آیا آلرژی فصلی می توانند روی دندان ها تأثیر بگذارند؟

آلرژی های فصلی با ایجاد گلو درد، خشکی دهان، و دندان درد می توانند تأثیر منفی روی سلامت دهان داشته باشند.

منشاء آلرژی فصلی چیست؟

آلرژن ها یا عوامل آلرژی زا می توانند در مکان های متعددی یافت شوند، و هر مکان بر اساس فصل متفاوت است. از جمله آلرژن هایی که می توانند در فصول بهار، تابستان، پاییز، و زمستان یافت شوند عبارتند از:

بهار

گرده درختان تقریباً از اوایل اسفند ظاهر می شوند و در تمام فصل بهار شیوع دارند. این مواد حساسیت زا می توانند علائمی مشابه بسیاری از آلرژی های بهاری مانند آبریزش چشم، عطسه، و گرفتگی بینی ایجاد کنند.

تابستان

با عبور از فصل گرده افشانی درختان، چمن ها و علف های هرز عامل اصلی آلرژی در فصل تابستان هستند.

پاییز

آلرژن های اصلی در فصل پاییز گیاهانی مانند گل پنیر هستند اما وقتی آب و هوا گرم می شود هنگامی که رطوبت زیاد است و هوا خشک و باد می وزد، کپک برگ های پاییزی که می افتند، مواد حساسیت زای مدرسه مانند گرد و غبار گچ.

زمستان

از آنجا که در زمستان با سرد شدن هوا افراد بیشتر وقت خود را داخل منزل سپری می کنند، آلرژی هایی که تجربه می کنند نتیجه آلرژن های موجود در منزل است. گرد و خاک خانگی عامل اصلی است. برای کاهش میزان گرد و غبار در زمستان، رطوبت خانه خود را زیر 55 درصد نگه دارید، به طور منظم جارو برقی (دارای فیلتر HEPA) بکشید و از روکش های ضد گرد و غبار برای بالش ها و تشک ها استفاده کنید.

آلرژی و مشکلات دندان

آلرژی و مشکلات دندان

آیا آلرژی دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهند؟

همانطور که در بالا اشاره شد، آلرژی ها می توانند تأثیر منفی روی دندان ها داشته باشند. از جمله مشکلات شایع دهانی که با آلرژی ها ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
درمان زخم شدن دهان در طول دوره درمان ارتودنسی

دندان درد

اگر شما تاکنون درد سینوس ناشی از آلرژی یا سرماخوردگی داشته اید، با فشاری که به گونه ها، بینی، و سر وارد می کند آشنایی دارید. سینوس های بزرگ داخل صورت، که تحت عنوان سینوس های ماگزیلاری شناخته می شوند، در بالای دهان واقع شده اند، بنابراین وقتی فشار به این منطقه وارد می شود، می تواند به ریشه های فک بالای شما فشار وارد کنند و موجب بروز درد شوند.

گلو درد

آلرژی ها و سرماخوردگی ها معمولاً با آبریزش و گرفتگی بینی همراه هستند. در نتیجه، مخاط تولید شده نه تنها داخل بینی، بلکه در پشت بینی و داخل حلق را فرا می گیرند. این شرایط ترشح پشت بینی نامیده می شود. وقتی این ترشحات داخل حلق انباشته می شود، می توانند موجب بروز گلو درد شوند.

خشکی دهان

وقتی شما به دلیل آلرژی ها یا سرماخوردگی بیمار هستید، تنفس از راه بینی احتمالاً آخرین کاری است که قادر به انجام آن هستید. به همین دلیل، تنفس از راه دهان تنها راه حل جایگزین است که می توانید انجام دهید. تنفس دهانی به سرعت می تواند موجب خشکی دهان شود، که می تواند بیشتر منجر به بروز حفره های دندانی، بیماری لثه، و بوی بد دهان شود.

مشکلات جدی تر

اگرچه آلرژی می تواند مقصر این مشکلات سلامت دهان باشد، اما ممکن است مشکلات وخیم تر متعددی مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان ها، و عفونت را پوشش دهد. حتماً ابتلا به آلرژی های فصلی را با دندانپزشک خود مطرح کنید تا در تشخیص صحیح مشکل به او کمک کنید.

آلرژی و مشکلات دندان

آلرژی و مشکلات دندان

روش هایی برای محافظت از دهان در برابر آلرژی ها

گرچه دانستن این اطلاعات مطمئناً کمک کننده است، اما روش هایی وجود دارند که با اطلاع داشتن از آنها می توانید از سلامت دهان خود محافظت کنید.

  • آب زیادی بنوشید. هیدراته نگه داشتن بدن می تواند از شما در برابر خشکی دهان محافظت کند و مخاط اضافی را از بینی و حلق شما بشوید.
  • عادات بهداشتی دهان را ادامه دهید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها بسیار مهم است، حتی زمانی که بیمار هستید. با انجام این کار می توانید با خشکی دهان مبارزه کنید.
  • آب نمک قرقره کنید. داخل یک لیوان آب ولرم مقداری نمک حل کنید. مقداری از آن را داخل دهان و حلق خود بچرخانید و قرقره کنید و در انتهای تف کنید، آنقدر این کار را ادامه دهید تا به اتمام برسد. این کار به خارج کردن مخاط از سینوس ها کمک می کند.
  • در فصل گرده افشانی داخل منزل بمانید. معمولاً در گزارش هواشناسی محلی میزان گرد و غبار نیز اعلام می شود. به این نکته توجه داشته باشید که از بیرون رفتن در زمان اوج گرده افشانی که معمولاً اواخر صبح یا ظهر است، خودداری کنید. با این کار آلرژی شما مقداری فروکش می کند.
  • منافذ و فیلترها را تمیز نگه دارید. به خصوص در فصل های پاییز و زمستان، تمیز کردن منافذ سیستم گرمایشی و تعویض فیلتر قبل از روشن کردن آنها را به خاطر داشته باشید. این به شما کمک می کند از شر هر گونه کپک یا مواد حساسیت زای دیگری که در مجاری دریچه گیر کرده اند خلاص شوید.
  • به دندانپزشک مراجعه کنید. گرچه ممکن است با گرفتگی و آبریزش بینی نخواهید به دندانپزشک مراجعه کنید، اما اگر همزمان دندان درد دارید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید و راجع به آلرژی خود نیز با او صحبت کنید. دندانپزشک می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهد دندان درد شما به آلرژی مربوط است یا خیر.
  • آلرژی های خود را درمان کنید. مهم ترین و تأثیر گذارترین راه برای محافظت از سلامت دهان کنترل و درمان آلرژی ها است تا از هر گونه تأثیری که ممکن است روی دهان داشته باشند کاسته شود. برخی از این گزینه ها عبارتند از:
  1. اسپری های استروئیدی بینی
  2. آنتی هیستامین ها
  3. ضد احتقان ها
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
محافظ دندان و ارتودنسى

محافظت از سلامت دهان در برابر آلرژی ها ممکن است حتی شما را در برابر خود آلژن ها نیز محافظت کند. اجازه ندهید آلرژی های فصلی به سلامت دهان شما آسیبی وارد کنند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *