دیر افتادن دندان‌ شیری

باقى ماندن دندان شيرى تا بزرگسالى

در شرایط طبیعی، زمانی که یک دندان دائمی (به جز دندان‌های آسیای بزرگ) آماده‌ی درآمدن باشد، بایستی دندان شیری همان مکان از قبل افتاده باشد. در برخی موارد ، دندان شیری طبق انتظار نمی‌افتد و اصطلاحا” با دندان شيرى نيفتاده مواجه هستيم. این مسئله می‌تواند برای رشد دندان‌های دائمی مشکل ایجاد نماید، که معمولا به درمان ارتودنسی نیاز خواهد داشت. یا ممکن است نشانه‌ی وجود مشکل در رشد دندان‌های دائمی باشد.

دیر افتادن دندان‌ شیری

دیر افتادن دندان‌ شیری

علت دیر افتادن دندان‌ شیری

زمان افتادن  دندان‌های شیری بین سنین 6 تا 12 سال مى باشد. شرایطی وجود دارد که ممکن است منجر به تاخیر یا عدم افتادن به موقع دندان‌های شیری کودکان شوند و موجب باقى ماندن دندان شيرى تا بزرگساالى شود كه به آنها اشاره مى كنيم:

  • در صورتی که استخوان فک به میزان لازم بزرگ نشده باشد، رشد دندان دائمی درون آن ممکن است دچار مشكل شود شود و دندان دايمى نتواند دندان شیری را رو به بیرون فشار دهد.
دیر افتادن دندان‌ شیری

دیر افتادن دندان‌ شیری

 

  • در برخی موارد نادر ریشه‌ی دندان شیری با استخوان فک پیرامون خود جوش می‌خورد به گونه‌ای که این جوش خوردگی از بین نخواهد رفت (انکیلوز یا فك جوش شدن دندان). در اينصورت دندان دائمی به صورت نهفته باقی می‌ماند و بیرون نخواهد آمد، مگر آنکه دندان شیری که مسیر آن را مسدود کرده است از طریق جراحی برداشته شود.
دیر افتادن دندان‌ شیری

دیر افتادن دندان‌ شیری

 

  • ممکن است دندان دائمی به طور کامل رشد نکرده باشد، در نتیجه قادر نباشد تحلیل ریشه‌ی دندان شیری را کامل نماید. گرچه چنین مشکلی معمولا تنها یک تاخیر ساده بوجود خواهد آورد، در برخی موارد دیگر دندان دائمی هرگز به صورت درست و کامل رشد نخواهد کرد و بایستی براى اين وضعيت تمهيدى انديشيده شود.
  • ممکن است در نتیجه‎ی ناهنجاری‌های رشد، یک دندان دائمی به طور کامل وجود نداشته باشد، که نتیجه‎ی آن باقی ماندن دندان شیری خواهد بود.
  • وجود دندان‌های اضافی ممکن است منجر به فشردگی و نامرتبی دندان‌ها شود و مسیر رشد و بیرون آمدن دندان‌ها را مسدود کند.
دیر افتادن دندان‌ شیری

دیر افتادن دندان‌ شیری

 

  • سوء تغذیه و کمبود ویتامین‌ها با (دیر افتادن) تاخیر در افتادن دندان‌های شیری مرتبط می‌باشند.
  • دیر افتادن دندان‌های شیری ممکن است در نتیجه‌ی چندین شرایط سیتمیک مانند دندان اضافی و نقص هورمون رشد باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
مقابله با ترس و استرس ارتودنسی

اگر وجود یک مشکل احساس شود، دندانپزشک به عکس رادیولوژی اشعه‌ی ایکس نیاز خواهد داشت تا وضعیت رشد و قرارگیری دندان‌ها در فک را مورد بررسی قرار دهد تا از این طریق بتواند مشخص کند که آیا واقعا مشکلی وجود دارد یا اینکه روند رشد دندان‌ها آهسته است.

دیر افتادن دندان‌ شیری

دیر افتادن دندان‌ شیری

مشکلات ناشی از دیر افتادن دندان‌های شیری کودکان

شایع‌ترین مشکلی که با آغاز رشد دندان‌های دائمی و پیش از افتادن دندان‌های شیری مشاهده می‌شود رويش دندان دايمى پشت دندان شيرى می‌باشد.

دیر افتادن دندان‌ شیری

دیر افتادن دندان‌ شیری

وقتى یک دندان دائمی پشت دندان شیری رشد كند ،دو ردیف دندان را تشکیل خواهد داد. این مشکل بیشتر در دندان‌های قدامى بوجود می‌آید و تحت عنوان دندان كوسه اى شناخته مى شود. در اين حالت معمولا” در نتیجه‌ی فشار، دندان‌های شیری  ظرف مدت یک یا دو هفته خواهند افتاد و دندان دائمی بدون هیچ مشکلی در محل طبیعی آن رشد خواهد کرد. در غیر اینصورت، بایستی دندان شیری توسط دندانپزشک کشیده شود تا از بروز ناهنجاری‌های ارتودنسی پیشگیری شود. در هر صورت، چنانچه چنین مشکلی بوجود آید باید والدین با دندانپزشک اطفال یا متخصص ارتودنسي مشورت نمایند.

دیر افتادن دندان یا تاخیر در افتادن دندان‌های شیری کودکان ممکن است در روحیات کودک نیز تاثیر منفی بگذارد و منجر به مشکلاتى شود. رشد دندان دائمی جدید یکی از مصادیق بزرگ شدن کودک است. در صورتی که کودک در میان گروه همسالان تنها کسی باشد که هنوز دندان‌های شیری خود را دارد و دندان‌های دائمی او رشد نکرده باشند، ممکن است منجر به ایجاد احساسات ناخوشایند و استرس در کودک شود. والدین بایستی به او توضیح دهند که ( درست مانند تفاوت در قد افراد) رشد دندان نیز در افراد مختلف متفاوت است و دندان‌های دائمی آنها با کمی تاخیر رشد خواهند کرد اما از دندان‌های دائمی دوستانشان قوی‌تر خواهند بود. والدین بایستی مانع به زور بیرون کشیدن دندان شیری توسط کودکان شوند.هر چند اثبات نشده است اما نظریه‌ای وجود دارد حاکی از آن که هر چه دندان‌های دائمی مدت زمان بیشتری در فک باقی بمانند، قوی‌تر و محکم‌تر می‌شوند و در مقابل پوسیدگی مقاوم‌تر خواهند شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:
فرنوم و فرنکتومی

چه زمان باید نگران دیر افتادن دندان‌های شیری بود؟

همه‌ی کودکان دندان‌های شیری خود را در یک زمان مشخص از دست نخواهند داد. تاخیر در رشد دندان‌های دائمی برخی کودکان دور از انتظار نیست، بویژه اگر دندان‌های شیری آنها با تاخیر افتاده باشند. به طور طبیعی، تنها در صورتی جای نگرانی خواهد بود که:

  • دندان دائمی در جای غیرطبیعی شروع به رشد کند.
  • هیچ دندانی تا سن 7 سالگی نیافتاده باشد.
  • وجود درد شدید در منطقه‌ی دندان شیری سالم در بازه‌ی زمانی که انتظار می‌رود رخ دهد.
  • پس از بیرون آمدن دندان‌های آسیای بزرگ در 12 سالگی، هنوز دندان دائمی وجود داشته باشد که درنیامده باشد اما دندان شیری آن هنوز در جای خود باقی باشد.
3.7/5 (37 نظر)
35 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *