جلو بودن فک پایین (آندربایت)

آندربایت اصطلاحی است که برای شرایط دندانی استفاده می شود که مشخصه ویژه آن جلو آمدگی دندان های جلوی فک پایین و قرار گیری آنها خیلی جلوتر از دندان های جلوی فک بالا است. این شرایط تحت عنوان مال اکلوژن کلاس 3 یا پروگناتیزم prognathism شناخته می شود. این موضوع منجر به ایجاد ظاهری بولداگ (نوعی سگ) مانند در دهان و صورت می شود. در برخی موارد، آندربایت می تواند شدید باشد و باعث شود دندان های فک پایین خیلی جلوتر بیایند. دیگر موارد خفیف تر هستند و تقریباً غیر قابل توجه هستند.

آندربایت چیزی بیشتر از صرفاً یک مشکل زیبایی است. گرچه برخی افراد ممکن است یاد بگیرند با مشکل خفیف خود زندگی کنند، اما موارد شدید می توانند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت شوند، از جمله:

  • مشکل در گاز زدن و جویدن غذا
  • بروز مشکل در حرف زدن
  • دردهای دهان و صورت در ناهماهنگی دو فک
جلو بودن فک پایین (آندربایت)

جلو بودن فک پایین (آندربایت)

 

علل بروز آندربایت

نحوه قرار گیری دندان ها و صاف بودن آنها می تواند تحت تأثیر عوامل متعددی باشد. به شکل طبیعی دندان ها به گونه ای رشد می کنند که به خوبی و متناسب با هم رو یکدیگر قرار می گیرند. دندان های مولر- دندان های صاف و عریض عقب دهان- باید به خوبی روی یکدیگر قرار بگیرند. قرار گیری درست دندان ها در یک راستا مانع گاز گرفتن گونه ها، لب ها، یا زبان هنگام خوردن غذا شود.

عوامل متعددی می توانند منجر به بروز و پیشرفت آندربایت در فرد شوند. این عوامل عبارتند از:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آمادگی لازم برای شروع درمان ارتودنسی

عادات دوران کودکی

برخی عادات دوران کودکی می توانند خطر گسترش افزایش آندربایت یا دیگر ناهنجاری های دندانی را افزایش دهند. عواملی که در بروز آندربایت نقش دارند عبارتند از:

  • مکیدن انگشت
  • وارد آوردن فشار با زبان به دندان ها
  • استفاده از پستانک در کودکان بالای 3 سال
  • تغذیه طولانی مدت با شیشه شیر پس از سنین نوزادی

عوامل ژنتیکی

در اکثر مواقع، جلو بودن فک پایین یک عادت ارثی است. در صورتی که حداقل یکی از افراد خانواده آندربایت داشته باشد، احتمال بروز آندربایت در دیگر افراد خانواده زیاد است. عوامل ژنتیکی نیز می توانند روی شکل و اندازه فک فرد تأثیر داشته باشند. فرد ممکن است با دندان های متولد شود که خیلی به هم نزدیک هستند، نهفته هستند، شکل غیر عادی دارند، یا به خوبی متناسب با یکدیگر نیستند. برخی نقائص خاص مانند شکاف کام و لب (لب شکری) می توانند در هنگام تولد ظاهر شوند. همه این شرایط می توانند منجر به بروز مال اکلوژن شوند.

حادثه و آسیب

حوادث و آسیب های شدید به صورت می توانند منجر به وارد آمدن آسیب های جدی و دائمی به استخوان های فک شوند. اغلب، امکان ترمیم استخوان شکسته فک وجود دارد، اما فک ها همیشه پس از صاف شدن طی جراحی، به خوبی و به درستی روی یکدیگر قرار نمی گیرند. این مشکلات می توانند منجر به بروز آندربایت شوند.

تومورها

تومورهایی که در استخوان های فک یا داخل دهان وجود دارند، می توانند منجر به جلو آمدگی فک ها و بروز آندربایت شوند.

درمان جلو بودن دندان

اغلب افراد با دندان های کاملاً صاف متولد نمی شوند. معمولاً، دندان هایی که مقدار اندکی کج هستند، نیاز به درمان پزشکی ندارند. با این حال، اصلاح آندربایت، بویژه زمانی که شدید است، می تواند مزایای بزرگی داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
پاسخ به پرسش های شما در مورد درمان ارتودنسی

پاکسازی دندان ها راحت تر خواهد بود. خطرات پوسیدگی دندان و بیماری لثه کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، فشار کمتری روی دندان ها، فک ها، و ماهیچه های صورت خود احساس خواهید کرد. این می تواند خطرات شکستن دندان ها و نیز علائم دردناک اختلالات فکی- گیجگاهی را کاهش دهد، که در آندربایت شایع هستند. برخی درمان های رایج آندربایت عبارتند از:

درمان های خانگی

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، و نیز مراجعه منظم به دندانپزشک برای چکاپ و پاکسازی هایی که بخش مهمی از درمان برای داشتن دندان هایی سالم است. اما افرادی که آندربایت یا دیگر مشکلات دندانی را دارند باید از دندان های خود مراقبت خاص داشته باشند تا از آسیب بیشتر و پوسیدگی پیشگیری شود.

دندان ها باید حداقل روزی دو مرتبه و هر بار به مدت 2 دقیقه، و با خمیر دندان های فلورایده مسواک زده شوند. مسواک زدن اطراف خط لثه و داخل و بیرون و پشت دندان ها را مورد توجه قرار دهید. علاوه بر مسواک زدن، کشیدن نخ دندان نیز حائز اهمیت است. برای چکاپ و پاکسازی دندان ها، حداقل دو مرتبه در طول سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

 

جلو بودن فک پایین (آندربایت)

جلو بودن فک پایین (آندربایت)

 

درمان های پزشکی

درمان پزشکی تنها راه ممکن برای اصلاح جلوبودن فک پایین و صاف کردن صحیح دندان ها است. درمان های پزشکی حداقل می توانند موجب بهبود ظاهر آندربایت شوند. در برخی موارد آندربایت که وخامت کمتری دارند، متخصص ارتودنسی می تواند از سیم یا بریس های پلاستیکی یا دیگر ابزارهای ارتودنسی برای جابجایی دندان ها به محل درست آنها استفاده کند. اگر فشردگی دندان ها منجر به بروز مشکل شده باشد، کشیدن یک یا چند دندان از فک پایین نیز می تواند کمک کننده باشد و در ظاهر بهبود چشمگیری ایجاد نماید. دندانپزشک برای تراش یا صاف و صیقلی کردن دندان هایی که خیلی بزرگ یا رو به جلو هستند، می تواند از ابزارهای ساینده استفاده نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
لمینت دندان یا ارتودنسی

در مورد آندربایت های شدیدتر، ارتودنتیست برای اصلاح شرایط می تواند جراحی فک را توصیه کند.

 

 

جلو بودن فک پایین (آندربایت)

جلو بودن فک پایین (آندربایت)

 

جراحی فک برای جلو بودن فک پایین

اکثر جراحان دهان و دندان می توانند با موفقیت آندربایت را اصلاح و درمان نمایند. چندین نوع جراحی رایج که برای اصلاح آندربایت انجام می شوند عبارتند از تغییر شکل برای بلندتر کردن فک بالا یا کوتاه تر کردن فک پایین. در برخی موارد، استفاده از سیم ها، پلیت ها، یا پیچ ها می تواند شکل استخوان فک را حفظ نماید. جراحی می تواند با خود خطراتی به همراه داشته باشد، از جمله، خطراتی که با بیهوشی عمومی، عفونت، مشکلات خونریزی، و ایجاد اسکار همراه هستند.

 

جلو بودن فک پایین (آندربایت)

جلو بودن فک پایین (آندربایت)

 

 

درمان جلو بودن فک پایین در کودکی

اگر قرار باشد تورفتگی فک بالا را درمان کنیم،هر چه درمان آندربایت در سنین پایین تر آغاز شود، بهتر است ولی اگر با جلو بودن فک پایین مواجه باشیم(که معمولا” زمینه ارثی دارد)درمان را باید تا پایان رشد و ۱۸ سالگی به تاخیر انداخت.اگر مشکل از فک بالا باشد، والدین باید تا سن ۱۰ سالگی او صبر کنند تا از درمان های اصلاحی مانند فیس ماسک خا استفاده شود.هنگامی که که رشد دندان های دائمی آغاز می شود. اصلاح کوتاه مدت آندربایت با استفاده از فیس ماسک می تواند کمک کند دندان های جلوی فک پایین کودک به راحتی و به سادگی در جای درست خود قرار بگیرند. با این حال، باز هم آنها در آینده نیاز به راهکارهای دائمی تری خواهند داشت.

اگر کودک شما آندربایت شدید دارد، مخصوصاً اگر در نتیجه نقائص مادرزادی مانند شکاف کام و لب بوجود آمده باشد، جراحی زود هنگام می تواند کمک کننده باشد.

4.3/5 (3 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *