فنر فورسز در ارتودنسی

فنر فورسز نوعی ابزار ثابت ارتودنسی است که به طور همزمان روی دندان های فک های بالا و پایین کار می کند. این ابزار با عقب کشیدن دندان های بالا و فشار دادن رو به جلوی دندان های فک پایین کار تا بایت با یکدیگر تطبیق پیدا کند.

فنر فورسز بر محدودیت های اصلاح مال اکلوژن کلاس 2 فائق می آید.

گزینه های شما برای اصلاح مال اکلوژن های کلاس 2 به صورت سنتی به محصولاتی محدود شده بود که نصب آنها راحت است اما لازم است بیمار همکاری داشته باشد، یا محصولاتی که ثابت هستند اما کار کردن با آنها دشوار است.

فنر فورسز ارتودنسی

فنر فورسز ارتودنسی

 ابزار فورسز چه کار می کند؟

فورسز برای اصلاح مال اکلوژن کلاس 2، فک های بیمارانی که فک و دندان های بالای آنها نسبت به فک و دندان های پایین جلو آمده هستند استفاده می شود. این ابزار در همه موارد استفاده نمی شود، تنها در موارد وخیمی که ارتودنتیست فکر می کند که الاستیک های معمولی ارتودنسی ممکن است قادر نباشند آنها را اصلاح کنند یا فنر فورسز آنها را سریع تر اصلاح خواهد کرد، از فنر فورسز استفاده خواهد شد. این ابزار می تواند موجب کاهش مدت زمانی شود که بریس ها روی دندان ها قرار دارند، و استفاد از الاستیک های معمولی ارتودنسی را محدود یا اساساً حذف خواهد کرد. فنر فورسز به بیمارانی کمک می کند که ممکن است فراموش کنند همیشه از هدگیر یا الاستیک های خود استفاده کنند و احتمالاً در برخی موارد می تواند از نیاز به جراحی های پر هزینه فک پیشگیری نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
براکت های لینگوال، پشت دندانی یا مخفی

ابزار برای این ساخته شده است که دندان ها را صاف کند و اوربایت را کاهش دهد و رشد صحیح فک را در بیماران تحریک کند. این ابزار بیشتر در نوجوانان کاربرد دارد زیرا در این دوران اساساً بیشترین رشد فک اتفاق می افتد. به محضی که ابزار داخل دهان بیمار قرار می گیرد، لازم است به مدت 6 تا 9 ماه، بسته به وخامت مشکل، در جای خود باقی بماند.

مزایای فنر فورسز

مزایای متعددی برای استفاده از فنر فورسز نسبت به دیگر روش های سنتی اصلاح مال اکلوژن کلاس 2 وجود دارد. فنر فورسز می تواند مشکلات بایت را برای برخی از بیماران سریع تر از رابر بند اصلاح کند و استفاده از آنها راحت تر از هدگیرهای برجسته است. بعلاوه، بیماران نیاز ندارند به خاطر داشته باشند هدگیر یا رابر بند خود را استفاده کنند زیرا ابزار فورسز تمام وقت در حال کار کردن است. ممکن است ابزار به پیشگیری از نیاز به جراحی های پر هزینه فک در آینده کمک کند.

فنر فورسز ارتودنسی

فنر فورسز ارتودنسی

برخی مشکلاتی که ممکن است با استفاده از ابزار فورسز پیدا کنید.

گاهی اوقات اگر شما خمیازه بکشید یا دهان خود را خیلی باز کنید، میله آن ممکن است از ماژول فنر بیرون بیاید. نگران نباشید! باید بتوانید مجدداً آن را در جای خود قرار دهید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که تا جایی که ممکن است باید دهان خود را باز کنید و میله پایینی که به قوس دندانی پایین متصل است را در جای خود درون ماژول فنر قرار دهید. فنر از درون سوراخ است و اجازه می دهد میله به راحتی قرار بگیرد. ممکن است لازم باشد ماژول فنر را به عقب بکشید تا آن را در آنجا قرار دهید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید باید بی درنگ با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید. هرگز با میله بیرون آمده از داخل فنر سر نکنید. شل و آویزان بودن میله می تواند باعث شود حین غذا خوردن یا حرف زدن مشکلات بسیاری برای شما بوجود بیاید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
ارتودنسی چيست؟

روش نصب فنر فورسز

ابزار فنر فورسز از میله های کویل اسپرینگی تشکیل شده است که به صورت دائم به بریس های بیمار متصل شده است. در هر طرف دهان، فنر بایت فلزی به بند روی اولین دندان مولر متصل می شود. سپس به سیم روی قوس دندانی جلوی فک بالا متصل می شود. این ابزار شبیه رابر بندهای سنتی ارتودنسی کار می کنند، با این حال، نیاز نیست توسط خود بیمار تعویض شوند.

فنر فورسز با این هدف استفاده می شود که جای فک ها را در بیمارانی که در حال رشد هستند و فک و دندان های بالای آنها نسبت به فک و دندان های پایین جلو آمده هستند را تغییر دهد. ابزار نحوه قرار گیری دندان ها را اصلاح می کند، و رشد صحیح فک را در نوجوانان تحریک می کند. بایت اسپرینگ های فورسز به مدت 6 تا 9 ماه در جای خود باقی می مانند. زمان درمان به وخامت مشکل و اندازه فک بیمار بستگی دارد. در طول درمان ابزار نیاز دارد گاهگاهی تنظیم شود. تنظیمات عموماً هر 8 تا 10 هفته یک مرتبه انجام می شوند. برای اکثر بیماران، فنرها بعد از نخستین تنظیم پس از قرار گیری اولیه، روی غذا خوردن یا حرف زدن تأثیر نمی گذارند.

فنر فورسز ارتودنسی

فنر فورسز ارتودنسی

چه مدت باید از فنرهای فورسز استفاده کرد؟

فنرهای فورسز به صورت دائمی روی دندان های بالا و پایین نصب می شوند. برای آنکه درمان مؤثر واقع شود، ابزار باید به 6 تا 9 ماه در جای خود باقی بماند.

آیا استفاده از فنر فورسز درد دارد؟

این احتمال وجود دارد که برای دو هفته اول پس از نصب فنر فورسز درد و ناراحتی داشته باشید. طی این دو هفته باید دهان را هر ساعت با آب ولرم و نمک (یک قاشق چایخوری نمک و نصف فنجان آب ولرم) شستشو داد. پس از آن باید شستشو را به سه مرتبه در طول روز کاهش دهید. شبها، یک گلوله پنبه بین گونه ها و فنر قرار دهید تا در طول خواب از بافت نرم داخل دهان محافظت کنید. در طول سه روز نخست پانادول مصرف کنید و غذای نرم بخورید تا ناراحتی اولیه را کاهش دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
متخصص ارتودنسی کودکان در کرج

مسواک زدن چطور؟

مهم است که در طول روز سه مرتبه مسواک بزنید و خمیر دندان فلورایده استفاده کنید. در صورت امکان، با خود مسواک به همراه داشته باشید تا پس از ناهار مسواک بزنید. با چک کردن کل ابزار پس از مسواک زدن، فنرهای فورسوز را تمیز نگه دارید تا مطمئن شوید درخشان خواهد بود. اگر اجازه دهید پلاک های دندانی روی ابزار باقی بمانند، کدر و تیره خواهد شد و ممکن است موجب سوزش داخل دهان شود.

اگر فنر فورسوز شکسته شود چه باید کرد؟

در صورتی که این مشکل برای شما بوجود آمد هر چه سریعتر با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید و برای رفع مشکل خود مراجعه کنید.

3.5/5 (4 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *