مزایای فلوراید تراپی در طول درمان ارتودنسی

دندانپزشک ها و متخصصان دهان و دندان مسئولیت پیشگیری از بیماری های دهان و دندان ها را به عهده دارند. پوسیدگی های دندانی یکی از بیماری های میکروبیولوژیکالی هستند که متابولیسم باکتریال کربوهیدرات های قابل تخمیر موجود در رژیم غذایی را شامل می شوند که منجر به انحلال مواد معدنی ساختار دندان می شود. این بیماری از جمله شرایط قابل پیشگیری می باشد. از آنجا که منابع غذایی کربوهیدرات ها از جمله عوامل اصلی روند پوسیدگی دندان هستند، رژیم غذایی بیمار و مراقبت های شخصی برای پیشگیری و مدیریت موفقیت آمیز پوسیدگی های دندانی نقش اصلی را ایفا می کنند.

درمان ها نیز می توانند در پیشگیری از این مشکلات نقش مهمی ایفا کنند. به عنوان مثال، فلوراید یکی از درمان هایی است که قابلیت آن در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها در تحقیقات مختلف مورد تأیید قرار گرفته است. استفاده از فلوراید در کنار فیشور سیلانت در صدر درمان هایی باقی می ماند که در کاهش خطر پوسیدگی دندان مؤثر هستند.

اثر فلوراید بر پوسیدگی دندان

فلوراید حداقل به سه طریق با پوسیدگی دندان ها مبارزه می کند: جذب مواد معدنی- مانند کلسیم و فسفات- را، در طول روند معدنی سازی مجدد مینای دندان افزایش می دهد؛ گنجاندن آن در ساختار کریستالی مینای دندان مقاومت آن در برابر حملات اسیدی را افزایش می دهد؛ و یون های فلوراید می توانند فعالیت های بیماری زای باکتریایی را متوقف کنند. به نظر می رسد فلورایدی که از منابع با غلظت پایین گرفته می شود، از جمله آب آشامیدنی فلورایده (7/0 ppm)، به شکل یونی در مخازن دهانی مانند بزاق دهان و پلاک های دندانی وجود داشته باشند. روش های انتقال فلوراید با غلظت بالا، مانند وارنیش فلوراید، منجر به شکل گیری یک لایه کلسیم فلوراید نزدیک سطح مینای دندان ها می شود. این لایه آمادگی دارد وقتی سطح PH دهان افت می کند، تأثیر ضد پوسیدگی داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پیوند استخوان در دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت

دندانپزشک ها و بیماران می توانند از بین دسته وسیعی از روش های مختلف اعمال فلوراید، یکی را انتخاب کنند. خمیر دندان ها و دهانشویه ها هم به شکل OTC و هم به شکل تجویزی در دسترس هستند. محصولات دارای بالاترین غلظت فلوراید در دندانپزشکی برای کاربردهای تخصصی، و عموماً داخل مطب، طراحی شده اند. این محصولات حداقل حاوی فلوراید ppm9000 هستند، که در اشکال مختلف، از جمله ژل ها، فوم ها، وارنیش ها، استفاده می شوند. در این مقاله به وارنیش فلوراید می پردازیم.

 

 

مزایای فلوراید تراپی در طول درمان ارتودنسی

مزایای فلوراید تراپی در طول درمان ارتودنسی

درمان های پیشنهادی

گرچه وارنیش فلوراید برای درمان حساسیت های زیاد دندانی مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گرفت، اما سال ها، بدون آنکه روی برچسب آنها ذکر شود، برای درمان پوسیدگی های دندانی مورد استفاده قرار گرفته است. رایج ترین شکل وارنیش فلوراید، سدیم فلوراید (NaF) 5% معلق در رزین کلوفونیوم (colophonium resin) است. فرمولاسیون NaF 5% حدوداً شامل ppm22600 فلوراید است، و رزین چسبناک اجازه می دهد وارنیش به شکلی محکم به سطح دندان ها بچسبد. این شکل ترکیب قدرتمند آن روی تأثیر گذاری آن در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها نقش دارد.

درمان های فلوراید داخل مطب و نیز محصولاتی که در منزل استفاده می شوند، همگی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها فوق العاده هستند. در خصوص تأثیرگذاری فلوراید موضعی در کاهش بروز پوسیدگی دندان ها، شواهد علمی حاکی از این است که درمان هایی که داخل مطب انجام می شوند، مانند وارنیش فلوراید یا ژل، بیشتر می توانند از بروز پوسیدگی پیشگیری کنند. برای بیمارانی که بیشتر از سایرین در معرض پوسیدگی دندان هستند، سازمان غذا و داروی آمریکا، اعمال موضعی فلوراید روی دندان ها، هر سه یا شش ماه یک مرتبه را بیشتر توصیه می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
انواع حساسیت دهان و حساسیت دندان

بواسطه چسبندگی که وارنیش دارد و اجازه می دهد فلوراید به دندان ها بچسبد- خطر بلیده شدن آن کمتر می شود- انجام آن برای همه رده های سنی توصیه می شود. در مقایسه، اعمال ژل های فلورایده داخل مطب، بواسطه خطر بلعیده شدن آن، برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود.

 

 

مزایای فلوراید تراپی در طول درمان ارتودنسی

مزایای فلوراید تراپی در طول درمان ارتودنسی

تأثیر فلوراید در پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

استفاده از فلوراید برای پیشگیری از بروز ضایعات سفید رنگ در طول درمان ارتودنسی روی دندان ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. گروهی از بیماران که از تعدادی از محصولات حاوی فلوراید استفاده می کردند، از خمیر دندان گرفته تا وارنیش، با گروهی از بیماران که از هیچ محصول فلورایده ای استفاده نمی کردند، مقایسه شدند. نتایج حاکی از این بودند که وارنیش فلوراید روی جلوگیری از بروز پوسیدگی روی مینای دندان های دائمی و شیری بسیار مؤثر است.

وارنیش فلوراید چگونه انجام می شود؟

وارنیش فلوراید شکلی از فلوراید با غلظت فوق العاده بالا است که توسط دندانپزشک روی سطح دندان ها اعمال می شود. این درمان دائمی نیست، اما بواسطه چسبندگی که دارد می تواند به مدت چند ساعت روی دندان ها باقی بماند. وارنیش می تواند روی مینای دندان، عاج، یا سمنتوم دندان اعمال شود و می تواند از پوسیدگی دندان ها پیشگیری نماید و سطح دندان را مجدداً معدنی کند (مواد معدنی آن را تأمین کند).

نتیجه گیری…

گرچه دندانپزشکی به عنوان یک دانش و یک هنر شناخته شده است، اما مدیریت بیماری های اولیه، باید همیشه رویکردی علمی داشته باشد و کارهایی که در آن انجام می شوند بر اساس شواهد منطقی و تأیید شده باشند. فلوراید به عنوان یکی از بهترین موادی شناخته شده است که در پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت ضایعات پوسیده روی دندان ها مؤثر است و بر اساس شواهد علمی، وارنیش فلوراید یکی از بهترین ابزارها برای این هدف است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چگونه می توان حین ورزش از براکت ارتودنسی مراقبت کرد؟
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *