آیا برای ارتودنسی کشیدن دندان لازم است؟

آیا برای کاشت براکت ارتودنسی کشیدن دندان الزامی است؟

بسیاری از بیمارانی که به دنبال بریس های لینگوال (پشت دندانی یا مخفی) هستند، نگران این موضوع هستند که آیا لازم است یک یا چند دندان آنها کشیده شود یا خیر. پاسخ به این پرسش به وضعیت منحصر بفرد دندان های شما و نیز اهداف درمان ارتودنسی بستگی دارد. ما در این مقاله برای شما توضیحاتی ارائه خواهیم داد که در گرفتن تصمیم درست به شما کمک خواهد کرد.

چه زمانی دندان حتما باید کشیده شود؟

به طور کلی، انجام درمان های ارتودنسی وقتی راحت تر است که هیچ کشیدن دندانی لازم نباشد. با این حال، چند موقعیت ویژه وجود دارند که ممکن است کشیدن یک یا چند دندان لازم باشد تا بتوان به اهداف ظاهری دست پیدا کرد و به لبخند سالم مطلوب رسید. این موارد عبارتند از:

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

فشردگی و نامرتبی دندان ها

در برخی موارد، مشکل خیلی ساده است، افراد دندان هایی دارند که اندازه آنها نسبت به اندازه قوس دندانی، فک، و صورت آنها بزرگتر است. قوس های دندانی مقداری بزرگتر می شود، اما یک محدودیت وجود دارد. اگر ساختار استخوانی شما، مشخصه های صورت، و اندازه دندان های شما اجازه ندهند دندان های شما صاف شوند و لبخندی بی نقص داشته باشید، ممکن است لازم باشد یک یا چند دندان شما کشیده شوند تا به اهداف خود دست پیدا کنید.

اوربایت یا آندربایت شدید

وقتی تعدادی از دندان های شما جلو آمده تر باشند، ممکن است حرکت دادن آنها رو به عقب و به جای درست و مناسب دشوار باشد. کشیدن تعدادی از دندان ها برای آنکه اجازه دهند فضا و جای کافی برای تغییر وضعیت یا صاف کردن دندان ها بوجود بیاید ممکن است تنها راهی باشد که اطمینان حاصل می نماید که نتایجی بدست خواهند آمد از نظر زیبایی رضایت بخش خواهند بود.

عدم تناسب و هماهنگی بایت و عدم تقارن های دیگر

در بسیاری موارد، مشکلات ارتودنتیک بیشتر از صرفاً زیبایی هستند. ممکن است فک به درستی صاف نشود، یا در غیر اینصورت، ممکن است یک دست دندان کامل به شکلی جذاب درون آن جا نشوند. در چنین مواردی، کشیدن یک یا چند دندان ممکن است فضای بیشتری برای ارتودنتیست شما فراهم آورد تا اقدامات ارتودنتیک خود را انجام دهد، تا نتایج جذاب و کاملاً صاف و یکدستی فراهم آورند.

مشکلات دندانی مانند نهفتگی دندان

زمان هایی وجود دارند که وقتی تعدادی از دندان ها در شرایطی وجود ندارند که به اندازه کافی برای آنها خوب باشد تا بتوانند با استفاده از هر گونه اقدام ارتودنتیک صاف شوند. این دندان ها معمولاً آنقدر بیمار هستند که احتمال از دست رفتن آنها خیلی زیاد خواهد بود، حتی اگر ظاهر آنها هنوز اینطور به نظر نرسد. کشیدن این دندان ها قبل از آغاز درمان ارتودنسی مانع درد زیاد و نیاز به درمان های بعدی خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مکیدن انگشت

دلایل دیگر برای کشیدن دندان عبارتند از:

  • فک به اندازه کافی بزرگ نیست تا همه دندان ها را درون خود جای دهد.
  • دندان بد شکل است یا نسبت به دندان های دیگر خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است.
  • دندان به خاطر همپوشانی یا مال اکلوژن پوسیده شده یا آسیب دیده است.
  • صاف کردن همه دندان ها بدون کشیدن برخی از آنها در دراز مدت بی ثباتی بوجود خواهد آورد.

اگر درمورد اینکه آیا کشیدن دندان قبل از دریافت بریس های دندانی لازم و ضروری است یا خیر پرسش یا نگرانی دارید، مهم است راجع به آن با ارتودنتیست خود صحبت کنید. نتخصص ارتودنسی به شما کمک خواهد کرد تا طرح درمانی بریزد که با اهداف درمان شما و وضعیت کنونی سلامت شما بیشترین تناسب را داشته باشد.

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

حین کشیدن دندان چه اتفاقی می افتد؟

  • بسیاری از افراد از فرایندهای دندانی می ترسند. با این حال، داشتن دندان های سالم و متعادل برای داشتن نتایج موفقیت آمیز اقدامات ارتودنتیک ضروری است. آیا این فرایند بی خطر است؟ آیا کشیدن دندان درد دارد؟ کسب اطلاعات بیشتر درمورد کشیدن دندان ها، از جمله اینکه از فرایند چه انتظاری باید داشت و نیز اینکه مراقبت های پس از کشیدن دندان به چه صورت خواهند بود، اغلب باعث می شوند این فرایند کمتر ترسناک باشد. قبل از انجام فرایند کشیدن دندان، برای بیمار بی حس کننده موضعی، و در برخی موارد مسکن، تزریق خواهد شد. بعلاوه، برخی افراد به طور کامل بیهوش می شوند تا در طول فرایند خواب کامل باشند. در اکثر موارد، پاسخ به این پرسش “آیا کشیدن دندان درد دارد؟” به صورت اطمینان بخشی “خیر” خواهد بود.
  • سپس جراح دهان و دندان، دندان را خواهد کشید و حفره دندانی به جا خواهد ماند که با یک گاز استریل پوشانده و پانسمان خواهد شد. برخی افراد ممکن است تعدادی بخیه کوچک در آن منطقه داشته باشند. مراقبت های پس از کشیدن دندان اغلب راحت و ساده هستند. اکثر افراد داروهای مسکنی که توسط دندانپزشک برای آنها تجویز شده اند را مصرف می کنند. بعلاوه، یخ نیز می تواند کمک کننده باشد. به علت سوزش دهان، برخی افراد نیاز خواهند داشت به مدت چند روز غذاهای نرم و سرد بخورند. علاوه بر این، ممکن است لازم باشد از فعالیت هایی پرهیز نمایید که شامل مکیدن یا تف کردن باشند، مانند خوردن مایعات با نی، زیرا این کارها می توانند موجب شل شدن لخته های خون درون حفره های دندانی شوند و منجر به بروز شرایط دردناکی به نام خشکی حفره دندان شود.

روش هایی برای کاهش نیاز به کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی

آیا سیستم دیمون کار می کند؟

یکی از شناخته شده ترین گزینه های این روزها برای درمان های ارتودنتیک سیستم دیمون نامیده می شود. این روش خاص ثابت شده است که می تواند برای بیماران بهترین شکل صاف شدن دندان ها را ارائه دهد بدون نیاز به کشیدن هیچ دندانی قبل از نصب بریس های ارتودنسی. این سیستم ممکن است با استفاده از سخت افزارهای شفاف یا فلزی روی دندان ها اعمال شود. علاوه بر این، بیمار قادر خواهد بود رنگ های مختلفی برای بندها انتخاب نماید تا ظاهر و سبک منحصر بفردی خلق نماید. این یک سیستم ساده و قدرتمند است که کمک می کند بهترین نتایج با کمترین زمان درمان و کمترین ناراحتی حاصل شوند.

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

سیستم اینویزیلاین

سیستم اینویزیلاین برای الاینرها، جایگزینی کاملاً متفاوت برای بریس های سنتی به بیماران ارائه می دهند بدون آنکه نیاز باشد از هیچ نرم افزار فلزی یا شفافی استفاده شود. در این سیستم از سخت افزارهایی استفاده می شود که سبیه ریتینرها یا محافظ های دهان هستند تا دندان ها را به آرامی به محل درست خود حرکت دهند. از مزایای این سیستم این است که در مقایسه با بریس های سنتی، استفاده از آنها و تمیز نگه داشتن دهان ساده است. می توان از آنها برای بیمارانی استفاده کرد که در سنین نوجوانی قرار دارند و نیز برای افراد بزرگسال. تنها زمانی که استفاده از این نوع ابزارهای ارتودنسی گزینه ای شدنی نیست، زمانی است که بیمار دندان غیر قابل نجات داشته باشد، دندانی که آسیب شدیدی دیده یا در مرحله وخیمی از پوسیدگی به سر ببرد. به طور کلی، اینویزیلاین نیاز به کشیدن دندان را کاهش می دهد زیرا با گسترش فک بیمار به آرامی کار می کند. این کار می تواند فضای کافی برای دندان هایی ایجاد کند که خیلی فشرده و نامرتب هستند و هر گونه نیاز به کشیدن دندان را حذف می کنند.

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

تراشیدن و باریک کردن دندان ها

باریک کردن دندان ها یکی دیگر از تکنیک های ارتودنتیک است که می تواند به حداقل رساندن یا اجتناب از نیاز به کشیدن دندان پیشگیری نماید. گاهی اوقات، دلیل اینکه چرا دندان ها داخل دهان فشرده و نامرتب هستند، مربوط به اندازه فک است، و گاهی اوقات بیشتر به اندازه دندان ها ربط دارد. در مواردی که پهنای دندان ها به فشردگی بیش از حد دندان ها مربوط باید، اغلب این امکان وجود دارد که مقدار اندکی از طرفین دندان های مقصر را تراش داد و آنها را باریک کرد. این می تواند برای همه دندان ها فضای بیشتری محیا کند تا راحت تر درون آن رشد کنند بدون آنکه نیاز باشد هیچ دندانی کشیده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آمادگی لازم برای شروع درمان ارتودنسی

آنچه پی بردن به آن عموماً حائز اهمیت است این است که باریک کردن و تراش دندان ها عموماً به مرور زمان و با افزایش سن بیمار نیز اتفاق می افتد. زیرا فرایندهایی مانند جویدن، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، و فعالیت های دیگر منجر به بروز نوعی اصطحکاک روی دندان ها می شوند که می توانند به باریک شدن دندان ها کمک می کنند. اما گاهی اوقات، باریک شدن طبیعی دندان ها هنوز آنقدر کافی نیست یا چاره ای جز صبر کردن وجود ندارد تا این اتفاق به صورت طبیعی رخ دهد و به نتایج ارتودنتیک دست یافت. در این موارد، تراش و باریک کردن دستی دندان ها انتخاب دوم خوبی برای پرهیز از کشیدن دندان ها است.

پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده کام

برای بیماران کم سن تر (سنین 16 سال و قبل از آن)، وسیع کننده کام اغلب می تواند مسیری هموارتر فراهم آورد تا از کشیدن دندان پرهیز نمود. وسیع کننده کام برای افزایش عرض سقف دهان عمل می کند، قبل از آنکه در جای خود سفت شود و شکل بگیرد (که معمولاً حدود 16 سالگی اتفاق می افتد). این باعث می شود فضای کافی برای رشد دندان ها ایجاد شود، بدون آنکه خطر فشردگی بیش از حد چندان وجود داشته باشد.

یافتن ارتودنتیست خوب

در نهایت، گوش دادن به حرف های ارتودنتیست هنگام تصمیم گرفتن برای اینکه چه فرایندی باید بخشی از مراقبت های ارتودنتیک شما باشد نقش حیاتی دارد. یک متخصص آموزش دیده بخش ضروری گرفتن تصویر درست است. به همین دلیل مهم است ارتودنتیستی پیدا کنید که برای شما بهترین باشد. اکثر افراد متوجه می شوند که ارتودنتیست خوب این ویژگی ها را دارد:

  • در استفاده از انواع بریس هایی که شما به دریافت آنها علاقه مند هستید مجرب است.
  • قابل اعتماد و باهوش است.
  • در چگونگی تأثیر ارتودنسی روی زیبایی صورت آموزش های لازم را دیده است.
  • در یادگیری تکنیک ها و روش های جدید ممارست دارد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آیا احتمال دارد مشکل ارتودنسی مجدداً باز گردد؟

آیا زمان آن رسیده است به لبخند رویاهای خود دست پیدا کنید؟

بسیاری از افرد بزرگسال دندان هایی دارند که از داشتن آنها خرسند نیستند. برخی از ما اقدام ارتودنتیکی که نیاز داریم را در کودکی و نوجوانی دریافت نمی کنیم؛ برای برخی دیگر نیز اقدامات صورت می گیرد اما دندان ها به تدریج از جای خود خارج می شوند و شکل غیر جذابی به خود می گیرند. علاوه بر مشکلات زیبایی، دندان های کج می توانند منجر به بروز دسته وسیعی از مشکلات سلامتی شوند، از جمله افزایش حفره های دندانی، دشواری در غذا خوردن، درد فک، و حتی جابجا شدگی دندان ها.

گزینه های متعددی وجود دارند که سیم ها و براکت های مشهودی ندارند، مانند بریس های لینگوال و الاینرهای شفاف که در بالا به آنها اشاره شد. این گزینه ها می توانند به افراد بزرگسال کمک کنند تا اقدامات ارتودنسی با کیفیت تر که نیاز دارند را بدون قرار دادن یک سری فلز کاملاً قابل مشاهده داخل دهان برای آنها انجام دهند. آنها به اندازه بریس های سنتی مؤثر هستند و اغلب قابل استطاعت می باشند. یک ارتودنتیست مجرب می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه نوع اقدام ارتودنتیک برای نیازهای شما مناسب تر است.

اگر از لبخند خود رضایت ندارید، گام بعدی چیدن یک برنامه برای مشورت با ارتودنتیست است. صحبت کردن با یک ارتودنتیست می تواند به شما کمک کند تصمیم عاقلانه تری بگیرید. در جلسه مشاوره، ارتودنتیست دندان های شما را معاینه خواهد کرد، و عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس خواهد گرفت تا بایت و ساختار فک شما را ارزیابی نماید. وی توصیه هایی که به شما کمک خواهند کرد دندان های صاف و لبخند جذابی داشته باشید، را به شما ارائه خواهد داد.

3/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *