معاینات دوره ای و جرمگیری تخصصی دندان

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی نوعی فرایند پاکسازی دندانی است که در مطب دندانپزشکی برای رها شدن از شر پلاک های تشکیل شده روی دندان ها انجام می شود که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمول قادر به دسترسی به آنها نیست. صرف نظر از اینکه شما در مراقبت های خانگی دهان و دندان ها چقدر دقیق و با دقت هستید، اما پاکسازی های دندانی تخصصی منظم برای توقف پوسیدگی دندان ها و پیشرفت بیماری لثه ضروری است.

چرا معاینات دوره ای و جرمگیری دندان نیاز است؟

گرچه مراقبت های خانگی شما از دهان و دندان ها می تواند مؤثر باشد، اما برخی مشکلات دندانی ممکن است وجود داشته باشند که که موجب بروز درد نمی شوند یا هیچ علامت مشهودی از خود نشان نمی دهند. در طول جلسات پروفیلاکسی دندانپزشکی، دندانپزشک می تواند این مشکلات را با معاینات دقیق شناسایی نماید. دندانپزشک می تواند به دنبال پوسیدگی ها و حفره های دندانی باشد و درمان هایی ارائه دهد که بتوانید از ترمیم های دردناک و پر هزینه در آینده پرهیز نمایید. علاوه بر این، تارتار و پلاک های تشکیل شده روی دندان ها زدوده خواهند شد که می توانند منجر به پوسیدگی و بیماری لثه شوند.

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

پلاک و تارتار دندان چیست؟

پلاک یک لایه فیلم چسبناک غیر قابل مشاهده حاوی میلیون ها باکتری است. تنها پاکسازی های خصصی می توانند به زدودن پلاک های دندانی کمک کنند. این باکتری های زنده اگر داخل دهان باقی بمانند می توانند به رشد خود ادامه دهند. این باکتری ها با همکاری ذرات غذا و بزاق دهان سمومی تولید می کنند که می توانند موجب پوسیدگی دندان ها و التهاب لثه های شما شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
 ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

التهاب لثه ها  نخستین گام از بیماری پریودنتال است، که اگر رها شود تا پیشرفت کند به یک مشکل جدی تر به نام پریودنتیت تبدیل می شود. وقتی پلاک های دندانی برداشته نشوند، به ماده ای سخت تر به نام تارتار تبدیل می شود. زدودن تارتار حتی سخت تر از پلاک های دندانی است و منجر به بروز پوسیدگی و حفره های دندانی می شود.

وقتی تارتار و رسوب بالا و زیر خط لثه ها شکل می گیرند، آنها باید با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی زدوده شوند قبل از آنکه باعث بروز مشکلات جدی برای لثه ها، دندان ها، و استخوان شوند.

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

چکآپ دندانپزشکی چند وقت یک مرتبه نیاز است؟

اگر بهداشت دهانی را در منزل به خوبی رعایت کنید، چکآپ دندانپزشکی تنها دو مرتبه در طول سال نیاز هستند. در حقیقت، در برخی موارد برای افرادی که سلامت دهانی خوبی دارند، ممکن است حتی 9 ماه یک مرتبه نیاز به معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی داشته باشند. با این حال، اگر علائم بیماری لثه داشته باشید، توصیه می شود پاکسازی ها هر سه تا شش ماه یک مرتبه انجام شوند. این برای کمک به اجتناب از پیشرفت مشکلات جدی شامل از دست رفتن دندان ها ضروری است. اگر پریودنتیت بوجود آمده باشد، نمی تواند به طور کامل معکوس شود. یک طرح پاکسازی مؤثر به توقف پیشرفت بیماری لثه و تأثیرات مخرب آن کمک خواهد کرد.

ما به چند دلیل مشخص خواهیم کرد آیا شما در معرض خطر بیماری های دندانی قرار دارید یا خیر. این می تواند شامل سیگار کشیدن، داشتن بیماری لثه، و افرادی که تعداد زیادی حفره دندانی دارند. اگر شما باردار هستید، به دیابت مبتلا هستید، یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید، جلسات با فواصل زمانی کوتاه تر نیاز هستند. به همین دلیل مهم است مشکلات سلامتی خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید، زیرا آنها می توانند برنامه معاینات دوره ای و پیشگیرانه شما را تحت تأثیر قرار دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مقابله با ترس و استرس ارتودنسی

مزایای پاکسازی و جرمگیری دندان ها

مزایای زیادی برای پاکسازی دندان ها وجود دارد، از جمله:

  • زدودن پلاک های دندانی
  • زدودن تارتارها
  • سفید و درخشان شدن دندان ها
  • بوی خوب دهان
  • راهکاری پیشگیرانه برای مدیریت سلامت دهان و دندان ها
  • زدودن لکه های دندانی
معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

معاینات دوره ای و پیشگیرانه دندانپزشکی

از جلسه معاینات دوره ای و پیشگیرانه چه انتظاراتی می توان داشت؟

پاکسازی تخصصی دندان های شما شامل جرمگیری و زدودن پلاک و تارتار است. علاوه بر این، پولیش تخصصی برای زدودن لکه هایی انجام خواهد شد که خمیر دندان به تنهایی قادر به زدودن آنها نیست. علاوه بر این، معاینات دقیقی از دندان های شما انجام خواهد شد که شامل موارد زیر است:

  • بررسی بیماری ها: دندانپزشک صورت، گردن، لب ها، زبان، حلق، و لثه ها را برای وجود هر گونه علائم شرایط غیر عادی شامل سرطان بررسی خواهد کرد.
  • ارزیابی های پریودنتال: دندانپزشک علائم بیماری های پریودنتال را بررسی خواهد کرد، از جمله خونریزی، تورم، و قرمزی لثه ها، و بوی بد دهان.
  • معاینه دندان ها: دندانپزشک همه سطوح دندان ها را از نظر وجود پوسیدگی و نیز شرایط همه ترمیم های دندانی مانند پر شدگی ها و روکش های دندانی را بررسی خواهد کرد.
  • تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس گرفته می شوند: در برخی موارد، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس برای بررسی علائم مشکلات بیشتر گرفته می شوند.
  • توصیه های مراقبت های دندانی: پس از معاینات و پاکسازی های لازم، دندانپزشک توصیه های لازم را به شما خواهد کرد که به شما کمک خواهند کرد بهداشت دهانی خود را در منزل به حداکثر برسانید. این کارها می توانند شامل مسواک زدن و دفعات بیشتر نخ دندان کشیدن باشند یا توجه بیشتر به برخی مناطق خاص، جاهایی که احتمالاً پلاک های بیشتری تشکیل شده باشند. علاوه بر این، اگر خیلی محکم مسواک می زنید و شواهد آن روی لثه های شما مشهود باشند، نکات لازم برای درست مسواک زدن به شما توضیح داده خواهند شد.
  • پروب پریودنتال: دندانپزشک عمق بافت لثه های شما را با پروب پریودنتال اندازه گیری خواهد کرد.
  • فلوراید تراپی: فلوراید تراپی با اعمال فوم یا ژل های طعم دار با استفاده از تری های دندانی روی دندان ها اعمال می شود تا از استحکام مینای دندان ها محافظت نماید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
برگشت درمان ارتودنسى

هر گونه مشکلی گزارش خواهد شد و درمان های لازم برای شما انجام خواهند شد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *