم کردن بریس ها: تعداد دفعات و اهمیت آن

در پایان ممکن است پوشش خاصی به نام پک پریودنتال periodontal pack روی محل جراحی قرار داده شود.

فرایند فرنکتومی لبی چقدر طول می کشد؟

زمان مورد نیاز برای انجام این جراحی به تکنیک مورد استفاده در انجام آن بستگی دارد؛ با این حال، کل این فرایند بیشتر از 30 تا 60 دقیقه طول نخواهد کشید. فرایند جراحی اصلی (برش) ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد.

قبل از انجام فرایند چه نکاتی را باید با جراح در میان بگذارید؟

بسیار مهم است که اطلاعات زیر را در اختیار جراح خود قرار دهید. این کار به پزشک شما اجازه می دهد خطرات فرنکتومی لبی را ارزیابی نماید و به پرهیز از دشواری های غیر ضروری و ناخواسته کمک نماید.

  • فهرست کاملی از داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید.
  • حساسیت به دارو یا غذای خاص.
  • مصرف رقیق کننده های خون مانند آسپرین، وارفارین، مکمل های گیاهی، یا دراوهایی از این دسته.
  • وجود خونریزی غیر عادی، یا احتمال خونریزی بیش از حد معمول در سوابق پزشکی خود یا یکی از اعضای خانواده.
  • ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، درد قفسه سینه، یا حمله قبلی در گذشته.
  • تشخیص لخته خون در پا (ترومبوز عمقی وریدی) یا شش ها (آمبولی شش ها) در گذشته.
  • فهرستی از جراحی هایی که در گذشته داشته اید، از جمله: برداشت آپاندیسیت، کیسه صفرا، یا هر عضو دیگری از بدن؛ اصلاح هر قسمتی از بدن با جراحی؛ از جمله: درمان فتق، یا ترمیم سوراخ دیواره روده، و غیره

3.2/5 (5 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *