بهترین رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

گاهی اوقات در زندگی، افراد به دلایل مختلفی نمی توانند به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند به همین دلیل نگران حفظ سلامت خوب دهانی و کاهش نیاز خود به جلسات دندانپزشکی اضافی هستند. شاید هم به این فکر کنند که عدم مراجعات منظم دندانپزشکی چگونه باعث می شود احتمال بروز حفره های دندانی، خونریزی لثه ها، زخم های دهانی، و دیگر مشکلات مربوط به سلامت دهان افزایش پیدا کند. فکر کردن به اینکه چه غذاهایی بخورید، و از خوردن کدام یک پرهیز نمایید، می تواند به شما کمک کند بهداشت دهانی خود را بهبود ببخشید.

متخصصان معتقد هستند که برای داشتن دندان هایی قوی باید از غذاهای حاوی قند، فراوری شده، اسیدی، و دارای مقادیر زیاد کربوهیدرات که فاقد مقادیر قابل توجهی مواد مغذی هستند پرهیز کرد. به جای آن، روی غذاهایی تمرکز کنید که حاوی مقادیر زیادی فیبر می باشند و حاوی مواد مغذی مهمی هستند که دهان شما به آنها نیاز دارد، مانند کلسیم، فسفور، و منیزیم.

با این حال، اگر می خواهید بدانید در طول دورانی که نمی توانید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید چگونه می توانید سلامت دهان خود را تضمین کنید، از رژیم غذایی خود شروع کنید. متأسفانه، پر کردن وعده های غذایی خود از غذاهای راحت، بهترین گزینه برای دندان ها و لثه های شما نیست.

اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به غذاهایی که به طور فعال موجب ارتقاء سلامت دهان شما می شوند و نیز خوراکی هایی که احتمال بروز حفره های دندانی، خونریزی لثه ها، و حساسیت دندان ها را افزایش می دهند.

چیزهایی که باید بخورید

 بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

کاکائو

شکلات قطعاً غذای راحتی است اما اگر بدون قند اضافه باشد. این ماده با تحت کنترل نگهداشتن برخی باکتری های خاص دهانی می تواند به پیشگیری از بروز حفره های دندانی و توقف شکل گیری پلاک ها روی دندان ها کمک کند.

مطالعه ای که در سال 2009 انجام شده است نشان می دهد که پلی فنول موجود در کاکائو، و همچنین برخی از انواع خاص آن در قهوه و چای، می تواند با موفقیت باکتری هایی که موجب بروز حفره های دندانی می شوند و مانعی بین دندان و پلاک می سازند را از بین ببرد.

در سال 2009 محققان دریافتند که دهانشویه های حاوی دانه های کاکائو به یک اندازه به خوبی موجب از بین رفتن باکتری استرپتوکوک موتانس می شوند- باکتری که عامل بروز حفره های دندانی می باشد. حتی بهتر از آن، هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه باعث از بین رفتن باکتری های مفید در میکروبیوم دهان می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
سفید شدن زبان نشانه چیست؟

به مصرف کاکائو یا شکلات تلخ روی بیاورید که حاوی هیچ یا مقدار اندکی قند هستند، زیرا مواد اضافی موجود در شکلات ها کاملاً فواید شکلات را از بین می برند.

 بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

لبنیات ارگانیک

فراورده های لبنی دام هایی که تغذیه ارگانیک داشته اند، مانند پنیر و کره، غنی از ویتامین K2 هستند، ماده مغذی که برای داشتن دندان های سالم حیاتی است. با این حال، اکثر جمعیت دنیا کمبود K2 دارند.

گرچه همه پستانداران دیگر به طور مؤثر می توانند ویتامین K1 را در دستگاه گوارش خود به K2 تبدیل کنند، انسان ها آنزیم مناسب برای این تبدیل را ندارند.

از اهمیت دام هایی که تغذیه ارگانیک داشته اند غافل نمانید. آنزیمی که پستانداران دیگر دارند توسط کلروفیل فعال می شود بنابراین حیواناتی که در مرتع زندگی می کنند و از ذرت تغذیه می کنند، احتمالاً محصولی غنی از ویتامین K2 تولید نخواهند کرد.

دیگر غذاهای حاوی مقادیر زیاد K2 که سلامت دندان ها را حمایت می کنند عبارتند از ناتو، گوشت گاو، جگر غاز، تخم مرغ، و جگر مرغ. نکته خوب این است که بسیاری از این مواد غذایی سرشار از فسفر، ماده مغذی مورد نیاز دندان ها هستند.

 بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

ماهی چرب

ماهی چرب یکی از اجزای مهم بسیاری از الگوهای رژیم سالم است، زیرا غنی از ویتامین D است. این ماده مغذی تقریباً برای همه سیستم های بدن لازم است، اما یکی از فواید کمتر شناخته شده توانایی آن در کاهش خطر پوسیدگی دندان است.

ویتامین D با ویتامین های A و K2 به طور هم افزایی کار می کنند تا کلسیم را به دندان ها برسانند و موجب افزایش استحکام مینای دندان ها از داخل به بیرون شوند.

ماهی های چرب نیز غنی از امگا 3 هستند. چربی های امگا 3 از سلامت لثه ها پشتیبانی می کنند و حتی ممکن است به جلوگیری و کاهش علائم پریودنتیت (بیماری لثه) کمک کنند، که تقریباً نیمی از افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد.

به عبارت دیگر، اگر لثه های شما اغلب هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی می کنند، به فکر بالا بردن امگا3 دریافتی بدن خود باشید زیرا التهاب و خونریزی را کاهش می دهد.

ماهی های تن، خال خالی، و قزل آلا از جمله ماهی هایی هستند که بیشترین ویتامین D و امگا3 را دارند.

 بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار پروبیوتیک های مفیدی داخل دهان هستند که باکتری های سالم دهان از آنها تغذیه می کنند. در مقایسه با غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا، سبزیجات برگ دار به دهان کمک می کنند نیترات بیشتری تولید کند- که باکتری ها را کاهش می دهد. در عوض، دهان و سیستم قلبی از افزایش اکسید نیتیریک بهره مند می شوند.

سبزیجات برگدار نه تنها به دندان های شما احساس تمیزتری می دهند، بلکه به طور فعال میکروبیوم دهانی سالم تری را حمایت می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
باندینگ؛ راهی برای اصلاح ظاهر دندان

شبزیجات برگدار تیره تر برای دندان ها بهتر هستند، زیرا آنها غنی از مواد معدنی هستند که دندان های شما در طول معدنی سازی مجدد برای استحکام بخشیدن به ساختار آنها دریافت می کنند. نمونه های خوب این نوع سبزیجات عبارتند از کلم پیچ، اسفناج، برگ های شلغم، و چغندر سوئیسی.

 بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

بهترین تغذیه برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

گریپ فروت و پرتقال

گرچه میوه های اسیدی می توانند تأثیر منفی روی دندان ها داشته باشند، اما گریپ فروت، پرتقال، و دیگر مرکبات وقتی در حد تعادل خورده شوند، در حقیقت برای سلامت دهان مفید هستند.

هم گریپ فروت و هم پرتقال حاوی مقادیر باغلایی ویتامین C هستند، که موجب افزایش استحکام عروق خونی و بافت های همبند داخل دهان می شوند. آنها پیشرفت التهاب لثه ها را کند می کنند که در غیر اینصورت می تواند منجر به بروز بیماری لثه شود.

در مطالعه سال 2005 مشخص شد که تنها پس از 2 هفته مصرف روزانه گریپ فروت، سطوح ویتامین C افراد شرکت کننده بهبود پسدا کرده بود و خونریزی لثه ها کاهش پیدا کرده بود.

خوراکی هایی که باید از آنها پرهیز شود

پرهیز عذایی برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

پرهیز عذایی برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

کراکر ها

شاید شما هم از شنیدن اینکه کراکرها، و نه آبنبات ها، احتمالاً خطرناک ترین خوراکی ها برای سلامت دهان هستند شگفت زده شوید.

کربوهیدرات های موجود در کراکرها مانند چوب شورها یا ماهی طلایی به سرعت داخل دهان تجزیه می شوند و ظرف چند ثانیه تنها به قندهایی تبدیل می شوند که باکتری های بیماری زا از آنها تغذیه می کنند. وقتی باکتری ها بلعیده می شوند، آنها روی دندان ها اسیدی آزاد می کنند که می تواند منجر به تشکیل پلاک های دندانی و پوسیدگی دندان ها شود.

هوس کراکر کرده اید اما می خواهید از دندان های خود محافظت کنید؟ سعی کنید برندی تهیه کنید که در آن تنها از مغزها و دانه ها استفاده شده باشد، نه گندم.

پرهیز عذایی برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

پرهیز عذایی برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

میوه های خشک شده

اصطلاح “میوه” به نظر سالم می آید، اما همه آب میوه های خشک گرفته شده است. آنچه از آن به جای مانده است شبیه کارامل چسبناک است که قند لازم را برای تغذیه به میکروبیوم داخل دهان می رساند. این را با PH پایین برخی از میوه ها ترکیب کنید، و آنچه برای شما باقی می ماند یک مجرم پنهان پشت حفره های دندانی است.

میوه های کامل برای سلامت دهان مفیدتر هستند، تا حدودی به علت آبی که داخل آنها وجود دارد.

پرهیز عذایی برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

پرهیز عذایی برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

هر نوع نوشابه (حتی نوشابه های رژیمی)

همه نوشابه ها جدا از قند زیادی که دارند- حتی نوشابه های بدون کالری- حاوی مقادیر زیادی اسید هستند. مقدار PH برخی از نوشابه های معمولی چیزی بین 2 و 3 است، که فوق العاده اسیدی است، حتی در مقایسه با نوشیدنی هایی مانند قهوه.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بریس سرامیکی چیست؟

این مقدار اسیدیته داخل دهان بیش از حد ممکن با پوسیدگی، التهاب لثه ها، و غلبه تعداد و تعادل عوامل بیماری زا بر باکتری های مفید ارتباط داشته باشد.

اگر می خواهید نوشابه بخورید اما از دندان های خود نیز محافظت کنید، آن را در مدت کوتاهی بنوشید- ساعت ها به جرعه جرعه نوشیدن آن نپردازید و بلافاصله پس از آن داخل دهان خود آب غرغره کنید تا جلوی آسیب هایی که به دندان های شما وارد می کند را بگیرید. 45 دقیقه صبر کنید، سپس دندان های خود را مسواک بزنید.

پرهیز عذایی برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

پرهیز عذایی برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

کامبوچا

کامبوچا به طور کلی نوعی نوشیدنی سالم تلقی می شود زیرا حاوی باکتری های سالم و بسیاری از آنتی اکسیدان هایی است که به بدن کمک می کنند با بیماری ها مبارزه کند.

با این حال، بسیاری از برندهای کامبوچای حاوی مقادیر قابل توجهی قند افزوده هستند و در حقیقت حاوی باکتری های فعال نیستند. در این صورت، ممکن است معایب از مزایای آن بیشتر باشند. برای درست کردن کامبوچایی که برای سلامت دهان و روده شما مفید است، به دنبال کامبوچایی باشید که حاوی ذرات قابل مشاهد باشد- باقی مانده از … که برای تهیه آن استفاده می شود- و هیچ قند افزوده ای نداشته باشد.

پس از اتمام صرف آن، دهان خود را با آب شستشو دهید، سپس 45 دقیقه بعد برای پیشگیری از حملات اسیدی باکتری های فرصت طلب و قند دوست، مسواک بزنید.

پرهیز عذایی برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

پرهیز عذایی برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

لوبیا و عدس

لوبیاها و عدس ها غذاهایی هستند که- به دلایل خوبی- اغلب سالم تلقی می شوند اما وجود اسید فیتیک ممکن است به این معنی باشد که در پوسیدگی دندان نقش دارند.

اسید فیتیک به عناصر غذایی مانند کلسیم، فسفر، ویتامین D، و منیزیم متصل می شود و ممکن است جذب آنها را برای دندان های شما دشوار سازد. کمبود عناصر غذایی مانند اینها می تواند باعث شود بدن شما بیشتر مستعد بروز پوسیدگی های دندانی و پریودنتیت شود.

خبر خوب این است که لوبیا و عدس، وقتی اسید فیتیک اضافی آنها گرفته شود، در حقیقت موجب بالا رفتن سلامت می شوند.

برای حذف اسید فیتیک، لوبیا، عدس، و دیگر حبوبات باید تمام شب آنها را خیس کنید قبل از آنکه آنها را بخورید. علاوه بر این، می توانید دانه های جوانه زده را خریداری کنید، که به این معنی است که اسید فیتیک آنها قبلاً کاهش یافته است.

برای داشتن دهان و دندانهای سالم، سبک زندگی خود را تغییر دهید

انجمن دندانپزشکان آمریکا نکاتی برای کاهش خطرات پوسیدگی دندان ناشی از غذاهایی که می خورید ارائه می دهد:

  • خوراکی های حاوی قند را با وعده های غذایی خود بخورید. دهان شما در طول خوردن وعده های غذایی بزاق بیشتری تولید می کند. این به کاهش تأثیر تولید اسید و شستن ذرات غذا از داخل دهان کمک می کند.
  • میان وعده های خود را محدود کنید. اگر هوس میان وعده کرده اید، چیزی مغذی انتخاب کنید پس از آن می توانید آدامس فاقد قند بجوید تا جریان بزاق خود را افزایش دهید و غذا و اسید داخل دهان خود را کاهش دهید.
  • آب بیشتری بنوشید. آب فلورایده می تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک کند. اگر آب معدنی را انتخاب می کنید برچسب آن را چک کنید که حاوی فلوراید باشد.
  • دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید.

یک مرتبه در طول روز نخ دندان بکشید.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *