فضا نگهدارنده دندان

فضا نگهدارنده دندان كودكان

گرچه فرزند شما از دندان شیری برای جویدن استفاده می‌کند، اما آنها اهداف مهم‌تری دارند. ممکن است بدانید که دندان‌های شیری نقش راهنما و هدایت‌گر برای رشد دندان‌های دائمی را ایفا می‌کنند. بنابراین، هرگاه دندان شیری خیلی زودتر از زمان معمول بیافتد، ممکن است موجب جابجایی دندان دائمی و در نتیجه رشد آن در جای نادرست شود. علاوه بر این، ممکن است دندان‌های مجاور رو به فضای خالی به جا مانده از دندان از دست رفته حرکت کنند و مانع رشد دندان دائمی در جای درست شوند.

فضا نگهدار ارتودنسی

فضا نگهدار چيست؟

دلایل بسیاری وجود دارند که منجر به از دست رفتن زودهنگام دندان شیری می‌شوند. از جمله این عوامل عبارتند از: آسیب و پوسیدگی شدید. در برخی موارد، ممکن است دندان شیری وجود نداشته باشد يعنى بصورت مادرزادى تشكيل نشده باشد. در هر یک از این حالات، می‌توان از فضا نگهدار ها استفاده نمود تا مطمئن شد که جای کافی برای رشد دندان دائمی وجود دارد.در اصل فضانگدارنده،فضاى مورد نظر را براى رويش دندان دايمى زيرين حفظ مى كند.

مراقبت هاى فضا نگدارنده ها

اگر کودک شما نیاز به استفاده از فضا نگهدار دارد، حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری است. در اکثر موارد، متخصص ارتودنسى يا متخصص دندانپزشكى كودكان به شما توصیه می‌کند از جویدن آدامس یا آبنبات‌های شیرین بپرهیزید. از طرفى ممکن است نیاز باشد، متخصص ارتودنسى يا متخصص دندانپزشكى كودكان شش ماه یک بار فضا نگهدار  را مورد بررسی و معاینه قرار دهد. اگر این معاینات انجام نشوند، ممکن است بافت لثه روی فضا نگهدار  رشد کند و خطر عفونت را افزایش دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
کاربرد رادیوگرافی سفالومتریک در ارتودنسی

فرایند قرار دادن فضا نگهدار در دهان

فضا نگهدار ارتودنسی

فضا نگهدار ارتودنسی

فضا نگهدار ها اغلب از جنس پلاستیک یا استیل ضد زنگ هستند. برخی از انواع آن ممکن است متحرک باشند و برخی دیگر با استفاده از سمان دندانپزشکی روی دندان‌ها ثابت شوند. فضا نگهدار های متحرک شبیه یک نگهدارنده‌ی معمولی به نظر می‌رسند یا ممکن است دندان‌های مصنوعی داشته باشند تا فضاهای خالی را پر کنند. معمولا، هدف از استفاده‌ی این نوع فضا نگهدار ها، حفظ زیبایی ظاهر و نیز فراهم آوردن شرایط لازم برای رشد و بیرون آمدن دندان‌های طبیعی است. متاسفانه، اگر کودک شما دستورالعمل‌ها را به خوبی دنبال نکند، ممکن است نتوان برای او فضا نگهدار  استفاده نمود.

اگر کودک شما نیاز به فضا نگهدار  ثابت دارد، یک بند فلزی به دور دندان مجاور فضایی قرار خواهد گرفت که نیاز است باز باقی بماند. متخصص دندانپزشكى كودكان يا متخصص ارتودنسى  برای ساخت فضا نگهدار ، دندان‌های کودک را قالب‌گیری می‌کند. سپس بند و قالب‌ها به لابراتوار ارسال می‌شوند تا در آنجا فضا نگهدار  ساخته شود. به محضی که ارتودنتیست فضا نگهدار  آماده را از لابراتوار ارتودنسي دریافت کند، فضا نگهدار  را با استفاده از سمنت دندانپزشکی روی دندان‌های کودک ثابت خواهد کرد. بسته به شرايط، ممکن است فضانگه‎دار طی یک جلسه ساخته شده و کار گذاشته شود.

انواع فضا نگهدار ها

طرح بند و لوپ

فضا نگهدار ارتودنسی

فضا نگهدار ارتودنسی

 

یک بند از جنس استیل ضدزنگ به دور تاج دندان مجاور فضای خالی پیچانده می‌شود. سپس یک حلقه یا لوپ به اندازه‌ی فضای خالی به جا مانده از دندان افتاده گسترده می‌شود تا آن را باز نگهدارد. این بند یا حلقه تنها با دندان سمت دیگر فضای باز تماس خواهد داشت. در نهایت، یک دندان دائمی این فضا را پر خواهد کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا آلرژی فصلی می توانند روی دندان ها تأثیر بگذارند؟

طرح لينگوال آرچ پشت دندانی

فضا نگهدار ارتودنسی

فضا نگهدار ارتودنسی

 

ممکن است با تحت تاثیر قرار گرفتن دندان‌های عقب هر دو طرف فک، در فک پایین از یک سیم استفاده شود. بندها در دو طرف دهان به دور دندان‌ها پیچانده می‌شوند و پشت دندان‌های دیگر قرار می‌گیرد. بند یا سیمی که فضا را نگه می‌دارد، عموما روی سطح داخلی یا روی سطح زبانی دندان‌ها یا در امتداد تاج دندان‌ها قرار می‌گیرد.

طرح دیستال شو

فضا نگهدار ارتودنسی

فضا نگهدار ارتودنسی

 

این فضا نگهدار ها در زیر لثه قرار می‌گیرند. اگر کودک شما دندان شیری در جلوی دندان مولری (دندان آسیا) را از دست دهد که هنوز بیرون نیامده است، به عنوان مثال، اگر دندان‌های مولر کودک شما در 6 سالگی بیرون نیامده باشند، ممکن است استفاده از این نوع فضا نگهدار ها ضروری باشد. طبق انتظار، یک ابزار دیستال شو باید با دقت مورد بررسی‌های دوره‌ای قرار گیرد زیرا ممکن است این نوع سیم، مسیر رشد و بیرون آمدن دندان‌ها را مسدود نماید.

در صورت از دست رفتن چندین دندان، ممکن است ارتودنتیست استفاده از دنچر پارسیل را پیشنهاد دهد. این مورد شرایطی را شامل می‌شود که یک مسئله‌ی ژنتیکی دخیل باشد. از میان سایر موارد، در کودکی که مبتلا به اکتودرمال دیسپلازی (ectodermal dysplasia: سندروم و اختلالی که در نتیجه‌ی آن اکتودرم یا بافت‌های برون پوستی مانند ناخن، مو، غدد پوستی، سیستم عصبی و اعضای خارجی حواس با مشکل مواجه می‌شوند) است، ممکن است نیاز باشد از دنچر پارسیل استفاده شود. با رسیدن کودکی با این شرایط به بزرگسالی، ممکن است به ایمپلنت یا بریج نیز نیاز باشد تا جای دندان واقعی را بگیرد.

نگرانی‌های پس از قرار گرفتن فضا نگهدار  در دهان

فضا نگهدار ارتودنسی

فضا نگهدار ارتودنسی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پری کرونیت چیست و چگونه درمان می شود؟

طبق انتظار، ممکن است برخی کودکان بسیار کوچک باشند، یا گزینه‌ی مناسبی برای دریافت فضا نگهدار  نباشند. به عنوان مثال، در کودکانی که مشکلات تنفسی یا بلع غذا دارند، ممکن است امکان استفاده از فضا نگهدار  وجود نداشته باشد. علاوه بر مشکل فرایند قرار دادن فضا نگهدار  در دهان، در صورت شکسته یا لق شدن فضا نگهدار ، احتمال خطر آسیب به بافت لثه افزایش خواهد یافت.

زمانی که فضا نگهدار  برای نخستین بار در دهان قرار می‌گیرد، ممکن است حس عجیبی ایجاد نماید که اکثر کودکان ظرف مدت چند روز آن را فراموش خواهند کرد. اگر کودک شما فضا نگهدار  را به همراه دندان دریافت کند، چند روز نخست و تا زمانی که به آن عادت کند، گفتار او تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.  مهم است که کودک فضا نگهدار  را فشار ندهد یا کاری نکند که این ابزار لق شود.

مخاطرات بیماری

معمولا متخصص دندانپزشكى كودكان به همراه متخصص ارتودنسي پیگیر رشد دندان‌ها خواهند بود و با استفاده از اشعه‌ی ایکس متوجه خواهند شد كه چه زمانی دندان به مرحله‌ی بیرون آمدن می‌رسد، تا پیش از آن فضا نگهدار  را از دهان خارج کند. اگر هیچ دندان دائمی وجود نداشته باشد تا جای دندان از دست رفته را پر کند، فضا نگهدار  در جای خود باقی می‌ماند تا کودک به سن 16 تا 18 سالگی برسد. در آن زمان، ارتودنتیست به بيمار توصيه خواهد كرد از بریج یا ایمپلنت استفاده كند تا دندان‌ها کامل شوند و هیچ فضای خالی بین آنها باقی نماند که منجر به نامرتبی دندان‌های باقی‌مانده شود.

قيمت فضا نگهدارنده دندان

قيمت فضا نگهدارنده دندان بر اساس نوع بكار گرفته شده آن متفاوت مى باشد.هزينه فصانگهدارنده دندان نيز بر اساس دستمزد متخصص دندانپزشكى كودكان يا متخصص ارتودنسى مربوطه و هزينه هاى لابراتوارى ساخت وسيله تعيين مى شود.

3.7/5 (12 نظر)
10 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *