اصلاح طرح لبخند با کانتور لثه (لیفت لثه)

اگر احساس می کنید که دندان های شما به صورت نامتناسبی کوتاه یا بلند هستند یا مشکل شما کج و معوج بودن خط لثه است، دندانپزشکان به راحتی می توانند با یک جراحی لثه ساده که تحت عنوان کانتور لثه نامیده می شود این مشکلات را برطرف کنند و تغییری اساسی در کل ظاهر شما بوجود بیاورند. در برخی موارد، بیماران ممکن است بخواهند در طول جلسه اصلاح لبخند خود، کانتورینگ لثه ها را با دیگر فرایندهای زیبایی ترکیب کنند.

آیا لیفت لثه برای من مناسب است؟

بسیاری از بیماران از نحوه تأثیر گذاری بافت لثه آنها روی ظاهرشان ناراحت هستند و در نتیجه ممکن است حتی از لبخند زدن پرهیز نمایند. اگر شما نیز نگران تأثیر گذاری لثه های خود روی لبخند خود هستید، ممکن است لیفت لثه گزینه مناسبی برای شما باشد.

کانتور لثه

کانتور لثه

لیفت لثه بیشتر برای برطرف نمودن چه مشکلاتی استفاده می شود؟

لثه های نامتقارن

برخی افراد خط لثه غیر همسطحی دارند، که می تواند نتیجه آسیب های دندانی یا نقائص مادرزادی باشد. این شرایط می تواند باعث شود دندان ها ظاهر کج یا بد شکلی داشته باشند. کانتورینگ لثه ها می تواند تقارن را به لبخند شما بیاورد و ظاهر کلی شما را بهبود دهد.

بزرگی لثه ها

بافت اضافی لثه می تواند روی دندان ها امتداد داشته باشد و باعث شود آنها ظاهر کوچک یا غیر یکسانی داشته باشند. علاوه بر این، این فرایند که تحت عنوان “لبخند لثه ای” به آن اشاره می شود می تواند باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری شود. کانتورینگ لثه ها بافت اضافی لثه را از بین می برد و شکل خط لثه باقی مانده را تغییر می دهد، و مقدار بیشتری از ساختار دندان را نشان می دهد.

شکاف لثه

افرادی که در حالی متولد می شوند که بافت لثه آنها فوق العاده نازک است ممکن است دچار شکاف یا بریدگی در لثه شوند. این وضعیت می تواند نتیجه برخی شرایط خاص لثه، مانند ژنژیویت زخمی نکروز دهنده (NUG) نیز باشد. شکاف لثه ها اگر درمان نشده باقی بماند، می تواند در دراز مدت تأثیر منفی روی سلامت دهان داشته باشد.

فرو رفتگی های لثه

فرو رفتگی لثه که مشخصه ویژه آن عقب رفتگی لثه در نزدیکی حاشیه های لثه  است ممکن است نتیجه بیماری پریودنتال (لثه) یا عوامل ژنتیکی باشد. مانند شکاف لثه، این وضعیت نیز اگر به موقع درمان نشود می تواند منجر به مشکلات پیچیده تری شود.

بیماران قبل از انجام هر گونه فرایند زیبایی باید سلامت کلی دهان و دندان های آنها در وضعیت خوبی باشد. بویژه، بیماری پریودنتال ممکن است باعث شود شما گزینه خوبی برای لیفت لثه نباشید. با این حال، دندانپزشک شما اغلب می تواند این بیماری را در مطب خود درمان کند تا شرایط لازم برای انجام فرایند در آینده فراهم شود.

کانتور لثه

کانتور لثه

فرایند لیفت لثه چگونه انجام می شود؟

قبل از انجام لیفت لثه، دندانپزشک با شما ملاقات خواهد داشت تا راجع به اهداف درمان صحبت کند. دندانپزشک ممکن است از دندان های بیمار عکس هایی بگیرد تا به عنوان مرجع برای کمک به درک نتایج قابل دستیابی استفاده شوند. در صورت لزوم، ممکن است با قلم مخصوص مستقیماً روی لثه ها خط هایی بکشد تا بتوانید مشاهده کنید خط لثه شما تا کجا بالا برده خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
متخصص ارتودنسي كرج و فرديس

وقتی یک برنامه مناسب برای شما طراحی شد، دندانپزشک لثه های شما را بی حس کننده موضعی بی حس خواهد کرد تا در طول فرایند راحت باشید. گرچه این در اکثر موارد کافی است، اما دندانپزشک در صورت لزوم می تواند بی حسی اضافی عمیق تری استفاده کند. وقتی کاملاً احساس راحتی داشتید، دندانپزشک یک لایه نازک از بافت لثه را بر می دارد و با استفاده از تکنیک ها و فناوری های پیشرفته خیلی با دقت عمل می کند، به گونه ای که فرایند تأثیری روی بقیه بافت های لثه نداشته باشد.

در حالی که ما می توانیم لیفت لثه را به عنوان یک درمان مستقل انجام دهیم، اما ترکیب آن با دیگر راهکارهای زیبایی مانند ونیرهای پرسلاین یا باندینگ دندان ها برای تغییر کامل کل لبخند نیز آسان است. اغلب، ترکیب کردن این فرایند ها بخشی از اصلاح سفارشی لبخند شما است، که دو یا چند درمان زیبایی را در یک برنامه جامع ترکیب می کند

کانتور لثه

کانتور لثه

مزایای لیفت لثه

لیفت لثه فرایندی همه کاره است که طیف وسیعی از مزایای زیبایی را ارائه می دهد. به عنوان مثال، این فرایند:

  • می تواند بافت اضافی را حذف کند: لثه ها باید قابی برای لبخند ما باشند، و هرگز نباید نقطه کانونی باشند. کاهش مقدار صحیحی از بافت لثه مقدار بیشتری از ساختار دندان ها را قابل مشاهده می کند که زیر لثه پنهان شده بودند. در نتیجه، دندان ها با لبخند متناسب تر به نظر می رسند.
  • می توانند تعادل را به لبخند شما بیاورند. یک خط لثه غیر همسطح می تواند باعث شود لبخند شما دندانه دار یا ناسالم به نظر برسد. تغییر شکل خط لثه می تواند ظاهر کلی لبخند را بهبود ببخشد، تقارن بیشتری خلق کند، و اجازه دهد لثه ها با ظرافت دندان ها را قاب بگیرند.
  • نتایج دائمی ارائه می دهد. وقتی بافت اضافی لثه برداشته شد، هرگر مجدداً رشد نخواهد کرد. بنابراین، بیماران می توانند چندین سال آتی از لبخند جدید خود لذت ببرند. مهم است دقت نمایید که ممکن است مقادیری از استخوان حمایت کننده نیز برداشته شود. این کار مانع رشد مجدد لثه در آینده می شود.
  • بی خطر و مؤثر است. گرچه هر جراحی خطراتی با خود به همراه دارد، اما لیفت لثه ها یکی از بی خطرترین فرایندهای موجود است. در طول جلسه مشاوره اولیه، دندانپزشک در مورد سوابق پزشکی شما با جزئیات گفتگو خواهد کرد تا اطمینان حاصل نماید که هیچ ربطی به درمان نخواهد داشت.

لیفت لثه ها می تواند تأثیرات باور نکردنی روی ظاهر لبخند شما داشته باشد و به شما لبخندی متناسب تر ببخشد. پس از فرایند، برخی بیماران ممکن است به طور کلی از لبخند زدن احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری داشته باشند، که می توانند تأثیر قابل توجهی روی زندگی اجتماعی و حرفه ای آنها داشته باشد.

گرچه نتایج باور نکردنی هستند، خود فرایند فوق العاده محافظه کارانه است. بیشتر بیماران ناراحتی اندکی را در طول دوره بهبود گزارش داده اند، که تا میزان زیادی به دلیل این حقیقت است که هیچ بخیه ای نیاز نیست. گرچه ممکن است متوجه مقداری تورم شوید، اما  عموماً ظرف چند روز از بین خواهد رفت، و به شما اجازه خواهد داد از تأثیرات کامل درمان خود لذت ببرید.

کانتور لثه

کانتور لثه

آیا لیفت لثه هیچ خطری با خود به همراه دارد؟

درست مانند هر فرایند جراحی دیگری، لیفت لثه ها خطراتی با خود به همراه دارد. با این حال، مشکلات نادر هستند، و عموماً می توانند با رعایت دستور العمل های بعد از جراحی که توسط دندانپزشک در اختیار شما قرار می گیرند اجتناب شوند. در صورتی که متوجه موارد زیر شدید، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی مداوم که بیشتر از دو روز طول می کشد.
  • خونریزی شدید که در فعالیت های معمول روزمره اختلال ایجاد می کند.
  • ناراحتی که دیگر با داروهای تجویزی قابل کنترل نیست.
  • التهاب شدید یا دیگر علائم عفونت.
  • بانداژی که روی محل جراحی قرار گرفته است شل شده یا زودتر از موعد خارج شده است.
  • به طور کلی، لیفت لثه ها خطر بسیار اندک عفونت پس از جراحی را با خود به همراه دارد. با این حال، اگر اتفاق بیفتد، احتمالاً دندانپزشک برای شما یک دوره آنتی بیوتیک خوراکی تجویز خواهد کرد تا مشکل را برطرف نماید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
هزينه ارتودنسی در کرج

جراحی پیوند لثه

اگر تحلیل لثه سلامت ظاهر شما را تحت تأثیر قرار داده است، فرایندی به نام پیوند لثه ممکن است پیشنهاد شود. گرچه ممکن است ترسناک به نظر برسد، ما انواع فرایندهای پیوند لثه توسط دندانپزشک عمومی با گذراندن آموزش های تخصصی در این زمینه، و نیز پریودنتیست (متخصص در زمینه بافت های لثه) انجام می شوند.

پیوند لثه عبارت است از جایگذاری با دقت مقدار اندکی بافت جدید در منطقه ای که در حال حاضر مقدار اندکی یا هیچ بافتی از لثه ها باقی نمانده است- و عموماً به منظور پیشگیری از تحلیل بیشتر لثه ها یا برای پوشش دادن سطح ریشه های دندان هایی توصیه می شوند که بدون پوشش باقی مانده اند. بافتی که برای این فرایند استفاده می شود ممکن است از منابع مختلفی گرفته شود اما معمولاً از سقف دهان (پلیت یا کام) برداشته می شود، البته پس از بی حسی موضع به منظور راحتی بیمار. سپس این بافت با دقت و ظرافت، با استفاده از نخ های بخیه ای که ظریف تر از موی انسان هستند، در محل مورد نظر بخیه زده می شود.

روند بهبودی طبیعی بدن پس از تکمیل فرایند آغاز می شود. در طول این مدت، عروق خونی جدید درون بافت پیوندی رشد می کنند و کمک می کنند این بافت با بافت اطراف خود جوش بخورد و یکی شود. یک پیوند لثه موفق می تواند مشکلاتی مانند حساسیت لثه ها، و تحلیل بیشتر لثه ها را کاهش دهد، و زیبایی لبخند شما را نیز بهبود ببخشد.

از کجا می توان متوجه شد نیاز به پیوند لثه داریم؟

اغلب شما به وضوح می توانید مشکل را ببینید یا احساس کنید. از بین رفتن پوشش ریشه های دندان ها می تواند باعث شود آنها بسیار بلندتر، و به طور کلی تیره تر از تاج سفید دندان های شما به نظر برسند. تحلیل لثه ها شرایطی است که می تواند با بالا رفتن سن افزایش پیدا کند. اما مشکلات تحلیل لثه به ظاهر و زیبایی ختم نمی شوند، آنها می توانند تأثیر جدی روی سلامت دهان شما داشته باشند.

داخل دهان، بافت لثه مانعی بوجود می آورد که در برابر تأثیرات شدید مکانیکی (و میکروبی) خوردن، جویدن، و گاز زدن مقاومت می کند. لثه ها ممکن است به دلایل مختلفی شروع به تحلیل رفتن کنند. یکی از آنها بهداشت بد دهانی است که هم مسواک زدن ناکافی را شامل می شود که باعث تجمع پلاک های دندانی می شود، و هم مسواک زدن محکم، که باعث خوردگی بافت ها می شود. اشیاء خارجی داخل دهان که روی لثه ها سایش دارند، مانند پروتزهای مصنوعی متحرک، انواع پیرسینگ هایی که به لثه ها برخورد می کنند، یا حتی ناخن ها هم می توانند با تحلیل لثه ها ارتباط داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
افزایش طول تاج دندان

وقتی ریشه های دندان ها محافظت بافت سالم لثه های خود را از دست می دهند، می توانند به دماهای گرم و سرد فوق العاده حساس شوند، و وقتی بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها را مصرف می کنید موجب بروز درد شوند. بدتر از همه اینکه، از دست رفتن بافت لثه باعث می شود باکتری ها راحت تر به ریشه های دندان ها نفوذ کنند و موجب پوسیدگی آنها شوند- یا به خاطر کوچکترین ترومایی منجر به تحلیل سریع لثه ها شوند. در هر صورت، نتیجه نهایی ممکن است لق شدن دندان ها باشد. به همین دلیل است که درمان صحیح تحلیل لثه ها مهم است.

کانتور لثه

کانتور لثه

فرایند پیوند لثه

پس از یک معاینه کامل و بررسی دندان ها، لثه ها و سلامت کلی، ممکن است فرایند پیوند لثه ها پیشنهاد شود. بافتی که در این فرایند استفاده می شود ممکن است از منابع مختلفی گرفته شود: منطقه ای کنار منطقه تحیلیل رفته، از سخت کام؛ یا بافت اهدا شده از فرد دیگری، که به صورت پزشکی فراوری شده است تا برای استفاده خطری نداشته باشد.

روش های مختلفی برای انجام پیوند لثه وجود دارد. برای مثال، اگر بافت لثه را از قسمتی از دهان از دست داده باشید که وقتی می خندید یا حرف می زنید چندان در معرض دید قرار نداشته باشد، بافت اضافی می تواند آنجا قرار داده شود تا از تحلیل بیشتر جلوگیری شود بدون آنکه سعی شود سطح ریشه دندان ها به طور کامل پوشش داده شود. این فرایند تحت عنوان پیوند آزاد لثه شناخته می شود (زیرا بافت از خود منبع خون خود جدا شده است)، و انجام آن حدود 45 دقیقه طول می کشد. نتایج آن با نرخ موفقیت بالا قابل پیش بینی هستند. اگر هدف پوشش دادن سطوح ریشه باشد، فرایند پیچیده تر می شود و مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید اما موفقیت آمیز خواهد بود.

فرایند پیوند عموماً تحت بی حس یموضعی انجام می شود و به طور کلی کاملاً بدون درد است. بعد از جراحی هم ناراحتی اندکی تجربه خواهید کرد، حتی اگر بافت از پلیت شما برداشته شده باشد، زیرا منطقه اهدا کننده معمولاً با یک ماده آرام بخش و مایع شبیه بانداژ پوشش داده می شود. خوشبختانه، ناراحتی که شما دارید می تواند با مصرف مسکن های OTC و داروهای ضد التهاب تجویزی بهبود پیدا کند، و به طور کلی موقتی و گذرا است. علاوه بر این، ممکن است رژیم غذایی نرم به مدت یک هفته یا بیشتر توصیه شود، که بافت را قادر می سازد کاملاً بهبود پیدا کند؛ در غیر اینصورت، فعالیت های طبیعی شما محدود نخواهند شد.

کانتور لثه

کانتور لثه

کانتورینگ لثه ها، شامل لیفت لثه ها و نیز پیوند لثه ها، فرایندی  است که با اهداف سلامتی و زیبایی انجام می شوند.

3/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *