ارتودنسی دیمون

ابزارهای ارتودنسی

امروزه محصولات و تکنیک های ارتودنسی بسیار متنوعی وجود دارند. ابزارهای ثابت ارتودنسی، که اساسا “براکت” نامیده می شوند، هنوز هم تصور می شود بیشترین استفاده را داشته باشند و به عنوان یکی از مؤثرترین و کاربردی ترین ابزارهای ارتودنسی باقی مانده اند.این ابزارها را می توان برای درمان هر نوع مال اکلوژنی استفاده کرد، از ساده ترین مورد گرفته تا پیچیده ترین آنها.

با این حال، محققان ارتودنسی همچنان به ابداع و گسترش بهترین راه برای ارتقاء لبخند بیماران ادامه می دهند. آخرین دستاورد ارتودنسی در زمینه براکت های ثابت محصولی است که مزایای زیبایی و عملکردی آن بیشتر از سایر محصولات است. این محصول و تکنیک آن به همین دلایل انتخاب شده اند. براکت های دیمون آخرین نسل و شکل پیشرفته براکت های معمولی هستند که نسبت به براکت های نسل قدیم، پیشرفت های زیادی داشته اند. مطالعات حاکی از این هستند که با استفاده از تکنولوژی و پروتکل های درمانی جدید دیمون، ناراحتی های بیماران کاهش یافته و در طول دوره درمان به تعداد مراجعات کمتری برای تنظیمات نیاز است.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون

ابزار ارتودنسی دیمون

ابزار دیمون فناوری ابداعی است که براکت های ارتودنسی را متحول کرده است و باعث شده است این درمان نسبت به قبل متفاوت تر و راحت تر باشد. در تکنیک های سنتی ارتودنسی از براکت های فلزی استفاده می شود که در آنها نیاز است سیم های کمانی فلزی با استفاده از یک گره الاستیک یا لیگاچور فلزی روی براکت های فلزی ثابت شوند. در واقع سیم محکم به براکت می چسبد و متحرک نیست و همین موجب ایجاد اصطکاک  شده و در نتیجه برای جابجایی دندان ها فشار بیشتری نیاز است و ناراحتی بیمار در طول درمان بیشتر خواهد بود.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
فوايد ارتودنسی

در براکت های سلف لیگیت یا خود تنظیم دیمون نیازی به استفاده از گره الاستیک یا لیگاچور فلزی نیست. در ساختار آنها یک “ورودی لغزنده” تعبیه شده است که به راحتی رو به پایین لغزانده می شود و پس از قرار گرفتن سیم کمانی داخل شیار آن، به جای خود باز می گردد و مانع خروج سیم کمانی از داخل شیار می شود اما از آنجا که هیچ فشاری به سیم وارد نمی کند بدون ایجاد هیچ گونه اصطکاکی اجازه می دهد سیم کمانی رو به عقب و جلو جابجا شود. در نتیجه جابجایی دندان ها انعطاف پذیری بیشتری خواهد داشت و در کنار استفاده از سیم های پیشرفته، با دقت و سرعت بیشتری می توان زاویه دندان ها را تغییر داد. این سیستم جابجایی دندان ها را تسهیل کرده و با سرعت بیشتری پیش می برد و موجب بروز ناراحتی کمتر می شود.

در سیستم دیمون از سیم هایی با فناوری پیشرفته استفاده می شود که برای جابجایی دندان ها فشار بسیار سبکی وارد می کنند. این منجر به ایجاد فشار کمتر روی دندان ها خواهد شد. این سیستم به تنظیمات کمتری نیاز دارد در نتیجه برای حصول نتایج نهایی درمان، تعداد دفعات مراجعه به ارتودنتیست نیز کاهش خواهند یافت.

چه ویژگی هایی براکت های دیمون را متفاوت کرده اند؟

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون

 

زیبایی بیشتر

 نوجوانان و بزرگسالان اغلب از ظاهر فلزی و برجسته براکت  ناراضی هستند در حالی که با وجود براکت های دیمون هیچ یک از این نگرانی ها وجود نخواهد داشت؛مخصوصاً با استفاده از براکت های شفاف آن. با انواع شفاف براکت های دیمون افراد اندکی متوجه وجود ابزار ارتودنسی خواهند شد، مگر آنکه با دقت از نزدیک به آن توجه کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
انواع براکت های ارتودنسی

تفاوت در هزینه ها

به نظر می رسد براکت های سنتی به صرفه ترین گزینه موجود ارتودنتیک باشند. براکت های دیمون بواسطه تجهیزات ویژه ای که دارند، نسبت به نمونه سنتی آنها قیمت بالاتری دارند. اما با توجه به مزایایی که دارند ارزش هزینه کردن دارند.

طول درمان کوتاه تر

مزیت دیگری که براکت های دیمون دارند سرعت درمان بیشتر است. در مقایسه با براکت های سنتی، افرادی که از براکت های دیمون استفاده می کنند دوره درمان کوتاه تری را تجربه می کنند، بعلاوه، نیاز به تنظیم ندارند، در نتیجه تعداد دفعات مراجعه به ارتودنتیست کمتر است. مخصوصاً برای افرادی که با مشکلات پیچیده ارتودنسی مواجه هستند. چند ماه استفاده کمتر از ابزار ارتودنسی بسیاری افراد را به سمت براکت های دیمون سوق داده است.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون

سوزش کمتر لثه ها

برخی افراد گزارش داده اند که پس از قرار گرفتن براکت های سنتی روی دندان ها و نیز پس از هر مرتبه تنظیم آنها لثه های آنها درد و سوزش داشته است. براکت های دیمون به شکلی ساخته شده اند که صاف و صیقلی تر و کمتر تهاجمی هستند. این ساختار منجر به از بین رفتن درد و کاهش احتمال مشکلات لثه خواهد شد. تفاوت ها مخصوصاً در چند هفته نخست درمان قابل توجه خواهند بود.

عدم نیاز به کشیدن دندان

حین استفاده از سایر ابزارهای ارتودنسی، ممکن است کشیدن دندان نیاز باشد، در حالی که نتایج بالینی استفاده از براکت های دیمون ثابت کرده اند که این رویکرد درمانی  نیاز کمتری به کشیدن دندان یا استفاده از دیگر ابزارهای پیچیده ارتودنسی (هدگیر، ابزارهای وسیع کننده عرض کام، و غیره)دارند و قادر به صاف کردن دندان ها و بهبود زیبایی چهره می باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
چرا نوشیدن الکل بعد از درمان با بریس ها می تواند خطرناک باشد؟
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *