چند کار ساده برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

همیشه می شنویم “برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های خود مسواک بزنید و نخ دندان بکشید”. تقریباً همه این را می دانند که باید مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. اما آیا می دانید چرا؟

گرچه همه ما می دانیم برای حفظ سلامت دندان های خود باید مسواک بزنیم و نخ دندان بکشیم، اما پوسیدگی های دندانی همچنان یک مشکل شایع باقی می مانند که همه ما در یک نقطه باید با آن مقابله کنیم:

پوسیدگی دندان، یک بیماری عفونی، بعد از سرماخوردگی دومین بیماری شایع می باشد.

از هر چهار نفر فرد بزرگسال یک نفر و بیشتر از نیمی از نوجوانان در ایالات متحده دارای حفره های دندان هستند. سلامت دهان و دندان اغلب امری است که بدیهی تلقی می شود، اما بخشی اساسی از زندگی روزمره ما است. برای کنترل سلامتی دهان و جلوگیری از مشکلات دندانی هرگز دیر نیست.

گرچه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو عادت روزانه بسیار مهم برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها هستند- اما چند کار ساده دیگر هستند که با انجام آنها می توانید از بروز دندان درد یا حتی بدتر از آن- از دست رفتن دندان ها- پرهیز کنید. در اینجا به بیان آنها می پردازیم تا به سادگی از بروز پوسیدگی و حفره های دندانی جلوگیری کنید.

از میزان خطر بروز پوسیدگی در دندان های خود آگاه باشید.

نخستین گام برای تحت کنترل درآوردن سلامت دهان و دندان های شما این است که بدانید چقدر در معرض خطر بروز حفره های دندانی هستید. بهترین راه برای دانستن این موضوع از طریق یک معاینه کامل و جامع دندانی است. با معاینات معمولی، و صحبت کردن با دندانپزشک، شما می توانید متوجه شوید کجا ایستاده اید، چه درمانی ممکن است نیاز باشد، همچنین کدام تغییرات در بهداشت دهانی و رژیم غذایی ممکن است کمک کننده باشند. وقتی به میزان خطر پی بردید، سپس یک راهکار ویژه و مؤثر برای بهبود بهداشت دهانی خود در پیش می گیرید.

مزیت دیگری که دانستن میزان خطر بروز حفره دندانی دارد این است که می تواند مشخص نماید معاینات دندانی چند وقت یک مرتبه نیاز هستند. هر چه میزان خطر شما کمتر باشد، تعداد دفعات کمتری نیاز است برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. با یک مرتبه مراجعه به دندانپزشک و صحبت کردن در مورد این موضوع می توانید دریابید میزان خطر بروز حفره دندان در شما چقدر بالا است.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

به طور منظم، درست، و با مسواک مناسب، دندان های خود را مسواک بزنید.

این واضح ترین نکته ای است که می توانیم به آن اشاره کنیم، چیزی که قطعاً همه شما از زمان کودکی آن را شنیده اید. اما اجازه دهید ما به شما بگوییم چرا مسواک زدن اینقدر برای سلامت دهان و سلامت عمومی شما مهم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چرا علیرغم مراقبت های خوب دندان های من پوسیده می شوند؟

باکتری های داخل دهان: یک دستگاه بازیافت کوچک

آیا می دانسته اید که دهان شما در حقیقت جایگاه حدوداً یک میلیارد میکروب است که در حال بازیافت چیزهایی هستند که شما می خورید و می نوشید؟

و به این ترتیب آنها موجب بروز پوسیدگی و حفره های دندانی می شوند- با تغذیه از قند موجود در غذاها و نوشیدنی هایی که ما مصرف می کنیم برای رشد کردن- سپس از خود ضایعاتی به شکل بیوفیلم به جای می گذارند که تحت عنوان پلاک های دندانی شناخته می شوند. این پلاک ها اجازه می دهند همه آن بازیافت کننده های کوچک مدت زمان طولانی تری به دور و اطراف دندان های شما بچسبند، تا در نهایت اسیدی تولید کنند، که موجب پوسیدگی مینای دندان ها و بروز حفره در آن می شود.

این پوسیدگی و حفره ها اگر درمان نشده باقی بمانند، در نهایت به یک روند بیماری ختم می شود که از باکتری های داخل دهان آغاز می شود، و می تواند به سایر نقاط بدن گسترش یابد، که می تواند شرایط مزمن را پیچیده کند از دیابت گرفته تا بیماری های قلبی.

مسواک زدن کمک می کند از شر باکتری ها رها شوید.

به دلیل حجم بسیار زیاد باکتری هایی که در دهان وجود دارند و نیز قدرت مبارزه مسواک زدن با پلاک های دندانی که تنها در چند دقیقه در طول روز فراهم می شود، مسواک زدن یکی از ساده ترین، و در عین حال، مؤثرترین راه ها برای پیشگیری از بروز پوسیدگی های دندانی است. حتماً باید پس از صرف غذا و قبل از رفتن به رختخواب مسواک بزنید. مسواک زدن قبل از رفتن به راختخواب از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اگر اجازه دهید این باکتری ها تمام طول شب روی دندان ها باقی بمانند، اسیدی تولید می کنند که به مینای دندان های شما آسیب وارد می کند (و در نهایت منجر به بروز حفره های دندانی می شود).

شستشوی روزانه دهان با دهانشویه های حاوی فلوراید را فراموش نکنید. علاوه بر این، استفاده از دهانشویه های آنتی میکروبیال نیز به از بین بردن باکتری ها کمک می کند در عین حال که بوی خوبی در دهان ایجاد می کند.

آیا می خواهید قدرت مبارزه با باکتری ها را در طول روز افزایش دهید؟ مسواک زدن بعد از ناهار در محل کار را امتحان کنید. یک مسواک و خمیر دندان جدا در محل کار برای این کار داشته باشید، و در صورت امکان، فواصل زمانی بلند مدت بین صبح وشب را نیز پر کنید.

تکنیک های درست مسواک زدن

  • از یک مسواک دارای فرچه نرم استفاده کنید و فشار ملایمی به دست خود وارد کنید، هر دوی این کارها می توانند خطر بروز آسیب به لثه ها را کاهش دهند.
  • مسواک خود را در زاویه 45 درجه روی لثه قرار دهید و مسواک خود را به آرامی و با ضربه های کوتاه به صورت عقب و جلو حرکت دهید، سطوح بیرونی و داخلی و نیز سطوح جونده دندان ها را فراموش نکنید.
  • از نوک مسواک با استفاده از ضربه های آرام رو به بالا و پایین بررای پاکسازی سطوح داخلی دندان های جلوی دهان استفاده کنید.
  • برای از بین بردن باکتری های روی زبان و تازگی بوی دهان زبان خود را نیز مسواک بزنید.
  • فراموش نکنید که هر 3 تا 4 ماه یک مرتبه مسواک خود را تعویض کنید.
پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

مصرف نوشیدنی های قندی و اسیدی را قطع کنید و آب بیشتری بنوشید.

آیا به آن کافه لاته صبحانه، یک فنجان قهوه روزانه، یا یک فنجان چای داغ احتیاج دارید؟ قرار گرفتن طولانی مدت دندان ها در معرض قهوه یا چای اسیدی، ترکیب با قند افزوده یا حتی تنها شیر افزوده می تواند احتمال خطر بروز حفره های دندانی را افزایش دهد. ادامه دهید، از قهوه خود لذت ببرید! اما سعی کنید آن را 20 دقیقه یا کمتر نگهدارید، و پس از آن دهان خود را با آب شستشو دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
اجزاء مختلف ایمپلنت های دندانی

مشکل جرعه جرعه نوشیدن قهوه با افزودنی های آنها مانند شکر، شربت، و خامه که موجب بروز حفره های دندانی می شوند این است که قندهای مضر برای مدت زمانی طولانی داخل بزاق باقی می مانند. برای خنثی کردن اثر آنها در کنار نوشیدن قهوه خود مقداری آب نیز بنوشید تا دهان شما شستشو داده شود و از قندی شدن خیلی زیاد بزاق و خوردگی دندان های شما جلوگیری شود. علاوه بر این، نوشیدن قهوه با نی را امتحان کنید که به دور نگهداشتن این مایعات قندی از دندان ها و بزاق شما کمک می کند.

چگونه نوشیدن آب از بروز حفره های دندانی جلوگیری می کند؟

نوشیدن آب حاوی فلوراید یکی از ساده ترین و مفیدترین کارهایی است که شما می توانید برای پیشگیری از بروز حفره های دندانی انجام دهید.

آب بر خلاف نوشیدنی های دیگر است، و یکی از سالم ترین نوشیدنی های موجود است. بدن ما از 60% آب تشکیل شده است، و هیدراته ماندن بدن به سیستم شما کمک می کند مواد مغذی سالم را توزیع کند و از شر مواد زائد خلاص شود. درخشش سالمی به پوست شما ببخشد و عضلات شما را در حرکت نگهدارد. نوشیدن آب واقعاً به سلامتی دندان ها کمک می کند- مخصوصاً اگر فلورایده باشد.

با دندانپزشک خود در مورد استفاده از مکمل فلوراید که موجب استحکام بیشتر دندان های شما می شود گفتگو کنید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

خود را به نخ دندان کشیدن عادت دهید.

ما می دانیم هیچ کس نخ دندان کشیدن را دوست ندارد. اما ما به شما قول می دهیم وقتی آن را آغاز کنید کار ساده ای خواهد بود. در مورد این روش فکر کنید: دندان های ما پنج طرف دارند، و همه آنها نیاز دارند به طور منظم پاکسازی شوند. حتی زمانی که هر روز مسواک می زنیم نیز، تنها سه طرف آنها را تمیز می کنیم. بنابراین، بدون نخ دندان کشیدن، با مسواک زدن تنها، شما در واقع در حال پاکسازی حدود نیمی از سطوح دندان های خود هستید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
علل و درمان های دندان درد هنگام بستن دهان یا لمس آن

و به خاطر داشته باشید که نخ دندان کشیدن در طول روز تنها چند دقیقه طول می کشد. در این چند دقیقه شما چه کار دیگری می توانید انجام دهید که بتواند اینقدر سلامت دهان شما را ارتقاء دهد؟

حالا، عادت نخ دندان کشیدن را چگونه باید آغاز کرد؟ به آن به عنوان کاری فکر کنید که می توانید همزمان با کارهای دیگر انجام دهید، چیزی که همه ما عاشق آن هستیم. نخ دندان کشیدن حین تماشای تلویزیون، یا حین مطالعه کتاب در رختخواب را امتحان کنید. به صورت ایده آل، شما باید بلافاصله پس از صرف غذا، یا قبل از رفتن به رختخواب نخ دندان بکشید. با این حال، نخ دندان کشیدن در حقیقت ساده تر و راحت تر است زیرا می توانید آن را حتی در حال راه رفتن نیز انجام دهید. در حقیقت شبیه هر عادت سالم دیگری است- کلید اصلی کوچک شروع کردن است، و تبدیل کردن آن به یک کار روزانه.

سیگار کشیدن را ترک کنید.

همه می دانند که کشیدن سیگار و مصرف تنباکو می تواند موجب بروز مشکلات پزشکی متعددی شود. سیگار کشیدن و مصرف دخانیات منجر به بروز بیماری و ناتوانی هایی می شود که تقریباً به تمام اندام های بدن آسیب وارد می کند، و بیش از 16 میلیون آمریکایی در حال زندگی کردن با حفره های دندانی هستند که در نتیجه سیگار کشیدن بوجود آمده اند.

با این حال، اکثر افراد نمی دانند که سیگار کشیدن و جویدن تنباکو چه آسیبی به دهان، لثه ها، و دندان های آنها وارد می کند. سیگار کشیدن می تواند مضراتی بزرگتر از لک شدن دندان ها برای شما داشته باشد- این عادت ناسالم می تواند منجر به بروز بیماری لثه، از دست رفتن دندان ها، و حتی سرطان دهان نیز شود.

خوردن غذاهای مغذی را فراموش نکنید.

شما با خوردن وعده های غذایی مغذی و متعادل و محدود کردن میان وعده ها می توانید کمک بزرگی به دندان های خود کنید. از کربوهیدرات هایی مانند آبنبات ها، چیپس ها، و چوب شورها پرهیز کنید زیرا می توانند روی سطح دندان های شما باقی بمانند. اگر غذاهای چسبناک بخورید، باید هر چه سریعتر بلافاصله پس از آن مسواک بزنید.

محققان در حال دستیابی به روش های جدیدی برای پیشگیری از پوسیدگی و حفره های دندانی هستند. در مطالعه ای مشخص شد که جویدن آدامس هایی که حاوی ماده شیرین کننده زایلیتول هستند، رشد باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند را به طور موقت کاهش می دهد. علاوه بر این، مواد متعددی در حال کشف هستند که با گذشت زمان به آرامی فلوراید آزاد می کنند، که می توانند به پیشگیری از پوسیدگی بیشتر دندان ها کمک کنند. این مواد بین دندان ها یا درون حفره ها و شکاف های دندان ها قرار می گیرند. خمیر دندان ها و دهانشویه هایی که می توانند مراحل اولیه پوسیدگی را معکوس کنند و التیام ببخشند نیز در حال مطالعه هستند.

سیلانت های دندانی (پوشش محافظ پلاستیکی) نیز از جمله موادی هستند که روی سطوح جونده دندان های عقب دهان (دندان های مولر) اعمال می شوند تا از آنها در برابر پوسیدگی محافظت نمایند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *