پری کرونیت چیست و چگونه درمان می شود؟

در این نوشته می خوانید:

پری کرونیت Pericoronitis التهاب بافت لثه اطراف دندان عقل شما است. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک دندان هنوز تا حدی نهفته باشد. علائم پری کرونیت از خفیف تا شدید متغیر هستند و ممکن است شامل بوی بد دهان، چرک و تورم صورت باشند. پری کرونیت در صورت عدم درمان، می تواند خطرناک باشد. مراقبت فوری ضروری است.

پری کرونیت چیست؟

پری کرونیت به تورم بافت لثه اطراف دندان عقل گفته می شود. دندان های عقل که گاهی اوقات دندان های مولر سوم نامیده می شوند، آخرین مجموعه از دندان های دائمی هستند که می رویند (رشد می کنند)- معمولاً در اواخر دوره نوجوانی یا اوایل دهه 20 سالگی.

پری کرونیت ممکن است در اطراف یک یا چند دندان عقل ایجاد شود. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می دهد که یک دندان هنوز تا حدی در زیر بافت لثه نهفته (گیر کرده) باشد. همچنین احتمال ایجاد این عارضه در اطراف دندان های عقل فک پایین بیشتر است، گرچه می تواند دندان های فک بالا را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

پری کرونیت چگونه سلامت دهان و دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد؟

اگر یک دندان عقل نهفته داشته باشید، ممکن است یک فلپ لثه روی آن ایجاد شود. این فلپ که تحت عنوان اپرکولوم (operculum) شناخته می شود معمولاً بخشی از تاج دندان شما را می پوشاند. غذا، باکتری ها و باقی مانده ها می توانند در زیر اپرکولوم گیر کرده و باعث بروز عفونت شوند.

پری کرونیت

پری کرونیت چقدر شایع است و چه افرادی را تحت تأثیر قرار می دهد؟

پری کرونیت، یکی از شرایط شایع دندانی، می تواند هر کسی که دندان عقل دارد را درگیر کند. اما این عارضه در افراد 20 تا 29 ساله شایع تر است. این بیماری هم زنان و هم مردان را به طور یکسان درگیر می کند.

پری کرونیت چه علائم و نشانه هایی دارد؟

پری کرونیت ممکن است حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (دراز مدت) باشد.

علائم پری کرونیت حاد ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• درد شدید در اطراف دندان های عقب
  • قرمزی و تورم بافت لثه
  • چرک یا ترشح
  • ناراحتی هنگام بلع
  • قفل شدن فک (تریسموس trismus)
  • تورم صورت
  • تورم غدد لنفاوی در گردن شما.
كلينيك ارتودنسي در كرج

علائم پری کرونیت مزمن ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• درد خفیف و موقت در نزدیکی دندان های عقب.
  • بوی بد دهان (هالیتوزیس).
  • وجود مزه بد داخل دهان.

چه چیزی باعث پری کرونیت می شود؟

نهفتگی جزئی دندان علت اصلی پری کرونیت است. زمانی که یک دندان تا حدی در لثه شما گیر کرده باشد، باکتری ها می توانند انباشته شوند و منجر به تورم و التهاب شوند.

پری کرونیت

چه عواملی می توانند خطر ابتلا به آن را افزایش دهند؟

در صورتی که:

• در دهه 20 عمر خود هستید.
  • دندان عقلی دارید که به طور کامل بیرون نیامده است.
  • تحت استرس زیادی هستید.
  • بافت اضافی لثه دارید.
  • باردار هستید.
  • بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارید.

آیا پری کرونیت مسری است؟

پری کرونیت به خودی خود مسری نیست. اما باکتری های عامل آن می توانند از طریق بزاق به دیگران سرایت کنند. بنابراین، فرد مبتلا به پری کرونیت می تواند با بوسیدن یا استفاده مشترک از فنجان و ظروف غذا خوردن، عفونت را منتقل کند.

پری کرونیت چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک شما در مورد علائم شما سؤال خواهد کرد، دندان عقل شما را معاینه می کند و بافت لثه اضافی در آن ناحیه را بررسی می کند. آنها احتمالاً برای بررسی سلامت ریشه دندان و رد سایر علل درد، مانند پوسیدگی، از تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس استفاده می کنند.

پری کرونیت چگونه درمان می شود؟

درمان پری کرونیت برای هر فرد متفاوت است. بسته به شدت التهاب، دندانپزشک شما ممکن است تمیز کردن آن ناحیه، آنتی بیوتیک ها، دهانشویه پری کرونیت، برداشتن پری کرونیت یا کشیدن دندان عقل را توصیه کند.

مدیریت درد

اگر انتظار می رود که دندان به صورت خود به خود به طور کامل بروید، دندانپزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد بدون برداشتن فلپ یا دندان در مدیریت علائم به شما کمک کند. در این مورد، ایبوپروفن (ادویل) یا استامینوفن (تیلنول) می توانند مفید باشند. دندانپزشک شما همچنین بافت لثه اطراف دندان شما را تمیز می کند تا از تجمع پلاک و ذرات غذا جلوگیری کند. آنها ممکن است از بی حسی موضعی برای کمک به درد در طول این فرآیند استفاده کنند.

اگر دچار تورم یا عفونت شدید، ممکن است آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین یا اریترومایسین (اریتروسین استئارات) برای شما تجویز شود.

تمیز کردن دندان

دندانپزشک شما ناحیه ای که تحت تأثیر قرار گرفته است را شستشو می دهد تا ذرات غذا، باکتری ها یا باقی مانده های دیگر را خارج کند. آنها همچنین ممکن است داروهایی مانند آنتی بیوتیک یا دهانشویه ضد باکتری را تجویز کنند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک های خوراکی می توانند به درمان عفونت پری کرونیت کمک کنند. مطمئن شوید که هر دارویی را دقیقاً طبق دستور پزشک خود مصرف می کنید.

دهانشویه پری کرونیت

دندانپزشک شما ممکن است استفاده از دهانشویه تجویزی حاوی کلرهگزیدین، یک ضد عفونی کننده موضعی را توصیه کند. این دهانشویه ها به از بین بردن باکتری های مضر داخل دهان شما کمک می کنند.

دیر افتادن دندان‌ شیری

افرادی که از دهانشویه های کلرهگزیدین استفاده می کنند ممکن است عوارض جانبی موقتی مانند تغییر حس چشایی یا لکه های دندانی را تجربه کنند. این عوارض معمولاً کوتاه مدت هستند. حتماً دستورالعمل های ارائه شده توسط دندانپزشک خود را دنبال کنید.

جراحی حذف پری کرونیت

در بسیاری از موارد، دندانپزشک شما ممکن است برداشتن فلپ لثه (اپرکولوم) را توصیه کند. این به یک عمل جراحی کوتاه دهانی نیاز دارد. آرام بخش در دسترس است، اما اغلب غیر ضروری است. به طور معمول، پزشک معالج شما می تواند این فرایند را در کمتر از یک ساعت با بی حسی موضعی کامل کند.

جراحی کشیدن دندان عقل

اگر دندان عقل شما همچنان باعث پری کرونیت و سایر مشکلات شود، ممکن است کشیدن دندان عقل ضروری باشد. جراح دهان یا پریودنتیست می تواند این فرایند را با یا بدون آرامبخش انجام دهد.

پری کرونیت

چگونه می توانم علائم خود را با درمان پری کرونیت در منزل تسکین داد؟

برای کاهش علائم پری کرونیت در منزل، می توانید:

• سه تا چهار مرتبه در روز دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.
  • دو مرتبه در روز از یک دهانشویه فاقد الکل و ضد باکتری استفاده کنید.
  • برای مدیریت ناراحتی از مسکن های فاقد نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و یک بار در روز با استفاده از نخ دندان بین دندان های خود را تمیز کنید.

عوارض پری کرونیت چیست؟

عارضه اصلی پری کرونیت درد و تورم اطراف دندان مولر است. همچنین ممکن است در گاز زدن مشکل داشته باشید یا قفل شدن فک را تجربه کنید. در برخی موارد، عفونت می تواند از دندان آسیب دیده به نواحی دیگر دهان شما سرایت کند.

در حالی که به ندرت، فردی که پری کرونیت را تجربه می کند، می تواند به یک عارضه تهدید کننده زندگی به نام آنژین لودویگLudwig’s angina  مبتلا شود که در آن عفونت به سر و گردن او سرایت می کند. عفونتی که به جریان خون سرایت می کند، که تحت عنوان سپسیسsepsis  شناخته می شود، نیز یک عارضه نادر و تهدیدکننده زندگی است.

پری کرونیت چقدر طول می کشد؟

به شرایط و شدت وضعیت شما بستگی دارد. به عنوان مثال، موارد خفیف پری کرونیت ممکن است چند روز طول بکشند، در حالی که موارد شدید ممکن است چندین هفته طول بکشند.

پری کرونیت با درمان، معمولاً ظرف مدت یک یا دو هفته از بین خواهد رفت. با این حال، اگر درمان نشود، علائم شما به احتمال زیاد باز خواهند گشت.

چگونه می توان از بروز پری کرونیت پیشگیری کرد؟

به طور کلی نمی توان از بروز پری کرونیت جلوگیری کرد. گاهی اوقات، حتی اگر بهداشت دهان و دندان عالی داشته باشید، ممکن است رخ دهد. اما راه هایی برای کاهش خطر وجود دارند:

• دندان های خود را دو تا سه مرتبه در روز مسواک بزنید.
  • روزی یک مرتبه بین دندان های خود را نخ دندان بکشید.
  • دو مرتبه در روز از دهانشویه ضد باکتری استفاده کنید.
  • برای معاینه و تمیز کردن، به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • توصیه های درمانی دندانپزشک خود را دنبال کنید.
جرمگیری دندان و ارتودنسی

اگر پری کرونیت داشته باشم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

اگر به پری کرونیت مبتلا هستید، دندانپزشک در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت خواهد کرد. اگر علائم شما خفیف باشند، ممکن است وضعیت شما را تحت نظر بگیرد. یا ممکن است محل را تمیز کرده و آنتی بیوتیک تجویز کند.

موارد شدید معمولاً به جراحی نیاز دارند. اگر دندان عقل شما سالم باشد، ممکن است جراحی را برای برداشتن فلپ لثه (اپرکولوم) توصیه شود تا باکتری ها کمتر در آنجا انباشته شوند.

اگر دندان عقل شما مشکل داشته باشد، ممکن است لازم باشد آنها را بکشید. این جراحی معمول دهانی معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد تا کامل شود، و بهبودی معمولاً یک یا دو هفته طول خواهد کشید.

پس از کشیدن دندان، پری کرونیت به ندرت عود می کند. در مواردی که فلپ بافت لثه برداشته می شود، گاهی اوقات بافت ممکن است دوباره رشد کند. افراد معمولاً در حدود دو هفته پس از برداشتن، و در طی یک یا دو روز برای درمان خاص علائم پریکورونیت حاد، پس از درمان بهبود می یابند.

مراقبت های پیشگیرانه و مراجعه به دندانپزشک می توانند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. دندانپزشک شما می تواند دندان های مولر سوم را هنگام رویش آنها بررسی کند تا در صورت لزوم، دندان را زودتر بکشد. آنها همچنین می توانند تمیز کردن منظم را برای جلوگیری از التهاب انجام دهند.

آیا پری کرونیت خود به خود از بین می رود؟

گاهی اوقات، با رویش دندان عقل، پری کرونیت به طور موقت رخ می دهد. در این موارد، دندانپزشک شما ممکن است وضعیت شما را بررسی کند تا ببیند که آیا خود به خود از بین خواهد رفت یا خیر.

با این حال، اگر دندان عقل شما همچنان مشکل ایجاد می کند، دندانپزشک در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت خواهد کرد.

آیا پری کرونیت جدی است؟

پری کرونیت در صورت عدم درمان، می تواند به آبسه تبدیل شود. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، عفونت می تواند به دیگر قسمت های بدن شما منتشر شود. در موارد شدید، حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

با درمان، افراد معمولاً در عرض یک یا دو هفته از پری کرونیت بهبود می یابند. مهم است که زودتر به دنبال مراقبت باشید، قبل از اینکه اوضاع بدتر شود.

آیا برای پری کرونیت باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

آری. اگر علائم و نشانه های پری کرونیت (مانند درد، تب یا خونریزی لثه) در شما ایجاد شوند، فوراً از دندانپزشک وقت ملاقات بگیرید. آنها می توانند آنتی بیوتیک تجویز کنند تا هر گونه عفونت را از بین ببرند و تشخیص دهند که آیا درمان بیشتری لازم است یا خیر.

پری کرونیت در صورت عدم درمان، می تواند باعث ایجاد دومینویی از مشکلات سلامت دهان و دندان شود. این بیماری زمانی که در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان شود، به راحتی قابل کنترل است. برخی از افراد مبتلا به پری کرونیت فقط به نظارت نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای برداشتن فلپ لثه یا کشیدن دندان عقل آسیب دیده به جراحی نیاز داشته باشند. از دندانپزشک خود بپرسید که کدام گزینه درمانی برای شما مناسب است.