رشد دندان دائمی پشت دندان شیری

دندانپزشک ها و ارتودنتیست ها هر روز از سوی والدین نگران تماس و مراجعه دارند، موضوعی که باعث خوشحالی آنها می شود. زیرا نگرانی برای کودکان همان نحوه عملکرد ما به عنوان والدین برای کودکان است، به همین دلیل وقتی با چیزی مواجه می شوید که قبلاً آن را ندیده اید، ایده خوبی است که با یک متخصص مشورت نمایید. یکی از پرسش هایی که تعداد زیادی از والدین از در مورد دندان های کودکان خود دارند و اغلب دندانپزشک ها با آن مواجه می شوند این است که:

“در حال مسواک زدن دندان های کودک 6 ساله خود بودم که متوجه شدم یک دندان خیلی کوچک درست از پشت دندان شیری کودکم بیرون زده است. آیا این اتفاق طبیعی است؟ آیا این اتفاق به دندان های او آسیب می رساند؟ آیا لازم است زودتر از آنچه فکرش را می کردم به ارتودنتیست مراجعه کنم؟

رویش دندان دائمی پشت دندان شیری؛ آیا باید نگران شویم؟

معمولاً رشد و بیرون آمدن دندان های دائمی بین سنین 5 و 7 سال آغاز می شود. در صورتی که قرار باشد این دندان ها بیرون بیایند، ریشه دندان های شیری را حل می کنند، و با ظاهر شدن آنها دندان های شیری کودک لق می شود و تکان می خورد تا جایی که در نهایت می افتند. همه چیز همانطور که قرار است اتفاق می افتد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
آناتومی یک لبخند ایده آل

با این حال، گاهی اوقات دندان های دائمی پشت دندان های شیری بیرون می آیند، موضوعی که می تواند برای بسیاری از والدین نگران کننده باشد. این شرایط خاص “دندان کوسه ای” نامیده می شود، و معمولاً چندان موضوع پیچیده ای نیستند. پس از کجا باید بدانیم چه زمانی دندان های کوسه ای نگران کننده هستند؟

 

دندان کوسه ای

دندان کوسه ای

 

از خود این سه پرسش را بپرسید:

  • آیا کودک من در بازه زمانی از دست رفتن دندان های شیری هست؟ (عموماً سنین 5-7 سال، زمانی که بیرون آمدن نخستین دندان دائمی آغاز می شود، و یک بار هم حدود 12 سالگی که دومین دسته از دندان های مولر ظاهر می شوند)
  • آیا دندان های شیری کودکم شروع به لق شدن کرده اند؟
  • آیا من از کودکم بیشتر اذیت می شوم؟

اگر پاسخ شما به این پرسش ها مثبت است، احتمالاً همه چیز برای شما واضح است! اینکه دندان های دائمی دقیقاً کاری را که باید انجام خواهند داد، و آن هم حل کردن ریشه دندان های شیری، هل دادن آنها رو به بیرون، و در نهایت گرفتن جای آن همراستا با دندان های دیگر است.

گام بعد چیست؟ خب… به لق شدن برسید! و به مسواک زدن ادامه بدهید!

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنید؟

این پرسش خوبی است، و پاسخ واقعی آن این است که “هر زمانی که از سلامت دندان های کودک خود احساس نگرانی کردید به دندانپزشک مراجعه کنید”. در حقیقت! ما بسیار خرسندیم که که شما نقش فعالی در مراقبت از دندان های کودک خود ایفا می کنید، و خوشحالیم که پاسخگوی پرسش های شما باشیم، بنابراین در صورت لزوم برای مراجعه وقت بگیرید!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
بهترین مرکز ارتودنسی در کرج

اما واقعاً دندان های کوسه ای چه زمانی می توانند نگران کننده باشند؟

در برخی موارد “دندان های کوسه ای” دلیل خوبی برای مراجعه به دندانپزشک هستند. به سه چیز بیندیشید… زمان، مکان، و ناراحتی.

زمان

اگر دندان های شیری لق نشدند و ظرف دو ماه حتی تکان های جزئی نمی خورند، زمان خوبی است که برای مراجعه به دندانپزشک وقت بگیرید تا به این دندان های کوچک کمک شود بیفتند. حتی آن زمان، در صورتی که دندان های دیگر کودک در گذشته سر سختانه در جای خود باقی مانده باشند و لق نشده باشند، باز هم مراجعه به دندانپزشک لازم است.

مکان

آیا دندان های کوسه ای کودک شما از پشت دندان های مولر در حال بیرون آمدن هستند؟ این می تواند منجر به بروز مشکل فشردگی و به هم ریختگی دندان ها شود، و در صورتی که کودک خود را نزد ارتودنتیست نبرده اید، اکنون زمان مناسبی است. می توانید به دندانپزشک اطفال همیشگی خود مراجعه کنید و راجع به لزوم مراجعه به ارتودنتیست با او صحبت کنید.

ناراحتی

اگر دندان های کوسه ای کودک شما موجب بروز درد یا ناراحتی غیر معمول شده است و لق بودن آنها موجب بروز درد می شود، بهتر است با مطب دندانپزشکی تماس بگیرید. یا دندانپزشک راجع به غذاها توصیه هایی ارائه خواهد داد که اغلب به این دندان های لق کمک می کنند (مانند سیب!). داروهای مسکن OTC که دریافت آنها از داروخانه نیاز به تجویز پزشک ندارد، نیز می توانند به کاهش درد و ناراحتی کمک کنند، یا به راحتی برای مراجعه حضوری به دندانپزشک وقت قبلی بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
عادات دهانی و ارتودنسی

 

دندان کوسه ای

دندان کوسه ای

تشخیص و درمان مشکل دندان کوسه ای

دندان های کوسه ای هر زمانی می توانند اتفاق بیفتند، اما آنها در طول دو دوره از دوران کودکی شایع تر هستند. اولین دوره حدود 6 سالگی است، زمانی که دندان های پایین جلوی دهان بیرون می آیند. و دوره دوم حدود 11 سالگی است، زمانی که دندان های مولر بالای عقب دهان ظاهر می شوند.

دندان های کوسه ای معمولاً هیچ درمانی نیاز ندارند. در صورتی که دندان های دائمی اصلاً بیرون نیامده باشند، و دندان های شیری رفته رفته لق می شوند، نیاز نیست نگران آن شوید، زیرا این وضعیت به صورت خود به خود درمان خواهد شد.

در صورتی که دندان های دائمی به طور کامل پشت دندان های شیری بیرون بیایند، چیزی وجود ندارد تا دندان های شیری را هل دهد تا شل شوند، به همین دلیل در جای خود باقی می مانند. این مشکل با کشیدن دندان های شیری درمان می شود. دندان های دائمی پشت آنها نیز پس از چند هفته به تدریج جای آنها را می گیرند. این اتفاق می تواند چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد. در غیر اینصورت با مراجعه به ارتودنتیست و با استفاده از براکت ها می توانید به آنها کمک کنید به محل جدید جابجا شوند.

3.9/5 (52 نظر)
4 پاسخ
  1. معصومه
    معصومه گفته:

    با سلام.من یک دخترشش ونیم ساله دارم که حدوددوسال قبل متوجه شدم پشت دندان پیش جلو فک بالا دندان رویش کرده دکتر دندان شیری رو کشید به مرور زمان متوجه شدم که این دندان شکل خاصی داره وشبیه به میخ هست و یه رشدنصفه داره بارادیوگرافی معلوم شدکه این یه دندان نهفته اضافی بوده که ریشه هم داره ولی هنوزدندان دائمیش ریشه نداره یعنی دندان دائمیش هیچوقت رشدنمیکنه وبه همین شکل میمونه ؟

    پاسخ
  2. مریم
    مریم گفته:

    سللم دختر ۸ ساله من دندان شیرینش افتاده ولی دندان دیگه ای خارج از دندان افتاده داره رشد میکنه خیلی نگرانم نیاز هست به دندان پزشک مراجعه کنم؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *