پوکی استخوان و درمان های دندانپزشکی

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان شایع ترین بیماری استخوان در انسان ها است و مشخصه ویژه آن توده و تراکم اندک استخوان تخریب ساختمان استخوان و بالا رفتن خطر شکستگی است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی تحقیقات تغذیه و سلامت ملی 3 (National Health and Nutrition Survey III)- NHANES III- انجمن ملی پوکی استخوان در سال 2014 تخمین زده است که بیش از 9/9 میلیون آمریکایی پوکی استخوان دارند. پوکی استخوان هر ساله در ایالات متحده آمریکا منجر به 5/1 میلیون شکستگی می شود در حالی که اکثر این شکستگی ها به زنانی مربوط می شوند که در دوران پس از یائسگی به سر می برند.

پوکی استخوان و سلامت دهان

سالم نگه داشتن استخوان ها تأثیر بزرگی روی سلامت دهان بیماران دارد. شاید عجیب به نظر برسد، اما وقتی به استخوان هایی فکر می کنید که فک را تشکیل می دهند و دندان ها را در جای خود نگه می دارند، مراقبت از استخوان ها، درست مانند مراقبت از دندان ها معنا پیدا می کند. بیماری های استخوان مانند پوکی استخوان تأثیر چشمگیری روی سلامت دهان و استخوان های دندانی دارند.

تحلیل استخوان های دندانی

استخوان فک دندان های ما را حمایت می کند، و این استخوان تحت عنوان استخوان آلوئولار شناخته می شود. ارتباط مستقیمی بین تحلیل استخوان آلوئولار و افزایش احتمال از دست رفتن دندان ها وجود دارد. علت این است که وقتی روند تضعیف استخوان آغاز می شود، دندان ها لق می شوند و حتی می توانند بیفتند.

پریودنتیت نوعی عفونت دهانی است که لثه ها و استخوان هایی که دندان ها را حمایت می کنند تحت تأثیر قرار می دهد. باکتری ها موجب خوردگی و از بین رفتن استخوان و بافت های همبندی می شوند که دندان ها را در جای خود نگه می دارند. از دست رفتن و تحلیل استخوان آلوئولار و در هم شکستن مواد معدنی موجود در استخوان باعث می شود استخوان بیشتر مستعد تحلیل و از دست رفتن دندان ها شوند.

کاهش تراکم استخوان و در هم شکسته شدن مواد معدنی موجود در استخوان ها می تواند در نتیجه ابتلا به بیماری های مزمن اتفاق بیفتد. ارتباط مستقیمی بین پریودنتیت و دیگر بیماری هایی وجود دارد که روی تراکم استخوان تأثیر می گذارند، از جمله پوکی استخوان. گرچه پوکی استخوان همه افراد را تحت تأثیر قرار می دهد اما زنانی که در دوران یائسگی به سر می برند، بیشتر مستعد مشکلات مربوط به فرایندهای جراحی دهانی یا مشکلات قرار گیری پروتزهای مصنوعی هستند.

همانطور که اشاره کردیم، پوکی استخوان بیماری مزمنی است که باعث می شود استخوان ها مستعد شکستن شوند و به راحتی بشکنند و موجب پایین آمدن تراکم استخوان شود و تأثیر اصلی آن روی استخوان فک است که دندان ها را حمایت می کند. اصلی ترین دلایل پوکی استخوان بالا رفتن سن، یائسگی، و کمبود مواد مغذی مانند ویتامین D است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
لمینت دندان یا ارتودنسی

به هیمن دلیل، پوکی استخوان می تواند تأثیر منفی مستقیم روی بیماری های لثه و پریودنتال داشته باشد و منجر به از دست رفتن دندان ها شود. پوکی استخوان تأثیری باور نکردنی روی استخوان فکی دارد که دندان ها را حمایت می کند. وقتی استخوان فک تحت تأثیر بیماری های مزمن استخوان قرار می گیرد، دیگر مشکلات دندانی اجتناب ناپذیر خواهند بود. در واقع، تحقیقات نشان می دهند که پوکی استخوان عامل تشدید کننده تخریب پریودنتال است.

پوکی استخوان و درمان های دندانپزشکی

پوکی استخوان و درمان های دندانپزشکی

 

پوکی استخوان و درمان ارتودنسی

توصیه شده است در افراد بزرگسالی که داروهای ضد پوکی استخوان (بیس فسفونات) دریافت می کنند جابجایی دندان ها و درمان ارتودنسی باید متوقف شود و ارتودنتیست ها باید بیماران را از این مشکلات احتمالی آگاه سازند؛ با این حال، فرایندهای ارتودنسی در افرادی که داروهای ضد تحلیل استفاده می کنند با موفقیت انجام شده اند و الزاماً با مشکل مواجه نمی شوند.

جراحی ارتودنتیک و کشیدن دندان ها منجر به بهبود و تغییر شکل گسترده استخوان می شود؛ در این موارد، ممکن است لازم باشد برای طرح درمان دقت فراوانی شود.

پوکی استخوان و درمان های دندانپزشکی

پوکی استخوان و درمان های دندانپزشکی

کنترل بیماری های دندانی در بیمارانی که برای پوکی استخوان دارو مصرف می کنند.

دقت داشته باشید: توصیه هایی که در اینجا ارائه می شوند تنها به بیمارانی مربوط می شوند که برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان برای آنها داروهای ضد تحلیل و جذب استخوان تجویز می شود.

  • درمان با داروهای ضد تحلیل برای کمبود توده استخوان، بیماران را کمتر در معرض خطر استئونکروز استخوان فک مرتبط با داروها قرار می دهد.
  • خطر اندک استئونکروز استخوان فک می تواند به حداقل رسانده شود، اما حذف نمی شود؛
  • یک برنامه سلامت دهانی شامل کارهای بهداشتی معقول دهان و مراقبت های دندانی منظم می توانند بهترین راهکار برای پایین آوردن خطرات استئونکروز استخوان فک مرتبط با داروها باشند؛ و
  • ادامه ندادن درمان با بیس فسفونات ممکن است خطر گسترش استئونکروز استخوان فک مرتبط با داروها را به صفر نرساند، اما می تواند روی نتایج درمان برای تراکم اندک استخوان تأثیر منفی داشته باشد.

سلامت زنان و سلامت دهان و دندان

از آنجا که زنان بیشتر مستعد پوکی استخوان هستند، تعجبی ندارد که احتمال مشکلات دهانی و دندانی آنها نیز بالاتر است. این بویژه در مورد زنانی درست است که در حال ورود به دوره یائسگی هستند یا در این دوران به سر می برند، زیرا به واسطه عدم تعادل هورمونی خود دچار تغییرات می شوند. یائسگی می تواند تحلیل و جذب استخوان را تشدید کند و از تراکم استخوان بکاهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
اهمیت تمیز کردن زبان

این باعث می شود تحلیل استخوان افزایش پیدا کند و حتی منجر به بروز بیماری های استخوان مانند پوکی استخوان شود. زنانی که از پوکی استخوان رنج می برند، بیشتر با مشکلات بهبود بعد از جراحی های دهانی، بروز مشکل در فرایندهای دندانپزشکی، یا مشکلات پروتزهای مصنوعی مواجه هستند.

 

پوکی استخوان و درمان های دندانپزشکی

پوکی استخوان و درمان های دندانپزشکی

تأثیر مصرف داروی بیس فسفونات روی جابجایی ارتودنتیک دندان ها

بیس فسفونات ها داروهایی هستند که اساساً مانع فعالیت های استئوکلاست ها و تحلیل استخوان می شوند و در برخی شرایط پزشکی همراه با تحلیل شدید استخوان مورد استفاده قرار می گیرند. آنها دسته ای از داروها هستند که برای اختلالات اسکلتی/ شرایط استئوپنیک (بیماری پیاژه، پوکی استخوان، انتقال بیماری ها به استخوان) متعددی تجویز می شوند که با تحلیل شدید استخوان همراه هستند.

آنها خط مقدم درمان پوکی استخوان تلقی می شوند و اساساً در مواردی مانند عوامل ضد جذب تجویز می شوند. در دندانپزشکی بالینی، بیمارانی که تحت درمان با بیس فسفونات ها قرار دارند، وقتی قرار است تحت درمان های دندانپزشکی (کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت های دندانی، جراحی پریودنتال) و نیز درمان ارتودنسی قرار بگیرند (کشیدن دندان، اعمال فشار زیاد، کاشت مینی اسکروها)، از آنجا که آنها در معرض خطر بروز استئونکروز فک مرتبط با بیس فسفونات هستند (بواسطه فعالیت ضد عروقی بیس فسفونات)، باید کاملاً مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند.

همه مطالعات انجام شده روی تأثیر بیس فسفونات روی روند درمان ارتودنسی حاکی از این هستند که جابجایی ارتودنتیک دندان ها پس از مصرف بیس فسفونات کاهش می یابد، بدون آنکه مشخص باشد این دارو چه تأثیری روی تحلیل ریشه دندان دارد. ارتودنتیست ها باید از تأثیر بیس فسفونات ها روی جابجایی دندان ها آگاه باشند و بیمارانی که بیس فسفونات دریافت می کنند را برای آغاز درمان ارتودنسی مورد بررسی قرار دهند.

در این بیماران، فرایندهای محافظه کارانه ای مانند درمان ارتودنسی بدون کشیدن دندان، اعمال فشار خفیف، پرهیز از جراحی های ارتودنتیک، و غیره، ترجیح داده می شوند. در ارتودنسی بالینی، موارد اندکی با کاهش جابجایی درتودنتیک دندان ها، افزایش احتمال بازگشت به شکل قبل، طول کشیدن دوره درمان، در بیمارانی گزارش شده بودند که در حال مصرف بیس فسفونات بودند.

ارتودنتیست ها مشاهده کرده بودند که دندان ها با سرعت های مختلفی جابجا می شوند و تفاوت های بسیاری در واکنش افراد به درمان ارتودنسی در نتیجه مصرف دارو و یا عوامل سیستمیکی وجود دارد که می توانند ساختار استخوان را تغییر دهند. دیده شده که داروهایی مانند بیس فسفونات ها از طریق نحوه عملکرد خود روی متابولیسم استخوان، و اساساً با ممانعت از تحلیل و جذب استخوان، می توانند نرخ جابجایی ارتودنتیک را کاهش دهند. ارتودنتیست ها باید در مورد بیمارانی که بیس فسفونات استفاده می کنند با احتیاط برخورد نمایند.

 

پوکی استخوان و درمان های دندانپزشکی

پوکی استخوان و درمان های دندانپزشکی

 

در مقایسه آلدرونات سدیم و اسید زولدرونیک مشخص شد هر دو جابجایی ارتودنتیک دندان ها را کاهش می دهند ام این اثر در اسید زولدرونیک بسیار بیشتر بود. کاهش در بازگشت دندان های جابجا شده به جای نخست، که بسیاری محققان متوجه آن شدند می تواند با کاهش تعداد استئوکلاست ها و تغییرات ساختاری و عملکرد جذبی توجیه پذیر باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
جلو بودن فک

در تجزیه و تحلیل اینکه آیا تزریق بیس فسفونات روی تحلیل ریشه دندان تأثیر دارد یا خیر، مطالعات مختلف به نتایج متضادی دست یافته اند. برخی شاهد کاهش تحلیل ریشه دندان پس از مصرف بیس فسفونات بودند، اما برخی دیگر دریافتند که در بیمارانی که تحت درمان با بیس فسفونات هستند تحلیل ریشه دندان در سمتی که تحت فشار است، و سمتی که تحت کشش است اتفاق می افتد، اما در بیمارانی که دارو مصرف نمی کردند تنها در سمتی که تحت فشار است تحلیل ریشه دندان اتفاق افتاده بود.

در خصوص تأثیراتی که این دارو روی خط میانی کام (سقف دهان) دارد، مطالعات نشان دادند که ترکیب تزریق موضعی بیس فسفونات با ابزارهای مکانیکی ارتودنسی برای حفظ نتایج وسیع کردن سریع کام (اکسپندر) می تواند نتایج بهتری داشته باشد. کاهش جابجایی دندان ها در نتیجه مصرف بیس فسفونات می تواند برای فرایند قرار گیری تکیه گاه مفید باشد؛ تا مشکلات از دست رفتن تکیه گاه، اعمال موضعی یا تزریقی بیس فسفونات ها مد نظر قرار گیرند زیرا آنها می توانند از سرعت حرکت دندان ها بکاهند.

بنابراین، در صورتی که بتوان با استفاده از عوامل دارویی مانع حرکات ناخواسته دندان شد، می توان دوره حفظ را کاهش داد و سیستم اعمال فشار ارتودنتیک بهتری ارائه داد. با این حال، مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده اند لازم است روی نمونه های انسانی نیز انجام شوند و مورد تأیید قرار بگیرند قبل از آنکه برای استفاده های بالینی توصیه شوند.

به واسطه بالا رفتن تعداد بیماران مسن تری که نیاز به درمان ارتودنسی دارند، تعداد بیمارانی که سابقه درمان پزشکی با بیس فسفونات دارند نیز در حال افزایش است.

برخی توصیه ها به ارتودنتیست ها برای بیمارانی که بیس فسفونات مصرف می کنند یا مصرف کرده اند این است که سابقه مصرف داروی آنها به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد، از جمله طول دوره مصرف، دوز مصرفی، و تعداد دفعات دوره های درمان. در ادامه باید ارزیابی دقیق استخوان در برابر خطرات درمان ارتودنسی انجام شود، از جمله اینکه آیا بیمار در معرض خطر جلوگیری از جابجایی ارتودنتیک دندان ها یا مشکلات جدی تر مانند استئونکروز قرار دارد یا خیر.

شاید محتاطانه تر این باشد که درمان ارتودنسی برای بیمارانی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند انجام نشود. برای بیمارانی که کمتر در معرض خطر قرار دارند، اگر درمان ارتودنسی مناسب تشخیص داده شود، طرح درمان باید بررسی و تغییر داده شود و مشکلاتی مانند پرهیز یا به حداقل رساندن جراحی های انتخابی و کشیدن دندان، به حداقل رساندن جابجایی دندان ها، به حداقل رساندن فشارهای روی بافت ها در طول درمان و دوره حفظ، و محدود کردن درمان به منظور تسهیل توقف درمان در صورت لزوم را شامل شود.

2/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *