موارد اورژانسی دندانپزشکی و نحوه برخورد با آنها

پوسیدگی دندان، بیماری لثه، و لب پر شدگی دندان ها؛ اینها تنها برخی از شایع ترین موارد اورژانسی دندانی هستند، در حالی که پیشگیری با مراقبت های خوب دندانی بهترین راه برای حفظ سلامت دهان شما است، اگر بدانید در مواقع اورژانسی چه کارهایی باید انجام دهید، می توانید از بروز آسیب های دراز مدت پیشگیری کنید.

شایع ترین موارد اورژانسی دندانپزشکی چه مواردی هستند- و آیا می دانید باید چگونه با آنها برخورد کنید؟

با واکنش های فوری و به موقع، و نیز درمان های کمک های اولیه درست، می توانید از بروز آسیب های طولانی مدت پیشگیری کنید و سلامت خوب دهان را احیاء کنید.

دندان درد

درد هرگز نشانه خوبی نیست: می تواند نشان دهنده شرایط متعددی باشد، از جمله پوسیدگی دندان. و در حالی که برخی از دندان دردها بدون درمان های اورژانسی به خوبی قابل مدیریت هستند، برخی علائم خاص مانند تورم، نیاز به توجه فوری دارند.

از روی آوردن به راهکارهای معمول مانند قرار دادن اسپرین یا دیگر داروهای مسکن روی دندانی که درد دارد اجتناب کنید زیرا تماس با لثه ای که تحت تأثیر قرار گرفته است می تواند موجب سوزش بافت نرم شود. در عوض، کمپرس سرد روی سطح بیرونی گونه خود قرار دهید و برای بهره مند شدن از مراقبت های اورژانسی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

وقتی درمان شما در حال انجام شدن است، دندانپزشک شما روی اهمیت مراقبت های بهداشتی اساسی دهان برای پیشگیری از بروز حفره های دندانی، پوسیدگی دندان، و دیگر مشکلات دندانی بدتر تأکید خواهد کرد.

موارد اورژانسی دندانپزشکی

موارد اورژانسی دندانپزشکی

لب پر شدگی یا شکستگی دندان

آیا روی یک چیز سفت محکم بایت خود را قرار داده اید؟ یک دندان لب پر شده یا شکسته تنها لبخند بی نقص شما را خراب نمی کند- بلکه درد نیز خواهد داشت. دهان خود را با آب گرم شستشو دهید و یگ تکه گاز استریل روی محل خونریزی قرار دهید. سپس، روی بخشی از صورت که به دندان شکسته یا لب پر شده نزدیک تر است کمپرس سرد قرار دهید تا تورم را کاهش دهد و درد تسکین پیدا کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا دندان قروچه روی ارتودنسی تأثیر دارد؟

دندانپزشکان همواره تأکید دارند از گاز زدن یا جویدن خوراکی های سفت و ترد، و نیز فعالیت های ورزشی و کارهای دیگری که می توانند موجب شکستن یا لب پر شدن دندان های شما شوند خودداری کنید.

خارج شدن دندان از حفره

مانند نحوه دست زدن به دندان شکسته یا لب پر شده، دندانی که به طور کامل از حفره خارج شده است را از تاج آن بگیرید (بخشی از دندان که داخل دهان قابل مشاهده است) و تنها ریشه را در صورت آلوده بودن آن بشویید. در غیر اینصورت، از ساییدن و کندن ذرات بافت چسبیده به آن خودداری کنید.

بسته به حادثه، ممکن است بتوانید دندان را مجدداً در جای خود قرار دهید، اما مراقب باشید از فشار دادن آن داخل حفره خودداری کنید. هر چه زودتر بتوانید این کار را انجام دهید- به صورت ایده آل ظرف مدت یک ساعت- شانس بیشتری برای نجات دندان خارج شده از حفره و احیاء آن در جای خود خواهید داشت.

اگر نمی توانید دندان را درون حفره قرار دهید، آن را داخل یک فنجان کوچک حاوی شیر، آب و نوک ناخن نمک، یا بزاق دهان خود قرار دهید. این کار به حفظ دندان در این مدت تا قرار گرفتن تحت درمان های اورژانسی در کلینیک دندانپزشکی کمک می کند.

موارد اورژانسی دندانپزشکی

موارد اورژانسی دندانپزشکی

گم شدن پر شدگی یا روکش دندان

روکش های دندانی و پر کردن دندان روش هایی برای احیاء دندان های آسیب دیده هستند تا آنها را به بهترین ظاهر و عملکرد خود بازگردانند. بنابراین، وقتی آنها شکسته می شوند، نیاز است بلافاصله برای آنها جایگزین قرار دهید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
 ایمپلنت‌ و ارتودنسي

تا زمانی که تحت مراقبت های اورژانسی دندانی قرار می گیرید می توانید این کارها را انجام دهید. یک تکه آدامس فاقد قند داخل حفره قرار دهید اما سعی نکنید خودتان دندان را ترمیم کنید و پر شدگی یا روکش را روی آن قرار دهید زیرا ممکن است به آن آسیب وارد کنید. علاوه بر این، می توانید ترمیم دندان را داخل یک کیسه زیپ دار قرار دهید و آن را با خود نزد دندانپزشک ببرید تا همان ترمیم یا در صورت غیر قابل استفاده بودن آن، ترمیم جدیدی روی دندان شما قرار دهد.

شکستن ابزارهای ارتودنسی

بریس ها بسیار محکم هستند- این سیم ها و براکت های فلزی به گونه ای طراحی شده اند که در برابر فشارهای روزانه ناشی از جویدن، خوردن، و حتی حرف زدن دوام بیاورند. اما حتی با این وجود، آنها باز هم می توانند بشکنند یا بیرون بزنند و به داخل گونه ها و لثه ها فرو بروند. این اتفاق نه تنها باعث بروز ناراحتی می شود، بلکه می تواند روند درمان صاف و یکدست کردن دندان ها را کند و یا حتی معکوس کند.

وقتی این اتفاق رخ می دهد، شما می توانید فشار دادن سیم شکسته و قرار دادن آن در موقعیتی راحت تر امتحان کنید. اگر امکان این کار وجود ندارد، سر بیرون زده آن را با موم ارتودنسی، یک تکه پنبه یا گاز استریل بپوشانید. مهم نیست این مسئله چقدر آزار دهنده است، از بریدن سیم خودداری کنید زیرا ممکن است آن را قورت دهید.

موارد اورژانسی دندانپزشکی

موارد اورژانسی دندانپزشکی

آبسه

عفونت های داخل دهان، مخصوصاً نزدیک ریشه یک دندان یا در فضای بین دندان و لثه ها، جدی است. این عفونت ها وقتی درمان نشوند، به دندان ها و بافت لثه ها، و حتی بقیه بدن اطراف پخش می شود.

آیا مطمئن نیستید که آیا آبسه دارید یا خیر؟ لثه های خود را برای نقاط دردناک، جوش مانند بررسی کنید. برای پرهیز از بدتر شدن مشکلات سلامتی دهان و بهره مند شدن از درمان های اورژانسی به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. اگر می خواهید دهان شما به طور موقت تسکین پیدا کند، آن را با ترکیب آب ولرم و نمک شستشو دهید و روی منطقه متورم کیسه سرد قرار دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چرا علیرغم مراقبت های خوب دندان های من پوسیده می شوند؟

خونریزی و درد پس از کشیدن دندان

تجربه کردن مقداری درد و خونریزی پس از کشیدن دندان طبیعی است، اما اگر این درد و خونریزی حتی یک ساعت بیشتر ادامه پیدا کرد، زمان آن رسیده است که به دندانپزشک مراجعه کنید. در این اثناء، یک تکه گاز استریل روی موضع دندان کشیده شده قرار دهید، و با قرار دادن بایت خود روی آن، مقداری فشار به آن وارد کنید. از شستشو، نوشیدن، و خوردن، و نیز مکیدن، تف کردن، و سیگار کشیدن اجتناب کنید.

اقدامات پیشگیرانه اساسی برای پیشگیری از حوادث اورژانسی

محافظ دندان استفاده کنید.

آیا ورزش می کنید؟ علاقه خود به ورزش کردن را نشان دهید اما بدون به خطر انداختن لبخند بی نقص خود. از ورزش های خشنی که ممکن است به صورت و دهان شما آسیب وارد کنند، و باعث لب پر شدن یا کنده شدن دندان های شما شوند پرهیز کنید. قبل از شروع ورزش محافظ دندان استفاده کنید تا از خود در برابر آسیب ها محافظت کنید.

موارد اورژانسی دندانپزشکی

موارد اورژانسی دندانپزشکی

مراقب آنچه می خورید و نحوه غذا خوردن خود باشید.

دندان های انسان ها محکم هستند، اما قطعاً شگفت زده خواهید شد از اینکه آنها به راحتی می شکنند یا لب پر می شوند. آبنبات ها و گوشت های سفت تنها برخی از روش هایی هستند که می توانند دندان های محکم، صاف، یکدست و زیبای شما را بشکنند. بهترین راه برای پرهیز از این اتفاق این است که از قبل در مورد آن فکر کنید. خوردن هیچ چیز آنقدر ارزش ندارد که دندان های خود را به خطر بیندازید.

هیچ چیز غیر خوراکی نجوید.

بسیاری از افراد عادات بد دهانی مانند جویدن ناخن و جویدن اشیائی مانند مداد دارند که خوراکی نیستند. اما آیا می دانسته اید که این عادات بد می توانند باعث شوند دندان های شما آسیب جدی ببینند؟ شما باید تمام تلاش خود را برای ترک این عادات به کار ببندید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *