پاور چین ها در ارتودنسی

براکت ها و پاور چین ها

پاور چین ها یک ردیف الاستیک به هم چسبیده هستند که در ارتودنسی برای کمک به مسائل مختلفی استفاده می شوند. این درمان اخیراً به شهرت زیادی دست یافته است، که علت آن تا قسمتی تنوعی است که دارد.

در ارتودنسی مدرن، انواع مختلف بریس ها وجود دارند که می توان از بین آنها انتخاب کرد. پاور چین ها عموماً در کنار براکت هایی استفاده می شوند که به دندان های شما متصل می شوند. پاور چین ها روی براکت ها فوق العاده تأثیر گذار هستند، زیرا نسبت به براکت ها و لیگاچورهای سنتی، فشار بیشتری در جابجایی دندان ها وارد می کنند. ثابت شده است، پاور چین ها و براکت ها اگر با یکدیگر استفاده شوند، در دستیابی به نتایج بزرگتر در مدت زمان کوتاه تر، کارآمدتر هستند.

پاور چین ها در ارتودنسی

پاور چین ها در ارتودنسی

 

پاور چین چیست؟

پاورچین ها یک دسته لیگاچور (الاستیک) به هم پیوسته هستند. به طور معمول آنها از همان موادی ساخته می شوند که از آنها در ساخت لیگاچورهای لاستیکی (الاستیک هایی که سیم ارتودنسی را روی تک تک براکت ها نگه می دارد) استفاده می شود. در برخی موارد، پاور چین ها به جای الاستیک می توانند از فلز تاب خورده ساخته شوند.

گرچه عموماً الاستیک ها روی هر براکت قرار می گیرند، پاور چین ها براکت ها را به یکدیگر متصل می کنند. سپس، این چین ها (زنجیره ها) یک بند پیوسته را تشکیل می دهند که روی دندان ها قرار می گیرند. می توان پاور چین را برای تعدادی از براکت های روی دندان ها استفاده کرد و بقیه براکت ها می توانند لیگاچور سنتی داشته باشند. این ترکیب لیگاچورها و پاورچین ها به ارتودنتیست اجازه می دهد چندین هدف درمانی را به طور همزمان دنبال نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
فوق تخصص ارتودنسي

پاور چین ها چگونه عمل می کنند؟

پاور چین ها عموماً برای بستن فاصله ها استفاده می شوند. از آنها می توان برای بستن فاصله ای استفاده کرد که پس از کشیدن دندان ایجاد می شود، یا برای بستن فواصلی استفاده می شوند که عموماً وجود دارند. از آنجا که پاور چین ها بیشتر از براکت ها و سیم ارتودنسی به تنهایی فشار وارد می کنند، سرعت درمان می تواند افزایش پیدا کند.

با این حال، پاور چین ها می توانند انواع مختلف مشکلات دندانی را با دقت بیشتری اصلاح نمایند، از جمله:

  • ناهمراستا بودن دندان ها
  • مال اکلوژن ها
  • کج بودن دندان ها
پاور چین ها در ارتودنسی

پاور چین ها در ارتودنسی

 

 

انواع پاور چین ها

یک نوع پاور چین یک اندازه، و یک راهکار ثابت برای استفاده از پاور چین ها و براکت ها وجود ندارد که مناسب همه وضعیت ها باشد. چند نوع مختلف پاور چین وجود دارد، بنابراین حتی درون یک گزینه، گزینه های دیگری نیز وجود دارد.

نیازهای شما مشخص خواهند کرد از چه نوع پاور چینی باید استفاده کرد. قطرهای مختلفی بین مراکز هر حلقه وجود دارد که کنترل می کند حلقه روی کدام براکت قرار بگیرد. آنها می توانند روی همه دندان ها (بسته)، یک دندان در میان (کوتاه)، یا هر سه دندان در میان (طولانی) قرار بگیرند.

ارتودنتیست شما نقش فعال تری در تعیین نوع پاور چینی خواهد داشت که برای شما مناسب تر است، که بر اساس اهداف بالینی موجود خواهد بود.

چه مدت باید از پاور چین ها استفاده کرد؟

درست مانند پرسشی که راجع به طول درمان با بریس ها پرسیده می شود، پاسخ این پرسش در مورد بریس ها، به شرایط هر فرد بستگی دارد. طول درمان دقیق در افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد به مدت شش ماه از پاور چین ها استفاده می کنند، در حالی که درمان برخی افراد دیگر ظرف شش هفته تکمیل می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
لمینت دندان یا ارتودنسی

حتی پس از حل شدن مشکل خاصی که با هدف آن از پاور چین استفاده شده است (بستن فاصله بین دندان ها)، ممکن است ارتودنتیست برای مدت زمانی طولانی تر آنها را نگه دارد تا از بازگشت دندان ها به جای اول خود جلوگیری کند- درست مانند ریتینرها.

چه کسانی باید از پاور چین ها استفاده کنند؟

برخلاف برخی روش های درمان ارتودنسی که در آنها سن بیمار می تواند در نوع درمان نقش ایفا کند، هر کسی می تواند گزینه مناسبی برای استفاده از پاور چین ها در طول درمان ارتودنسی خود باشد. به این معنا که شما و کودکتان می توانید به طور همزمان از پاور چین ها استفاده کنید.

 

پاور چین ها در ارتودنسی

پاور چین ها در ارتودنسی

 

پاور چین ها به چه رنگ هایی وجود دارند؟

گزینه های رنگ پاور چین ها دقیقاً شبیه گزینه های رنگ لیگاچور های معمولی هستند. ارتودنتیست به شما کمک خواهد کرد رنگی که مناسب سبک زندگی شماست را انتخاب نمایید، اما در نهایت این شما هستید که رنگ آنها را انتخاب می کنید. مانند لیگاچور های معمولی، رژیم غذایی شما می تواند باعث ایجاد لکه روی پاور چین ها و تغییر رنگ آنها شود. پاور چین های نقره ای یا دودی به خاطر “رنگ پذیر نبودن آنها” بهترین رنگ ها تلقی می شوند.

پاور چین ها در هر بار مراجعه به ارتودنتیست تعویض می شوند، بنابراین، اگر روی آنها لکه ایجاد شد، خیلی نگران آن نشوید. می توانید برای پاور چین جدید خود رنگ متفاوتی انتخاب کنید.

آیا استفاده از پاور چین ها درد ایجاد می کند؟

درست مانند هر درمان و ایجاد تغییر دیگری، با وارد آوردن یک فشار جدید به دندان ها، مقداری ناراحتی وجود خواهد داشت. عموماً دردی که با قرار گیری پاور چین ها روی براکت ها بوجود می آید بیشتر از درد درمان های دیگر نیست. تنها ممکن است به مدت چند روز مقداری سوزش را تجربه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مزایای فلوراید تراپی در طول درمان ارتودنسی

ارتودنتیست به شما خواهد گفت چگونه به بهترین شکل این دوره را مدیریت کنید و چگونه مقداری تسکین پیدا کنید. هر گونه دردی را می توان نسبتاً به سرعت تسکین داد. در طول این بازه زمانی (و در طول بقیه دوره درمان با براکت ها) مهم است دستور العمل های ارتودنتیست خود در مورد نوع غذاها و نیز پرهیز غذایی خود را رعایت نمایید.

پاور چین ها در ارتودنسی

پاور چین ها در ارتودنسی

 

نحوه مراقبت از پاور چین ها

پاور چین ها تنها بخش دیگری از درمان ارتودنسی هستند. مهم است در طول دوره استفاده از آنها نیز بهداشت دهان و دندان ها را مانند دوره استفاده از براکت های سنتی معمولی یا دیگر گزینه های ارتودنسی رعایت کرد.

تنها ممکن است متوجه شوید ذرات غذای بیشتری کنار الاستیک ها گیر می کند، اما چندان جدی نیست. کافی است زمان بیشتری صرف مسواک زدن کنید.

مثل همیشه، بهداشت بد دهان و دندان ها، حتی برای یک مدت زمان کوتاه، می تواند باعث طولانی شدن دوره درمان ارتودنسی و وارد شدن آسیب به دندان ها و لثه ها شود.

پاور چین ها در اکثر موارد ارتودنسی استفاده می شوند و بخشی عادی از درمان ارتودنسی هستند. پاور چین ها به شما کمک می کنند هر فاصله بین دندان ها را ببندید که باعث می شود نتوانید با خیال راحت لبخند بزنید.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *